Saab 900 '88/'90(t16) 2d / *MYYNNISSÄ*

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimattu!

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Onnea leiman johdosta
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimattu!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Minuteman kirjoitti:
Suabisti kirjoitti:Jos iskunvaimentimet ovat olleet hyllyssä kauan vaakatasossa, niin eivät näytä iskari testissä parhaita lukemia. Eli ei kannata valmistajaa syytellä.

Ratkaisu ko. asiaan on, että painelet auton perää ylös ja alas jokusen kymmenen kertaa.

Luulenpa että kun kyseessä ovat Lip:it niin vikana ei ole säilytys tai sen jälkeisen "ilmaamisen" puute jos kyseessä on kaksikammiovaimennin, eikä yleensäkään vaimennuksen puute vaan nimenomaan päinvastainen; ovat kaasuiskarinsa niin helvetin jäykkiä, että testerissä pyörä ja koko auto (etenkin suhteellisen kevyt peräpää) voi hyppiä ilmaan vain siksi ja testissä tulee huonot prosentit. Pintakovasta alustastahan tuossa jo kertoiltiinkin.
Juu, en osaa sanoa. Yllättävän pehmeeltä tuntuu perä kulmasta painamalla, niin tuskin tuosta vetkuttelusta haittaakaan on, eli kokeilen. Voi toisaalta olla kovakin, etuvetoisen takapää varmaan ei jäykemmilläkään iskareilla tunnu erityisen kovalta tuolleen painamalla?

Edit: Kiitokset myös osanotoista! :D
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimattu!

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Onko 2d turboon kilometrejä kertynyt? löytyykö "valmiista" katsastetusta kuvia?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimattu!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jep, kävinpä paikallisissa potkijaisissakin tuolla pyörähtämässä. Pari pidempää reissua ja jonkun verran nurkissa pyörimistä on kertynyt. Olipa yhtenä päivänä avoikn työpaikan kimppakyytiautonakin - oli työkaverin Accord sanonut sopimuksen irti niin niinpä vaan vanhan kyyti kelpasi. :lol:

Laatikkoöljy jäi vaihtamatta tuossa kasaillessa, niin jos tuossa talvirenkaitten vaihdon yhteydessä ehtis ainakin lootan öljyt vaihtaa, pestä ja ehkä imuroidakin kiesin. On niin ryönänen että ei kehtaa ny laittaa kuvaa, mutta kun on saanu pestyä ja laitettua varapölärin jo kadonneen tilalle, niin voisi pari pistääkkin. Jos kesäkuosiin sitten saisi hommattua ehjät lokarilistat, takapuskurin listan ja jossain välissä ruuvattua reiät takaroiskeläpille, niin sitten alkaisi olemaan siinä lookissa kun on tavote.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarilooki t16

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Laatikkoon meni talveksi 10w40 muhistelemaan vanhoja ryöniä liikenteeseen, keväällä sitten jotain parempaa ainetta jos tuo laatikko on sillon vielä elossa. Pakille vaihtaessa saa olla tosi tarkkana, ettei rusahda, ja muutenkin saa pykältää ajatuksen kanssa jos haluaa sujuvia vaihtoja. Viikonlopun reissun jälkeen on parempi tuntuma nykyseen tilanteeseen. No, tulevan varalle on tosiaan se tupliksen nelipykäläinen kokilliloota odottamassa modausta, niin työllähän tostakin selviää.

Mutta muuten sai pienellä vaivalla paljon aikaan - hyvät talvirenkaat kierojen kesäkumien tilalla poisti lähes kaikki ylimääräiset tärinät, ja pyyhkijän sulkien vaihto ja pissapojan täyttäminen paransivat näkymiä huomattavasti. :mrgreen: Vaihdoin myös halpismotikan tilalle Boschilaisen sytytyksenohjauspalikan, niin täytyy kattoa josko tuo kiihdytyksessä ilmennyt pätkiminen häviäisi noin yksinkertasella fiksauksella.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d pappalook

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Pätkimisongelmat kierroksilla/ahdoilla hävisivät kokonaan kun sytytyspalikaksi pääsi aito Boschilainen, nyt saa töötätä isommallakin vaihteella punarajan tuntumaan. Ompa se vaan vakionakin kivaa, tulee vaan rajotukset aika nopeesti vastaan näin talviaikoina.

Ikävämpää hommaakin tuli vastaan - jarrunestettä katoaa johonkin. Vähän, mutta kumminkin. Epäilen joko oikeen takasatulan ilmausruuvia tai taka-akselin ja korin välisiä letkuja. Ois pitäny uusia heti, mutta ei sattunu olee käsillä ni joutuu nyt sitte tekee ylimäärästä hommaa. Toisaalta, ässän raatoa ei ole vielä raahattu mihinkään, niin nyt vois napata siitä vielä taka-akseliston jarruineen ja fiksailla bolt-on kuntoon kevääksi, ja lyödä uutta palikkaa alle. Jos ennen lumia ehtis käydä hakemassa myös turbotonnarin etujarrut fiksattavaksi, sais keväällä uudenverosta pysäytysvoimaa, joka vois olla tarpeen jos koneesta kiristää vähän enemmän ulos, ja renkaatkin pitää.

Toinen ikävä sivuoire on lämppärin puhaltimessa sillon tällöin ilmenevä voimakas sivuääni, ihan kuin propelli osuisi johonkin. Omituista, kun en ole lämppäriä purkanut missään vaiheessa. Pitää seurata tilannetta...

Päivitystä 4.12.: Lämppäri ei ole aikoihin päristellyt ja tonnarin jarrut sekä ässän taka-akselisto jarruineen kaikkineen löytyy osin purettuna tallista. Noille pitäis talven kuluessa löytää puhaltaja, miettii maalausta sitten. Oikeenpuoleinen takaiskari korkkas kiinnikkeestään, tuo pitäisi hitsailla kasaan tässä lähiaikoina, ja vahvistaa toinen puoli samalla.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d pappalook

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Iskarin kiinnitykset hitsattu kasaan, kokeilussa vähän erilainen korjauspala, jossa ylöspäin suuntautuvat jäykistepokkaukset, näkee kuin kestää. Suuri kiitos aerolle kaikesta jeesistä!

Koneprojekti ei ole toistaiseksi edennyt kummemmin, mutta kokillilaatikon lisäksi varastosta löytyy nyt myös T5-kansi. Hiekkapuhallus+maalaus työstä oon saanut pari ihan asiallista tarjousta, joten täytyy keksiä tohon pintakäsiteltäväksi menevään settiin kaikki mahdollinen mitä voi tarvita, että ois sitten uudenverosta vaihto-osaa, kun siihen ryhtyy.

Nyt vaan pitäis miettiä, että kun jatkojalostusta on niin paljon suunnitteilla, että pitäiskö hommata kokonaan toinen auto aihioksi, vai purkaa Muumi toistamiseen atomeihin. Vaikeita valintoja.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d pappalook

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Pidetään nyt tääkin tarina hengissä, vaikka mitään muuta ei olekaan tapahtunut, kun kilometrejä tullut mittariin. Nyt olis sitten keväthuollon aika...

Auto on toiminut melkolailla moitteetta koko talven, käynnistymisissä tai muussa ei ole ollut ongelmia. Apparin turvavyö tuppasi kovemmilla pakkasilla jäätymään, se pitää katsoa jos kunnon pesulla saisi toimimaan. Takaa on taas alkanut kuulumaan kolinoita ja tuttu vaeltelu kovemmissa nopeuksissa on alkanut, eli iskarin kiinnikkeet pitää varmaan hitsata uusiksi, liian ohkasella tavaralla tuli varmaan paikattua, ja pikku kiireessä ekaa kertaa. Ei näköjään ekalla saa mitään ihan kohilleen, mutta tuleepa ainakin treeniä. Edelliskesänä ylimaalatut ovien alareunat ja helma kukkii talven suolaliottelun jälkeen taas, mutta noille ei nyt ensisijaisesti ehdi tekemään mitään. On ainakin patinaa, kun ei vaan läpi pääsisi mätimään.

Keväthuollon yhteydessä ois perus öljynvaihtojen lisäksi tarkotus myös uusia vääntyilleet kylkilistat ja kiinnittää roiskeläpät paikoilleen, jos löytyy paikallisesta Etrasta niin uudet lokarin lista myös. Kumeiksi tulee lentävän roskapöntön vanhat Falken 205/50R16 kumit Citikan peltivanteilla, noihin ajattelin töhöttää väliaikasena ranetusratkasuna hopeeta suoraan kilikalipullosta, ja pajalla pitäis vääntää kiinnikkeet pillereille, jahka soveltuvat jouset löytyy jostain. Jos nyt sitte sen jälkeen sais tosiaan pari kuvaakin autosta.

Koneprojektia varten alkaa olemaan vähän kaikenlaista hilpettä, mutta enpä ole ehtinyt alottelemaan varsinaista hommaa vielä. Koska tälle kesälle ei siis myllyä ole tulossa, saattaa olla että etanolikonverisoboksia askartelisin tossa alkukesästä, mutta saa nähdä.

Edit. Niin siis unohtupa mainita, että onhan tuon käynnistymisen kanssa sama ongelma, kun aina ennenkin, että saa hiukan aikaa pyörittää, täytyy kattoa josko tokenisi lämpöanturin vaihdolla. Ja on tossa nyt taas ilmeentynyt sitä prötäämistä täyskaasukiihdytyksissä korkeemmilla kierroksilla(ahdoilla?), tulpan johtojen vaihtoa ajattelin ekana kokeilla.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d pappalook

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Rankaiden vaihto hiukan venähti, mutta eilen sain vihdoin "lentävän roskapöntön" vanhat sitikan tai pösön peltivanteella olevat 205/55R16 Falkenit alle. Koska vanteet olivat kokolailla ruosteettomat, hoidin värinvaihdon mustasta hopeaan ihan hiomasieni-bräkleeni-kilikalipullo-metodilla. Pitkästä aikaa tuli melkolailla priimaa, vaikka itte tekikin, pinnan kestävyydestä en tosin mene sanomaan mitään.

Muutos ajokäyttäytymiseen oli melkolailla massiivinen, tietty verrattuna nastoihin, mutta myös orggiskumeihin. Vekslailu nurkilla on toki nyt semisti raskaampaa, kun tehostinta ei tosiaan oo tullut autoon rakenneltua, mutta ei itelle millään lailla häiritsevän raskasta - sopiva painovastusharjottelu siis korvannee ohjaustehostimen melkolailla. Neitikin vakkariduunin johdosta aikoo ostaa itelleen jonkinlaisen uudemman ja useempiovisen työpaikkakulkineen, niin ei pääse valittamaan. ettei jaksa kurvailla Saabilla, ja sen johdosta todennäkösesti satku pääsee jo ensi talveksi kuiviin sisätiloihin suolaliotushoidon sijasta. Ois vanha sen ainakin ansainnut. Mutta siis noilla kumeilla tuntu mutkatien ajaminen vallan mainiolta, tie ja renkaitten asento välittyy positiivisella tavalla näppeihin ihan eri tavoin kun aiemmin. Huomenna ois tarkotus ajella erään tutun tallille keväthitsailemaan hiukan, niin taidampa ihan naatiskella, kohtuuden rajoissa toki, maailman ainoolla tasamaalle tehdyllä serpentiinitiellä. :D

Myös ulkonäköön tuli reilu muutos uusien kiekkojen myötä, koppa näyttää jos mahdollista vieläkin nuhjaantuneemmalta, mutta kokonaisuus on kyllä huomattavasti parantunut. Tulevalla viikolla, jos millään kerkiän, käyn pajalla vääntämässä soveltuvat kiinnikkeet orggis-pillereille, niin kohta voisi uskaltaa laittaa ihan kuvankin autosta.

Vaikka eräälle foorumilaiselle tuossa talvella sanoin, että lisävalot ei omaa silmään erityisesti miellytä pystärin keulalla, niin jotenkin ton rengaspäivityksen myötä toi keula näyttäis huutavan isoja pyöreitä lisäpitkiä... :roll:

Edit 7.5. Hitsaushommat tuli kuntoon, josko nyt kestäisi. Samalla käänsin takatukivarsien korikiinnikkeet siihen malliin, että akseli tuli n. sentin eteenpäin... nyt näytäis olevan isomillakin kiekoilla kohillaan, ja mä kun urpona mietin jo massiivisempia toimenpiteitä, vaikka tai tosiaan olla helat väärin päin. :oops: Myös oikeen takajousen yläkuppiin oli jääny ylimääräinen kumityyny jossain välissä roikkumaan, niin senkin sai nyt pois. On taas sählän mälvän tyyppistä kasaamista ollu itellä jossain välissä.

Pitkät valot tosiaan katos tossa takasin päin ajellessa, täytyy toivoa että löytyy jostain. Nyt kun alkaa ajoltaan olemaan suht jämäkkä, niin viel äkun näkis jotain, niin alakais kurvailu olee yhtä juhlaa.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d pappalook

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Viikonloppu hommailtu, kaikkea ei tietenkään ehtinyt tehdä.

