Sivu 3/6

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Maalis 24, 2017 08:35
Kirjoittaja Lahti411
On niistä jotain juttua täällä:
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 11-ja-412/
411 Variant on ollut ajossa jo muutaman vuoden. Tässä pari kuvaa, jotka on otettu juuri ennen rekisteröintiä, kesällä 2014:
Kuva
Kuva
412 sedan on maalla Kotkan lähellä. Toiveissa olisi saada se tänne Lahteen, että pääsisin jatkamaan projektia.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Maalis 24, 2017 09:05
Kirjoittaja Lahti411
Eilen tuli ihmeteltyä kontin lukkoa. Tässä taannoin laitoin kontin lukkoon ja kun seuraavan kerran yritin avata sitä, kuului naps, jonka jälkeen lukko ei enää auennut. Onneksi kontti on todella helppo avata sisäkautta, kun lukon telki on ihan näkösällä kontin puolella. Talttakärkisellä meisselillä teljen saa painettua kevyesti auki.
Kontin luukun rakenne on jonkin verran muuttunut sitten vm 1976 99 Combi Coupén, jollaisen lukkomekanismia olen viimeksi rassannut :D Verhoilujen alta paljastui musta laatikko, eikä mekanismia enää nähnyt suoraan ensivilkaisulla. Mustan laatikon kansi on kiinni metallipannalla ja hetki meni miettiessä, kuinka se aukeaa. Vasemmalle työntämällä panta liukui paikoiltaa aika helpostikin, jonka jälkeen mustan laatkion kannen sai avattua. Kansihan on kiinni samalla tavalla, kuin vaikka voipurkissa, eli reunat pitää vääntää auki.
Mekanismista paljastui oikeastaan kolme vikaa: Keskuslukon solenoidi oli irti mekanismista, lukkosylinterin kierrosta liikuttama työntötanko oli irti ja telkeä liikuttavan pystytangon keskittävä läpivientikumi oli noussut paikoiltaan. Lisäksi teljen käyttöön/pois kytkevä liukumekanismi (kuvassa valkoinen, vaakatasossa oleva muoviosa, johon sylinteriltä tuleva tanko on kiinnitetty) oli aivan jumissa.
Kuva
Kaiken maailman irrotusöljyjä ja bräkleeniä lotraamalla sain tuon liukumekanismin liikkumaan kädellä auttaen. Tilaa kunnolliseen putsaukseen osien ollessa paikoillaan on aika vähän, mutta silikonirasvalla ja edestakaisin liikuttelemalla mekanismi alkoi toimia. Sitten laitoin kaikki vivut paikoilleen ja kääntelin vielä avaimella lukkoa niin kauan, että se alkoi toimia jouhevasti. Pieni homma, joka korjaantui yksinkertaisella osien puhdistuksella ja kiinnityksien korjauksella! Nyt pitää vielä saada keskuslukko toimimaan, niin on tämäkin asia hoidettu!

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Maalis 24, 2017 10:50
Kirjoittaja juntti
Lahti411 kirjoitti:On niistä jotain juttua täällä
Kiitos mielenkiintoisesta tarinasta. Hienoa että olet pelastanut noita volkkareita! Noita ei taida olla montaa enää Suomessa.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Maalis 24, 2017 11:25
Kirjoittaja Lahti411
Joku vuosi sitten katselin trafin sivuilta ja rekisterissä taisi olla silloin yhteensä 11 kpl VW 411 ja 412 -malleja. Tuossa on siis kaikki korimallit (2- ja 4 -ovinen ja Variant) yhteensä molemmista mallisarjoista. Farkkukorisia Varianteja on varmaan tullut eniten maahan ja 4-ovisia sedaneita vähiten. Suurin osa nelos-tyypin Volkkareista oli rekisteröity piilofarmareiksi. Niitä taidettiin parhaimipina vuosina -70 ja -71 reksiteröidä yli 1000 kpl.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Huhti 07, 2017 13:37
Kirjoittaja Lahti411
Eilen tuli taas illalla puuhasteltua 900:n kimpussa. Mitään isompaa en ehtinyt tehdä kuitenkaan. Irroittelin halkeilleet pyöränkaaret, jotka korvaan Etran tavaralla. Aika siistissä kunnossa olivat pellit siellä kaarien alla. Vain kuskin etupyöränkaaren etuosassa oli hitusen reuna hapantunut. Pitää tuo putsailla nopsaan, ettei ala leviämään. Säädin myös takakontin lukkoa, kun takaluukku istui vähän huonosti. Samalla putsasin kontin pohjaa, ja sieltä löytyikin yhtä lukuunottamatta kaikki takaluukun verhoilupaneelin kiinnitysnastat. Samoin sieltä löytyi kontin lukon vasteen kiinnitysruuvi, joka oli tyylikkäästi korvattu pultilla. Varmaan tuon pultin takia vaste pääsi liikkumaan ja käänsi kontin luukunkin vähän vinoon.
Konehuoneesta poistin rautalangalla kiinni viriteltyjä lohkolämppärin johtoja. Samalla häädin jonkun otuksen pois, joka oli alkanut juuri rakentaa pesää ilmanputsarin vierelle. Karvainen takamus vain vilahti, kun avasin konepellin :lol: Mun pihalla kasvaa valtava tammi, jota en aio hävittää, mutta mitenhän nuo karvakaverit saisi pidettyä autoista loitommalla? Aina, kun avaa konepellin, löytyy koneen päältä ja sopivista onkaloista tammenterhoja ja papanoita.
Käytin koneenkin siinä touhutessa lämpimäksi (onpahan hiirellä taas mukava köllötellä siinä imusarjan päällä...) ja huomasin, etä hieman tihkuu jäähdytysnestettä tämän mötikän saumoista. Mikäs tämä on, ja voiko sitä jotenkin tiivistää, vai pitääkö hankkia uusi?
Kuva

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Huhti 07, 2017 18:45
Kirjoittaja nalleolut
se on heater by-pass

voi poistaa muutamalla kulmalla

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Huhti 07, 2017 19:04
Kirjoittaja C 124 320
Esim. näin:

Kuva

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Huhti 07, 2017 20:40
Kirjoittaja Lahti411
Vähän mietityttää tuon poisto. Jostain syystä se on alun perin sinne kuitenkin päätetty laittaa. Ehkä pitää katsoa, mitä tuo pötikkä pitää sisällään. Rikkihän se on jo nyt, joten ei siinä mitään häviä.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: La Huhti 08, 2017 05:21
Kirjoittaja nalleolut
alkuperäinen tarkoitus pitää kabiinin lämpö samassa niin moottoritie ku kaupunkinopeuksissa.

etsi napin takaa noukittu tieto kertoo että ovat saaneet huomattavan parannuksen sisälämpötilaan poistamalla tuon venttiilin.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ma Huhti 10, 2017 08:38
Kirjoittaja Lahti411
Punaisen Satkun siistiminen jatkui taas viikonloppuna. Keskuslukon yksikkö tuli vaihdettua. foorumilta kyselin neuvoa, miten tuo pötikkä oikein irtoaa paikoiltaan. Kyllähän se sitten lopulta tuli riittävästi esiin kun vaan uskalsi kammeta lämmityskanavaa riittävästi alemmas. Olin jo aikaisemmin hankkinut tuon keskusyksikön ja se on ilmeisesti hieman vanhempaa mallia. Auton alkuperäisessä on tuollainen klipsikiinnitys, mitä varaosassa ei ollut. Johdot menivät kyllä paikoilleen ihan ongelmitta.

Kuva

Kuva

Tuon ohajusboksin vaihdolla keskuslukko heräsi henkiin! Tosin apparin puolen oven lukkosolenoidi ei toiminut, joten sitä piti vielä erikseen tutkia. Solenoidi ei päästänyt inaustakaan, kun testasin auton lukkoja. Minulla ei ollut mitään käsitystä, mitä tuolta sisältä paljastuu.

Kuva

Solenoidiboksin saa auki, kun vaan varovasti kampeaa koteloa saumastaan. Muovi oli yllättävän pehmeää ja tahtoi helposti repeytyä, eli varovasti piti edetä! Sisällä olevia johtoja pitää myös yrittää varoa. Itse onnistuin toista johtoa vähän nirhaisemaan, mutta sen sai eristysteipillä kuntoon, kun karvoja ei kuitenkaan mennyt poikki. Moottorihan tuolla on ihan simppeli sähkömoottori ja mikäli se menee rikki, uskoisin, että elektroniikkaliikkeistä saa tilalle aivan vastaavan. Tässä tapauksessa moottori kuitenkin toimi ja boksi oli muutenkin sisältä aivan puhdas -eli ei merkkejä kosteudesta tai likaantumisesta. Lopulta ongelman aiheutti vain pahasti hapettunut liitin solenoidin ja oven johtojen välillä. Liitin oli todella kovasti jässähtänyt enkä meinannut saada sitä millään auki. Avasin liittimen johtojen vedonpoistajat ja riuhtaisin kunnolla, jolloin pistokkeet irtosivat vihdoin! Eikä johdotkaan menneet poikki :D Boksia kasatessani laitoin saumaan Sikaflexiä ja varmistin pitävyyden vielä nippusiteellä. Toivotaan, että pysyy kasassa!
Nyt sitten toimii keskuslukko -tosin takakontin lukko tahtoo vieläkin takellella. Auringonpaisteessa lukko toimii, mutta illan viiletessä se alkoi taas jumitella. Pitänee tuo lukko vielä irrottaa ja purkaa mekanismi osiin ja puhdistaa ja voidella kunnolla. Mikähän tuohon olisi hyvä rasva? Olen nyt käyttänyt silikonirasvaa, kun sitä suositellaan paikkoihin, joissa on muovi- ja metalliosia. Aika hyvin tuo tuntuu toimivan, mutta ehkä aavistuksen ohuelta vaikuttaa tuohon lukkomekanismiin. Tuntuu, että vähän paksumpi voiteleva kalvo pitäisi liukuvien osien väliin saada. Tietääkö joku peräti, mitä rasvaa tuolla on alun perin käytetty?

Aloittelin myös jarruremppaa. Auton edelliseen katsastukseen oli tullut merkintä huonoista jarruletkuista. Sekä taka-akselille menevissä että molempien etupyörien letkuissa oli pinnassa murtumia ja punoksetkin näkyivät muutamassa kohdassa. Ajattelin, että aloitan hommat taka-akselin letkuista, kun arvelin sen olevan ikävin homma. Niinhän ne letkut olivat ruostuneet kiinnikkeistään niin pahasti, ettei niitä saanut irti kuin sahaamalla poikki.

Kuva

Nuo letkut on kiinnitetty muttereilla taka-akseliin ja juuri nuo mutterit olivat niin heikossa hapessa, että eivät lähteneet auki ilman radiakaaleja toimenpiteitä. Onneksi sian hankittua sopivalla 1mm nousulla olevat mutterit sunnuntaina, niin sain osat paikoilleen. Seuraavaksi sitten käyn keulan kimppuun, jossa täytyy myös nuo jarruletkut vaihtaa. Samalla menevät vaihtoon myös alatukivarret. Sitten olisi enää käsijarrun korjaus/säätö, että auto olisi leimakunnossa. Kaunishan se ei ole vielä katsella, mutta kunhan tuon nyt saa ajokuntoon, niin voin alkaa sitten siistiä ulkopintaa :)

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ti Huhti 11, 2017 07:35
Kirjoittaja Lahti411
Sellaisen jännän jutun huomasin, kun noita jarruja ropasin, että autossa on ilmapussit takaousien sisällä! Minulla oli autoa ostaessani mahdollisuus katsoa sitä myös alta päin, mutta en silloin huomannut noita pussukoita ollenkaan. Myyjäkään ei tainnut olla niistä tietoinen, kun ei asiaa maininnut. Huomasin asian, kun katselin, että minkä vuoksi vetokoukulle menee toinenkin johtosarja. Koukun päässä huomasin, että sielläpä onkin venttiili, eikä mitään ylimääräistä johtokimppua. Letku meni sitten takapyörien suuntaan, jolloin vasta huomasin, että jousien sisällä on ilmapussit!
Varmaankin tuolla 900:lla on sitten vaunua vedetty jossain vaiheessa. Onko muilla kokemuksia noista säkeistä? Onko todennäköistä, että ne ovat vielä kunnossa? Mulla ei ole kompuraa, niin en pääse kokeilemaan vielä, pysyykö niissä paineet sisällä -pitää auto saada takaisin tieliikenteeseen, että pääsee testaamaan :D Millaisia paineita noihin voi/pitää laittaa? Mahtaako johtua noista ilmapusseista, että pohjaanlyöntikumit on poistettu? Kummallakaan puolella ei näytä olevan kumia. Näkyy vain siisti lautanen, jonka keskellä reikä (kierteelläkö varustettu?).

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ti Huhti 11, 2017 10:25
Kirjoittaja Henri S
Löytyykö taloudesta polkupyörän pumppua jonka saa "auton" (en nyt muista mikä sen oikea nimi on) venttiiliin? Niitten pussien ilmatilavuus on aika pieni ja kuulehan sen jos jostain vuotaa jos vähänkin saa ilmaa systeemiin. Pohjaanlyöntikumit puuttuu kyllä ihan muista syistä..

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ti Huhti 11, 2017 11:18
Kirjoittaja Lahti411
Taitaa mulla itseasiassa olla jalkapumppukin. Sillähän noita voisi kokeilla pumpata.
Miten ne pohjaanlyöntikumit oikein on kiinnitetty? Mitään ruostevaurioihin viittaavaa tuolta ei löytynyt. Ennemmin tosiaan näytti, että ne kumit on ihan tarkoituksella sieltä poistettu :?

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ti Huhti 11, 2017 12:06
Kirjoittaja tsaarela
Ihan pultilla pitäisi pohjaanlyöntikumin olla kiinni. Voi olla, että siellä saattaa vielä olla jäljellä se metallinen laippa siitä kumista. Itsellä oli 99:sta lähtenyt toinen pohjaanlyöntikumi jonnekin ja laippa oli jäljellä. Oli vaan pultti niin ruosteessa, ettei se sieltä mihinkään lähtenyt. Leikkasin laipan irti uudesta kumista ja liimasin kumin kiinni sikaflexillä vanhaan laippaan.

Oli muuten nuo pussitkin. Oli joku omistaja kytkenyt pienen ilmakompuran kiinni niihin. Täyttö ja tyhjennys oikein mittarin kanssa hoitui kätevästi keskikonsolista.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ti Huhti 11, 2017 13:13
Kirjoittaja Lahti411
Eli meneekö pultti pohjaanlyöntikumin läpi koriin kiinni? Ainakin sellainen vaikutelma jäi tuota pohjaa katsellessa. Eli näytti, että pohjassa oli reikä, jossa on kierteet.