Pystykeulasatkun rakentelua
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Niinpä niin, jostain tämä "hullutus" aina alkaa! Muistelen, että taisin silloin aikanaan Sinua varoitella, "että oles varovainen", sillä kun tälle harrastukselle antaa "pikkurillin" niin helposti lipsahtaa koko käsi.
Mutta harrastuksenahan tämä on hyvin mielenkiintoinen, kuten varmasti olet huomannut. Kun omistat tuollaiset taitavat kädet, niin helppoahan kaikkkien hommien tekeminen tuntuu Sinulle olevan. Parasta on tietysti se, malttaa pitää rimaa riittävän korkealla ja tekee kerralla huolellista työtä, niin monelta turhalta tuskalta säästyy!
Kyllä projektisi etenevät taas rohkeasti ja työt tuottavat tekijälleen ja kanssaseuraajille mukavaa katseltavaa! Tsemppiä vaan kaikille projekteille!
Mutta harrastuksenahan tämä on hyvin mielenkiintoinen, kuten varmasti olet huomannut. Kun omistat tuollaiset taitavat kädet, niin helppoahan kaikkkien hommien tekeminen tuntuu Sinulle olevan. Parasta on tietysti se, malttaa pitää rimaa riittävän korkealla ja tekee kerralla huolellista työtä, niin monelta turhalta tuskalta säästyy!
Kyllä projektisi etenevät taas rohkeasti ja työt tuottavat tekijälleen ja kanssaseuraajille mukavaa katseltavaa! Tsemppiä vaan kaikille projekteille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Niin no eipä tässä harrastuksessa ole muuta vikaa, kuin tuo ajanpuute aina välillä. Elämässä kun on aina kaikkea muutakin tekemistä. Mutta onneksi aina välistä kerkee näitäkin laitella ja sit se tunne kun pääsee istahtamaan sinne ratin taakse ja ajelemaan. Oma elämys ajella tämmösillä vanhemmilla Saabeilla ja kun on vielä nähnyt vaivaa ja aikaa niiden eteen Ei voi sanoin kuvata sitä riemun tunnetta Jospa se tämäkin vielä tästä valmistuisi ja pääsisi nautiskellen ajelemaan!
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Hieman tuota voisi tänne taas tarinoida, että mitä on tullut vaihteeksi taas tehtyä tämän parissa. Aikapitkälti konehuonetta ja sisustan lattioita tullut työstettyä. Konehuoneessa on tapahtunut ehkä silmämääräisesti eniten. Sieltä purin sen tulipellin ja jarrujen ja kytkimen vermeetkin irrottelin pois maalaushommaa helpottamaan. Eipähän tarvitse rueta teippailemaan mitään kun vetelee vaan maalia pintaan
Samalla sai hyvin nuo pintaruosteetkin hiottua poikkeen. Melko siistihän tuo onneksi oli tuolta pellin altakin.
Konehuone sai eilen hieman väriäkin pintaansa. Tällä hetkellä tosin hieman osittain maalattuna, kun pitää vielä kuskin lokasuojaa hieman muokata. Toisen kerroksen tuo vielä vaatii tuota mustaa maalia, kun kuultaa joistain paikoista toinen maali läpi.
Tänään sitten oli vuorossa ilmanputsarin paikan suunnittelu ja löysihän se lopulta paikkansa Tuohon lokasuojaan ajattelin reijän tuikkasta ja rälläköidä peltoauton konepellistä sen ilmanottoaukon irti ja hitsata tämän lokasuojaan sitten kiinni. Saapahan sitten raitista ilmaa paremmin Niin ja katu-uskottavuuskin samalla paranee Siksi tuo osa vielä maalaamatta tuosta konehuoneesta.
Sisällä on tapahtunut lähinnä bitumimattojen poistoa lattioista. Näin tulee varmistettua, että sielläkään ei ole ruostetta muhimassa. Kyllähän siellä pientä pintaruostetta näky löytyvän, vaan ei onneksi mitään hitsattavaa kuitenkaan
Samalla sai hyvin nuo pintaruosteetkin hiottua poikkeen. Melko siistihän tuo onneksi oli tuolta pellin altakin.
Konehuone sai eilen hieman väriäkin pintaansa. Tällä hetkellä tosin hieman osittain maalattuna, kun pitää vielä kuskin lokasuojaa hieman muokata. Toisen kerroksen tuo vielä vaatii tuota mustaa maalia, kun kuultaa joistain paikoista toinen maali läpi.
