Kameran myyjä laitto jo jonku automaattisen bottispämmivastauksen ja pyysi lisätietoja viasta. En kyl oo jaksanu mitää vastata viä... Ehkä pitäis.
Kävin taas eilen Coltin pajalla ruuvauttamassa autoa. Ihan kateeksi käy, ku kaikkeen on erikoistyökalut - ei turhaa säätöä. Auto nousee nätisti haluttuun korkeuteen, löytyy oma tunkki myös kippotelineelle (joo joo, tiän et toi on virallisesti joku vaihteiston nostin tms) ja oma kippo jäähdytysnesteelle - helppoa se on ammattimiehillä
Termostaatti oli mallia Wahler, joka piti lämmöt melko tasasesti 83 asteessa säässä kuin säässä.
Tilalle meni luonnollisesti marmorilta (siltä Metroauton entiseltä, ei Länkkäriltä) haettu. Ja lämmöt seilaa nyt tuttuun tapaan hitaasti kohti 94 astetta, josta tipahtaa kerralla sitte 88 ja taas alkaa nouseen. Mut semmonen sen kuuluuki näis olla
Itse pääpiruhan hommassa oli jarrutehostin. Ja tämä tehostin on nyt sitten isoin MuTuilu mitä koko foorumilta löytyy. Jokku selittää pyyhkijöitten irrottamisesta, jokku vittumaisista ruuveista ja muttereista polkimien päällä. Mitään noista ei ollut työlistalla.
Eli mitähän Coltti nyppi pois... Akun, akkutelineen, jarrun pääsylinterin, abs-yksikön ja jotain johtoja kiinnikkeistään.
Mut semmonen pönttö.
Mäki olin aluks ihan varma, että tehostimen pultti pitää aukasta polkimien puolelta, mutta sehän oliki klipsulla konehuoneen puolelta.
Blingbling
Samalla sit meni sinistä alipaineletkuaki, niin ei vuoda. Sininen väri siksi, että PCS:llä ei ollu mustaa... Mut kyl ne piestä mustat taas kohta on
Sinänsä onnistunut remontti, että jarrupoljin ei suhise ja aamulla remontin jälkeen oli edelleen tehostimessa alipaineet eikä poljin kovana. Plussana viä sit ku revittiin (turhaan tai ei) se jarrupääsylinteriki pois, niin nyt on ihan uudet jarrunesteet varmasti piirin jokasen kolos, joten niitäkää ei tartte taas muutamaan vuoteen pähkäillä.
Takaa se nivelki luiskahti niin nätisti Opelin puslatyökalulla pois, et täytyy semmonen omaanki kokoelmaan hankkia...
Nii ja se oleellisin: nyt on leima!
Parkista ei tullu huomatusta, ku heti ekana sanoin inssille, et turha edes kattoa ku en oo vaihtanu, vaan keskityin olennaisiin ongelmiin
Mut sitte tyhmin kysymys... Jarrutehostimessa on alipaine toisella puolella pönttöä, eli paine-ero tehostaa polkimen liikettä painettaessa sylinteriä. Sit sen pöntön sisällä on kuitenki myös palautusjousi, joka myös varmistaa sen, että jarrut ei laahaa eli alipaine ei jarruta... Mutta kun voima ja vastavoima - jousen voiman pitää olla tarpeeksi suuri, jotta se on suurempi kuin paine-eron tuoma tehostevoima. Eli miten toi nyt muka toimii? Onko lopputulos sama, jos olis tulpannu koko alipainelinjan tehostimelta ja ottanu jousen sisältä pois? Mulla meinaa raksuttaa nyt ihan tyhjää
Mut joo. Viä kun jakopään remppaa, tarkistaa hihnapyörän torxit ja vaihtaa sen taa stefat ja sitte moniuralelut uusiksi, niin alkaa toi auto oleen "peruskunnossa". Tästä eteenpäin kaikki on sit negatiivisiä yllätyksiä, huoltoja lukuunottamatta. Ja tietty laatikko nyt on mikä on. Pitää miettiä sen kohtaloa... Tod näk en tee sille mitään.
Nii ja päivän positiivinen pilkahdus: Coltti poliittisen hienovaraisesti sano turbon välyksestä, että ei se kyl uusikaan ole... Siitä huolimatta öljytikku näyttää edelleen maksimia, aivan kuten myös vajaa 4000 km sitten