Nypin kaikki listat ja puskurit pois, puskurit, jatkeet ja etuhelman käsittelin motonetin puskurimaalilla ohuesti, jälki miellyttää omaa silmää, vaikkei satkun puskurit vissiin ihan mustat oo uutenakaan? Listojen päälle tuli alumiiniteippi, näppärä ja helppo ehostus kun listat on irti. Maskille vannehopeeta, joka on orkkista vaaleempaa mutta menettelee. Helma tuli kylkilistasta alaspäin kiveniskumassalla, kun jotain oli tehtävä. Kylkilistat pitää hakea vielä suorat, pistää fiksaillut roiskeläpät paikoilleen ja hommata takapuskuriin ehjä lista, jolle tottakai alumiiniteippi, sekä sitä metritavarana saatavaa kumilistaa lokareitten reunaan. Vanteitten kaveriksi uumoiltu pillerisysteemi ei ollut toimiva ratkasu, joten nyt on seuraava suunnitelma, eli vanhan jaon pulttikiinnitteiset pillerit on hommattuna, ja 4x108 pulttikiinnitteiset, muoviset tarvikepillerit, jotka aattelin naittaa toisiinsa, jotenkin. Eli tehtävää vielä on, aika vaiheessa olevalta toi luonnossa näyttää vielä, mutta keväisessä ilta-auringossa sopivasta kuvakulmasta ihan ryhdikkäältä:

Kuva

Valojen ongelma on viiksessä, oxide cleanilla ruiskuttelulla ja nitkuttelulla sai toimimaan jotenkin, mutta uus viiksi ilmeisesti pitää laittaa listalle, tai purkaa ja huoltaa foorumin ohjeitten mukaan talvella irrotettu, viallinen yksilö.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / ny on autosta kuva

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tosi siistit tuli puskureista! Mitä tuotenimeä tuo puskurimaali virallisesti kantaa, vois itsekkin ostaa?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / ny on autosta kuva

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

minkänäköiset on pultti kiinnitteiset pilleri kapselit 8O 8O
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / ny on autosta kuva

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Jos ei halua välttämättä maalailla,niin
saabista saa kumi puskurit mustaksi helpoiten kun pesee ne hyvin ja kuumailma puhaltimella lämmittää hapettuman pois ja toinen hyvä konsti on hangata hapettuma veden ja teräsvillan kanssa pois.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / ny on autosta kuva

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kiitos vinkeistä. :wink:
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / ny on autosta kuva

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jep, tuo kuumailmasysteemi oli tiedossa, mutta päädyin muutamasta syystä maaliin: puskurit ovat melko kolhuiset, joten priimaa niistä ei saa. Puskureissa ja jatkeissa oli myös roiskeita joistain paikkamaalauksista, jotka olisi todella kovan työn takana saada kohilleen, joten tuon maalin kanssa sai helposti nuokin peittoon. Myös etuhelmassa oli niin montaa sävyä ja kolhua ja naarmua, että en nähnyt hyödylliseksi tuota alkaa hinkkaamaan, sitten jos joskus tulee täysin ehjä vastaan niin sen voi hinkuttaa kuntoon. Aines oli muistaakseni nimeltään Motox Bumper Spray, ja tosiaan aika helppoa suihkia ja kuivuttuaan ihan muovin näköistä. Tuppaa tekemään spraylle ominaista laikukkuutta, joten rauhassa pitää suihkia. Jos on muuten hyvät ja tasaiset puskimet, kannattaa toki tuolla Antin mainitsemalla systeemillä hoitaa, varmasti pitkäikäisempi fiksaus, eikä ainakaan ala kesimään, mutta jos on yhden/kahden kesän fiksaus lopuillaan oleville puskureille, voi varmaan maaliakin harkita. Tuolla pystyy myös listat ja peilit laittaa, ite meinasin peilit suhauttaa myös kun saa uuden pullon haettua. Ja tosiaan maskin mustan ritiläosan suihkin myös tolla spraylla, ja kaikkiin kohteisiin varsin ohuelti, eli luonnossa ei näytä siltä että olisi paksulti jotain maalia.

En noiden kestosta siis tosiaan vielä tiedä, ilmottelen jos tulee jotain yllättäviä kesimisiä. Puskurien ja jatkeiden listat sai tuolla alumiiniteipillä siistin näköseksi, joten sitä voin suositella, jos on kromin kiilto hävinnyt - ei ihan kromia taida tehtaalta tosin olla, joten museokohteeseen ei varmaan sovellu. Itellä oli sellasta osin paperipohjasta teippiä, joten kestävämmän saa varmaan pelkkää alumiinia olevalla kamalla, mutta tuon asentaminen on varmaan hieman hankalampaa, kun hintsusti jämäkämmä, suojamuovillisen version. Tuuli- ja takalasin kehykset käyn myös tuolla läpi kun ehdin.
Vastaa Viestiin