Sivu 3/3

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: Ti Huhti 14, 2015 11:23
Kirjoittaja nalleolut
oma mielipiteeni on että kaikki kerralla vaihtoon.

niin monta tapausta on että kytkintä kerran viikos revitään auki kun on säästetty.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: Ke Touko 13, 2015 11:58
Kirjoittaja JJ-99
Tosiaan kaikki hilppeet tuli vaihdettua, kytkinlevy olikin ihan loppu. Muuten sujui hyvin, mutta kampiakselin tiivisteen asentaminen tuotti hankaluuksia kun erikoistyökalua ei ole omasta takaa.

Seuraavana vuorossa on kuskin lattian hitsaus ja vas. etu iskarin yläpään ruostevaurion korjaus.

Jos sitä kohta kävisi hakemassa 99 talvisäilöstä ja rupeaisi sen kanssa puuhastelemaan!

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: Pe Syys 11, 2015 13:16
Kirjoittaja JJ-99
Paljon on tapahtunut satkun kanssa, puuhastelua leiman saamiseksi tulikin ihan riittävästi.


Kolme hitsipaikkaa etukäteen ja taakset uudet jarrulevyt/palat. Vasemmalla takana jarrupalasta oli noin 20% kitkapinnasta irronnut ja paksuutta 1mm luokkaa, ihme että käsijarru vielä piti.

Jarrupoljin painui valoissa pikkuhiljaa pohjaan. Jarrupääsylinteriin vaihdoin tiivisteet, ei mennyt sekään ilman ongelmia. Jousipakka on ristipääpultilla kasassa sylinterin sisästä, oli niin tiukassa että jouduin poraamaan pultin kannan pois. Pultti lähti irti sitten metrisellä putkipidillä, oli aivan älyttömän tiukassa. Normaalista pultista tein tilalle korvaavan osan.

Konttorille saabi ja hylkyhän sieltä tuli... Oikea raidetangonpää repsahti katsurin pyörittelyssä ja alapallo samalta puolelta todettiin väljäksi. Korin ja taka-akselin väliset jarruletkut kuulemma liitoksistaan syöpyneet.

Ei muuta kuin raidetangon pää vaihtoon, homma sujuu kuin rasvattu ensikertalaiselta. Alapalloa irroitellessa oppaasta lukien: Irroitin iskarin alapään, Jousivoiman kumoava puupalikka asetettu paikalleen, tunkilla tukivartta alas ja riks räks kuoriutuu vetarin tunnelin yläosa nätisti jousen alta...

Päinvastaisessa järjestuksessä takaisinpäin, iskarin alapää momenttii, vaan ei kiritsty... Kierteet havinnyt alatukivarresta...

Ajattelin samantien hitsata kuntoon tuon vetarintunnelin yläosan, vaan ei tavan koukkumallisella jousipuristemella tee hevon paskaa, eikä sitä lainavehjettä kehdannut ruveta muokkaamaan. Jousipuristimilla ja puupalikoilla sain jousikuormaa kevennettyä niin paljon että alapallo mahtui pois eikä vetarin tunneli jatkanut repeämistä. Alapallo pois ja uusi tilalle.

Melkein tunnin vääntelyn jälkeen sain pellit suoraksi ja kylmästi räin miggiliimaa että pysyy kassa leimaa varten.

Korin ja akselin väliset letkut lähti suht pienellä vaivalla, eivät ollut mielestäni vaihdon tarpeessa... Jarruputket taas joista ei tullut huomautusta menivät heti kättelyssä poikki. Motonetistä samantien hain uudet putket, mutta putkia väännellessä huomasin että ovat noin 5cm liian pitkät vaikki piti olla motonetin katalogin mukaan sopivat. Vääntelin sitten vuoristorataa taka-akselin päälle jotta sain ne oikeaan mittaan.

Vasemman takajarrusatulan jouduin myös vaihtamaan, ilmausnippa tietenkin katkesi... Vaihtosatulaa hakemaan siis.

Kaiken tämän jälkeen saatiin putket ilmattua ja jarrut toimimaan moitteetta. Leima tuli ja jäi korjauskehoitus öljyvuodosta. Käsijarrun säätökin onnistui, 0% näytti heittoa :)

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: Pe Syys 11, 2015 13:44
Kirjoittaja Rattivaihde
Tuo vetarintunneli on kyllä suunnitteluvirheenä aika omaa luokkaansa. Varmaan aika monta muuten hyvää autoa lähtenyt romuttamolle tuon ansiosta...

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: Ke Syys 23, 2015 15:40
Kirjoittaja JJ-99
Juurikin näin, vetarin tunneli on vielä siinä kunnossa mihin se katsastuksen tiimoilta jäi.

Projekti 99:stä tuli purettua kaikki lukot irti ja keräiltyä haitat talteen, niistä sitten rakentelin tähän satkuun uuden virtalukon. Pakko oli ruveta korjaamaan kun satunnaisesti pamahti lukko jumiin. Samalla laitoin uuden jousen pakkilukon salvalle ettei ihan heti tarvitsisi uudelleen availla.

Äänieristeet, lattiamatto, lämppärin kenno ja kuskin penkki on vielä irrallaan. Uudet STP bitumi/butyyli matot odottavat jalkatilaan asennusta hitsauksien jäljiltä.

Lämppärin kenno joka on ollut murheiden auheuttaja jo kohta vuoden päivät on nyt taas putsattu toivottavasti viimeisen kerran kun öljymoska on jäädytysnestejärjestelmästä puhdistettu. Uudet nesteet vielä koneeseen ja termarin vaihto talvea vasten.

Kuskin penkin verhoiluja tuli kiristeltyä ja nähtävästi yksi ommel persauksen kohdalta rikki niin ei ihan napakasti asetu.

Vielä jää tehtäväksi kuskin oven lukkosylinterin puhdistus ja haittojen vaihto.

Tuo 99 oli loppupelissä niin laho ettei sitä enää kannattanut ruveta korjaamaan vaikka siitä ajattelin museopelin rakennella :evil: Olisi joutunut vaihtamaan perään isompia palasia korista joka ilman kunnon rakennustiloja olisi liian haastavaa.

Keulassa kaikki nivelet on tikissään mutta ajettavuus edelleen löysähkö. Jouset ja iskarit menevät vaihtoon heti kun rahatilanne sen sallii ja saan tehtyä/lainattua kunnollisen jousipuristimen. Ratin kun kääntään ääriasentoon kuuluu voimakas pamaus oikealta puolelta, syy edelleen tuntematon.

Tarkoituksena vielä ennen kuin kelit kylmenee olisi asentaa toinen soitin tuohon nykyaikaisen rinnalle jotta pääsisi kasettejakin kuuntelemaan halutessaan :)

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: La Loka 10, 2015 18:30
Kirjoittaja JJ-99
Tänään tuli vaihdettua tulpat, termari ja laturin/tehostimen hihnat. Tuli sormikin telottua samassa laturin ropeliin.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: La Loka 10, 2015 18:37
Kirjoittaja Risto
Vaihdoitko tulpat ja termarinkin kone käynnissä?

Tuoltako otit mallia: https://youtu.be/BQhfcdQf1QA

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: La Loka 10, 2015 18:44
Kirjoittaja JJ-99
En nyt sentään :D "tyhmästä päästä kärsii koko kroppa" vai miten se meni

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: Ti Maalis 14, 2017 20:39
Kirjoittaja JJ-99
Lämppärin kennon kanssa taistelu on saatu päätökseen. Nissensin kenno oli vain täysi paska ja lämmöntuotto surkeaa. Kenno oli useaan otteeseen eri liuottimilla huuhdeltu. Voisi joku viikonloppu vetästä päädyn auki nissensin ja saabin kennosta ja katsoa missä konkreettinen ero. Ainakin lämmönvaihdin ritilöiden pinta-ala on arviolta 1/3 isompi saabin alkuperäisessä, nissensin kennosta taas näkee läpi.

Foorumilaiselta sain käytetyn hyväkuntoisen saabin alkuperäisen kennon tilalle ja lämmintä taas riittää.