Taas haukutaan väärää puuta:
https://www.hs.fi/autot/art-2000006405827.html
Eli jos ongelma ei ole autojaan lataamattomat hybridikuskit, niin sitten tässä onkin pakko olla joku huijaus taas autonvalmistajien toimesta, valmistajat kun ilmoittavat ihan puutaheinää olevia päästölukemia?
Ensinnäkin toisin kuin otsikosta voi ymmärtää, valmistajat eivät ihan vaan "ilmoita" mitään, vaan autot testataan standardin mukaisesti ja mittarit antavat tuloksen, jonka autonvalmistaja joutuu ilmoittamaan.
Toisekseen tuntuu että valistuneetkaan autotoimittajat eivät ole vielä sisäistäneet sitä, että lataushybridin kulutuslukemat riippuvat melko vähän auton ominaisuuksista ja pääosin autolla ajettavien matkojen pituudesta ja luonteesta sekä siitä miten usein auton pystyy (tai jaksaa/haluaa) laittamaan lataukseen ja vielä miten kauan pystyy lataamaan. Sellaista normia ei varmaan voi edes kehittää, jossa saataisiin autolle rehellisesti sellainen lukema mitä se vie tavallisen käyttäjän tavallisissa ajoissa, koska on mahdotonta määrittää tavallista käyttäjää ja tavallista ajoa. Muuttujia on vain liian monta.
Ja jos vaikka muuttujia pystyisikin keskimääräistämään, pienillä poikkeamilla keskimääräisestä on suhteellisesti todella isoja vaikutuksia lataushybridin kulutukseen ja päästöihin. Eli tällainenkin keskimääräistysstandardi olisi vessapaperia tosielämässä.
Esimerkiksi mulla on nyt takana reilu 3200 km ajoa Töpselikärsällä. Bensaa on mennyt 55 litraa, eli kulutus on ollut noin 1,7 litraa sadalle. Tuosta 55 litrasta 28 litraa meni kun kävin kerran Helsinki-Vantaalla, koska lento Turusta oli peruttu. Jos sitä Turun lentoa ei olisi peruttu, olisi lukemat noin 2900 km ja 27 litraa = 0,9 litraa sadalle. Siis yksi minusta riippumaton lennon peruuntuminen lähes tuplasi Töpselikärsän todellisen kulutuslukeman neljän kuukauden ja 3000 km:n aikana. Koitapa simuloida tätä jossain päästömittauksessa
WLTP-päästömittauksen sijasta tai sen rinnalla pitäisi lataushybrideille tehdä standardoitu mittaus, jossa mitataan esimerkiksi:
sähkörange kilometreissä seuraavissa tilanteissa:
ulkoilman lämpötila 25 astetta, ilmastointi päällä, kaupunkiajoa
ulkoilman lämpötila 25 astetta, ilmastointi päällä, maantieajoa
ulkoilman lämpötila 15 astetta, ei lämmitystä, ei ilmastointia, kaupunkiajoa
ulkoilman lämpötila 15 astetta, ei lämmitystä, ei ilmastointia, maantieajoa
ulkoilman lämpötila 0 astetta, lämmitys päällä, kaupunkiajoa
ulkoilman lämpötila 0 astetta, lämmitys päällä, maantieajoa
Ja Suomen oloihin vielä jollain -10 tai -15 asteella samat testit.
Ja sitten vielä samat testit tyhjällä akulla mitaten todellinen polttoaineenkulutus.
Näin saataisiin ihanat 12 (tai 16) lukemaa ihmisten ihmeteltäväksi, ja verottaja saisi sitten päättää minkä numeron mukaan autolle isketään verot
Tuon lehtijutun toteamuksen "Suosituimpien ladattavien hybridien hiilidioksidipäästöt olivat tutkimuksen mukaan keskimäärin jopa 2,5–3 kertaa suuremmat kuin mitä autonvalmistaja ilmoitti." kääntöpuoli on se, että ladattavan hybridin hiilidioksidipäästöt voivat olla jopa 100 % pienemmät kuin mitä autonvalmistaja ilmoitti. Onnistuisikohan WLTP-kulutuslukemien radikaali alittaminen polttomoottoriautolla?
Loppupäätelmä on se, että polttomoottori- ja lataushybridiautojen kulutuksen ja siten päästöjen standardoiminen samalla kaavalla on mahdotonta. jos tällainen standardi kuitenkin halutaan pitää voimassa, pitää hyväksyä se, että lataushybrideillä näistä luvuista poiketaan käytännön elämässä reilusti sekä ylös että alaspäin. Päästövähennystavoitteiden kannalta tärkeintä on kuitenkin se, että lataushybridejä myydään enemmän ja enemmän ja esimerkiksi verotuksella ohjataan auton käyttäjää lataamaan mieluummin kuin tankkaamaan.
Palataanpa Töpselikärsän todellisiin päästöihin. Nyt on kaksi viikkoa eli kuun vaihteesta ajettu lämmityslaite jatkuvasti asetettuna 20 asteeseen ja AUTO-asennolle. Matkaa on kertynyt noin 350 km ja bensaa palanut noin kahdeksan litraa. Lähes kaikki tästä paloi kuun ensimmäisen neljän päivän aikana, jolloin tuli vähän sekalaisempaa pätkäajoa ja kävin myös viikonloppuna mökillä siten että jouduin lähtemään vajaalla akulla. Enkä ehdinyt mökillä ladata kuin alle kaksi tuntia, joten paluumatkallakin akku ehti tyhjentyä.
Tällä viikolla arkipäivät onkin menneet taas perustylsästi lähes pelkästään koti-päiväkodit-työpaikka-päiväkodit-koti -ajeluilla, ja polttokone ei ole käynnistynyt kertaakaan. Salaisuus piilee siinä, että aamulla lähtiessä auto on ollut esilämmityksessä noin 15 minuuttia ja töistä lähdetään 18-asteisesta tallista. Tällöin auton sisätilat on käynnistettäessä aina sen verran lämpimät, että lämmitys hoituu kokonaan sähköllä. Lisäksi olen jättänyt auton aina "käyntiin" kun vien muksuja päiväkotiin, jolloin auto pysyy sinäkin aikana lämpimänä eikä liikkeelle lähtiessä auton vajakkiaivot pääse päättämään, että laitetaas moottori käyntiin että saadaan lämpöä.
Sellaiset reilu 20 km kaupunkipyörittelyä pystyy ajamaan akullisella näillä nollan tuntumassa olevilla keleillä ja vartin esilämmityksellä. Koska lataan töissä, niin esilämmityksen aikana kotona auto ei ole ollut latauksessa. 15-20 min esilämmitys vie rangea joku 5-7 km.
Watchdog näyttää että tankissa olisi 31-32 litraa bensaa, eli vielä pitäisi muutama litra saada poltettua seuraavan kahden viikon aikana että pääsee tankkaamaan sen 15 litraa, joka resetoi bensanvanhenemislaskurin, joka täräyttää polttomoottorin käyntiin loppukuusta, jos ei tankkausta ole tehty.