Yhteiseloa tämän rakkineen kanssa on tänään takana tasan kolme vuotta. Mittarissa 322782 km, eli viimeisen vuoden aikana matkaa tuli mittariin yhteensä vain reilu 7 tkm, ja yhteensä kolmessa vuodessa kertynyt mittariin karvan vajaa 27 tkm.
Tuolla toisaallatuli jo kerrottua, että tilasin autoon autonosat24.fi -verkkokaupasta Monroen Reflex -iskarit ja niiden pariksi Eibachin Pro Kitin jouset. Samaan tilaukseen meni Sachsin kääntölaakerit (mikäköhän mahtaa olla alkuperäisten valmistaja?). Etuiskarien suojakumit unohdin tilata samaan pakettiin, mutta haen ne jostain kivijalkakaupasta kun on asennuksen aika.
Asennukseen voi mennä nyt hetki, kun toinen noista etuiskareista oli laskenut pakettiin allensa, ja eilen ja tänään on selvitelty tässä Autodocin asiakaspalvelun kanssa että miten toimitaan. Aamulla oli tullut ehdotus sähköpostiin että palauttavat rahat tuosta toisesta etuiskarista ja korvaavat sen lisäksi vitosen toisen iskarin maalivaurioista. Muuten hyvä tarjous, mutta noita Reflexejä ei tietääkseni myydä kuin pareittain, joten yhdellä ehjällä iskarilla ei tee juurikaan mitään. Laitoin vastaehdotukseksi että jos löytävät jostain yksittäisen vasemman etuiskarin, niin lähettävät sen mulle ja homma on puolestani sillä selvä. Katsotaan miten käy, onneksi ei ole asennuksella kiire, kun en selkäleikkauksen jäljiltä ole vielä ihan autonkorjailukunnossa.
Sytyke alustan päivittämiseen tuli oikeastaan siitä, kun kävin
aikaisemmin syksyllä koeajamassa paria Skodaa. Ihan veikeitä vehkeitä olivat. Uudemman ja vähemmän ajetun auton koeajamisen suurin vaarahan on se, että huomaa miten se oikein hyvä, uudehko ja vähän (loppuun)ajettu oma auto onkin löysä, meluisa, tehoton ja karsea ajaa. Ajattelin siis, että 1.2 TSI Skodaa uskalsin lähteä koeajamaan ilman pelkoa
Eikä siitä tehonnälkä tosiaankaan kasvanut, mutta yksi asia alkoi vaivata kun hyppäsi takaisin Saabiin: molempien Skodien alusta oli loppuunajettuun Saabiin verrattuna kohdalaisen jämäkkä ja autot kulkivat loppuunajettuun Saabiin verrattuna kuin juna, elikkäs suoraan ilman että tarvitsee olla koko ajan ratilla paimentamassa. Skodien jälkeen Saappi tuntui maantienopeuksissa kuin taikamatolla ajelisi, enkä nyt tarkoita mitään Sitikan kaasunestejousituksen ihanuutta.
Olen aikaisemminkin tässä ketjussa vihjannut, että alustaan voisi laittaa uutta osaa, mutta toisaalta periaatteeni on "if it ain't broken, don't fix it". Saabin alustassa ei tähän mennessä ole ollut mitään vikaa, mutta alla on tietääkseni alkuperäiset iskarit ja jouset, joten eiköhän niiden ole aika jo päästä eläkkeelle. Iskarien varsinkin, ne on kuitenkin oikeasti kuluvia sekä ehdottomasti turvallisuuteen ja ajomukavuuteen vaikuttavia osia. Tästä reipastuneena ja nähtyäni Autodocin Black Friday -tarjoukset, totesin että laitetaan nyt tilaukseen. Kauppaa ei voi pitää kalliina, jos autoon saa merkki-iskarit ja madallusjouset tarvikkeineen reilulla 300 eurolla.
Muualla tuli myös kerrottua, että tilasin autoon eSID2:n, elikkäs tuon mainion OBD-porttiin tulevan palikan, jonka uusimmalla versiolla onnistuu nyt myös
Eberin käynnistäminen auton omalla kaukosäätimellä. Kun olin tuossa leikkauksen jälkeen neljä viikkoa ajamatta autoa, niin käyttö on jäänyt melko vähälle, mutta sen mitä olen ehtinyt uusia Sidin omianaisuuksia räpläämään, niin ihan pätevän oloinen lisävaruste autoon. Eberin kaukokäynnistystä ei kyllä ole tullut kertaakaan käytettyä, kun auto yleensä majailee tallissa ja tosiaan viime viikkoina auto on muutenkin liikkunut hyvin vähän.
Investoineteja on siis tehty autoon reilulla viidellä sadalla eurolla (eSID2 vajaa 200 euroa ja nuo alustan osat reilu 300 euroa). Ensi kesänä tulee eteen uusien kesärenkaiden hankinta. Talven testi voittaja Contithan on alla nyt toista talvea ja luokkaa viidettä tuhatta kilometriä, eli niillä pärjätään varmaan ainakin viisi vuotta. Joka tapauksessa jo tehdyt investoinnit ja tuleva rengasinvestointi tarkoittavat yhteensä noin tonnin paukkua, ja samalla sitä, että nuukana miehenä en ole tätä autoa vaihtamassa pois ihan hetkeen, ellei sitten tule jotain käytännön syitä. Sellainen voisi olla lähinnä joku totaaliporsimus jota ei kannata korjata. Näillä näkymin saatte siis kärsiä näistä sekalaisista jorinoista vielä pitkään
Totaaliporsimuksista puheen ollen, se ESP-vikavalo on taas syttyillyt satunnaisesti. En vain ole sairasvuoteelta pystynyt paljon asialle tekemään. Pitää ottaa asia tarkempaan syyniin tässä tulevina viikkoina. Huoltohetkikin olisi edessä, edellinen huolto on tehty viime vuoden tapaninpäivänä, joten eiköhän sitä voisi tarttua tunkkiin välipäivinä jos kunto antaa myöden.