"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli väännettyä uudet kesärenkaat uusilla kesävanteilla alle. Lähinnä mietitytti miltä tuo näyttää noilla 205/55R17 -kokoisilla renkailla (Kumho KH27), kun niissä on korkeutta jonkin verran enemmän kuin vaikkapa vakiokoolla 225/45R17. Eli lievää traktorimaisuutta pelkäsin; siihen lääke olisi sitten ollut alustan päivitys matalampaan versioon.

Eipä tuo kovin pahalta näytä:

Kuva

Tuossa valossa ja etupyörät hieman vasempaan käännettynä tuo etupyöränkotelo näyttää itse asiassa tosi isolta tuolle rengaskoolle. Mutta paljon isomman halkaisijan pyörää sinne ei ohjauksen ääriasennossa mahtuisi.

Ei siis tullut kiire jousiostoksille. Mutta jos nuo originaalijouset pamahtaa poikki, niin noissa pyörissä on madallusvaraa vaikkapa Eibachin 30/20 mm -sarjan verran. Nykyjouset on todennäköisesti jo sen verran väsyneet, että vaihto vaikka uusiin Saabin sport-jousiin saattaisi jopa korottaa autoa. Tuli näitä pohtiessa mittailtua maavaraakin. Alimmassa kohdassa moottorin takapuolella keskellä on noin 120 mm maavaraa näillä kesärenkailla. Useissa madallusjousissa on madallus 40 mm, joten sellaisella menisi kyllä jo liian matalaksi. Ja nykyiset talvirenkaat on kokoa 205/55R16, eli kun ne vaihtaa alle, auto laskeutuu noin 10-15 mm lisää.

Vanteet on muuten mallia Borbet CW2, koko on 17x7" ja ET 35. Edessä ei ET saisi ollakaan yhtään pienempi ja/tai vanne leveämpi, koska jo nuo 205 -leveät renkaat tulee aika ulos. Takana olisi vara vaikka leventääkin. Eli kaikenkaikkiaan olen ihan tyytyväinen valitsemieni vanteiden ja renkaiden mittoihin. Nopealla koeajolla en huomannut ihmeellisempiä vetelyjä tai muuta, joten en onnistunut tuuningin nimissä pilaamaan ajo-ominaisuuksiakaan pahasti :mrgreen:

Itse autosa sellaista päivitystä, että 300000 km pärähti lasiin kuusi päivää sitten, eli nyt ollaan virallisesti loppuunajettuja. Ajoa on minun omistuksessani nyt tullut noin 4 tkm, ja keskikulutus on ollut tankkauksista laskien ja mittarivirhe kompensoiden 8,4 litraa keskinopeudella 45 km/h. Ajo on ollut hyvin kaksijakoista, eli rauhallista motariajoa talvirajoituksilla tai sitten ihan pelkkää nurkkapyörittelyä lyhyissä pätkissä. Pahimmillaan mennyt tankillisella 11L/100km keskinopeudella 31 km/h ja parhaimmillaan 5,8 litraa sadalla kahdeksankympin keskinopeudella. Softa ja rauta edelleen vakiot.

Korjaushommiakin jouduin tekemään viime viikolla: vaihdoin oikean etuvilkun sekä rekisterikilven valon polttimot. Muita vikoja ei ole ollut. Renkaidenvaihdon yhteydessä käytin OP-Comin autossa kiinni korjatakseni nopeusmittarin näyttämän ja luin samalla vikakoodit. Ainoa koodi mitä oli ilmestynyt oli CIMin koodi C0547-04, jota OP-Com ei tuntenut. WIS tuntee kuitenkin koodin, ja kertoo sen olevan "SCL-ISM, Unlocked & Secured Circuit, Open". Oireina pitäisi olla joku viesti SIDissä ja se että startti ei pyöritä. Viestiä tai startin toimimattomuutta en ole kuitenkaan havainnut, joten nollasin koodin ja jätettäköön se omaan arvoonsa. Katsotaan ilmestyykö joskus uusiksi.

Yhteenvetona siis toteamus, että reilun 3kk:n ja 4 tkm:n aikana autoon ei ole tullut polttimonvaihtoa suurempia vikoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Måråt

Hyvin nuo vanhat ja paljon ajetutkin menevät näköjään kaupaksi. Itsella 93 SC 1,9 TiDS Lineari MY08, eli Facelifti. Kilsoja mittarissa 275, kytkin/kaksiosmass vaihdettu 2 v sitten ja imusarjan vaihdoin viime kesänä. Kaikki huollot tehtynä ja puolessa välissä aina vaihtanut öljyt ja suodattimen itse, eli 15 tkm välein. Autossa BSR softa joka lupaa siinä 185 hepan korville....pirteä on. Auto menee myyntiin loppukesästä, ei sen takia että olisi huono vaan duunin takia pitää vaihtaa. Nyt ihmettelenkin että mitä tuosta pyytäisi, netissä olen nähnyt vastaavan paljon ajettuja ja hintapyyntö mielestäni aivan poskelleen.....9-12 tonnia. Itse olen järkeillyt että auton myyntihinta voisi olla siellä 5-6 tonnin nurkilla.
Uskallatteko laittaa tiedon mitä olette maksaneet omistanne vastaavista Saabeista.

Toki, ei tämäkään mikään 100% virheetön ajoneuvo ole....kuskin penkki,,,tiedätte kyllä ja ostaessa oli jo pieni painauma polttoaineen täyttöaukon alapuolelle....tuo varmaan korjaantuisi ihan AutoDentin toimesta ilman maalausta.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^^ Laitat nyt myyntiin "poskettomalla" pyynnillä, niin tuurillaan sille löytyy loppukesään mennessä ostajakin. ;)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå Tobbana

Kun myyntihommia teen ammatikseni niin periaattena on aina ollut että asiakasta pitää pystyä katsomaan silmiin kaupan jälkeenkin.....taidan tämän autonmyynnin kanssa toimia samalla tavalla :)
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tätä ketjua lukiessa vahvistuu usko että omallakin vielä paljon mukavia kilometrejä edessä kun kuluvat osat vaihtaa tarvittaessa. Nimimerkillä "vasta 226tkm ajetun 9-3 SC TiDS omistaja". :saab:
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^joo, on sulla ainakin 74 tkm ajoa edessä. Siitä eteenpäin en osaa sanoa mitään :lol:

Tämän ketjun aiheena oleva auto maksoi joulukuussa 6800 euroa tingattuna suoraan ensimmäiseltä omistajalta. Jakohihnahilut ja vesipumppu sekä kaikki nesteet oli vaihdettu juuri ennen kauppoja; kesärenkaat oli loppu, talvirenkaat menee vielä ainakin pari talvea. Auto tuli myyntiin joskus syyskuussa 9000 euron hintapyynnillä, josta myyjä sitä kohtalaisen nopeaan pudotteli, kun oli ilmeisesti vakava tavoite vaihtaa autoa.

Tuo aikaisemmin linkkaamani vastaava auto oli myynnissä Rinta-Joupilla 6800 eurolla ja se meni parissa päivässä. Eli Nutsille vinkkinä, että jos auto on siistissä kunnossa niin ei sitä heti kannata ihan vitosella alkavalla luvulla lähteä myymään, ellei kiire ole.

Enemmän kuin hinta näissä on myyjälle varmaan ongelmana potentiaalisesti erittäin pitkä myyntiaika. Meitä 300 tkm ajettujen autojen ostajia on aika pieni vähemmistö autonostajista. Vähän niin kuin myisit tänäpäivänä isohkoa omakotitaloa muuttotappiopaikkakunnalta. Kaupaksi ei mene vaikka hinta olisi mikä, kun ei ostajakuntaa kovin paljoa ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Juu, ei ole pakkomyynnissä tuo minun peli ja myynkin vasta loppukesästä niin saan tehtyä jakopäärempan että ei tule heti mahdolliselle uudelle omistajalle eteen.

Maastoautokuume perhana iski tuon metsästysharrastuksen myötä ja toisella silmällä katsellut tuollaisia
Mitsubishi Outlandereita nelivetona ja dieselillä. Sitä uudempaa korimallia 2013 lähtien....
Saa nähdä tuleeko hankittua vai ei, vi....aa jo etukäteen kun pitää mennä autoliikkeseen pyörimään, kokemuksia on vain valehtelevisa automyyjistä jotka puhuvat ummet ja lammet mutta tiukan paikan tullen kieltävät sovitut asiat....on varmaan vaan ollut huono tuuri autokaupoilla.
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Mites projekti etenee? Onko auto pelannut?

Olikos automaattilaatikkoon vaihdettu öljyjä milloinkaan?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Projektihan etenee hyvin, eli kovaa ajoa eikä mitää murheita :mrgreen:

Tässä kun kevät etenee, niin projekti etenee jossain vaiheessa DPF:n tuholla, EGR:n tulppauksella sekä softan puukotuksella. Se odottaa nyt edelleen tuota kesäauton käyttöönottoa, joka kyllä tapahtunee tämän kuun aikana. Lisäksi pitää löytää aika pieneen pakoputkijumppaan tuon DPF:n poiston vuoksi, mutta talon remontointi on nyt prioriteettinä, joten tuo operaatio voi venyä pitkälle kesäänkin. Katsotaan koska ehtii ja jaksaa.

Muistikuvat oli auton ostosta sellaiset, että ainakin yksi automaattilaatikon öljynvaihto oli jäänyt huolto-ohjelmasta väliin. Tästä oli juttua myyjän kanssa ennen auton ostoa, ja laatikkoöljyt vaihdettiinkin ennen kauppoja, kun myyjä käytti auton jakopäähuollossa, jossa vaihdettiin samalla sitten kaikki muutkin nesteet jarrunesteitä myöten.

Kävin nyt tarkistamassa auton huoltokirjasta miten niitä laatikkoöljyjä oli vaihdettu ja miten niitä pitäisi vaihtaa. Vaihtoväli on 120 tkm/4 vuotta, ja vaihteistoöljyt on huoltokirjan mukaan vaihdettu ensimmäisen kerran ohjelman mukaan keväällä 2010, jolloin mittarissa oli 115 tkm. Myöhemmin huollot oli kuitenkin tehty pienemmällä pajalla ja merkintää laatikkoöljyjen vaihdosta 240 tkm huollon kohdalla ei ollut. Ne tuli siis kuitenkin vaihdettua ennen auton ostoa, jolloin vaihtoväli venähti siis noin 180 tkm:iin ja 4,5 vuoteen.

Laatikossa ei kuitenkaan ole mitään oireilua ollut, joten tuskin on pahempaa vahinkoa ehtinyt tuosta syntyä. Edellien omistajan käyttökin oli lähinnä tasaista maantieajoa, joka ei pahemmin tuollaista automaattilaatikkoa rasita. Itse ajattelin vaihtaa laatikkoöljyt vielä seuraavassa huollossa, niin tulee huuhdeltua.

Loppuun vielä valoisampi kuva uusien vanteiden kera.

Kuva
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Nuts kirjoitti: Maastoautokuume perhana iski tuon metsästysharrastuksen myötä ja toisella silmällä katsellut tuollaisia
Mitsubishi Outlandereita nelivetona ja dieselillä. Sitä uudempaa korimallia 2013 lähtien....
Nyt tämmönen tyhmä kysymys, mitä ihmeen tekoa metsästyshommissa on korotetulla katuautolla? Et sä tolla minnekään jahtipaikoille pääse, etkä kuitenkaan viittis hieroa kylkipeltiä puihin... Vaikka ei hommaiskaan boggereita renkaiks niin alennusvaihde ja tietokoneeton mekaaninen neliveto on ihan poikaa sen jälkeen kun tie päättyy ja matka jatkuu.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Laitetaas pieni päivitys taas. Mittarilukema 301300 km, eli noin 5300 km ja reilut viisi kuukautta yhteiseloa takana, eikä edelleenkään mitään vikoja raportoitavana.

Auto kävi tänään ilmastointihuollossa, jossa vanhaa ainetta saatiin ulos 600 g ja uutta meni tilalle 650 g. Käsittääkseni auto ei ole koskaan aiemmin ilmastointihuollossa käynyt, joten aika pienellä kylmäaineen häviämisellä on pärjätty. Silti ero ilmastoinnin tehossa oli kyllä huomattavissa huollon jälkeen. Kun ajoin huoltoon, sai säätöä pitää 20 asteessa, jotta autossa oli mukava olla, paluumatkalla 22 asteen säädöilläkin tuntui välillä olevan vähän kylmä.

Kun tuota perheenlisäystä ilmestyi parisen viikkoa sitten, oli ilo huomata, että vaikkei NG9-3 mikään iso auto olekaan, mahtuu tuollainen järkevä telakkamallinen turvaistuin takapenkille oikeinkin hyvin, ilman että etupenkillä tarvitsee istua polvet suussa. Vaunujen kanssa on sen sijaan hieman sovitettavaa, tosin ostettiin varmaan markkinoiden isoimmat Teutonian vaunut, jotta on varmasti tukevat esim. koiran kanssa ulkoillessa. Jos tavaratilassa olisi pituutta kymmenisen senttiä enemmän, mahtuisivat vaunut pitkittäin tavaratilaan ja silloin niiden viereen mahtuisi vielä jotain. Nyt vaunut on pakko laittaa taakse poikittain, jolloin tilaa ei jää oikein millekään muulle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

On muuten markkinavoimat toimineet noiden ilmastointihuoltojen kanssa. 49 euroa oli tämän päivän hinta, vielä viitisen vuotta sitten ei juuri alle satasella huoltoa saanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

On tuo sc sitten hieman isompi matkustamoltaan kun ss, siinä oli meikäläisellä (186cm) ahdasta edessä jaloilla kun takana oli muksu gracon pikkukopassa ja telakassa :o ja meillä ei mene emmaljungat 9-5 farkkuun pitkittäin mikäli tavaraverkko on paikoillaan, että ei se kolkki noilta osin mitenkään hirveästi pienemmäks jää. Leveydessä voipi kontissa eroa ollakin..
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään se sitten porsi. Piti lähteä kaupungille, niin startti pyöri laiskasti, SID ilmoitti kaikenlaisesta malfunktiosta eikä konetta saanut tulille. Ei auttanut apuvirta isolohkojenkin säälittävästä pikkuakustakaan. 20 min laturia akulle apuvirta-akun lisäksi saivat koneen viimein heräämään. Motonetistä uusi Boschin 85 Ah S5 tilalle ja taas starttaa kuin palmun alta.

Itse asiassa auton hankinnasta asti olin pitänyt akkua tarkkailussa, koska tiesin sen olevan jo 4-5 vuotta vanhan ja kärsineen mm. huonoista akunkengistä johtuneesta alentuneesta latausjännitteestä. Mitenkään hiljalleen tuo ei kuitenkaan nyykähtänyt, vaan pyöritti ihan asiallisesti loppuun saakka kunnes tänään enää ei. Ja tosiaan 20 min lataus ja 15 ajelu startin jälkeen riittivät siihen, että sain auton vielä parikin kertaa käynnistettyä ihan normaalisti tänään ennen kuin sain uuden akun asennettua.

Sinänsä hyvään aikaan tuo kosahti, että tänään siirryttiin juhannuksenviettoon mökille. Olisi apuvirran tai latauksen saanti ollut vähän vaikeampaa saaristossa.

Softamuokkausta varten on nyt kaapeli tulossa Kiinasta, mutta DPFn tuhoamisen jälkeen tarvittava kontakti rst-hitsariin onnistuu kuulemma paremmin vasta lomakauden jälkeen. Menee virihommat siis loppukesään. Penkinlämmitinelementti on haettu, ja ajattelin vaivata verhoilijaa tässä kesäloman aikana, niin laitetaan kuskin penkki kuntoon ja toimiva pyllynlämmitinelementti samalla sisään. Siis penkin sisään :mrgreen:

Maalaria ajattelin vaivata myös kesällä, mutta tallikaverin sähellysten ansiosta maalarille pääsevät myös '65 Kupla ja Oldsmobile, jotka saavat etusijan.

Kilsoja mittarissa 302 tkm, akun lisäksi ei muita porsimuksia kerrottavana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt kun on yli puoli vuotta ja yli 6000 km takana, niin laskeskellaas vähän kulutuksia. Ajoa on tullut auton ostopäivänä tehdystä ensimmäisestä täyteentankkauksesta 6205 km (mittarivirhe oikaistu), ja tänä aikana on palanut dieseliä 520 litraa. Keskikulutus siis 8,4 litraa sadalle. SID:n mukaan keskinopeus on tänä aikana ollut 43 km/h. Tämä jakautuu aika kaksijakoisesti puhtaaseen motariajoon (100 ja 120 km/h) ja kaupunkipyörittelyyn, jossa keskinopeus on usein luokkaa 25-30 km/h. Paljon pienempään kulutuslukemaan pääsisi, jos tuossa olisi sellaista leppoisaa 80km/h maantieajoa ja tätä keskinopeutta laskemassa tasaisempaa hidasta ajoa kuin mitä minulle tulee.

Kilsoja tuli talvella ja kevättalvella normaalia enemmän, pääasiassa maantieltä, ja siksi myös keskinopeus on noussut. Edellisen auton kohdalla pitkän ajan keskinopeus oli 34 km/h ja kulutus etanolilla 16,8 litraa sadalle. Normaalimpi ajomääräni on lähempänä 700 km/kk kuin nyt ajettu 1000 km/kk.

Vertailu edelliseen autoon ei siksi tee täyttä oikeutta, mutta menköön. Vuosiajomäärällä 10 tkm/v OG-kolkki etanolilla olisi kuluttanut polttoaineisiin 1730 euroa (keskihinnalla 1,03 €/L). Siihen CO2-pohjainen ajoneuvovero 305 € päälle, niin kulut olisivat olleet 2035 €.

Samalla ajomäärällä ja nyt mitatulla kulutuksella nykyinen kulkine kuluttaisi vuodessa dieseliin 1159 € (keskihinnalla 1,38 €/L, ProDieselin tämän päivän hinta. Halvempaakin dieseliä löytää). Ajoneuvo- ja käyttövoimavero päälle (618 €), niin loppusumma on 1778 euroa. Diesel siis kannattaa tässä vertailussa.

Jotta etanolisaab tulisi vertailussa tasoihin, olisi sen pitänyt kulkea keskimäärin noin 14,3 litralla satasella. 43 km/h keskinopeudella tämä olisi varmaan voinut olla mahdollista. Ehkäpä tuomitsemme tämän lopulta kuitenkin tasapeliksi, niin kellekään ei tule paha mieli :mrgreen:

Joka tapauksessa näinkin vähäisillä kilsoilla diesel on ihan ok valinta. Ei sillä välttämättä mitään säästä, mutta eipä tuo dieselvero valintaa paljon pakkasellekaan vie. Jos vertailuautona käyttäisi automaattivaihteista NG-kolkkia etanolisoftalla ja minun ajoillani ja keskinopeuksilla, oltaisiin varmaan aika samoissa tuloksissa siinäkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin