"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään tuli käytyä hakemassa hyväksyntä jälkitarkastuksessa, elí vuoden saa taas loppuunajella ilman katsastusmurheita. Korjaus toteutettiin Motonetin palikoilla, takalinkkitangot maksoi sen 55 euroa kappale ja vakaajan puslat vajaat 3 € kappaleelta. Halpaa kuin saippua, saa nähdä miten kestää. Tangot tuli ProPartsin paketissa, ja muistelin niitä ostaessani haikeudella edellistä kertaa kun ostin Motonetistä ProPartsin osia.

Alustan kolinat muuten loppui noiden osien vaihtoon, eli enää ei joudu toteamaan että se olisi tämän auton ominaisuus :mrgreen:

Aikaa korjauksiin meni noin 4 tuntia. Suurin ajansyöjä oli takalinkkitankojen pallonivelen irrottaminen. Mutterit oli melko juntturassa, ja olisi vaatinut 20 mm kiintolenkin, koska mutteria vääntäessä täytyy pitää pultin päästä kiinni 10 mm:n avaimella, jotta pultti ei pyörisi. Lisäksi tuon 20 mm avaimen pitäisi olla 6-kulmainen, koska mutteri oli niin jumissa, että normaalilla kiintolenkillä mutterin pyöristyminen olisi ollut melko varmaa. No, apinan raivolla, 20 mm hylsyavaimella ja sorkkaraudalla sain kikkailtua mutterit auki, mutta aikaa ja energiaa tuohon kyllä paloi.

Tietääkö muuten joku mitä voi tapahtua, jos 19 mm vakaajan asentaa 17 mm puslilla? :mrgreen:

Omat alustakoodailuni nimittäin osoittautuivat petollisiksi, ja ostamani 17 mm puslat liian pieniksi, kun irrotin vakaajan. Tuskastuneena mietin että voin asentaa ne väljät vanhat puslat takaisin, hakea Motonetistä oikeankokoiset tilalle ja ryhtyä taas asennushommiin. Tai pienemmän vaivan tie on kokeilla asentaa nuo liian pienet vaseliinilla ja voimalla ja katsoa mitä tapahtuu. Valitsin jälkimmäisen. Päätökseen vaikutti sekin, että onhan tuollainen loppunajettu vakaaja jo ohentunut puslien kohdalta. Mikrometri antoi tulokseksi noin 18,5 mm, joten ajattelin että kyllä kumi taipuu kun sille näyttää voimaa. Ja menihän ne sinne yllättävän helposti. Ehkä pääsen vastaamaan itse tuohon edellisen kappaleen kysymykseen :mrgreen:

Tällä välin myös kuskin penkki sai uutta ihoa, tällä kertaa aitoa sellaista. Auto oli kaksi päivää Reijo Kulmalan käsittelyssä autoverhoomo Classicissa, eikä jälkeä kyllä tarvitse hävetä. Kuskin penkistä korjattiin kaikki rikkoutuneet tekonahkaosat aidolla nahalla, eli uusiksi meni sekä istuinosan että selkänojan molemmat reunaosat, kuin myös isuinosan ovenpuolein ulkosivu. Hintaa 220 euroa, eli halpaahan tämä ei loppuunajettuun autoon ollut, mutta ainakin nyt voi sanoa, että kilsat ei näy autossa sisällä, ei sitten missään. Paitsi mittarissa tietty.

Kuva

Vetokoukku on ollut pian kai jo kuukauden Örumilla/Koukkupajalla huollossa. Pitäis kai soitella perään. Muuten alkaa olla sellainen tilanne, että paikkamaalit on vielä tallin hyllyllä purkissa, mutta muuten nuo ketjun aloituksessa mainitut korjaukset ja perusparannukset alkaa olla hoidettu. Eikä uusia tarpeita ole ilmestynyt.

Mittarilukema 304200 km, ja takana tässä perheessä 9 kk ja n. 8300 km. Ainoat oikeat korjaukset autoon tänä aikana on siis tässä viestissä mainitut alustan fiksaukset.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ratti uusiin ja keula maalaukseen, niin voit heittää huoltokirjan olan yli ja ruuvata 150tkm mittarista pois :mrgreen:

Ei vais, hyvää jälkeä on penkin kanssa tehty!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, kyllä nyt harmittaa että näin julkisesti olen mennyt mainostamaan tän auton kilsoja. Pitäisköhän pyytää ylläpitoa poistamaan koko ketju ja sitten ruuvari käteen ja mittarin kimppuun :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tolla ajomäärällä parin vuoden päästä muut on ohi mitarilukemassa :D
Terveisin nimimerkki sama ajomäärä noin 3 kk...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^ Jep, omassa pian 20-vuotiaassa pommarissa on nykytahdilla parin vuoden päästä saman verran kilometrejä, ja sitten pitäisi valmistumisen jälkeen ruveta ajelemaan ympäri vuoden töihin eli tahti vain kiihtyy. :lol:

Foorumilla esitetty idea farmarikolkin pakettiautoistamisesta tosin sai päänsisäisen laskukoneen pyörittämään laskutoimitusta siitä, miten paljon halvemmaksi sellaisella kävisi joku 25-30tkm vuosittainen työmatkasuorite, mutta auton vaihtaminenhan on aina huono ajatus. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Älkääs nyt, tuo ajomäärä 9 kuukaudessa on meikäläiselle suunnilleen ennätys! Edellisellä kolkillahan ajelin viiden vuoden ja kolmen kuukauden aikana 45400 km :idea:

Sitähän tässä olen laskeskellut, että joidenkin vuosien päästä tämän ketjun otsikko pitää muuttaa, kun kertoo millaista on ajella ikäänsä nähden vähän ajetulla dieselsaabilla arkiajonsa :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Kyllä nuin hienosta jakkarasta parisatasen kärsii maksaa :D. Nythän sillä istuu toiset mokomat 300000km lisää ;). Omassakin loppuunajetussa on kuskin penkin nahoissa pieniä halkeamia ja varmaan täytyy verhoilut laittaa uusiks jossain kohti. Kunhan ensin nyt hyväksytyn leiman saa joulukuussa... :)
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Mulla yksi linear ratti ylimääräisenä...

Lähetetty minun SM-T555 laitteesta Tapatalkilla
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitoksia tarjouksesta, mutta ratissakaan ei kilsat pahemmin näy. Sehän kiiltää kuin uusi :mrgreen:
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Sehän se :lol: Uutena ne eivät kiillä kuin uusi :D
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitäähän se rattikin sisäänajaa. Uutena niissä on sellainen mattapinnan antava suojakerros, jonka kuluminen kestää ihmeen pitkään :mrgreen:
Saabium196
"Aero"
Viestit: 421
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Germaniassa olis yksityisellä tarjolla rek.9/2005 138tkm/228tkm, motti vaihdettu . Automaatti Vector kattoluukulla.
Paljon tehty jo:
Imu+läppä putsattu 150km Agr uusi 100km, hihna, rulla, ohjain 15.000km etujarrupalat 1000km taka 100km Xenon 100km, ilmamassamittari1500km uusi akku 7.10.2015 öljyt, suodatin...

Uskaltasko hakea?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hae pois ja hoida sisäänajo loppuun :mrgreen:

Oma loppuunajettuni lähti eilen maalarille ehostukseen, itse suuntasin tänään duunimatkalle Arabiaan. Tiistaina luvassa tunteikas jälleennäkeminen, katsotaan millaista jälkeä on syntynyt.

Ikuisuuksiin venynyt vetokoukkuhuoltosolmukin alkaa aueta, myös siitä tarkemmin ensi viikolla.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen sain viimein vetokoukun Koukkupajalta. Se oli kolmisen kuukautta Örumilla, joka odotti Bosalilta tietoa siitä, mitä uusi koukkuosa maksaisi. Vastausta ei koskaan saatu (ei ihmetytä yhtään omien Bosal-kokemusten perusteella). Örumin huoltomies oli siis sitä mieltä, että koukkuosa on muutenkin niin pahassa kunnossa, että sitä ei pitäisi korjata. Ongelma oli laukaisunappula, eli pieni tiitti, joka pitää lukituksen auki-asennossa ja laukaisee sen kiinni-asentoon, kun koukun asentaa paikoilleen. Tämä tiitti oli totaalisen ruostejumissa.

No, pari kertaa keskustelin puhelimitse Örumin huoltomiehen kanssa, ja totesin että jos hän saa minulle siihen pelkästään sen uuden vääntiön akselin, niin se riittää minulle. Sovittiin että sellaisen saan, ja hän laittaa koukun tulemaan takaisin Koukkupajalle, josta sen voin hakea. Mainitsi vielä, että koska tämä nyt ei hänen mielestään tule kuntoon, niin ei maksa mitään. Kun hain koukun pajalta, oli siinä kuitenkin asennettuna kokonaan uusi vääntiö, uusi lukko ja mukana uudet avaimet. Koukkupajan kaverit sanoivat että en ole heillekään mitään velkaa 8O Jos Örumilta jostain syystä vielä lasku tulee, niin palaavat asiaan.

Koukku tosiaan toimii nyt ihan hyvin, kunhan itse pitää vääntiöstä lukitusta auki-asennossa kun asentaa koukun paikoilleen. Riittää minulle.

Toinen viime viikkojen uutuus on keulan, takapuskurin, kuskin oven, matkustajan peilin ja oikean helman uusi maalipinta. Tonnilla laitettiin nämä pinnat kuntoon, eli autossa ei ole enää kiveniskemiä keulassa, eikä edellisen omistajan (vaimon piikkiin laittamia) naarmuja. Hieno on.

Koukku ja maalaus oli muuten aloitusviestin todo-listan viimeiset kohteet. Eli auto on nyt "valmis". Siinä ei ole tällä hetkellä ulkoisesti eikä sisustassa mitään korjattavaa, ja samoin kaikki vanhat tekniset jutut on korjattu. Tässä listaa ja budjettia 11 kuukauden ja 11 tkm matkalta:

Vikojen korjaukset:
- Akunkengät ja -kaapelit: 10 €
- Hehkut ja termostaatti: 100 €
- Kuskin istuinlämmitin + uudelleenverhoilu: 280 €
- Uusi akku: 135 €
- Uusi etuväliputki tarvikkeineen: 115 €
- Takalinkkitangot alustaan: 115 €
YHT. 755 €

Tämän lisäksi seuraavat ei-niin-pakolliset asiat on korjattu:
- uudet avaimien kuoret: 20 €
- puuttunut takapenkin peitelevy: 20 €
- puuttunut vetokoukun suoja: 26 €
- uusi tuulilasi vanhan hiekkapuhalletun tilalle: 450 €
- maalaukset: 1000 €
YHT. 1516 €

Sitten on mennyt seuraaviin ehostus/tuuning-touhuihin rahaa:
- uudet kesävanteet 600 €, miinus vanhoista vanteista saatu 300 €: 300 €
- talvivanteisiin Saab-keskiötarrat: 17 €
- Tavaratilaan kumimatto: 30 €
- kangasmattojen tilalle sisätilan kumimatot: 50 €
- Softapäivitys + DPF-hitsihommelit: 420 €
YHT. 817 €

Näiden lisäksi on mennyt joitain kymppejä normaaleihin huoltokohteisiin ja käyttökuluihin, eli polttimoita, pyyhkimensulkia, ilmastointihuolto, suuttimien puhdistusaineet jne. Kesärenkaat tuli uusittua 350 eurolla, nekin menee omalla listalla normaaleihin autoilukuluihin.

Tuleehan noista jo yhteissummaa, mutta kaiken kaikkiaan korjauskulut on olleet erittäin pienet siihen nähden, miten pelottava tällainen 300 tkm ajettu auto ostajalle usein on. Nuo kaikki vikojen korjaukset olisi voineet olla ajankohtaisia samanlaisessa autossa, jossa on mittarissa alle 150 tkm. Eli ei oikein kilsat näy tämän yksilön vikalistassa. Sen sijaan maalaus ja tuulilasin vaihto oli selkeästi km-perustaisia hommia, koska ajamallahan ne kiveniskemät syntyy.

Polttoaineisiin on mennyt muuten 11 kk aikana noin 1050 euroa. Katsoin että edellisellä Saabilla sain menemään reilun viiden vuoden aikana reilu 8000 euroa, eli keskimäärin yli 1500 €/v. Siitä suuri osa etanolilla ajelua, mutta kilsoja tuli vanhalla vähemmän (8-10 tkm/v). Eli ei edelleenkään tunnu dieselillä ajeleminen käyttövoimaverotuksen kautta mitenkään ylihintaiselta.

Ei ole ihan vielä vuosi täynnä dieselsaappailua, mutta täytyy sanoa, että olen ollut valintaan erittän tyytyväinen. Oikein mitään luurankoja ei ole lokeroista löytynyt, ja auto on ollut pääasiassa positiivinen yllätys, kun vähän skeptisesti lähti näin paljon ajettua ostamaan. Ainoat ominaisuudet jotka autossa häiritsee on hidas kaasuunvastaavuus/turboviive sekä vaihdelaatikon kuminauhamaisuus, jotka ovat siis molemmat ominaisuuksia. TTiD tai muu nykyaikaisempi turbodiesel olisi tässä varmasti pätevämpi laite, vaihteiston osalta täytyy sanoa että OG-kolkin 4-vaihteinen oli paljon enemmän omaan makuuni, eli paljon kovemman oloinen aski.

Mutta mutta, katsotaan nyt vielä tämä loppuvuosi, josko tästä saadaan riitoja auton kanssa aikaiseksi. Nimittäin ESP-vikailmoitus on syksyn aikana alkanut ilmestyä SIDiin aika ajoin. Aina se häviää, kun autolla seuraavan kerran lähtee liikenteeseen. Foorumilta olen jo selaillut selvityksiä CIM-vioista ja ESP:n ohjausyksikön pakkasherkkyydestä. Tosin pakkaskelejä ei vielä ole kovin paljoa näkynyt. OP-Comilla koitin jo vikakoodeja löytää, mutta ei näyttänyt mitään. Pitää käydä Techillä, jonne on muutenkin asiaa, kun pitäisi aikaisemmin keskusteltujen moottorin savuarvojen vuoksi tarkistella suutinarvoja. Kun talvikelit tulee, olisi kiva että ESP ja ABS toimii oikein, ettei löydä itseään ojasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Ihan vaan vertailuna tuohon polttoaineen kulutukseen. Itsellä tullut 44630 km etanolilla vuosi taaksepäin laskettuna. Euroja kulunut 4591. Josta saamme 10,28e/100km. Ihan mielenkiinnosta, niin paljonkos sulla tuo e/100km, kun laskee käyttövoimaveron mukaan vuoden ajalta? (Tai 11kk ajalta)
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Vastaa Viestiin