Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Suabisti kirjoitti:Btw, olikos tämä Tuplis Seinäjoeltä lähtöisin, muistaakseni joskus sielä olen ko. auton nähnyt pyöriessäni.
Jep, kyllä mä kävin auton Seinäjoelta hakemassa. Vanhemman herran omistuksessa oli ollut melkein uudesta asti ja pysynyt Seinäjoella, kunnes ostin auton ja toin Lahteen. Auto oli perushyvässä kunnossa, mutta oli ehkä viime vuosien aikana alkanut käytön puutteessa hiukan rapistua. Hiljakseen olen sitten autoa kunnostanut sieltä-täältä.

Nyt, tämän kylmän ja kuivan talven ja polanteisten teiden myötä, on auto alkanut nopeammassa ajossa tuntua vähän huojakkaalta. Eli seuraavana on tiedossa alustaremppaa. Edessä pitää ainakin pallonivelet uusia ja takana varmaan kaikki puslat. Iskaritkin voisi vaihtaa, että ryhti vähän paranisi. Tähän voikin antaa vihjeitä, mitä alustan laitossa kannattaa huomioida; esim. onko joidenkin tiettyjen puslien vaihto erityisen hankalaa, onko kivoja niksejä, joilla työtä saa helpotettua jne.?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pientä rassailua tuli taas viikonloppuna harrasteltua. Päätin nyt kunnostaa roikkumaan alkaneen kattoverhoilun. Tarkoitus oli myös vaihtaa muutama pallonivel, mutta siihen ei aika riittänyt.
Tältä kattoverhoilu näytti:
Kuva
Kuva
Katto oli alkanut roikkua takamatkustajien pään päältä. Lisäksi siinä oli tahroja siellä-täällä. Katto oli myös väriltään oudon siniharmaa.
Oopperaikkunoiden verhoiluja poistaessani huomasin, että verhoilu oli uusittu jo ilmeisesti kaksi kertaa.
Kuva
Sinertävän verhoilun alta paljastui vaaleampi, joka sekään ei ilmeisesti ollut alkuperäinen.
Kuva
Alkuperäisestä verhoilusta oli vielä vaahtomuovin roiskeita jäljellä.
Kuva
Kattoon oli alkuperäisestä verhoilusta irroonneen vaahtomuovin päälle liimattu ohut vaahtomuovi pinnan virheitä siloittamaan. Kaikki nämä vanhat + uudemmat korjailut olivat nyt hapristuneet mustaksi mönjäksi.
Kuva
Onneksi kaikki nuo foamit läksivät kevyesti käsin hiomalla pois. Niiden alta paljastui vielä kohtalaisessa kunnossa oleva lasikuitukatto.
Kuva
Katossa oli pari laajaa monttua, joista oli ilmeisesti lähtenyt aiemmissa verhoiluoperaatioissa hieman pintaa irti. Hioin noita kohtia kevyesti vielä loivemmiksi, jotta ne eivät erottuisi uuden verhoilun alta selvästi. Ooperaikkunoiden kehyksiä jouduin korjaamaan hieman, sillä ne olivat jo aika rispaantuneessa kunnossa. Jo aiemmassa verhoilussa niitä oli teipillä tuettu, mutta päätin repiä teipit pois ja liimata puuliimalla paperia tueksi molemmin puolin.
Kuva
Sen verran heikossa kunnossa kaikki lasivillaosat jo kaikkien korjauskertojen jäljiltä olivat, etten usko, että niitä voi enää uudelleen käyttää, kun verhoilu taas tulee ajankohtaiseksi (toivottavasti vasta joskus parinkymmenen vuoden päästä).
Itse katosta tuli ihan siisti, vaikka verhoilun liimaaminen etenkin nurkissa aika vaikeaa olikin.
Kuva
Kuva
Ooperaikkunoiden kehyksien verhoilu olikin sitten todella haastavaa, enkä ole tulokseen täysin tyytyväinen. Vaikeaa hommasta teki etenkin se, että sitä aivan alkuperäistä verhoilua ei ollut enää lainkaan jäljellä, joten jouduin kaavottamaan uuden kankaan edellisten sovellusten mukaan. Saas nähdä, verhoilenko nuo takapalat vielä uudelleen...
En löytänyt keulasta edelleenkään selkeästi löysiä palloniveliä, vaikka kuin kangella tukivarsia vääntelin. Joku nivel keulassa kuitenkin aina peruuttaessa, pyörät linkkuun käännetäessä klonksahtaa. Sen sijaan löysin keulasta taas hieman mätävikaa.
Kuva
Katon verhoilu ja näiden ruostereikien paikkailu sekä vetaritunnelien ja muiden keulan onkaloiden putsailu vei niin paljon aikaa, etten enää edes olisi ehtinyt palloniveliä alkaa vaihtaa. Pitänee ostaa vielä pari niveltä ja vaihtaa ne kaikki kerralla. Mitenkäs muuten sen alemman nivelen kartiotapin mutterin saa irti? Vaikutti aika ahtaalta raolta.
Tietäsikö kukaan, mistä voisin saada autooni takaripustuksen puslia? Käyvätkö mitkään uudempien mallien puslat? Motonetin varastotilannekin näyttää näin vanhoille osille nollaa. Taka-akselin puslat olisi pakko pian uusia, sillä akseli ei enää ihan silmämääräisestikään arvoiden istu auto keskilinjassa; toinen takapyörä on selvästi ulompana kuin toinen.
Lopuksi taas fiilistelykuva pestystä Tupliksesta.
Kuva
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Risto »

Lahti411 kirjoitti: Motonetin varastotilannekin näyttää näin vanhoille osille nollaa.
Jos Motonetin luettelossa olevan tuotteen varastosaldo on nolla, on se yleensä saatavana tilaamalla.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Risto kirjoitti:
Lahti411 kirjoitti: Motonetin varastotilannekin näyttää näin vanhoille osille nollaa.
Jos Motonetin luettelossa olevan tuotteen varastosaldo on nolla, on se yleensä saatavana tilaamalla.
Mulle on ainakin tähän asti käynyt niin, että jos varastotilanne on ollut nolla, niin ei sitä osaa ole sitten saanut tilaamallakaan. Ihan asiallisesti minua on palveltu ja osia on kyselty useammaltakin tukkurilta, mutta ei niitä loppuneita osia vaan ole koskaan saanut. Mutta pitää varmaan vielä kysästä kuitenkin. Ehkä mulla on vaan ollut huono säkä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan näitä muitakin paikkoja, kuin Motonet, mistä kysellä tommosia puslia yms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mertmi kirjoitti:Onhan näitä muitakin paikkoja, kuin Motonet, mistä kysellä tommosia puslia yms.
Jep, onhan niitä. Ja kyllä mä yleensä jo ihan hinta/laatuvertailun vuoksi muualtakin kyselen. Usein vaan tuntuu, että näitä vanhempia autoja (kuten Volkkarianikin) ei muiden varaosamyymälöiden katalogit tunne. Vuosimallit saattavat hyvinkin päättyä tuonne 80-luvun alkuun. Ja taitavat aika monet varaosamyyjät käyttää samoja tukkureita -eli silloin törmätään tähän tuttuun Suomi-ilmiöön: Jos yhdeltä toimittajalta osaa ei saa, voi olla varma, ettei sitä saa "kilpailijaltakaan"...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja jka »

Varaosia olen sen verran myynyt, että otappas mitat puslista ja mene johonkin VARAOSAliikkeeseen jossa palvellaan asiakkaita, mittojen mukaan löytyy sopiva lähes varmasti.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

jka kirjoitti:Varaosia olen sen verran myynyt, että otappas mitat puslista ja mene johonkin VARAOSAliikkeeseen jossa palvellaan asiakkaita, mittojen mukaan löytyy sopiva lähes varmasti.
Näinhän se varmaan täytyy lopulta tehdä. Välillä vaan tuntuu, että sellaisia _oikeita_ varaosaliikkeitä ei tahdo löytyä. Kaikki kuuluvat jo johonkin ketjuun, jolloin palvelu valitettavan helposti rajoittuu siihen, mitä tietokoneelta katsottuna löytyy... Vihjeitä hyvistä "vanhanajan" varaosaliikkeistä otetaan vastaan :wink:

Toinen ongelma tietysti tällaisen käyttöharrastepelin laitossa on se, että auto ei voi olla levällään kovin pitkää aikaa. Eli yleensä remppaan on käytettävissä viikonloppu +/- pari päivää, joten osat olisi hyvä olla olemassa jo ennen remontin aloittamista. Aikaisemmissa projekteissa on ollut apuna varaosa-auto, josta olen aina voinut tarkistaa ja purkaa osia projektin niin vaatiessa. Tuon Volkkarini tapauksessa esim. minulla on edelleen n. 1,5 autoa purettuna ja pakattuina pahvilaatikoihin. Sieltä voi aina käydä sitten kaivelemassa mallikappaleita. Varaosa-Saabia minulla ei kuitenkaan ole, enkä sellaista nyt ole hankkimassakaan säilytysongelmien vuoksi, joten näitä osia on pakko täällä kysellä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
66Saab74/99
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 17:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja 66Saab74/99 »

Lahdessa aukeankadulla on ainakin osaava Saab varaosamyyjä . Vanhanajan varaosaliike se ei ole. Siellä tulee käytyä jos Motonetissä ei ole. Varmasti jo tuttu paikka... :) :saab:
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

66Saab74/99 kirjoitti:Lahdessa aukeankadulla on ainakin osaava Saab varaosamyyjä . Vanhanajan varaosaliike se ei ole. Siellä tulee käytyä jos Motonetissä ei ole. Varmasti jo tuttu paikka... :) :saab:
Kiitokset vinkistä! Pitääpä käydä tsekkaamassa.

Mun autoharrastusta vaikeuttaa huomattavasti se, että olen asunut vähän siellä sun täällä ja Lahdessakin vasta muutamia vuosia. Niinpä tunnen oikeastaan vain synnyinkaupunkini Kotkan varaosaliikkeet, remppapaikat, romuttamot yms. Kotkan suunnalla tiedän kyllä, mistä pitää lähteä etsimään varaosia tms, mutta esim. Lahtea ja lähialueita en tunne niin hyvin, että tietäisin, mistä löydän vaikkapa jonkin kauan toimineen varaosaliikkeen.

Tämän vuoksi etsin osia ja apuja pääasiassa netistä. Ja ennen kuin tilaan mitään, yritän esim. tältä foorumilta kaivella kaiken tarvittavan tiedon, jotten tilaisi väärää tavaraa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pikkuremppaa tuli taas tehtyä. Tarkoituksena oli tehdä hieman pidempi työ/lomareissu (n. 700km), mutta nyt sattui se ensimmäinen kerta, etten luottanut autooni. Ajelin Lahdesta Mikkelin suuntaan ja kun olin ajanut n. 80 km alkoi keulasta kuulua kummaa rohinaa, sirinää ja vikinää. Pysähdyin jollekin huoltamolle ja huomasin, että laturi oli syypää noihin ääniin. Mitä ilmeisemmin siis laakerit olivat antautuneet. Ei muu auttanut, kuin kääntyä takaisin Lahden suuntaan ja toivoa, että laturi kestäisi kotiin saakka. Kotiin pääsin ongelmitta ja Lauantaina aloin tutkia laturia sitten tarkemmin.
Kuva
Irrotin lämppärin kotelon etupanelin, jotta minulla olisi enemmin työtilaa. Kun olin saantu laturin irti, huomasin moottorin päällä metallisilppua -laakerista ei siis olisi varmaan paljoa jäljellä...
Kuva
En saanut laakeria vedettyä pois paikaltaan, sillä siitä puuttui monta kuulaa. Tämän vuoksi laakerin ulkokehä muljahti paikoiltaan, joten sisäkehä oli pakko silputa dremelillä irti. Kehä oli onneksi melko pehmeää metallia, joten sen pilkkominen ei ollut mikään mahdoton homma.
Kuva
Olisin halunnut vaihtaa liukurenkaat ja hihnapyörän puoleisen laakerinkin, mikä myös kuulostaa vähän kuivalta, mutta en saanut niitä viikonloppuna mistään. Onneksi hiilipään laakeri sentään löytyi Motonetistä. Hiilet sentään sain hommattua ja vaihdettua, samoin laturin hihnan.
Kuva
Uusi laakeri meni ihan kivasti paikoilleen, kun olin ensin lämmittänyt sen uunissa 150 asteeseen. Kevyesti sisäkehään naputellen laakeri löysi paikkansa.
Kuva
Tässä vielä laturi taas paikoillaan.
Hommassa jäi harmittamaan se, etten samalla pystynyt tekemään perusteellisempaa remppaa laturille, kun en kaikkia osia saanut hankituksi. Ainakin tuo hihnapään laakeri täytyy lähiainkoina vaihtaa. Toinen harmillisempi homma oli se, että jouduin tekemään korjauksen kotona. Täällä kun minulla ei ole tiloja, missä tällaista sotkuista hommaa voisi surutta tehdä. Olisi ollut hyvä putsata laturi kauttaaltaan kumi- ja hiilipölystä ja muutenkin siistiä sitä samalla. Nyt se jäi tekemättä, kun homma oli vain pakko saada nopeasti pakettiin.
Ihmettelin myös, miksi kaikki korjausoppaat suosittelivat jättämään laturin korjauksen ammattilaiselle. Yksinkertainen laitehan tuo on, eikä hommassa mitään erikoista ole.
Taas tuli huomattua, miten vaikea on moottorin käydessä paikallistaa, mistä jokin epäilyttävä ääni kuuluu. Laturi on oireillut erilaisilla äänillä aiemminkin, mutten osannut niitä tosiaan paikallistaa. Kevyttä rohinaa tyhjäkäynnillä pidin nokkaketjun rapinana. Viimeaikoina kuulunutta metallista resonointia taas ajattelin joksikin kojelaudan löystyneeksi kiinnitykseksi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Hehheh... Juuri kun pääsin kehumaan onnistuneella korjauksella, tuleekin takapakkia.
Kävin hetki sitten tekemässä hieman pidemmän koeajolenkin ja laturi alkoikin oireilla uudelleen. Nyt se mouruaa kuin kolli ja kuumenee ja käryttää. Myös laturin valo jää palamaan, kun virrat kääntää pois. Ajossa valo ei kylläkään pala. Kait se on sittenkin uuden laturin hankinta edessä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
66Saab74/99
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 17:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja 66Saab74/99 »

Tuohon Moottorin ja apulaitteiden vikojen paikantamiseen on myös apulaite. Biltema myy elekronista stetoskooppia tosin hinta on kova 99€. Aikoinaan töissä kuunneltiin laakerien ääniä (huoltolistan mukaan) moisella vehkeellä ja vanha putkimies tuli paikalle ja näytti että saman asian ajaa pitkä ruuvimeisseli. Eli rukari korvaan kiinni ja toinen pää vikakohtaan. Ahtialan purkaamolla kannattaa käydä (soittaa)kaveri ainaskin tietää mikä käy vaikka pienin muutoksin ja pari uudempaa Saabbia v.93 ja vähän vanhempi 900 leytyy...
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pitäisi vissiin ottaa oikein töistä päivä vapaata ja kierrellä nämä lähialueen romikset. Tuonne 99/90/900 osastolle joku aika sitten kirjoittelinkin Kotkan seudulla vaikuttavasta Pyhtään autopurkaamosta. Sieltä tein kivoja löytöjä ja voin vaan kuvitella, mitä kaikkea täältä Lahden seudun romiksiltakin voisi löytää. Onhan lahti kaksi kertaa isompi kaupunki kuin Kotka, joten luulisi tavaraa olevan varastoissakin enemmän. Noissa romiksissa on tosiaan se huono puoli, että ne eivät ole lauantaisin auki ja muutenkin menevät kiinni suht aikaisin. Ja etenkin vanhempaa tavaraa ei yleensä ole missään kirjoissa ja kansissa ylhäällä, joten sinne on itse mentävä paikanpäälle penkomaan (mikä toki on mukavaa hommaa, kunhan vaan on aikaa).
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Noniin, nyt on sitten laturiepisodi saatu päätökseen. Lahden AD-varaosan kautta sain uuden 55A laturin, joka menikin paikoilleen melkein heittämällä.
Tässä uudessa laturissa on sisäänrakennettu lataussäädin, joten johdotuksia piti hieman muuttaa, että sain sen toimimaan. Katselin korjausoppaasta sähkökaavioita ja muistin, että uudemmissa 99:ssä oli jo tuo erillien säädin korvattu sisäänrakennetulla. Sähkökaavioita vertaamalla oli helppo todeta, mitkä johdot olivat turhia. Uuteen laturiin menee enää harmaat startti- ja akkupiuhat sekä punainen johto, joka menee kojelaudan merkkivalolle. Vanhoista, ylijääneistä piuhoista poistin sen kolminapaisen liittimen, jotta sain punaisen johdon liitettyä laturiin. Muut johdot peitin kutistesukalla, mutta jätin kuitenkin paikoilleen, jos vaikka joskus tulee laitettua autoon alkuperäistyyppinen laturi. Myös vanhan lataussäätimen pistokkeen nykäisin irti ja sidoin kiinni muihin johtoihin.
Hiukan pohtimista aiheutti johtojen kytkeminen uuteen laturiin, sillä siinä olleet merkinnät eivät vastanneet vanhoja. Toisella yrittämällä homma kuitenki onnistui ja nyt kaikki taas toimii.
Kuva
Näistä johdoista siis vain punainen tuli käyttöön.
Kuva
Siellä se nyt istuu. Vähän turhan modernilta ja puhtaalta se kyllä näytää. Hyvä puoli uudessa laturissa on se, että sen hiilet on huomattavasti helpompi vaihtaa, sillä hiilisilta sijaitsee laturin päässä -ei sisällä, kuten vanhassa Boschissa.
Kävin asennuksen jälkeen vielä koeajolla ja motarilla huomasin, että melutaso on kivasti laskenut. Laturihan sijaitsee heti kojelaudan edessä, joten sen raa'asti karjuneiden laakereiden ääni on ilmeisesti kantautunut myös sisätiloihin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin