Projekti tonnari(t)
Mietiskelin tässä että miksi se reikä pitäisi porata isommaksi? Turbon öljynpaluun reikä on suunnilleen samankokoinen. Ja tossa potussahan on se öljynkuristus nippa että ei sinne niin paljoa öljyä pääse etteikö se mahtuisi valumaan siitä T3:sen öljyntuloputkesta öljypohjaan.f-19 kirjoitti:Sama kikka toimii myös näin "isompien" mitsujen kanssa.
Muista porata se laipan reikä sitten vaan mahdollisimman suureksi.
Ei vuoda enää juuri ollenkaan öljyä ja sain ahdotkin nousemaan. Oli coolerin päästä päässyt ahtoletku hieman irti, niin ettei sitä huomannut nopeasti vilkaisemalla. Ahdot nyt 0,7bar. Perstuntumalta noin 250hp. Kakkosella ihan turha edes yrittää kiihdyttää yli puolikaasulla ilman että sutii. Vielä siinä on pientä fiksaamista. Myynnissä se on kuitenkin koko ajan mutta hinta nousee sitämukaa kun auto valmistuu.
Joo eihän sitä sitten tarvitsekaan. Mitsun kohdalla vaan se öljynpaluu turbossa oli yli 10mm ja garretin laipassa ollut reikä ei ollut kuin ~5mm. Mutta kunhan putki on ainakin yhtä paksua kuin ahtimessa oleva reikä?TeePee kirjoitti:Mietiskelin tässä että miksi se reikä pitäisi porata isommaksi? Turbon öljynpaluun reikä on suunnilleen samankokoinen. Ja tossa potussahan on se öljynkuristus nippa että ei sinne niin paljoa öljyä pääse etteikö se mahtuisi valumaan siitä T3:sen öljyntuloputkesta öljypohjaan.
Myynti ilmoitus löytyy auton osto- ja myyntipalstalta tältä foorumilta...Tomi9000T kirjoitti:Ihan mielenkiinosta
Paljonko pyydät kyseisetä autosta ?
Mutta tässä suoralinkki: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43396
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Hinta on kova mutta auto on sen arvoinen kun miettii sitä raha/työmäärä mitä projektiin on uponnut.
Jos ei mene kaupan ennen 1.9.2006 niin otetaan vielä kone ylös tuosta. Nyt kun se on suunnilleen toimiva paketti niin on hyvä laittaa kaikki viimesen päälle kuntoon koneesta. Vuotaa öljyä vielä mm. kannen ja lohkon välistä. Siis jakopäästä. Johtuu siitä sovitepalasta joka ollaan sinne väsätty...taisi olla tiivisteliima täyttä p*skaa kun ei pitänyt yhtään. Samalla on hyvä pestä koko moottori ulkoa päin ja konehuonetta vähän siistiä. Ahtoputket, venttiilikoppa + muuta pientä kromataan.
Jos ei mene kaupan ennen 1.9.2006 niin otetaan vielä kone ylös tuosta. Nyt kun se on suunnilleen toimiva paketti niin on hyvä laittaa kaikki viimesen päälle kuntoon koneesta. Vuotaa öljyä vielä mm. kannen ja lohkon välistä. Siis jakopäästä. Johtuu siitä sovitepalasta joka ollaan sinne väsätty...taisi olla tiivisteliima täyttä p*skaa kun ei pitänyt yhtään. Samalla on hyvä pestä koko moottori ulkoa päin ja konehuonetta vähän siistiä. Ahtoputket, venttiilikoppa + muuta pientä kromataan.
Vapari tonttu on viety korjaamolle ja vikakin on paikallistettu. Eli siis nelospytyn kiertokangessa on 2-3mm klappia. Johtunee todennäköisesti jostain ihmeen syystä löystyneistä kiertokangen laakeripukkien kiinnitysmuttereista. Eli laakerit menee vaihtoon. Toivottavasti ei ole mäntä mennyt rikki kun on takonut kanteen. Ainakin nopean vilkaisun jälkeen mäntä vaikutti ehjältä. Tällä viikolla joku päivä korjaamolla ottavat öljypohjan irti ja katsovat mitä tuhoa on tapahtunut.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Olisiko syy edellisessä muttereiden kiristäjässä?TeePee kirjoitti:Vapari tonttu on viety korjaamolle ja vikakin on paikallistettu. Eli siis nelospytyn kiertokangessa on 2-3mm klappia. Johtunee todennäköisesti jostain ihmeen syystä löystyneistä kiertokangen laakeripukkien kiinnitysmuttereista. Eli laakerit menee vaihtoon. Toivottavasti ei ole mäntä mennyt rikki kun on takonut kanteen. Ainakin nopean vilkaisun jälkeen mäntä vaikutti ehjältä. Tällä viikolla joku päivä korjaamolla ottavat öljypohjan irti ja katsovat mitä tuhoa on tapahtunut.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään tietoa kuinka mutterit on päässyt löystymään. Varmuutta ei ole vielä siitäkään että onko klappi männän vai kampuran päässä. Ne mutterit tuli kyllä kiristettyä 100% varmuudella kaikki oikeaan momenttiin ja tarkistinkin niiden kireyden ennen kuin öljypohja kiinnitettiin paikoilleen. Jos se kiertokangen pultti olisi antanut periksi jostain kumman syystä ja olisi esim. vain toiselta puolelta kiinni No se jää nähtäväksi kunhan öljypohja irroitetaan.
Se on iso remontti nyt sitten taas. 4 pytyn kiertokangen laakerit aivan täysin paskana. 3 ja 1:sen laakerit huonossa kunnossa, 2:sen laakerit kunnossa mutta saanut kuitenkin vähän kipeää. Kampiakselin kaula palanut siniseksi koska 4:sen laakeri oli pyörinyt mukana. En tiedä mikä tuon on aiheuttanut.
Epäilisin että koneistamo joka tuon koneen korjasi, on tehnyt virheen. Kävin äsken kyseisellä koneistamolla kysymässä asiasta ja pyysin kyseistä henkilöä tulemaan katsomaan ens viikolla laakereita.
Yritti tietysti heti luistaa vastuusta ja selitti että se on minun oma vikani jos laakerit on mennyt noin nopeasti. Sanoi mm. että "starttausvaiheessa ne laakerit yleensä saa helposti siipeensä ja sitten ne kestää vain hetken". No sanoin sitten että muistettiin kasausvaiheessa öljytä kaikki laakeripinnat ja ennen koneen käynnistämistä pyöritettiin konetta DI-kasetti irti niin kauan että öljynpaineen merkkivalo sammui. Eli painetta oli kyllä. Mutta koneistaja siihen että "Juu mutta ne laakerit kuivuu niin nopeasti ettei siitä ole mitään hyötyä vaikka ensin pyörittääkin konetta"
No kävin sitten tutulla ja luotettavalla koneistamolla kysymässä että miten asia on, että pystyykö esim. kampurasta mittaamalla selvittämään onko koneistus vaiheessa tehty moka. Sanoivat että kyllä se onnistuu. Ja lisäsi vielä että on myös itse kuullut monelta taholta negatiivista palautetta tästä kyseisestä koneistamosta joka minunkin epäonnekseni meni moottorini pilaamaan. Onneksi autokorjaamo, jossa auto nyt on työn alla, käyttää tätä minunkin suosimaa koneistamoa ja kone viedäänkin sinne ensi viikolla tutkittavaksi ja korjattavaksi. Lupasivat myös varmistaa että onko laakerit olleet sopivat tähän koneeseen.
Tässä kännykkäkameralla otettuja kuvia. Ei saanut aivan tarkkoja mutta kyllä tuosta näkyy mitä tuhoa on tapahtunut.
Ei uskoisi että tällä moottorilla on ajettu täyden remontin jälkeen vasta 300km!!!
Kun öljypohja saatiin irti niin syyllinen oli jo täysin havaittavissa, kiertokangen laakeri(t) oli "pölynä" öljypohjan pohjalla.
4:sen laakeri kiinni pukissa
4:sen laakeri irti
Kampura (näkyy huonosti mutta on ihan sininen)
Mäntä oli päässyt hakkaamaan kanteen. Onneksi se oli kuitenkin vielä täysin ehjä eikä kannessakaan ollut vaurioita. Plaanata se pitää kuitenkin vielä ja koneistamo tarkistaa onko varmasti ehjä.
Epäilisin että koneistamo joka tuon koneen korjasi, on tehnyt virheen. Kävin äsken kyseisellä koneistamolla kysymässä asiasta ja pyysin kyseistä henkilöä tulemaan katsomaan ens viikolla laakereita.
Yritti tietysti heti luistaa vastuusta ja selitti että se on minun oma vikani jos laakerit on mennyt noin nopeasti. Sanoi mm. että "starttausvaiheessa ne laakerit yleensä saa helposti siipeensä ja sitten ne kestää vain hetken". No sanoin sitten että muistettiin kasausvaiheessa öljytä kaikki laakeripinnat ja ennen koneen käynnistämistä pyöritettiin konetta DI-kasetti irti niin kauan että öljynpaineen merkkivalo sammui. Eli painetta oli kyllä. Mutta koneistaja siihen että "Juu mutta ne laakerit kuivuu niin nopeasti ettei siitä ole mitään hyötyä vaikka ensin pyörittääkin konetta"
No kävin sitten tutulla ja luotettavalla koneistamolla kysymässä että miten asia on, että pystyykö esim. kampurasta mittaamalla selvittämään onko koneistus vaiheessa tehty moka. Sanoivat että kyllä se onnistuu. Ja lisäsi vielä että on myös itse kuullut monelta taholta negatiivista palautetta tästä kyseisestä koneistamosta joka minunkin epäonnekseni meni moottorini pilaamaan. Onneksi autokorjaamo, jossa auto nyt on työn alla, käyttää tätä minunkin suosimaa koneistamoa ja kone viedäänkin sinne ensi viikolla tutkittavaksi ja korjattavaksi. Lupasivat myös varmistaa että onko laakerit olleet sopivat tähän koneeseen.
Tässä kännykkäkameralla otettuja kuvia. Ei saanut aivan tarkkoja mutta kyllä tuosta näkyy mitä tuhoa on tapahtunut.
Ei uskoisi että tällä moottorilla on ajettu täyden remontin jälkeen vasta 300km!!!
Kun öljypohja saatiin irti niin syyllinen oli jo täysin havaittavissa, kiertokangen laakeri(t) oli "pölynä" öljypohjan pohjalla.
4:sen laakeri kiinni pukissa
4:sen laakeri irti
Kampura (näkyy huonosti mutta on ihan sininen)
Mäntä oli päässyt hakkaamaan kanteen. Onneksi se oli kuitenkin vielä täysin ehjä eikä kannessakaan ollut vaurioita. Plaanata se pitää kuitenkin vielä ja koneistamo tarkistaa onko varmasti ehjä.
Joo ei tietenkään saa koko juttua koneistamon piikkiin mutta kun saisi edes osan. Ei näillä tuloilla tollasia remontteja kokoajan maksella, varsinkaan kun ei ehdi kokoajan olemaan töissä kun on koulu kesken. En tee tälläkertaa itse kun ei ole aikaa --> matikan kirjotukset viikon päästä. Eikä tallissakaan ole tilaa toiselle projektille.