Tänään sitten oli vuorossa ilmanputsarin paikan suunnittelu ja löysihän se lopulta paikkansa Tuohon lokasuojaan ajattelin reijän tuikkasta ja rälläköidä peltoauton konepellistä sen ilmanottoaukon irti ja hitsata tämän lokasuojaan sitten kiinni. Saapahan sitten raitista ilmaa paremmin Niin ja katu-uskottavuuskin samalla paranee Siksi tuo osa vielä maalaamatta tuosta konehuoneesta.
Sisällä on tapahtunut lähinnä bitumimattojen poistoa lattioista. Näin tulee varmistettua, että sielläkään ei ole ruostetta muhimassa. Kyllähän siellä pientä pintaruostetta näky löytyvän, vaan ei onneksi mitään hitsattavaa kuitenkaan
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tuli tuossa eilen käytyä tuolla toisessa mummolassa ja mukaan lähti pienipala peltoauton konepeltiä. Piti napata ensin koko pelti autosta irti, että sai kannettua sen tallin eteen rälläköintiä varten. Sitten leikkelin sen ilmanottoaukon siitä irti. Sittenpä sen sai kantaakkin takas peltoautoon kiinni.
Tänään homma jatkui sitten tämän projekti satkun rälläköinnillä. Teipit vaan lokasuojan pintaan ja aukon ääriviivoja piirtelemään. Kyllähän sitä tuli hetki harkittua, että raskiiko tuota rueta palottelemaan Sitten rälläkkä käteen ja tekemään reikää terveeseen peltiin
Kerkesin minä sitten pikkusen pistehitsailla sitä paikoilleen. Kyllä tuosta taitaa ihan nätin näkönen ilmanotto tulla kunhan valmiiksi vaan saapi
Tänään homma jatkui sitten tämän projekti satkun rälläköinnillä. Teipit vaan lokasuojan pintaan ja aukon ääriviivoja piirtelemään. Kyllähän sitä tuli hetki harkittua, että raskiiko tuota rueta palottelemaan Sitten rälläkkä käteen ja tekemään reikää terveeseen peltiin
Kerkesin minä sitten pikkusen pistehitsailla sitä paikoilleen. Kyllä tuosta taitaa ihan nätin näkönen ilmanotto tulla kunhan valmiiksi vaan saapi
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Kyllä tuosta ihan siistin saa. Yksi nätti esimerkki on siellä teidän kylällä jo tehtykin, ehkä siitä löytyy kuvia, kunhan toveri heräilee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Hereillä olin jo aiemmin, mutta piti herätellä vanha pöytäkone henkiin, että sain kaiveltua noita kuvia. :)
Tosiaan tuli tuollaiset kidukset värkkäiltyä satkuun reilu 10 vuotta sitten. Tai no, kaveri teki peltityöt, minä poika vaan paklailin ja hioin. :)
Ideasta kiitos sos.net:n porukalle, muistaa ne jotka muistaa.
Kokonaisuudesta ei nyt löytynyt parempaa kuvaa, mutta kaipa tuostakin käsityksen saa.
Tosiaan tuli tuollaiset kidukset värkkäiltyä satkuun reilu 10 vuotta sitten. Tai no, kaveri teki peltityöt, minä poika vaan paklailin ja hioin. :)
Ideasta kiitos sos.net:n porukalle, muistaa ne jotka muistaa.
Kokonaisuudesta ei nyt löytynyt parempaa kuvaa, mutta kaipa tuostakin käsityksen saa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Kyllähän tuo kidus hyvältä näyttää pystärinkin kyljessä Olikos tuossa tuo ihan ulkonäön takia vai?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tarkoitus oli sinne vapaavirtaussuodin asennella, mutta eihän tuo koskaan minun käsissä "valmistunut". Kesällä 2006 lähti uudelle omistajalle, joka hänkin on tuon purkanut ja kasannut pariin kertaan. Nykystatuksesta ei tietoa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Niin tuo on tosiaan hyvä paikka ilmanputsarille ja samalla tulee ihan hieno yksityiskohta ulkokuoreen Tänään kerkesin taas hetkisen tallissa pyörähtämään ja sain hitsattua ja hiottua tuon "kiduksen" hitsisaumat.
Samalla pistin pakkelitkin pintaan. Pitää katsoa josko huomenna kerkeisi sitten mennä tuota hiomaan?
