FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Coltti »

JP_Vette kirjoitti: Ja matkalla toimistolle näin vielä tosi ankeen näkösen auton, ja syy siihen ankeuteenki selvisi, ku hokasin häneltä puuttuvan takaspoilerin! Mutta onneksi mulla on semmonen 8) Ja mulla on myös turvaväli ajaessa - jopa kaupunkinopeuksissa. (Kuva otettu iPhonen digizoomi maksimissaan)

Kuva
Ankeuden syy on kokopunaisissa takavaloissa, jotka ei euroautoon sovi mitenkään, sekä puuttuvissa kattokaiteissa ;)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Täsmälleen vastakkaista mieltä. :D Alkuperäinen malli on sopusuhtaisin, mutta viiru varsinkin ilman kaiteita peittoaa kyllä helposti nämä välivuosikerrat. Ei sillä että tämänkään ketjun auto millään tapaa ruma olisi tietenkään, varsinkaan mustana. :wink:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ruma tai ei, mutta moni kakku päältä kaunis. Taas laatikko paukkuu D:lle laitettaes. Pitää perua se Aromipesän tilaus.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Varmaan olet sen momenttituen tarkistanu?
Sillä mä vaan kun jotkut on kironnu pauketta ja syy ollut kuitenkin läpipaskassa momenttituessa.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En ole, mutta ei se ääni mua sinänsä häiritte. Ongelma on se, että kun laittaa D:n niin menee toisinaan sekuntitolkulla aikaa ja veto alkaa kerrasta kuin "kytkimen pimpauttaisi" :? Ja sitte ku se rysähtää, niin auto heilahtaa kunnolla. Toimivana veto alkaa kuminauhamaisesti...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo-o. Netin syöverit on hieno asia.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... valve+body

http://www.sonnax.com/articles/208-Adap ... Valve-Body

En nyt sitten viäkää osaa päättää, että pitäisikö yrittää putsata, ostaa uusi tilalle n. 300 punnalla vai antaa paukkua :D Se on kyllä viittaa kökköihin, että aina öljyjen vaihtelun jälkeen laatikko on hetken pelannu…

Tuossa foorumin ketjussa on myös kirjotettu, että jäähdyttimen letkuun voisi asentaa myös suodattimen…

Sitten yksi vaihtoehto olisi kattella purkuauto jostain päin maailmaa, josta nyysii tarvittavat osat itelle ja myy loput :roll: Hyvällä tuurilla joku kolariauto voisi olla vieläpä uudehkolla moottorilla. En tiiä. Jos lakkais miettimästä sitä laatikkoa just nyt.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Tästä topikista ei kyllä vauhtia ja vaarallisia tilanteita puutu. Kummasti rajoittaa myös omaa 9-5 Aero -kuumetta/päähänpistoa kun kaikki ei menekään niinku elokuvissa...

Ei sulla jäänyt siitä purku-tonnarista alakertaa omaan käyttöön (muistaakseni kansivammainen vehjes)? Eikös noi T5 ja T7-lohkot ole pitkälti samoja, joten sen pikkuhiljaa remppaamalla saisi alakerran+jakopään kuntoon ja tässä kansi näytti hyvältä.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

T5 alakerta ilmeisesti sopii kyllä kunhan vaihtaa päätylevyjä yms, mutta sen punasen alakerta ei ole käyttökelponen. Sen sisältä piti onkia triggeripyörä yhdelle ostajalle, ja sitte purin sen asenteella "en puoli milliä poljettua lohkoa mihinkään tartte" :roll:

Siinä hopeisessa kone tikittää kuin sveitsiläinen kultakello, ja se onkin näitä vähän ajettuja mutta silti vuosittain huollettu. Tosin voi sekin viä olla karstapommi tms... Mutta sen taas olin ajatellu siirtäväni avoon, joka on siis long lifellä ja vähä yliki huollettu tikittävä pommi.

Ei tuo femman jakopää mua varsinaisesti harmita, koska olin pessimistinä alitajuntaisesti siihen jo varautunut, mutta tuo automaatin kanssa painiminen oli suoraan halolla päähän. Tosin taas tänä aamuna ku lähin töihin, ei mitään ongelmia ollut. Kylmänä tuntuisi pelaavan paremmin... Onneksi on talviki tulossa.

Hain eilen Matkahuollost PCS:n rahtipusseja. Nyt löytyis moniurahihnaroinat, öljypumpun ja kampiakselin stefoja, silikonista alipaineletkua (sinistä ftw), se pallonivel taakse sekä nippa alipainepumpulle putken kiinnittämiseen. Noiden lisäksi listalla ei sitten taidakkaa olla muuta kuin termostaatti ja jäähdytysnesteet.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja taas ongelmat jatkuvat. On ihan totta, että auto tykkää kun sillä ajetaan. Ja hienomekaaniset laitteet ei toimi etenkään sohjosuolapaskassa ikuisesti huoltamatta...

Eilen piti jättää pari koiraa autoon. Edellinen 9-3SS oli kiva, ku SIDistä sai hälytyksen pois päältä. Nythän ongelma oli myös se, että en edes tiedä onko femmassa hälyä :D No yleensähän se ei kytkeydy, kun laittaa avaimella lukkoon... Mutta kun lukko jumissa. Ei oo varmaan 12 vuoteen käytetty kertaakaa.

