Paljon on tapahtunut satkun kanssa, puuhastelua leiman saamiseksi tulikin ihan riittävästi.
Kolme hitsipaikkaa etukäteen ja taakset uudet jarrulevyt/palat. Vasemmalla takana jarrupalasta oli noin 20% kitkapinnasta irronnut ja paksuutta 1mm luokkaa, ihme että käsijarru vielä piti.
Jarrupoljin painui valoissa pikkuhiljaa pohjaan. Jarrupääsylinteriin vaihdoin tiivisteet, ei mennyt sekään ilman ongelmia. Jousipakka on ristipääpultilla kasassa sylinterin sisästä, oli niin tiukassa että jouduin poraamaan pultin kannan pois. Pultti lähti irti sitten metrisellä putkipidillä, oli aivan älyttömän tiukassa. Normaalista pultista tein tilalle korvaavan osan.
Konttorille saabi ja hylkyhän sieltä tuli... Oikea raidetangonpää repsahti katsurin pyörittelyssä ja alapallo samalta puolelta todettiin väljäksi. Korin ja taka-akselin väliset jarruletkut kuulemma liitoksistaan syöpyneet.
Ei muuta kuin raidetangon pää vaihtoon, homma sujuu kuin rasvattu ensikertalaiselta. Alapalloa irroitellessa oppaasta lukien: Irroitin iskarin alapään, Jousivoiman kumoava puupalikka asetettu paikalleen, tunkilla tukivartta alas ja riks räks kuoriutuu vetarin tunnelin yläosa nätisti jousen alta...
Päinvastaisessa järjestuksessä takaisinpäin, iskarin alapää momenttii, vaan ei kiritsty... Kierteet havinnyt alatukivarresta...
Ajattelin samantien hitsata kuntoon tuon vetarintunnelin yläosan, vaan ei tavan koukkumallisella jousipuristemella tee hevon paskaa, eikä sitä lainavehjettä kehdannut ruveta muokkaamaan. Jousipuristimilla ja puupalikoilla sain jousikuormaa kevennettyä niin paljon että alapallo mahtui pois eikä vetarin tunneli jatkanut repeämistä. Alapallo pois ja uusi tilalle.
Melkein tunnin vääntelyn jälkeen sain pellit suoraksi ja kylmästi räin miggiliimaa että pysyy kassa leimaa varten.
Korin ja akselin väliset letkut lähti suht pienellä vaivalla, eivät ollut mielestäni vaihdon tarpeessa... Jarruputket taas joista ei tullut huomautusta menivät heti kättelyssä poikki. Motonetistä samantien hain uudet putket, mutta putkia väännellessä huomasin että ovat noin 5cm liian pitkät vaikki piti olla motonetin katalogin mukaan sopivat. Vääntelin sitten vuoristorataa taka-akselin päälle jotta sain ne oikeaan mittaan.
Vasemman takajarrusatulan jouduin myös vaihtamaan, ilmausnippa tietenkin katkesi... Vaihtosatulaa hakemaan siis.
Kaiken tämän jälkeen saatiin putket ilmattua ja jarrut toimimaan moitteetta. Leima tuli ja jäi korjauskehoitus öljyvuodosta. Käsijarrun säätökin onnistui, 0% näytti heittoa