Myrkyn sekalaiset projektit..
Tänään saatiin aikaan muutakin kuin Abarth Ritmon osien myynti, nimittäin se pyyhkijöiden pysähdyskohdan muuttaminen kuskinpuolelta apparinpuolelle 99/90 saabeissa. Homma oli helppo, suorastaan älyttömän helppo.
Seuraavassa kuvassa näkyvän rattaan päällä lepäilevä muovinen painin irrotetaan vain puukon kärjellä/jollain muulla ohuella ja painetaan rattaan toisella puolella oleviin valmiisiin reikiin.
Lieneekö tuota moottoria käytetty jossain muussakin vempeleessä kuin saabissa.. meinaan ihmettelin että onkohan tuo se DTM-pyyhin vaihtoehto( ), kun pysäytyskytkimelle on toinenkin paikka mekanismin valurungossa eikä edes vastakkaisella puolella vaan n.1/3 kierroksen päässä(reiät vain poraamatta). Seuraava kuva kertonee mitä tarkoitan.
Ja jottei kenellekkään jäisi epäselväksi, että nythän on kyse tuuninkiosasta, piti ruksia pysähtymissuunnan nuoli yli ja töhrätä uusi nuoli..
Pienenä loppukevennyksenä vielä linkki kuvaan.. kaverikin kävi ihmettelemässä hieman keskeneräisellä projektillaan pyyhkijän muutoksen helppoutta.. arvatkaas kenen auto.
Edit: BTW. kaveri: sulla on härski määrä puunlehtiä lämpärin kanavassa.. katso vaikka kuvasta
Seuraavassa kuvassa näkyvän rattaan päällä lepäilevä muovinen painin irrotetaan vain puukon kärjellä/jollain muulla ohuella ja painetaan rattaan toisella puolella oleviin valmiisiin reikiin.
Lieneekö tuota moottoria käytetty jossain muussakin vempeleessä kuin saabissa.. meinaan ihmettelin että onkohan tuo se DTM-pyyhin vaihtoehto( ), kun pysäytyskytkimelle on toinenkin paikka mekanismin valurungossa eikä edes vastakkaisella puolella vaan n.1/3 kierroksen päässä(reiät vain poraamatta). Seuraava kuva kertonee mitä tarkoitan.
Ja jottei kenellekkään jäisi epäselväksi, että nythän on kyse tuuninkiosasta, piti ruksia pysähtymissuunnan nuoli yli ja töhrätä uusi nuoli..
Pienenä loppukevennyksenä vielä linkki kuvaan.. kaverikin kävi ihmettelemässä hieman keskeneräisellä projektillaan pyyhkijän muutoksen helppoutta.. arvatkaas kenen auto.
Edit: BTW. kaveri: sulla on härski määrä puunlehtiä lämpärin kanavassa.. katso vaikka kuvasta
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Osu ja upposi..Tasapaino akseli kirjoitti:# 1771 - Mikko Mertanen
99 GL (Super) CC Turbo APC -78?????
Kiva sinällään nähdä, että joku tänne joskus eksyy.. ettei tartte monologia viikkokausia vetää. (meinaan väilillä mietityttää että onko tällä threadilla muuta merkitystä kuin itselle muistikirjana)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Eheh. Myrkky repes nauruun, kun näki ton hanttarin puolen 99:stäni. Ihan luvan perästä laittoi tuon kuvan nettiin tietysti. Vähän vaiheessa toi apc:n kiinnitys. Roikkuu nippusiteillä tuolla. Johtosotkua vielä lisää, kun keskuslukon rele rojottaa siellä taempana johtojen varassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Mertmi kirjoitti:Eheh. Myrkky repes nauruun, kun näki ton hanttarin puolen 99:stäni. Ihan luvan perästä laittoi tuon kuvan nettiin tietysti. Vähän vaiheessa toi apc:n kiinnitys. Roikkuu nippusiteillä tuolla. Johtosotkua vielä lisää, kun keskuslukon rele rojottaa siellä taempana johtojen varassa.
No on huoltoystävällisessä paikassa ja helppo korjata "surrimurri" liitokset ku ei ole piilotettu kaus johdotuksia.. Ei huolta onneksi ne roikkuu johdot sisäpuolella jos olis ulkopuolella saattais yltää renkaan alle ja silloin loppuis matkan teko.. No täytyy myöntää ei hymyilemättä katsonu kuvaa..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Kahvit tarjoan, jos yhdenkin surrimurriliitoksen löydät tuolta. Kaikki liitokset tehty pihdeillä ja uusilla liittimillä, paitsi tuo diodi on tinaamalla johdoissa.Tasapaino akseli kirjoitti: No on huoltoystävällisessä paikassa ja helppo korjata "surrimurri" liitokset ku ei ole piilotettu kaus johdotuksia.. Ei huolta onneksi ne roikkuu johdot sisäpuolella jos olis ulkopuolella saattais yltää renkaan alle ja silloin loppuis matkan teko.. No täytyy myöntää ei hymyilemättä katsonu kuvaa..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kattoprojekti eteni hieman tänään, nyt ois leikelty katosta joutavat poijes ja seuraavassa kuvassa on ne hyödynnettävät.
Pintapelti on irrotettu sivuilta kattokourun pohjasta ja sieltä se olisi pisteillä tarkoitus harsia kiinnikkin. Hyvin oli ruoste kattokourun välissä päässyt aluilleen koskapa tuo on suossa uinut.
Ja loppujämätkin säästetään vielä suurimmilta osin, hyvää paikkapeltiä noiden ruostepommien hitsauksessa.
Pintapelti on irrotettu sivuilta kattokourun pohjasta ja sieltä se olisi pisteillä tarkoitus harsia kiinnikkin. Hyvin oli ruoste kattokourun välissä päässyt aluilleen koskapa tuo on suossa uinut.
Ja loppujämätkin säästetään vielä suurimmilta osin, hyvää paikkapeltiä noiden ruostepommien hitsauksessa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mitäs meinaat katolla tehrä? Sovitella johonkin muuhun? miten aattelit kiinnittää? mikki vai kori liimalla? Mä suosittelisin koriliimaa. Ite teen kaikki pinta pelti asennukset liimalla jos mahdollista.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Noppaanhan tuo tulee. Pääosin hitsaamalla tuo tulee liittää paikalleen, vetelee minkä vetelee hitsatessa.. sen näkee sitten. Pahinta vetelyä yritetään välttää hitsaamalla nappi kerrallaan jäähdytellen paineilmalla sekä tekemällä etu ja takalaidan saumat limittäin, katon alkuper. peltiin tehden pellin paksuinen pokkaus alaspäin sentin leveydelle.V-M kirjoitti:Mitäs meinaat katolla tehrä? Sovitella johonkin muuhun? miten aattelit kiinnittää? mikki vai kori liimalla? Mä suosittelisin koriliimaa. Ite teen kaikki pinta pelti asennukset liimalla jos mahdollista.
V-M
Tämä siksi näin, koskapa katto on nytkin kittikasa ja tuosta luukullisestakin sellainen tulisi jokatapauksessa vaikka koko pellin vaihtaisi(katto on suohon katolleen ajetusta autosta). Jos katto ja auto olisi hiemankin parempi, niin ei sitä noin tehtäisi..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Pitäis tässä lähipäivinä käydä ruuvvailemassa sellaisen "keltaisen ja kalliin" pakosarjasta solmu irti, sitä en vielä tiedä että mihin se tulee mutta sillä hintaa pitää ottaa jemmaan. Noppaanhan mieli tekisi se laittaa mutta..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tiedäppä vaikka oliskin, tällähaavaa mulla ei ole vielä tarkempaa tietoa kuin että TO4 melko pienellä turbiinipesällä(kokoluokkaa suurimmat TO3 pesät) ja sit "paksummalla" eli syvemmällä kompurasiivellä/pesällä. Senverta on tiedossa, että remontin tuo tarvitsee jo pelkästään sen takia, että se on seissyt säiden armoilla.. eli riskiostoshan tuo on mullekkin.V-M kirjoitti:Ei kai vaan olis sellaine mulle soppeli solmu? Tuohon viri pököö tarvis paremman... tuon integralen puhaltimen tilalle (TO3 Trim.60)Myrkky kirjoitti:Pitäis tässä lähipäivinä käydä ruuvvailemassa sellaisen "keltaisen ja kalliin" pakosarjasta solmu irti, sitä en vielä tiedä että mihin se tulee mutta sillä hintaa pitää ottaa jemmaan. Noppaanhan mieli tekisi se laittaa mutta..
V-M
Katsellaan mikä on ahtimen kunto ja soveltuvuus minulle/sinulle, mulla meinaan saattais mennä sellainen ahdin kun sulla on nyt(jos saabin ahdinta isompi turbiinipuoli).. ja jos tuo on rempattavissa niin voisin heittää siihen laakerisarjan, tiedä vaikka kauppoihin päästäisiin.
BTW. Yks mutka matkassa niiden PM juteltujen osien kanssa.. joku tohelo(minä) pudotti muovikassin jossa osat olivat. Meni 2kpl neljästä rikki..
Kyselin jo tosin tilalle ehjiä.. ja yhdessä paikkaa pitäisikin löytyä kokonaiset 4kpl.. eli yritän pysyä alkuper. suunnitelmassa, aikaa vaan menee ehkä viikko-pari.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Perse.. ahdin oli TO4B ja sitenkin aikas heikossa hapessa, sekä turbiini että kompressoripuolelle oli päässyt vettä ja toinen hapettunut, toinen ruostunut. Oli ensinnäkin taistelu saada se pyörähtämäänkään yhtään minnekkään, turbiinisiipi jumissa ruosteesta turvonneeseen pesään ja lopulta kun se pyörii, niin laakerit niin väljät että kompurakin ottaa siivistään kiinni pesään(päittäistä ei kuitenkaan nimeksikään).
Eli ei tuosta ahtimeksi enää ole kun korkeintaan johonkin sikalinttaan jonka kestoiältä ei liikoja odoteta.. tai johonkin dieselin louskuun jossa ahtimesta otetaan ehkä 35% max. arvoista.
Onneks en maksanu kun 10eur tuosta.. ja sain mukana 3" 90-asteen mutkapalan putkea laippoineen päivineen.
Vitutus kuitenkin sitä luokkaa, että nyt otataan kaljaa eikä säädetä virinkannen venttiileitä alunperäisen suunnitelman mukaan.
Ehjät pohjat(umpion kiinnitysrungot on), mut kehykset ovat yhtäpuuta maskin kanssa ja ne on myyty..
Eli ei tuosta ahtimeksi enää ole kun korkeintaan johonkin sikalinttaan jonka kestoiältä ei liikoja odoteta.. tai johonkin dieselin louskuun jossa ahtimesta otetaan ehkä 35% max. arvoista.
Onneks en maksanu kun 10eur tuosta.. ja sain mukana 3" 90-asteen mutkapalan putkea laippoineen päivineen.
Vitutus kuitenkin sitä luokkaa, että nyt otataan kaljaa eikä säädetä virinkannen venttiileitä alunperäisen suunnitelman mukaan.
Siis kiire vai ei kiire? Ja kehykset..? Pohjista oli puhetta jollen sitten ihan väärin ymmärtäny.. ja kun oon tilanpuutteessa poistanu jo ne PM:tkin..V-M kirjoitti:
Ne PM osat: No kiire, ehyet kehykset ja lamput kelpaa vaikka ei olis täysiä sarjojakaan.
V-M
Ehjät pohjat(umpion kiinnitysrungot on), mut kehykset ovat yhtäpuuta maskin kanssa ja ne on myyty..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jepjep.. ahdin purettu palasiksi ja todettu täysin p*skaksi, akseli syöpynyt kuunpintaa muistuttaville koloille. Tätä minä hieman pelkäsin.. siksi en myynyt vaikka riskin ottamiseen kiinnostuneita olikin. Turbiinikotelokin joku ei_niin_standardi malliltaan, että lieneekö tuollakaan muuta kuin romuraudan arvo.
Positiivistä kys. ahtimessa: Kompurasiipi ja kotelo on putsauksen jälkeen priimoja.. vain kevyt hapettumanharmaa väri pinnassa, ei syviä syöpymiä. Keskiosa on käyttökelpoinen, joskin pieni ura on kulunut tiivisterenkaan kohdalle.
Onneks en maksanu enempää tuosta romusta.
"Väärään suuntaan" pysähtyvä pyyhkijänmoottori on asennettu paikalleen pienessä vesisateessa ulkotiloissa voimasanojen avustuksella, vaikka en saanut apparin puoleista pyyhintä paikalleen ollenkaan(90:n pyyhkijöissä apparin puolella näemmä ohuempi akseli ja modattu moottori tupliksesta) niin ei auta kuin ihmetellä että mitähän helevattaa niiden inssien päässä on liikkunut kun ovat alunperin pysähdyskohdan kuskin puolelle tehneet.. ja hymyillä, ei pe*kele ole enää pyyhin parkissa siinä nenän edessä.
Positiivistä kys. ahtimessa: Kompurasiipi ja kotelo on putsauksen jälkeen priimoja.. vain kevyt hapettumanharmaa väri pinnassa, ei syviä syöpymiä. Keskiosa on käyttökelpoinen, joskin pieni ura on kulunut tiivisterenkaan kohdalle.
Onneks en maksanu enempää tuosta romusta.
"Väärään suuntaan" pysähtyvä pyyhkijänmoottori on asennettu paikalleen pienessä vesisateessa ulkotiloissa voimasanojen avustuksella, vaikka en saanut apparin puoleista pyyhintä paikalleen ollenkaan(90:n pyyhkijöissä apparin puolella näemmä ohuempi akseli ja modattu moottori tupliksesta) niin ei auta kuin ihmetellä että mitähän helevattaa niiden inssien päässä on liikkunut kun ovat alunperin pysähdyskohdan kuskin puolelle tehneet.. ja hymyillä, ei pe*kele ole enää pyyhin parkissa siinä nenän edessä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)