FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Loppuko se vuoto siitä hydrauliyksiköltä?

Mielenkiintoista, kun on sitte ajan kanssa ruvennu vuotamaan, vaikka asennusten jälkeen, muistini mukaan testailin sen poljinta apinavoimalla painamalla vuotojen varalta (kone käynnissä) :/.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No tän auton kohdalla ainoastaan se on mielenkiintosta, että se on jokseenkin pelannut. Muistat varmaan, kun puhuttiin niistä tekniikkavinkeistä? Se paalausartikkeli vois oikeesti olla ihan tätä päivää.

Mut joo. Kattelin tänää sitä yksikköä, niin ei siä ainakaa lammikkoa ollu. Nyt tosin sit myös huuhtelin vedellä siitä päältä, et sai kierteiden juurekki puhtaaks ja 20 km kaupunkiajoa plus jarrujalan testailua parkkiksella ei niitä juuria saanu kosteeks, joten eiköhän se ole kunnossa nyt.

Autoon on tullu yllättävän vähän kilsoja tällä viikolla (lauantaina viimeks tankkasin), joten bensapumppujumpan jälkeen oli myös vähä pessimistinen olo tasoanturin paikasta tankissa. Eli etuajassa tankille, jos vaikka on käynyt asennuskämmi.

Kuva

En oo viä tottunu tähän köyhien aineeseen, joten pistin vaistomaisesti sen normaalin tankkausrajan. Tosin aina toikaa ei oo riittäny, jos valo on palanu.

Kuva

Kuva

Kieltämättä tähän vois tottua bensankin osalta 8O

Kuva

Mut joo. Ohjekirjan mukaan tankki vetää 75l. Mittarin mukaan ainetta oli jäljellä reilu 1/8, joka on karkeesti sitte sen 10l. Ja tankkasin 58l, eli on toi nyt ainaki +-5l tontilla. Toisaalta valon pitäisi syttyä 10l kohdalla, joten sitä rajaa ei ylitetty eikä valo edes palanut. Musta vaa siltiki tuntuu, että vaikka kuinka sitä ämpäriä muljas sinne tankkiin, niin ei se "loksahtanu" vaa jäi ikään kuin sentin liian ylös. Tosin luukku meni silti ilman voimaa paikalleen... Ja lisää tätä mutuilua lisää se, että tuntu menevän yllättävän kauan, ennenkö viisari alko laskeen täpötäydestä.

Mut en mä sitä ala korjaan. Kuitenki tosta pian räjähtää bensapumppu, niin saa sitte uusiks miettiä miten se pumppu sinne tankkiin asettuu.

Ainaki alkoholipitosuus on SIDin mukaan tontilla kans, eli ehkä toi romu oikeesti pelaa flexifuelina.

Kuva

Lamda meni +-900 riippumatta siitä ajetaanko maantiellä vai ollaanko parkis tyhjäkäynnillä. Mut hei, kyllä se sitte hajoo, kun ei enää kestä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Pakari »

SIDistä näkee symbolin Vfue josta näkee tankissa olevan aineen litroina. Se toki riippuu softasta että minkä moden takaa se löytyy vai löytyykö ollenkaan. Sehän sitten se Vfue arvo jaetaan 10:llä niin saadaan litroja jos olen oikein ymmärtänyt.

Se on ihan normaalia että se viisari kestää kauan täydessä näyttämässä. Mullaki maantieajolla pitää ajaa joku 120-150km että värähtää ensimmäisen kerran alaspäin.

Se että jos lambda huitelee kokoajan 900 arvoissa (eli 900=9%) niin sehän kertoo liian alhaisesta AD85 pitoisuudesta eli lambdakorjaus rikastaa seosta.. Mielestäni tuo 58,6% on hieman alakanttiin.. Itselläni liian alhainen AD85 arvo korjaantui lambdan uusimisella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aa siä on semmonenki arvo :D Koitin tankilla googlata SID info fuel tank, muttei osunu silmään :D

Tankis olis 17 l ysikasia -> etanolia 0,85 l
Tankkasin 58 l kasivitosta -> 49,3 l

(0,85+49,3)/75=0,67 eli 67%... Odotan viä pari tankillista ennen lambdan vaihtoa. Se lambdakorjaus on kyl vähentyny. Tänää ku kattelin lämpösellä koneella niin seilas enää +-200. Onko se normaalisti nollan tienoilla? Seilais on kuitenki aika nopeeta et numerot vaa vilisee ja paris sekunnis voi mennä laidasta laitaan pariinki kertaan...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos lambdakorjaus on pienentynyt niin näyttääkö AD85 arvo enää samaa? Mulla ainaki AD85 muuttuu aina muutaman kerran tankillisen aikana.. Kai se hienosäätää sitä..

Joo kannattaa vähän seurata ensin ennen vaihtoa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ad85 on edelleen sama 586. Ekan tankkauksen jälkeen se nousi hiljalleen ekat ~5 minuutta. Nyt tätä kirjotelles tyhjäkäynnillä lambda seikaa +200 - +350 mut ei mee miinukselle.

Vfuelin mukaan laskettu keskikulutus (oletuksena 75 l lähtökohta) ekan 241 km aikana on 11,2 l satasella ja tankkauksen mukana nollattu SID sanoo 11,5. Ja toi anturi tuntuu olevan tosi herkkä auton asennosta, eli likimääräsesti senki mukaan ollaan tontilla. Täytyy ajaa varovasti lähes valolle saakka, niin voi tarkistaa viä. Tosin ongelmia tuo se, että valo tuskin on syttymäs sillon, kun se E85-jakaja on edes jokseenkin matkan varrella.

Eli on se romu kunnos :D Viä ku osais arvioida ajotarpeen, niin sais varata ajan Coltille.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Olikos immu uusittu jo ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ohjekirjan takasivulle on joku söpöllä käsialalla kirjannu sen vaihdetuksi vuonna 2011. Sä siitä sanoit, ettei tarran ulkonäöstä päätellen ihan ikäloppu ole sekä ilmamassa ja ahtopaine meni vissii kans jokseenkin odotetusti.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei se pinl/mair testi niin tarkka ole että osaa sanoa mittaako immu 5% pieleen. Sillä on takoitus selvittää meneekö paineet ihan överiksi ja seokset laihalle täyskaasulla.

Tyhjäkäynnilä tollanen lambdakorjaus tarkoittais imuvuotoa imusarjan paikkeilla. Pyöriikö enemmän nollan ympärillä sitten matka-ajossa kun alipaine on vähäisempi ja moottoriin menevän ilman määrä suhteessa suurempi kuin tyhjäkäynnillä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Matka-ajoa en nyt varsinaisesti saanut tähän hätään, mutta työmatka-ajoa n. kuuttakymppiä. Eli siinä vauhdis se pyörii luokkaa +50 - +250 lämpösellä koneella ja heti ku vähänki edes kevyesti painaa kaasua, niin menee siihen -250 - +200 akselille. Sit taas parkis pysyy vain plussalla.

Coltti ne uudet alipaineletkut sinne tuuppaili, joten eikai siä enää ole sitten jäljellä kuin mahdollinen löysä klemmari tai imusarjan tiiviste. Tosin huohottimen alipaineletkut on viä vaihtamatta (sä niistä jotain kommentoittit pesuriletkuks)...

Seuraava kysymys tietty on se oleellisin: onko noin pienestä imuvuodosta aikusten oikeasti jotain haittaa? Toki onhan se 100% pelaava auto aina tavote, mutta meneekö tämä sarjaan "sitten joskus muun työn yhteydessä". Lambdahan sen korjaa normiajossa ja täyskaasulla lambdaa ei ole, mutta ulos päin vuotavahan vetää vain rikkaammalle -> ei pitäisi ainakaan hajota kaasujalasta huolimatta.

Toki voishan sitä ehjää immuakin koittaa joskus jossain, vaikka josain potkuis jos jollain on intoa alkaa ruuvaan uudehkoa irti. Tosin Turun potkuis on aika vähä T7-autoja. Ja niistäki vähistä varmaa tosi harvas uus IMM.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tankkasin nyt toisen tankillisen kasivitosta. SIDin mukaan ainetta tankissa 12,6 l jonka päälle lorotin 57,1 l. Pari naksausta viä väkisin, jonka jälkeen SID väitti olevan 70,4 l... Ad85 on nyt 758. SIDin lähtötiedoilla (jäljellä oleva aine, sen etanolipitoisuus, lopullinen kokonaistilavuus) laskennallinen etanolipitoisuus on 79,4 %

Kulutustilastoa vääristää se, että tällä viikolla on tullu aika pitkälti nurkka-ajoa (13,1 l/100km), mutta e85:n hyöty näyttäisi jäävän aatteelle hiilijalanjäljestä ja kotimaisen teollisuuden tukemisesta. Tosin se oli odotettavissakin kylmällä koneella pätkää ajettaessa... Ja toisaalta viime kuussa ajoin käytännössä pelkkää matkaa muutaman tonnin :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tankkasin 55 litraa kasivitosta, ja viimein ohitettiin Viru Valgen rajapyykki: Ad85 80,9% 8)

Niin tai näin, niin nyt rupes toi auto oikeasti ottaan päähän. Keskikaiutin tekee jotain ihmereaktioita, joka tämmöstä puukorvaakin ottaa päähän. Lisävitutuksena laturijohtohässäkät otti päähän, niin ratkasu oli laittaa aftermarket rammari, jossa iPod-mahdollisuus, eli iPhonen laturi siirty sitte siihen. Ja keskikauitin on pois pelistä.

Kuva

Ekana kävi tietty mieles kaikki Bluetooth-härpäkkeet, mut sit rupesin kelaan, et mitä hyötyä siitä langattomuudesta sitten on, jos puhelimesta menee nanosekunnissa akku tyhjäksi. Eli johdossa sen kuitenki on oltava. Eli tällä kertaa sit koitin Alpinea. Ei ihan siltikää hakkaa wanhan liiton Pioneer DEH-6800 nopeudessaan. Parempi silti kuin avon Kenwöödi, joka peittelee hitauttaan animoimalla jokasen napin painalluksen :roll:

Kuva

Päälle tuli lokero ja asennukses ei mitää erikoista ollu, ku iso-liittimekki löyty suoraan.

Kuva

Semmonen hauskuus kyllä silti, että taustasuhina loppu kuin seinään, ku naksutteli näppäinäänet pois :mrgreen:

Kuva

Ja semmonen negatiivisyys, että VTuner-internetradio oli yksi syistä, miksi ton ostin. Eli puhelimesta nettiradio, jota voi kuitenki ohjata rammarista. Mutta eihän sekää toimi :twisted:

Kuva

No menkööt. Aivan sama. Täytyy viä entisen Volvon DLS:n erkkasarja tohon asentaa ku kerkee. Pitää vaa laittaa suoraa vakiovahvistimen ohi.

Kyllästyin sitte myös puhelimella navigointiin, koska puhelin nyt vain on siihen hommaan ihan väärä. Pieni näyttö ja onnettomat softat. Kaiken kruunaa myös akkuongelmat sekä puhelut yms.

Kuva

Asentelin sen tänää aamulla, ja jo ennen lounasta alko ottaan johdot päähän. Eli neki sitte kojelaudan sisälle vaa, nii ei mee ristiin rastiin kabiinia. Samalla sitte apinoittin aeron ideaa laittaa puhelimen laturista vain johto näkyviin. Niitä latureitaki ku pitää olla kaks, työpuhelimelle (Lumia) ja omalle (iPhone). Samalla microusbilla myös latautuu sit ottalamppu, et sinänsä tarpeen myös omille kamppeille.

Keskikaiuttimen ritilän päälle pistin kiimaliimalla palan muovia, joka imitoi ikkunaa.

Kuva

Kuva

Töistä löysin jonku aatamin aikasen TomTomin laturin, joka sai nyt uhrautua mulle.

Kuva

Jälkiviisaana hokasin, et liitin on väärään suuntaan 90 astetta, jolloin johto tulee kyljen takaa esiin. Lisäksi toi imitoittee nyt tietokonetta, eli navi menee pc-tilaan tjsp eikä suoraa päälle. Pitänee katkasta johtoja ku jaksaa / viittii / kerkee / saa aikaseks (eli ei koskaan, kiroan tätä ties kuinka kauan).

Ja siinä he ovat odottamassa vulkanoituvan teipin päälle viä sähköteippiä.

Kuva

Saabin oma extra-kytkin tms olisi ollut liian hieno, joten piti peitepalaan pistää nappula. Tänki hokasin sit vasta jälkikäteen et onki sininen :D Ja sen takia kytkin, ku tartten navia kerran kaks viikos, niin mä en sitä junttia karttaa halua pitää pyörimäs siinä näytöllä 24/7 tuttuja nurkkia ajaes. Tarvittaessa päälle, muuten pois. Varsinki näin syyssateilla hämärässä tietää, miksi sitä ylimäärästä näyttöä ei tartte kojelaudalla.

Kuva

Semmonen hässäkkä

Kuva

Piuha esiin kaiuttimen välistä

Kuva

Kolvaukset ja vulkanoituvat teipit kruunaa rosvoliittimet. Tietää taas, miksi kiroan itselle parin vuoden päästä...

Kuva

Paketti ACC:n alle

Kuva

Ja Tokyo by Night

Kuva

Kuva

Pala mustaa sähköteippiä valon päälle korjas just sopivasti (paitti värin). Ehkä vois kuitenki ottaa sen merkkivalon johdon pois...

Kuva

Semmonen asennus...

Kuva

Periaattees ton vois viä sen verran purkaa liimauksistaan, että siirtäis navin ton ritilän vasempaan laitaan. Sit se tosin nousee just sen verran ylemmäs, et näyttää tyhmältä. Ja toisaalta nyt se ei oo yhtää näkökentässä, vaan näen myös konepellin etureunan - ei tartte kuunnella inssin vinkumista leimalla.

Ostin myös kunnon dialogin

Kuva

Täytyy myöntää, että on toi paljo sulavammaksi tehty kuin suomea puhuvat. Palikoista kootut kommentit menee aika hyvin ilman semmosia tök tök tök muutoksia, kuin kotimaisessa. Ehkä näis äänis on käytetty sit rahaa ja aikaa siihen viilaamiseen...

Homeria ku kuuntelin, niin tuli heti vastaan kohta, miksi navi ei korvaa karttaa eikä varsinkaan paikallistuntemusta. Koulukadun aakkoset on joo Koulukadun osoitteella, mutta kartat ei oo perillä siitä, että sinne on yhtä virallinen reitti myös Resiinakadun kautta... Mut tosiaa ajan autolla parhaillaan yli 5000 km kuussa, ja navia käytän parhaimmillaan sen kerran kaks viikos. Jossei ihan älytön reitti ole, niin helpompaa kattoo netistä ja ajaa ulkomuistista.

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ajattelin olla reipas, ja ottaa sen navigaattorin johdon pikaisesti työn alle. Se usb mass storagen kautta käynnistely on niin hidasta. Eli Googlella usb:n väriympyrä selville

Kuva

Ja veittellä data poikki

Kuva

Ja teippiä päälle

Kuva

Nyt alko se vmp-fiilis... Edelleen menee väärään moodiin koko roska.

Kuva

Kaivoin johtoa lisää toisesta kohtaa, jos vaikka pitäs poistaa se vihreäki, mut ei siä oo semmosta :roll:

Kuva

No niin tai näin, niin tässä kohtaa unohdin puukon ja rupesin taas Googlettaan, jos sen saisi vaikka softasta pois...

Kuva

Kuva

Tää on vain niin fiksu, että ei siä oo semmosta vaihtoehtoa. Kehittäjät varmaa haluaa käyttää siä vain usb:nä, mutta puuttuu vaihtoehto pelkälle sähkölle :twisted: Kokeilin tuota Single Sessioniaki, mut sen jälkeen palas Auto Detectiin.

Kuva

No lisää Googlea

Kuva

Eli nyt tulee se vmp. Pitäs siis pilkkoa orkkiskaapeli, tai ostaa uusi. Täähän on vähän kuin Applen politiikkaa. Ja ennenkö joku ärähtää, niin minä olen omenoita pureskellu tyytyväisenä muistaakseni vuodesta 2005, vaikka oikeasti joskus niitten ideologia pakkonaittamisesta (toki voi äänestää myös jaloilla) on perseestä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eli vähän pidemmälle viety kvg paljasti. Kiitos! Täytyy joskus perehtyä, kun raha sallii...

Nii joo. Saabisti sai parhaan mahdollisen joululahjan! Uusi softa ecuun, by vesa67. Kiitos siitä!

Mähän hänellä vähä säädätytin jotain ykkösiä ja nollia ecusta, ja nyt kävi niin hassusti, että vain muutaman viikon myöhemmin sitte päätin ostaa myös tehdasuuden koneen häneltä. Mä en noista moottoreista ja niitten iskutilavuuksista ihan 100 % perillä ole, mutta joku juju siinä vissii sit oli, jonka takia vanha softa ei kävisi, joten päätti antaa joululahjan sitten kylkeen, vaikka en edes asennuta konetta hänellä :)

Mut ennen tätä jouluepisodia kävin kuitenki taas tuttuun tapaan Coltin pajalla. Öljyillä on menty n. 10 tkm, josta 900 km etanolilla. Eli semmonen rutiininomainen sihdin putsaus ja tarkistus, jotta saa huolettomia ja halpoja etanolikilometrejä jatkossakin.

Sihtihän oli aika puhdas. Turhaa purkua taas hätävarjelun liioitteluna. Colttiki kehu, et ihan normikarstanen lohko. Ei puhdas, mut pahempiaki nähty.

Kuva

Jotain se siinä joko mukamas hauskana vitsinä tai sitten pessimistisen realistinä höpötti laakerin palasista, ja loiskelevyn alla olikin ylläripylläri odottamassa...

Kuva

Kuva

Jotta semmosta. Keskimmäinen runkolaakeriliuska oli pyörähtäny...

Kuva

Kuva

Kuva

Hätävarana uudet laakeriliuskat, mut oli sen verran jo saanu hittiä, et kone ei pyöriny. Eli sinne se romu nyt sit jäi.

Kone ei kalkattanut eikä öljynpainevalo palanu. Oliskohan se sit just porsinu tallin edessä... Eli ihan nippa nappa, että ei jättäny välille. Syynä varmaan sit lienee etanolin edesauttama paskakökkäreen irtoaminen öljykanavasta, joka tukki voiteluöljyn pääsemisen laakerille. No niin tai näin, niin vaihtoehtoja oli muutama:

-Vanhan korjaus
-T5 alakerrasta yhdistely
-Uusi kone

Noista ku hetken arpo, mietti käyttöauton tarpeellisuutta sekä vapaa-ajan määrän suhdetta siihen, että jos senki ajan olisi töissä, niin lopulta sitten tuli ostettua se kone Vesalta... Sitä rahantuhlausta vielä puolsi sekin, että entä jos siitä uudelleen rakennetustakin koneesta irtoaa joku kökkäre jostain kanavan takanurkasta. Uudessa ei pitäisi olla riskiä siihen. (Huom konditionaali - pessimisti ei pety)

Vesa koitti kovasti lohduttaa puhelimessa, että nyt kun on sitten uusi kone, niin sillä ajaa 400 tkm ja pitkän linjan saabistina sitä voi sitten siirtää korista seuraavaan, kun vaihtaessa ostaa aina konevikasen jne... Eli mä olen nyt sitten tuomittuna ajaan Saabilla seuraavat 10 vuotta. Jee!

Niin tai näin. Vituttaahan toi nyt, ei siitä mihkää pääse. Ja rahaa palaa aika kasa. Mut toisaalta:

-Just ostin läppärin 500 e, Appleen olis menny yli tonni
-iPhonet alkaen 700 e (on taskussa)
-Baariski menee takseineen ja roskaruokineen aina kolminumeroinen summa

Ei maailma tohon kaadu. Mut seuraava valopää, joka kikkeli pystys menee ostamaan etanoliaihioo, niin kannattaa oikeasti miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että ostaa tonnilla sen kalkattavan konevikasen. Siihen sit 3000 e kiinni, niin on karstattomia kilsoja edes. Itekki piti periaattees tehä just noin, mut ku se auton vaihto meni vähä vaikeamman kautta...

Otos Saabistista #95 (Vastuuvapautus: painetussa versiossa saattaa olla hieman erilainen. Kopsasin vedosversiosta, koska en jaksa ladata yli 200 megan painoon mennyttä viimeistä versioo)

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin