Sivu 4/7

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: La Maalis 19, 2016 17:47
Kirjoittaja Juha96
Tuosta löytyis jollekulle takaoven sisäverhous, jos väri sopii
http://shop.speedparts.se/en/prod/clear ... panel.html
Noita saattaa olla useitakin tuolla

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: La Maalis 19, 2016 20:12
Kirjoittaja peltla
Hessu kirjoitti:Onko nämä pitkät Saabit jo enimmäkseen hävinneet vai mikä on kun muistelen foorumin alkuhämärissä niistä olleen juttua ihan vähän väliä ja nykyään tuskin ollenkaan?
En usko, että ovat hävinneet, kyllä näiden erikoisuus tiedetään, ainakin toivon näin.
Luulen, että pitkiä OG900-autoja odottaa varastoissa ajoon pääsyä ja/tai kunnostamista.
Minullakin tämän projektin auto oli n. 5 vuotta odottamassa kohtaloaan.
Välillä mietin sen myymistä, mutta sitten viime kesänä innostuin kunnostamisesta.
Tätä päätöstä helpotti se, että viime keväänä myin yhden harrasteauton pois, ja sain
tallipaikan CD:lle.

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: Su Maalis 20, 2016 12:16
Kirjoittaja pullasorsa
Hyvän päätöksen olet tehny, että et ole myymään ruennu. Tässä projektissa on ollut todellista tekemisen meininkiä. Ei näitä pitkiä malleja tosiaan pahemmin enää liikenteessä näy. Tsemppiä kovasti tähän :saab: projektiin! :wink:

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: La Maalis 26, 2016 15:13
Kirjoittaja peltla
Seuraavana on vuorossa moottorin ja laatikon kunnostus. Mitä kaikkea tulen tekemään,
selviää sitten, kun purkuhommat etenee.

Nyt pitäisi päättää, kumpi moottori tuonne nokalle kunnostetaan :D
Kuva

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: La Maalis 26, 2016 18:16
Kirjoittaja Ransu
Luulin äkkiseltään tuota tahtarin konetta satkun Startiksi.... :lol:

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: Su Maalis 27, 2016 01:26
Kirjoittaja Rattivaihde
^samoin :mrgreen:

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: Ti Maalis 29, 2016 21:29
Kirjoittaja tetammi
Hienoo työtä teet.
Kiva et näitä joku vielä arvostaa.

Yleisellä tasolla väittäisin ettei moni näistä oo juurikaan kiinnostunut.
Pari vuotta sitten myin lähes ruosteetonta, toki muuta huomiota kaipavaa -79 GLE finkkua jolla ajettu vain 210tonnii niin se meni puolen vuoden jälkeen sekamerkkiharrastajalle 300eurolla.

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2016 19:07
Kirjoittaja peltla
Nyt on moottori purettu, aloitin tutkimisen mittaamalla kampiakselin kaulat.
Kierokankien kaulat olivat hieman päälle 51,98mm.
Runkolaakerikaulat olivat hieman päälle 57,98mm.
Laakereissa näkyi kulumaa, mutta kampiakselin laakeripinnat näyttivät hyviltä.
Voiko kampiakseli olla toleranssien sisällä, vaikka autolla on ajettu yli 400 tkm ?
Mitään tietoa minulla ei ole, onko moottori alkuperäinen.

Sylinterit näyttivät kohtalaisilta, renkaiden jättämät jäljet näkyivät ylälaidassa, mutta
mitään isoa kynnystä en sormilla tuntenut. Paikoin sylintereissä näkyi vielä hoonausjäljetkin.
Hoonasin sylinterit, kuvassa näkyy lopputulos.
Kuva

Tein sisämittauslaitteeseen sovitteen, jotta pystyisin mittaamaan tämän isolohkon sylinterit.
Mutta sitten en onnistunutkaan, kun ei ollut riittävän suurta mikrometriä mittakellon kalibroimiseen.
Mittasin sitten sylintereiden soikeudet, alareunasta en havainnut soikeutta, mutta sylinterien yläreunasta löytyi n. 0,04mm soikeuksia.
Kuva

Vielä yksi kuva, tietääkö joku, mitä tuon peltisuikaleen merkinnät tarkoittavat. Kuva

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2016 23:13
Kirjoittaja saamu
Omaa h-konetta koneistamolla käyttäessäni oli koneistajan kommentti, ettei näiden Saabien kampiakselit tahdo kulua ollenkaan. Eli on hyvinkin mahdollista, että on edelleen toleransseissa.

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: To Maalis 31, 2016 17:38
Kirjoittaja saba90
peltla kirjoitti:Vielä yksi kuva, tietääkö joku, mitä tuon peltisuikaleen merkinnät tarkoittavat. Kuva
Tuo b202 on moottorikoodi. Olisko tuo alempi sitten vaihdelaatikon tunnus?

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: Ke Huhti 06, 2016 20:47
Kirjoittaja peltla
Moottorin kunnostus ei ole paljon edennyt, aikaa on mennyt osien puhdistamiseen,
ja miettimiseen, mitä, ja millä lailla moottorin kunnostan.
Kannesta irrotin pakoventtiilit, ja ei ne kaikki ihan kunnossa olleet.
Tiivistepinnoissa ei ollut yhtenäistä kirkasta pintaa.

Vuodenvaihteessa olin ostanut varakannen, se on samanlainen kuin tämän auton kansi, eli
symmetrisillä imukanavilla, ja epäsymmetrisellä imunokalla.
Tämä varaosakansi on parempi kuin auton alkuperäinen kansi.
Tällä hetkellä aikomukseni on tästä kannesta kunnostaa kansi tähän autoon.

Innostuin ostamaan vielä yhden kokonaisen varamoottorin, tonnarin B202 koneen. ( sain halvalla )
Tästä koneesta tarina kertoi, että se on jollakin tavalla kunnostettu, ajettu koeajo, ja irrotettu
autosta. Purin moottorin, ja tarina piti paikkansa, koneessa oli uudet laakerit, tiivisteet, ym.
Myös kytkinpaketti näytti uudelta, kytkinlevyssä näkyi vielä tekstiä, asetelma näytti uudelta.
Tämän kytkimen taidan laittaa satkuun, samalla täytyy myös laittaa tonnarin vauhtipyörä.
Tämän koneen kantta en purkanut, mutta ainakin tasopinta oli plaanattu suoraksi.
Tässä on symmetrinen imunokka, taidan laittaa tästä molemmat nokka-akselit satkun koneeseen.

Pakoventtiili CD:n alkuperäisestä koneesta.
Kuva

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: La Huhti 09, 2016 14:46
Kirjoittaja peltla
Tarkistin vielä laakerivälykset uusilla laakereilla.
Aika tasaiset olivat välykset kaikissa kauloissa.
0,05mm on ohjearvojen ( 0,026... 0,061) yläpäässä, mutta tällä mennään.

Kuva

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: Su Touko 01, 2016 13:56
Kirjoittaja peltla
Moottorin kokoonpano ei ole edennyt, kaikkia tarvittavia osia en ole vielä saanut.
Kannen vein koneistamoon, tehdään sille tasohionta.
Apulaitteita olen viime aikoina puhdistanut ja huoltanut.
Startin sisältä löytyi löytyi lohjennut planeettapyörästön runko.
Kuva


Onneksi varastossa oli toinen startti, jonka huolto on nyt meneillään.
Kuva


Ohjaustehostimen pumpunkin purin, koska se oli vuotanut öljyä.
Uudet tiivisteet tilasin Amerikasta asti, kun en lähempää löytänyt.
Laakeri oli sentään ihan peruskokoinen 6203.
Kuva

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: Pe Touko 20, 2016 18:07
Kirjoittaja peltla
Nyt pääsee kasaamaan moottoria, uudet ketjun ohjaimet saapuivat.
PCS toimitti osat, tuo kiinteä ohjain oli aika pitkällä toimitusajalla,
tosin sillä ei ollut minulle merkitystä, koska tätä ei tehdä kiireellä.
Kuva

Tässä välillä pesin vaihdelaatikon, vaihdoin akselitiivisteet 4 kpl, ja
vetarimaljojen laakerit. En ruvennut avaamaan laatikkoa. koska se
muistini mukaan on toiminut hyvin.
Kiristin kaikki näkyvät ruuvit, osa niistä oli melko löysällä.
Kuva

Re: OG 900 CD -85 kunnostusta

Lähetetty: To Kesä 16, 2016 21:05
Kirjoittaja peltla
Hölmöilykertomus välillä.
Eilen sain moottorin asennuksen siihen malliin, että päätin pyörittää moottoria startilla.
Otin tulpat pois, ja starttaamaan. Startti pyöri hyvin, mutta kuuntelin, että moottori ei pyöri.
Tietysti epäilin, että startin vapaakytkin luistaa.

Ei muuta kuin startin irrotukseen, se ei ole ihan pikkujuttu, kädetkään eivät säästyneet verinaarmuilta.
Tänään sitten vaihdoin starttiin toisen vapakytkin-ratas paketin.
Ähellystä tarpeeksi, niin startti oli paikallaan, ja taas kokeilemaan.

Ihan sama juttu, moottori ei pyöri. No mitä ihmettä, vai pyöriikö sittenkin.
Kävin katsomassa mäntien asentoja ja sitten taas starttaamaan.
Sitten tarkastamaan mäntien asentoja, olihan se moottori sittenkin pyörinyt.

Ihan turha startin irrotus vain sen takia, että tein väärän johtopäätöksen kuuntelun perusteella.

Kuva