Sivu 12/18
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Lähetetty: La Helmi 27, 2021 20:07
Kirjoittaja Cona
Millä ne siellä päin sitten ajelee, jos ei
illa?
Mielenkiinnolla odotamme, millaisia lukemia ja käppyröitä sieltä saadaan ulos.
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Lähetetty: La Maalis 13, 2021 21:10
Kirjoittaja massse.
Cona kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 20:07
Millä ne siellä päin sitten ajelee, jos ei
illa?
Mielenkiinnolla odotamme, millaisia lukemia ja käppyröitä sieltä saadaan ulos.
Köhköh semmonen ylihieno kankivetonen kuorma-auton akselilla talviautona
Käyttis edelleen hakusessa..
Toivottavasti jotain järkevää tulisi ulos
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Lähetetty: La Maalis 13, 2021 21:17
Kirjoittaja massse.
13.3.2021
Garrettia hieman soviteltu ja todettu oletukset oikeiksi, että vakio flekti oikeasti turhan möhkäle.
Finjector:lta onneksi löytyi nopea ratkaisu taas kiitokset
pamppu:lle
Ratkaisu: SPAL VA10-AP9/C-25A, 12V, 85W, 1470 m³/h, imevä, 305 mm/ 51 mm
Huohotin kanssa tehty uusiksi paineanturin takia.
Protoparts:lta löytyi näppärä pieni nopealla toimituksella.
Laitettu roikkumaan poikkitukeen imusarjan taakse. (Kuvia myöhemmin tästä)
Spal istutettu paikalleensa, kuviakin tuli näpättyä muutama.
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Lähetetty: Su Maalis 14, 2021 08:45
Kirjoittaja Lancer 225 2d
Jäähdyttimien parissa touhunneena täytyy kyllä antaa täydet pisteet tarvikeflektin kiinnittämisestä jäähdyttimeen! Erittäin hieno teline, joka sopii vielä orkkiskiinnikkeisiin. Yleinen virhe on käyttää niitä kennon läpi painettavia muovikiristimiä tai jopa pultteja. Ja sitten ihmetellään, kun kenno hankautuu tuosta kohtaa puhki. Yksi helppo tapa on pultata lattikset kennon sivulla (tässä tapauksessa ylhäällä ja alhaalla) oleviin U-mallisiin sivupelteihin. Hitsaa sitten lattiksiin kierteet/pienet pultit takapuolelle ja varmistaa, että latta jää irti kennosta. Kenno ei kestä pitkään jos joku hankaa siihen kiinni, esim. huolimattomasti jäähdyttimen edestä viety lämppäripistokkeen johto kuluttaa kennoon osuessaan sen hetkessä puhki.
Myös tuo SPAL on todella hyvä valinta, sitä on tullut myytyä vuosien varrella kylmäkoneista kivimurskiin ja Buickista Boss Hossiin, kestää ammattikäytössäkin ja virtaus on parempi kuin taiwanilaisissa. Lisäksi ohut rakenne tuo lisätilaa konehuoneeseen.
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Lähetetty: Su Maalis 14, 2021 09:01
Kirjoittaja Eski
Jep, pitää itsekin tehdä ensi kerralla tuohon tapaan, kun nyt vedettiin rykiin pilipalin flektit pultilla läpi vanhaan kennoon... Saas nähdä miten äkkiä tuo kenno alkaa vuotamaan
Eski
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Lähetetty: Su Maalis 14, 2021 09:29
Kirjoittaja Cona
Todella hieno toteutus tuo flektin teline.
Noiden kennojen kanssa on kyllä tuurissa, milloin alkavat vuotamaan. Aikanaan rakensin Femmaa keulalämärin jälkeen ja silmin parempikuntoinen käytetty kenno vuoti ja toinen haulikolla ammutun näköinen kesti 5 vuotta.
Mutta ei se vaadi kuin sen yhden kiven ja uusikin kenno alkaa vuotamaan, ulkoisen vaurion ei tarvitse olla tosiaankaan iso.
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Lähetetty: Ma Maalis 15, 2021 01:47
Kirjoittaja massse.
Kiitokset palautteista taas!
Idean isähän löytyy aiemmasta päivityksestä eli kreditit hälle
Ratkaisu oli omaa silmään miellyttävä & sopivan simppeli niin päätettiin tekaista oma versio ko.ratkaisusta
Lancer 225 2d
Itsellä ei kokemuksia juurikaan spalista, mutta kovasti kehuneet joten oletukset on korkealla
Juurikin kennon keston takia tähän ruvettiin. Nytkin vielä varman päälle pelattiin & muutama milli irti kennosta häkkyrä.
Eski
Suosittelen mikäli vuotoja ilmenee. Hintaa taisi tulla tällekin kehikolle ~10€, eli hyvinkin budjetti ratkaisu
Kennosta puheenollen,
Skandix:lta sai ihan aitoa
Nissens:n syyläriä alle satkulla vaikkei merkkiä ollutkaan mainittu tilatessa (mikäli ilmenee siis tarvetta uusia). Paikalliselta kysyin ensikäteen niin olisi Nissens maksanut heillä +250€..
Cona
Samanlaisia kokemuksia itselläkin
Seuraava lienee mallia Alu itselle nyt kun niitäkin näemmä saatavilla
Re: massen. Viggen harraste ver.3
Lähetetty: Ma Maalis 15, 2021 08:06
Kirjoittaja Eski
Jep, spedepartsilla näyttää olevan jotain tarvikesyyläreitä noin 140e, joten jos ei aitoa löydy halavalla, niin pitää selvittää tekeekö noilla speden tarvikkeilla mitään. Oman rykiprojektin kanssa on näitä osatarpeita riittänyt, joten ihan kaikkea ei pysty kerralla tekemään uusiksi. Eipä tuon kennon tehoon ainakaan pitäisi vaikuttaa, joten tarvikekin saattaisi jopa kelvata
Eski
Re: massen harraste Viggeni.
Lähetetty: Pe Huhti 30, 2021 19:09
Kirjoittaja massse.
30.4.2021 Vappuja tännekin
Ollut hieman kiireitä töiden kanssa ja vielä enemmän hallilla niin ole ehtinyt tänne kirjoittelemaan ollenkaan tilannekäänteitä.
Tehtyä viimeaikoina:
-Pakosarja
-3.5" Dp - 3" väliputki 200cel racekatilla.
-Ahtoputkilinjoja, öljynpaluuta, huohotin/pässiväliputkia yms. muuta turhaa ja pientä.
-Vuoden ensimmäinen pesu tehty.
-Taakse 300mm jarrut ja eteen uudet PowerDisc:t (Motulin "hipo" nesteet)
-Koneeseen magnaa, jäähynesteet, uusi MAF (saab), Tulpat (Saab) , suodatin (Saab). yms.
Kolkillahan oli ensikäynnistys viikko takaperin vanhalla softalla jolloin käytetty vain muutama hassu sekunti.
Suokolta saatu nopeaa ja hyvää palvelua viikon aikana ja esisofta purkitettu ja autoa päästy käynnistelemään enemmälti
Kuvia? no tottakai kuvia
Jaaa, että tämä nyt ei kuulostaisi liian hyvältä niin sama vanha ongelma iski.
-
Lambdan korjausarvo huitelee -2500 tapissaa lähes 95% ajasta tyhjäkäynnillä. Kaasua antaessa nostaa kierrokset ja kun höllää = romahtaa ja sammuu mikäli ei vastaa kaasulla heti perään.
Bensapaineet katsottu ok, vuotoja etitään yms.. Aiemmin kun oli samaa vikaa poistui hieman oudosti ja loppui lopulta Lambdan vaiholla, nyt maanantaille tulossa taas uusi Lambda.
Vinkkejä ottaisi enemmälti vastaan mitä tutkia..
Onko näissä ollut samaa kuten femmoista J16 splice vikoja esim.??
Olisi tullut vapuksi haettua siirtokilvet ja koeajeltua. Tällähetkellä ei pysty ajamaan ollenkaan joten jäi hakemati.
Seuraavat mahdollisuudet saada tarrakilvet ensi ti/pe. Pyrkimys saada vikaa setvittyä ennen sitä.
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
Lähetetty: Pe Huhti 30, 2021 21:29
Kirjoittaja Cona
Noi vanteet on kyllä 10+!!!
Eiköhän tämä ole se kesä, kun ajetaan enemmän kuin ruuvataan.
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
Lähetetty: Ma Touko 03, 2021 21:38
Kirjoittaja massse.
Cona kirjoitti: ↑Pe Huhti 30, 2021 21:29
Noi vanteet on kyllä 10+!!!
Eiköhän tämä ole se kesä, kun ajetaan enemmän kuin ruuvataan.
Vanteet taitaakin olla taas ainoa kiva asia tässä
Tänään vaiheltu Lambda, alipaineletkut samalla, tulpat uudelleen (5km sit viimeksi) ja tankkipumppu käytetty irti ja letkut uusittu.
Ei taida tulla ajettavaa tästäkää ihan heti. (Näillä ei mitään merkitystä , lambda toki oli ainoa millä ois voinu olla)
Pitäs keksiä miten, mistä ja millon saisi kyydin hommattua / trailerin vuokrattua (kun omalta kylältä ei edes semmosta löydy) jotta sais vietyä etelään tutkittavaksi mikä hällä on. Männät ui bensassa nii kehtaa käytellä oikein yhtää enempiä.
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
Lähetetty: Ti Touko 04, 2021 09:26
Kirjoittaja MattiR
Hienoa jälkeä ja hieno auto. Minulla on tulossa 9000 Aeroon myös tuollainen kuulalaakeroitu Garrett. Sinullakin taitaa olla sisäinen hukkaportti ahtimessa? Mistä hankit tuon 5-pulttilähtöön tarvittavan adapterin V-bändiä varten? Entä DP:n? Sekin näyttää todella siistiltä tekeleeltä.
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
Lähetetty: Ti Touko 04, 2021 10:16
Kirjoittaja massse.
MattiR kirjoitti: ↑Ti Touko 04, 2021 09:26
Hienoa jälkeä ja hieno auto. Minulla on tulossa 9000 Aeroon myös tuollainen kuulalaakeroitu Garrett. Sinullakin taitaa olla sisäinen hukkaportti ahtimessa? Mistä hankit tuon 5-pulttilähtöön tarvittavan adapterin V-bändiä varten? Entä DP:n? Sekin näyttää todella siistiltä tekeleeltä.
Kiitoksia
Sisäisellähän tämäkin kyllä,
KKDmotorsportilta 5-pultti / V-panta adapteri peräisin,ihan hyllytavaraa oli tilatessa.
RST version otin ittelle. (musta, valu & rst vaihtoehdot) Ainoa miinus ettei ole keskittävä v-panta. Toki tuossa kohtaa ei ole paha homma keskittää kun on niin näkösällä.
DP tekastiin ihan kaverin kanssa.
Martelius:n kautta muut mm. jousto, katti & muut v-pannat.
Re: massen harraste Viggeni ja vanhakunnon -2500 lambda...
Lähetetty: Ti Touko 04, 2021 11:29
Kirjoittaja MattiR
Kiitokset, minäpä katson josko tuolta löytyisi.
Ja kiitos vielä tästä projektitopikista, mukava seurata tämän yksilön kehitystä ja pedantin työn tuloksia!
Re: massen harraste Viggeni
Lähetetty: Ti Kesä 22, 2021 17:17
Kirjoittaja massse.
Saabistin lokikirja ,
päivä 173. Ei ollut synkkä ja myrskyinen yö.
22.6.2021 , @ 177tkm
Päivän agenda.
-Penkitys onnistunut
-Vuosikatsastus onnistunut
-Muutoskatsastus onnistunut.
Yhteenveto: meni niinkuin piti, toki ongelmitta ei selvitty katsurin takia.. Tarina alla
Katsastuksessa kesti vaivaiset
3tuntia
Kyseessähän on -99 Viggen tehot vakiona
165kw ja vuotta uudemmassa
169kw.
Katsuri tuumasi, että tämä ei mallisarjan tehokkain ja täten täytyy verrata vuotta uudempaan ja tarvitsemme paperit joista käy ilmi onko eroja kyseisissä osissa: Jarrut etu/taka (sis.kannatinraudat, palat, männät, liukutapit) tukivarret, heilahduksen vaimentimet, jousitus etu/taka, kallistuksenvakaajat, vaihteisto yms..
Pitkän väittelyn jälkeen ja PDF lueskelun jälkeen ei muuttanut mieltään soitteli puheluita. Ei tosin Trafille mitä ehotin.
Tuumasin sitten hälle, että kyllä saan ne laput mikäli ei nyt ilman onnistu. Läppäri sattui olemaan takakontissa, tulostelin 10sivua A4:a EPC:stä hälle tutkittavaksi. Lopulta nämä riitti ja ajoaikaa myönsi vuodeksi eteenpäin ja kirjasi muutokset otteeseen
Hieman keskeneräisellä softalla
370/472 98:lla. Joku ahdistaa tai IC vuotaa = tilataan uusi ja säätöä ja uusiksi penkkiin
Päivitellään tähän vielä illan mittaan uusiksi lista mitä tehty ja tekemättä. Lomat alkoi niin aikaa ehket jopa tännekin rustata