Samalla pistin pakkelitkin pintaan. Pitää katsoa josko huomenna kerkeisi sitten mennä tuota hiomaan?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Joo, sinänsä hauskaa, että kun pitkään harrastaa, niin huomaa kyllä mitkä ratkaisut toimii, kun uudet ja nuoret harrastajat keksivät ne uudestaan useitakin kertoja, vaikkei olisi aiemmasta kuullutkaan . Välillä näkee hieman erilaisia toteutuksia samoista asioista, eivätkä ne uudemmat läheskään aina huonompia ole.
Näistä ensimmäinen "kuuluisa" Suomessa taisi olla Joukon T16-satkun toteutus:
http://www.netma.fi/jouko/saab/photo/sidevent.jpg
Tuosta ainakin Tobbana jatkojalosti konepeltikiduksen ja sama toimii kyllä edelleen.
Näistä ensimmäinen "kuuluisa" Suomessa taisi olla Joukon T16-satkun toteutus:
http://www.netma.fi/jouko/saab/photo/sidevent.jpg
Tuosta ainakin Tobbana jatkojalosti konepeltikiduksen ja sama toimii kyllä edelleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Vielä kun laittaisi suodattimen, eikä oravahaavia
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tuo kyllä niin totta! Hieno on kyllä tuo ratkaisu tuossa linkin takaa avautuvassa kuvassakin.aero kirjoitti:Joo, sinänsä hauskaa, että kun pitkään harrastaa, niin huomaa kyllä mitkä ratkaisut toimii, kun uudet ja nuoret harrastajat keksivät ne uudestaan useitakin kertoja, vaikkei olisi aiemmasta kuullutkaan . Välillä näkee hieman erilaisia toteutuksia samoista asioista, eivätkä ne uudemmat läheskään aina huonompia ole.
Näistä ensimmäinen "kuuluisa" Suomessa taisi olla Joukon T16-satkun toteutus:
http://www.netma.fi/jouko/saab/photo/sidevent.jpg
Tuosta ainakin Tobbana jatkojalosti konepeltikiduksen ja sama toimii kyllä edelleen.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Siinä on muuten toinen loistava vinkki ko. ratkaisuun - ilmaputken reitti sisemmän pystypellin läpi on tilkitty, jolloin moottorin imuilmaksi vaparifilsullakin päätyy pelkkää ulkoilmaa eikä moottoritilasta jo valmiiksi lämmitettyä ilmaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tuosta syystä itsekki tuon filtterin tuonne suunnittelin
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Tänään hyppäsi tämäkin projekti taas hieman eteenpäin, kun sain auton peränkin nyt ilmaan. "Kidus" tuli tuossa edellisellä viikolla hiottua ja laiteltua pohjamaaliakin pintaan. Alkaa olla mielestäni jo ihan tarpeeksi hyvä
Samalla tuli maalattua konehuone toistamiseen ja nyt sai nekin paikat maalia, mitkä jäi maalaamattta tuon kiduksen ollessa vielä kesken.
Käsijarrukahvakin tuli hitsattua nyt kiinni.
Ja sitten tämän päivän askareista. Eli tosiaan auto tuli tunkattua molemmin puolin takaa ilmaan ja laitettua pukkien varaan. Samalla sai polttoainetankki lähteä pois.
Huomenna pitää sitten tyhjentää tuon sisukset tonnarin tankkiin, kun tuntu olevan vielä ihan mukavasti bensaa siellä sisällä. Ajelee taas muutaman kilometrin tuolla tonnarilla
Edit: Kokeillaan josko nyt näkys kuvat?
Samalla tuli maalattua konehuone toistamiseen ja nyt sai nekin paikat maalia, mitkä jäi maalaamattta tuon kiduksen ollessa vielä kesken.
Käsijarrukahvakin tuli hitsattua nyt kiinni.
Ja sitten tämän päivän askareista. Eli tosiaan auto tuli tunkattua molemmin puolin takaa ilmaan ja laitettua pukkien varaan. Samalla sai polttoainetankki lähteä pois.
Huomenna pitää sitten tyhjentää tuon sisukset tonnarin tankkiin, kun tuntu olevan vielä ihan mukavasti bensaa siellä sisällä. Ajelee taas muutaman kilometrin tuolla tonnarilla
Edit: Kokeillaan josko nyt näkys kuvat?
Viimeksi muokannut pullasorsa, Ti Loka 27, 2015 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"