No hätä ei ollu sen näkönen. Saihan sen keskikonsolin napistaki lukkoon (pelkääjän ovi auki) ja ovi perässä kiinni. Ja senki varmistin, että takakontin lukko sentää toimii, jos vaikka patterit loppuu kakesta...

Noin syvälle avain upposi

Kuva

Hienomekaaniseen laitteeseen hienomekaanista öljyä. Huonompaa en töistä löytäny ja toisaalta parempaakaan sinne ei kukaan ole ostanu... Eli ihan rehellisesti varastin työnantajaltani pari suihkausta öljyä.

Kuva

Kuva

Pistin niin reippahasti likoomaan, että saa kylkiäki pestä

Kuva

Takaaki vähä uitti, vaikka pistin sinne oikeasti vähä...

Kuva

Fiksuahan olis nyt nylkyttää avainta ees taas, jotta varmasti öljy menee perille. Pitäs vaa ensin ostaa jarrukliineriä, koska eihän sitä tahmeeta avainta sitte enää viitti taskuun tunkea... Jos pärjäis tolla nyt sit taas 12 vuotta :)

Ja joo. Muuten auto on pelannu ihan semikivasti. 2800 km jo tullu ajettua, vaikka vasta reilun viikon se on mulla ollu :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja pjv »

JP_Vette kirjoitti:ku SIDistä sai hälytyksen pois päältä
Avain kouraan ja night panelia pitkään => lasinrikkomis- ja kallistustunnistimet pois päältä.

Luetaan niitä ohjekirjoja. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitoksia pjv avusta, kun et vain kuitannut RTFM :D

Niin tai näin, niin SID ei sanonu mitää. Tarkistin ohjeesta, että onko pjv:n neuvo väärä, mutta toi yksilö onki todellinen Afrikan vientimalli suoraan sarvikuonojen maasta… Ohjeessakin lukee, että valinnaisvaruste. Sinänsä yllätyin, että ei ole vakiona tommosessa, jossa on kuitenki jopa sähkölasit takaovissa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja karg »

Monesti riittää varustelun köyhyyden selitykseksi se, että kyseessä on Suomi-auto :lol:
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu köyhä auto köyhille. Mut minkäs teet :D Hälyttimen puute on kyl siltiki aika ihme…

Mut joo. Autolla menty kohta 4000 km ja aina se vaa raksuttaa eteenpäin. Ei sinänsä valittamista, mitä nyt piti jo polttimokki vaihtaa lyhkäsiin ku toinen pimeni 8O SID pitäs pratar svenska ohjebookin mukaan, mut sanoi "front light failure", joka ei oo mun mielestä ruotsia… Ehkä se on saanu sit päivityksen.

Taas halpoja peruspolttimoita. Toki olis ne 35 e hintaset varmasti paremmat…

Kuva

Oli niin kylmä, että konepelli ei jaksanu pysyä ylhäällä. Tippu aina päähän, joten piti tukea akkukotelon kannella :D

Kuva

Ja taas valoa riittää. Pessimisti vaihto molemmat kerralla.

Kuva

Pitää varmaa kattella se vanhempi akkuteline tohon, ku pitkien vaihto on varmaa vähintäänki mielenkiintosta. Tosin positiivista lienee se, että ku valorele on sanonu riksrakspoks, niin edellinen omistaja on todennäkösesti ekana koittanu korjata vian uusilla polttimoilla ->ehkä ei tartte vaihtaa hetkeen…

Kallis pellipönttöki saapu Jenkeistä (vai Kanadasta, en muista)

Kuva

Kuva

Homma meni ihan nappiin siinä mielessä, että ei jäänyt tulliin. Eli hinta oli lopulta ihan siedettävä…

Oli töis vähä pidempi tyhjä tauko kalenterissa, niin harrastin sitä pjv:n suosittelemaa RTFM:ää hetkellisesti.

Kuva

Kuva

Ei toi ihan kakka vehje taidakkaa olla. Tonnariski saa asetettua pysyvästi econille, muttei tollee nostetulla lämpötilalla :wink: Tosin kosteina aamuina pitää varmaa käsin naksutella ettei tuu Titanic-huuruja laseihin...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5179
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Risto »

JP_Vette kirjoitti:Taas halpoja peruspolttimoita. Toki olis ne 35 e hintaset varmasti paremmat…
Onkohan tuo Quick Longlifen vastakohta?
JP_Vette kirjoitti:Oli niin kylmä, että konepelli ei jaksanu pysyä ylhäällä. Tippu aina päähän, joten piti tukea akkukotelon kannella :D
Vanha kauppurikikka on tyrkätä pumppu hivenen mutkalle ja taas jaksaa.
JP_Vette kirjoitti:Pitää varmaa kattella se vanhempi akkuteline tohon, ku pitkien vaihto on varmaa vähintäänki mielenkiintosta.
Käyttöohjeen mukaan siihen käytetään vilkkuviikseä eikä akkutelinettä. :mrgreen:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:SID pitäs pratar svenska ohjebookin mukaan, mut sanoi "front light failure", joka ei oo mun mielestä ruotsia… Ehkä se on saanu sit päivityksen.
Sama homma MY01 kolkissa, alusta saakka on solkannut englantia (ja edellisen omistajan aikana sille tuskin on mitään tehty). Hankaloittaa huomattavasti pikselivikaisen näytön tekstien tulkkaamista kun ohjekirjassa on ihan eri viestit...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin