Sivu 6/6

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ke Touko 17, 2017 08:46
Kirjoittaja Lahti411
Käsijarrua säätelin tässä eilen illalla. Jarrusatulat olivat hyvässä kunnossa ja säätöruuvit pyörivät herkästi ja tasaisesti. Eli ei tarvinnut alkaa onneksi satuloita purkamaan. Aluksi vähän ihmettelin sitä säätöruuvin peiteproppua. Se ei ollutkaan 14mm kannalla oleva pultti, vaan 5mm kuusikololla varustettu. Ennen käsijarruremppaa etsin netistä tietoa 900/9000:n jarruista, enkä missään törmännyt tuohon kuusiokolopulttiin.
Kuva
Kuva
Oikean puolen käsijarruvaijeri takerteli, joten ajattelin voidella sen automaattivaihteistoöljyllä. Sillä olen Volkkareistani onnistunut elvyttämään jymähtäneet käsijarrut -niihin kun ei uusia vaijereita saa. Jarruvaijerin kuori oli kuitenkin murtunut kohdasta, josta se menee korin sisään, joten pakko tuohon on uusi vaihtaa. Jokohan sitten pääsisi viemään autoa leimalle...

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ti Touko 23, 2017 08:17
Kirjoittaja Lahti411
900:n katsastuskuntoon laitto on venynyt jumittavien käsijarrujen ja laahaavien etujaruujen vuoksi. Eilen kävin kokeilemassa katsastusta, mutta matkalla huomasin etujarrujen laahaavan. Hylkyhän siitä tietysti tuli, mutta onneksi muuta vikaa ei löytynyt.
Viikonloppuna vaihdoin oikealle puolelle uuden käsijarruvaijerin, kun vanhan kuoressa oli murtuma ja se takerteli muutenkin. Aika suoraviivainen homma tuo vajerin vaihto oli. Takaistuin nyt piti poistaa tieltä, että sai mattoa ja äänieristeitä nostettua, jotta pääsin käsiksi vaijereiden kiinnitykseen keskitunnelissa.
Kuva
Vaijerin pujotin takaistuimen alta paikoilleen, ensin pyörälle ja sitten käsijarrukahvalle.
Kuva
Sitten säädin käsijarrun takasatulan ruuvista niin, että levy meni jumiin, jonka jälkeen ruuvia sen verran auki, että alkoi taas pyöriä.
Seuraavaksi sitten vaijerit käsijarrukahvalta niin kireälle, että rakotulkki tippui satulan linkun ja stopparitapin välistä. Säädöt tuntuivat pelittävän hyvin ja ihan helppo homma tuo oli -tai niin ainakin luulin... Jarrusatulan linkku -siis se vipu, mitä vaijeri vetää- nimittäin jumittaa, kun jarrun nykäisee päälle. Ja jumi ei lähde ajamalla tai peruuttamalla, vaan ennemminkin pahenee. Kyllähän sen käsijarrrun saa irrottamaan, kun käy pyörän takaa kädellää naksauttamassa sen vivun auki. Katsastuksessa käsijarru toimi, mutta taas kotipihalla se meni jumiin. Pitää vielä vähän säätää tuota, mutta on tuo oikean puolen satula kummallisen tarkka säädöstä!
Jarruvaijerien rassailun ja säätöjen ohella asentelin kaarilistoja. Tämä on sitä Etrasta saatavaa muotonauhaa. Kyllä tuo vaan ryhdistää auton ulkonäköä!
Kuva
Katsastuksessa tosiaan tuli hylky laahaavista etujarruista. Eihän siinä muu auttanut, kuin ottaa jarrut auki. Onneksi Motonetissa oli tiivistesarjoja hyllyssä!
Kuva
Kuva
Etujarrut toimivat vielä talvella ihan hyvin, kun ajoin auton kotiin. Koko kevään seisonta on nyt sitten nuookin jumittanut. Tiivisteiden vaihdolla alkoivat männät taas liikkua sujuvasti. Ilmaaminen onkin sitten toinen juttu, koska molemmista satuloista on ilmausnipta poikki :roll: No, pitää lääkeruiskulla täyttää satuloiden sylinterit ja ilmata sitten putkea avaamalla ja mäntää puristamalla. Varmaan se on ostettava toiset satulat ja kunnostaa ne ajan kanssa, niin ei tarvi enää noiden kanssa temppuilla.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ti Touko 23, 2017 10:38
Kirjoittaja nalleolut
mä oisin säätäny käsijarrun toisella tavalla, ehkä oikealla?

eli ensin se välys ja sit ruuvista piukkaan ja hiuka löysäl.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ti Touko 23, 2017 11:11
Kirjoittaja Lahti411
Ai niin päinkö se säätö menikin? Mä luin noita säätöohjeita niin monesta paikasta, että kai mulla on mennyt sitten työjärjestys väärin. Pitää vielä tsekata tuo säätö.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ke Touko 24, 2017 11:59
Kirjoittaja tsaarela
Lahti411 kirjoitti: Kuva
Kuva
Ainakin näin kaukaa kuvasta katsottuna tuli hyvät noista kyljistä. Maalasitko kartanolla vai tallissa, kilikalilla vai ruiskulla?

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ke Touko 24, 2017 12:49
Kirjoittaja Lahti411
Ihan kilikolilla maalasin ja taustalla näkyvässä autovajassa :mrgreen: Mastonilla sattuu olemaan täsmälleen sama Taladegan-punainen valikoimissa, niin päätin kokeilla sitä.
Ei ne kyljet vielä kovin hyvät ole. Pitää vielä suihkia pari kerrosta lisää ja sitten kiillotella tasaiseksi. Pienemmät pinnat onnistui ihan hyvin, mutta aika laikukasta on vielä ainakin apparin takakyljessä.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ke Touko 31, 2017 18:46
Kirjoittaja Lahti411
Saihan se Satku vihdoin leiman! Pakko oli hankkia paremmat etujarrusatulat, kun vanhoista ei tullut enää kalua. Kiitokset satuloista ja monista myistakin osista Tuuloksen suuntaan! Ja kiitokset Nalleoluelle, kun huomautit käsijarrun säädön oikeasta järjestyksestä. Vielä eilen illalla kässäri jumitti, mutta tänään, ennen katsastusta säädin uudestaan ja eipä jumita enää :D
Nyt on tupliksen vuoro siirtyä telakalle. Siitä on alkaneet pyyhkijät takerrella ja narskua. Ja kun kauan himoitsemani takaspoilerukin löytyi, voisin sen innoittamana laitella ulkonäköäkin kohdilleen. Edullisia U.S. turbo -vanteita saa tarjota! Samoin etuspoikkaa -vaikka risaakin, jos parempaa ei löydy :)

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ke Touko 31, 2017 19:35
Kirjoittaja nalleolut
Hyvä juttu. Himoksella voi oluen tarjota

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Ke Touko 31, 2017 20:24
Kirjoittaja Lahti411
Enpä ole Himokselle tulossa. Muuten voisin kyllä tarjotakin.
Viikonloppuna tuli käytyä Virossa ja ajeltua siellä n. 1000km. Tuplis hoiti homman ihan yhtä luotettavasti, kuin aina ennenkin. Kelit oli kyllä kohdillaan!
Kuva
Katsastuksen jälkeen Satku joutui heti hommiin :) Hyvin mahtui 90 litran saavi ja neljä 40 litran multasäkkiä konttiin!
Kuva

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: To Kesä 01, 2017 18:27
Kirjoittaja Lahti411
Tänään ajattelin kokeilla, tulisiko bensapumpun vaihdosta mitään. No, ei tullut... En saanut edes niitä putkia irti. Pelottaa alkaa rempomaan mitään, kun sitten menee taatusti jotain rikki. Ne putkiliittimiä paikoillaan pitävät kynnet tuntuivat aika vahvoilta ja eivät olleet varovasta taivuttamisesta moksiskaan. Mutta ne liittimet eivät lähteneet millään nousemaan paikoiltaan, vaikka kuin nitkutteli. Lauantaina olisi tarkoitus mennä kärryn kera Ikeaan. Toivottavasti pumppu ei sille reissulle petä...

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: To Kesä 01, 2017 18:31
Kirjoittaja nalleolut
hiukan liukastetta sinne ensin esim wd40 tai muuta , sit varovasti nitkuttelemaan.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Kesä 09, 2017 08:53
Kirjoittaja Lahti411
CRC:tä ja aseöljyä suihkauttamalla sain putkiliittimet irtoamaan. Kiitokset taas Nalleoluelle vinkistä. Yritin avata pantaa kolmijalkaisella öljysuodattimen avaustyökalulla, jonka jalat kiilasin sopivaan asentoon. Harmillisesti, avain ei ihan ylety sen kiristyspannan lokosten pohjaan, sillä pumpun putkiliitokset ovat niin korkeat.
Tästä viestiketjusta löysin vinkin, että Koivusella olisi sopivaa pumpun irrotustyökalua, mutta sitäpä ei enää olekaan heidän valikoimissa :|
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... F#p1000605
Eipä auta muu, kuin tehdä itse sopiva työkalu. Yhden kynnen siitä pannasta jo onnistuin murtamaan, kun varovasti yritin naputella sitä kiertymään auki. Eli pakko saada tuohon hommaan kunnolinen väline, jolla voiman saa jakautumaan tasaisesti.

Re: Hopeinen Tuplis ja punainen Satku -klassikkokäyttikset vm. -83 ja -92

Lähetetty: Pe Kesä 09, 2017 18:23
Kirjoittaja Henri S
Naputtelu toimii kyllä mutta vaatii kaverin naputtaan sieltä toiselta puolelta. Siis ei rajan takaa kuitenkaan :mrgreen: . Vastikää vaihdoin femmaamme bensapumpun ja kun oli isä kaverina naputtamassa. Riitävän järeä talttapäinen meisseli ja vasara molemmilla niin lähti heti aukeamaan.