95 aero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Itse puhdistin venttiilit silleen että laitoin venttiilin akkukoneen istukkaan kiinni, konepyörimään ja 240 paperilla vähä hiontaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Runsaalla vedellä huuhdeltiin kaikki paikat ennen maalausta. Tohoa ei ollut nurkissa mutta kuumailmapuhaltimella ja kompuran paineilmalla kuivailtiin pinnat ja pohja heti päälle. Ei saanut pintaan muodostettua mitään kalvoa, ainakaan toivottavasti. Nurkissa pyörisi sopivasti ylimääräisenä sinistä maalia jopa passaisi ominaisuuksiltaan apurunkoon ja tukivarsiin. Miltä lie näyttäisi taivaansininen alusta? Kaameahan se varmaan on mutta paskankos sillä väliä, ei sitä jokapäivä sieltä näe..

Ei siinä varmaan ole sitten muuta vaihtoehto kun ottaa vanha taltta ja mora käteen ja alkaa kaapimaan tuota pintaa lohkosta.. Tietää mitä tekee huomenna! Lohkon maalauksen osalta olen itsekin päätynyt miranoliin. Tartter vain keksiä sävy millä tuon maalaa.

Mitenhän en tuota poratemppua tajunnut itse! Loistovinkki! Yksi pakoventtiili on yön naftassa likoamassa. Päivällä ehti olemaan 6h eikä mitään merkkiä paremmasta ollut. Epäilen että aamulla tilanne olisi mitenkään muuttunut.




Sent from my iPhone using Tapatalk
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

Mulla oli kans viikonpäivät likoamassa mutta totesin toivottomaksi :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Hei viisammat! Mitä huomioitavaa jos tarkistan kiertokankien ja kampiakselin laakerit? Kone on katollaan pukilla ja öljypohja irti. Voinko käyttää vain yksitellen ensin kiertokankien laakerit irti ja sitten kampuran?

En välttämättä haluaisi mäntiä käyttää ulkona.. Ujostuttaa moinen touhu.

Kuva

Toki ne pois saa mutta tarttis infoa mitä työkaluja tarvii että saan männät ja renkaat takaisin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

En malttanut uhmata kohtaloa..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Onko ok?


Sent from my iPhone using Tapatalk
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei tuo nyt ihan kamala ole, mutta ei nyt sellainenkaan, että laittaisin samat kamat tyynesti takaisin. Jos kone nyt on tuossa pukissa kiinni, niin ota kampura pois ja hio/kiillota kaulat ja kasaus uusilla laakereilla. Ainakin keskimmäinen runkolaakeripukki on syytä käyttää auki ja tarkastella pinnat. Uudet männänrenkaat ei ole sikakalliita ja hoonauskaan ei mahdottomia maksa, joten en näkisi syytä säästää tuossa. Ei tartte sitten jälkeenpäin miettiä olisiko pitänyt tehdä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Aamu selvitelty hintoja.

Koneistamo ottaa kampurasta 70,- sis. koko kepin läpikäynti. Hoonaus 20,- / reikä ja poraus 50,- / reikä. Männänrenkaat 92,- / sarja, kiertokangen laakeritsatsi 47,- ja kampuran vastaava 70,-. Hinnat ilman klubialea.

Otin kampiakselin keskimmäisen tuen irti, Matti oli oikeassa. Alla kuvia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kakkospytyn tyhjäsin samalla kokeeksi. Männänrenkaan (ylemmän) välys uraan painettuna noin 2,5 mm. Hankala mitata tuota kotikonstein, siksipä Vien koko paketin koneistamolle niin saadaan luotettavat mitat..

Pärkele tämä menee kohta kalliiksi jos ylikokoon joutuu poraamaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Näin välihuomatuksena että älyttömän mukava topicci seurata. Mahtavat kuvat ja selkeät tekstit! :saab:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Mukava kuulla että tykätään.. Muutenkin tämä foorumi on se ainut asia jonka avulla uskalsin tällaiseen projektiin alkaa. Ennen saabia en ollut koskaan vaihtanut autosta edes öljyjä joten kaikki on asiat on tullut opittua kantapään kautta. Siksipä annankin ohjeen kaikille jotka haaveilevat projektiin ryhtymistä mutta epäilevät omia taitojaan; kaiken voi oppia. Ihmiset nämä koneet ovat rakentaneet ja läpi historia ihmiset niitä myös korjaavat. Antaa mennä vaan!

Ja ettei ihan aiheen vierestä menisi niin eilettäin tontille saapuivat kesävanteet. Itse tykkään näistä, vielä kum näkisi ne joskus alla pyörimässä..

Kuva

Nuokin vaativat vielä hoivaa ja huolenpitoa mutta kaikki aikanaan. Jos niihin saisi myös vähän sävyä vaihdettua niin passaisivay paremmin mustan auton lookiin.

Ai niin! Melkein unohtu, apurungon pohjat maalasin sinkkimaalilla, virhe. Kallistuksen vakaajan pultit katkesivat ja ne piti käsitellä pois. Sen jälkeen ajattelin että pesen liuottimella ja maalaan koko rungon. Sinkkimaali suli liiottimen alla.. Piti sitten vielä kertaallee hinkata runko puhtaaksi sinkkimaalista. Nyt vedin pintaan alustamassa, pysyy!

Kuva

Sama käsittely tuli myös tukivarsille joita liottelin kolme päivää sitruunahapossa aina välillä hinkaten, harjaten ja pesten.

Tuosta pohjamassan sävystä tuli mieleen, että nyt tiedän millä amreijan kamppeet on maalattu! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Tänä aamuna vuorostaan koneen kimpussa. Kone grillistä kärsälle että saa päätypellin irti.

Kuva

Eli tämän.

Kuva

Kampiakseli irti ja loput laakerit syyniin. Kiitosta vaan kaikille jotka patistivat avaamaan tuon paketin. Itse olisin lyönyt kiinni vanhoilla rojuilla kun muutama laakeripinta näytti hyvältä..

Kuva

Kohtapuolin koneistamolla että kuulee tuomion pitääkö porata vai riittääkö pelkkä hoonaus.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Lohkoon riitti hoonaus. Samalla käy pesukaapissa niin jää se tyhjä raapiminen omalla tallilla pois. Kampura kiillotetaan ja kansi oikaistaan.

Nyt sitten osia tilaamaan pcs:ltä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Eilinen meni osia putsatessa. Kävin kaikki kumiputket läpi ja putsasin. Suurimmassa osassa öljyä. Välijäähyn pesin samalla sisältä, nyt ei kiusaa öljy enää sielläkään.

Kuva

Imusarja oli ruokottoman näköinen sisältä. Nyt kiiltää sekin..

Turbon öljyletkuja siistiessä huomasin, että lohkoon menevä pultti on outo. Pitääkö sen olla noin ahdistettu päästä?

Kuva

Turbon päässä on kuitenkin kunnon reikä.

Kuva

Wis ohjeistaa poistamaan vetarilta peltilevyn joka on prässätty nivelen päälle. Olenko poistanut oikean osan? Nythän tuo pullahtaa vetämällä maljastaan tuo laakerihässäkkä vaan eipä taida tulla noin pitkää aksiaalista vetoa paikalla ollessaan että se irtoaisi..

Kuva

Kuva

Kuva

Kallistuksen vakaaja tuli siinä samalla siistittyä ja maalattua. Taidan seuraavaksi alkaa lyömään apurunkoa autoon kiinni. Saa renkaat kiinni ja paketin kantamaan itseään. Harmittaa vain tuo helvetillinen sääskimäärä pihalla, alkukevät olikin ilman niitä yhtä juhlaa.

Ai joo, koneistamollakin olisivat osat valmiina. Pääsee niputtamaan konettakin kohtapuolin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Vinkkinä nyt kun sulla on apurunko pihalla, niin kannattaa ehdottomasti laittaa uudet puslat, mielellään polyuretaaniset.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Olen noita puslia katellu ja mietiskelly mut tässä välissä on ihan pakko katella lompsan kautta tätä touhua. Lyön koneen nippuun uudella osalla ja pakon sanelemana jätän vanhat puslat paikoilleen. Tulen tätä kiroamaan myöhemmin mutta 170,- pusliin on tähän hätään sietämätön paikka.

Anyway, päivän sana; pakoventtiilit.

Kuva

Kuva

Aivan järjetöntä materiaalia tuo mitä noissa on kiinni.. Ei liukene millään joten mekaaninen poisto ainut vaihtoehto.

Kuva

Kuva

Ekaks vaan rapsuttaa varresta paskat pois meisselillä ja tarkemmin sit mattoveitten terällä varoen kannen kanssa tiivistettävää pintaa. Loppuun 240 hiomapaperilla pinta sileäksi.

Kuva

Hässäkkä kiinni porakoneeseen ja suurimmat röpöt pois satasen hiomapaperiin. Porakone ylösalas ja tavallaan sorvaten loppuja pois kera mettoveitten terän. Hieman on kuppimainen tuo venttiili niin ei saa kaikkea pois pelkästään hiomapaperilla.

Kuva

Samalla roplattiin apurunkoon alatukivarret ja vakaajan tanko kiinni. Pieniin metalliosiin testimielessä sivelin tervamaalia pintaan. Ei meinaan usko riitä että sellainen vesivelli pysyisi saatika sitten toimisi metallissa. Kohtahan sekin on sitten kokeiltu.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kato että etuvakaajan runkopuslat ei ole väljät.
Ne on apurunko irtaallaan vielä helpot vaihtaa!
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin