9000T -86 kesäautoprojektina

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Alkukeväästä alkoi tuntua, että käyttöautona oleva og900 toimi ihan liian hyvin, ja lisäksi teki mieli opetella hitsaamaan. Näiden oireiden helpottamiseksi kehittyi idea vanhan turbotonnarin hankkimisesta, sillä olen saanut käsityksen, että ne lahoavat käsiin, eivätkä yleensä toimi :mrgreen: . Pian pihalle kulkeutuikin seuraavanlainen kaunotar vuodelta -86:
Kuva

Koska haussa ei varsinaisesti ollut järkevä käyttöauto, oli ehkä tärkeimpänä ostokriteerinä ylellinen sisusta.
Kuva

Jopa rattikin oli jalopuuta, liekö sitten mahonkia, tiikkiä vai peräti aitoa muovia :mrgreen: .

Ovien alalaidat ja helmat ovat yllättävän hyvät, mutta kaarista löytyy sentään askarreltavaa iltojen viihdykkeeksi. Kuvassa oleva oikea takakaari on pahin, mutta muistakin saattaa löytyä vaikka mitä, kunhan aikanaan vaivautuu ruosteet poistamaan
Kuva

Muutenhan tonnari toimi täysin odotetulla tavalla, sillä pian oston jälkeen huomasin kylmäkäynnistysten tapahtuvan kolmella pytyllä, ja jäähdytysnestettäkin katosi kasvavissa määrin. Tämän saattoi asiaan perehtynyt lukija ehkä arvata jo ekastakin kuvasta, pakokaasu lienee hieman paksumpaa kuin yleensä.

Suunnitelmissa oli siis kansiremontti, mutta sainkin ystävälliseltä saabistilta hyvin kohtuullista korvausta vastaan toimivana irroitetun, vain 2 vuotta kylmässä varastossa seisseen turbokoneen samalta mallivuodelta. "Uusi" kone oli kuitenkin taannoin remontoitu ja ajettu ~30tkm ennen säilömistä. Männät, alakerran laakerit, tiivisteet yms. oli käsittääkseni tuolloin vaihdettu, joten koko moottorin vaihto tuntui paremmalta idealta kuin vanhan 385tkm ajetun koneen kansiremontti. Kuvassa uusi voimanpesä, pientä ruostetta hihnapyörässä ja muutenkin karu ulkoasu. Pyöri kuitenkin ihan kiltisti, eli tuskin se kovin huono voi olla :mrgreen: .
Kuva

Ideana olisi moottoria vaihtaessa tarkastaa / vaihtaa tarpeen mukaan koneen ja vaihdelaatikon tukikumit, laturin hiilet, vesipumppu, vesiletkut, ja mitä kaikkea nyt vastaan tuleekaan, mihin on hankala päästä käsiksi koneen ollessa paikallaan. Hyvällä onnella tonnari porsii seuraavalla kerralla sitten paikasta, johon ylettää myös koneen ollessa paikallaan.

Eli, tällä hetkellä suunnitelmissa
-Vaihtaa kone
-Hitsata ruostepaikat niin, että syksyllä saa leiman
-Maalata tyhmän väriseksi. Väriä ei ole päätetty, mutta tarkoituksena on valita väritys, jota kukaan ei kestä katsella niin kauan, että ehtisi kiinnittää huomionsa maalipintaan joka tapauksessa tuleviin virheisiin. Maalauspaikka on pölyinen ja luultavasti maalaritkin ennemmin ottavat pohjia kuin tekevät niitä.
-Lisää tulee varmasti, tonnarissahan on paljon osia jotka voivat hajota :mrgreen: .

Pikkuvioista huolimatta on pakko sanoa, että tonnari on todella mukava laite ajaa. Kulkupuolikin tuntuu kohtuulliselta kaasarisatkuun verrattuna, varsinkin kun tämä yksilö ei liene täysin vakio.
Kuva

Projektin on joka tapauksessa pakko sujua hyvin, kun mätään tonnariin aletaan vaihtamaan 2 vuotta seissyttä konetta :mrgreen:.
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja enska »

:D

Aivan rupes jännittämään minkä näkönen tuosta tulee..... :wink: Hommaa ihmeessa jostaki uudet lokasuojat eteen niin on yks paikka vähemmän hitsattavaa, palkkää ruuvaamista vaan.

Voimia ja aurinkoisia päiviä projektiin..... 8)
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja f-19 »

oikealla asenteella ja ennakko-odotuksilla liikenteessä :wink:
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Tätä projektipäivyriä kannattaa varmasti seurata homman edetessä, nyt on nimittäin tulossa sellainen peli, että katseet kääntyvät kadulla ja moni lippisbemaristi muistelee itkien joutumistaan samoihin liikennevaloihin tämän kanssa :twisted: . Ja rakentaja tulee hajoamaan erinäisiä kertoja, ennen kuin tunnelin päässä alkaa näkyä valoa :mrgreen:.
#1970
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Planeettojen asento lienee suosiollinen saabin korjaukselle, tai sitten kuuhulluus kutittelee pään sisällä, ei kai tähän muuten ryhtyisi. Joka tapauksessa elinsiirtopotilas pääsi vihdoin työn alle. Oli jo aikakin, vaihtokone alkoi vihertää vanhuuttaan tai jotain 8O .

Kuva

Tuli vilkaistua venakopan allekin, seisonnasta huolimatta kaikki oli kivasti öljyisenä ja siistinä, ja jakoketjun kiristimessäkin liikevaraa riittämiin, eli vaihto vaikuttaa edelleen hyvältä idealta.

Koneen irroittamiseksi piti tietenkin lähteä liikkeelle purkamalla turhuudet pois tieltä. Kuvassa on jo jonkinlaista edistymistä havaittavissa.

Kuva

"Pian" päästiinkin jo vaiheeseen, jossa jännitys alkoi tiivistyä.

Kuva

Jännityksen tiivistyminen keskeytyi vielä pesunestesäiliön poistoon ja parin imusarjan takana olleen letkun irroittamiseen. Aika helpolla kuitenkin pääsi noin ensimmäiseksi tonnarin koneen nostoksi, kun ei tuon enempää ollut letkuja kiinni. Kun viimeisetkin vaikeudet oli voitettu, liiteli saabin kone lopulta korkeuksissa kuin paraskin keijukainen, vaikkakin varsin painava ja öljyinen sellainen :mrgreen: .

Kuva

Irroitus meni kokonaisuutena yllättävän kätevästi, ainoa reilumpaa väkivaltaa vaatinut osa oli yksi joustintuen olka-akselin pesään kiinnittävä pultti, joka mutterin irtoamisen jälkeenkin ensin pyöristyi, ja lähti irti lopulta vasta paineilmataltalla. Lievää ruostetta on kyllä havaittavissa, liekö tuolla jotain tekemistä jumituksen kanssa :roll:
Kuva

Aherruksen lopputuloksena saabi jäi konetila tyhjänä odottamaan uutta voimanlähdettä. Aika öljyiseltä näyttää paikoin, pitänee vähän pestä kun jaksaa.
Kuva

Hetki menee ennen kuin vaihtokonetta aletaan manaamaan paikalleen, pitää odotella pcs:ltä hieman viime tipassa tilatut tukikumit ja muutenkin ostella uusia palikoita vaihdon tarpeessa olevien tilalle. Aikansa tietty muutenkin menee laatikon ja apulaitteiden siirrossa koneesta toiseen. Kohtapuoliin tulee varmaan kuitenkin purettua vanha kone, pääseepähän näkemään kuinka riekaleina kansipahvi on ja tarkastelemaan mitä 385 tkm on koneelle tehnyt.

Hyvä kesäauto 2015 tästä on tällä tahdilla tulossa, rahaakin uppoaa juuri sen verran ettei kehtaa sitä ennen paaliinkaan laittaa :mrgreen: .
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Aika nopiasti meinaat ajoon saada? Ota ihan rauhassa vaan ja suunnittele ja harkitse enemmän, ei täällä ennenkään noita valmiiksi ole tehty. Jos kuitenkin tuntuu että meinaa valmistua niin laajenna projektin skooppia.

Loppuun vilpitön peukku :)
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Tarkoitus olisi tosiaan saada moottorinvaihto valmiiksi kohtuullisen pian, kesällä on kuitenkin selkeästi heikommin aikaa harrastella kuin nyt. Muutenkin turbotonnari on hauskimmillaan silloin, kun se liikkuu. Hitsauksien ja muiden "pienempien" hommien kanssa voi sitten pitää löysempää aikataulua, mikä saattaa tietenkin käytännössä tarkoittaa, että pari päivää ennen leimaa aletaan pohtimaan josko jotain pitäis tehdä.

Käytin vanhasta koneesta kannen auki. Kovin perusteellista tarkastelua en vielä tehnyt, mutta ainakaan ensivilkaisulla ei halkeamia näkynyt. Pahvikin on yhtenä kappaleena, joskin vesireiät syöpyneet aika reilusti, liekkirenkaisiin asti.

Kuva

Paineita joka tapauksessa karkasi reippaasti jäähdytysnesteisiin, jotka sitten pyrkivät pakenemaan paisarin korkin kautta, ja jonkin verran taisi nestettä valua sylinterihinkin. Kannen suoruuden voisi vielä tarkistaa, yleensähä 16 venaiset ei taida kieroutua, mutta ei voi tietää josko tuo on päästetty keittämään kyllin pahasti. Ainakin termostaatti oli joskus arviolta tän vuoden puolella taidettu vaihtaa, eli edellinen on saattanut temppuilla joskus.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Hmm, tuo Tonnari tais olla Etelä-Pohojanmaalta, joskus Seinäjoella nähnyt :)

Sisältä kyllä siisti, jalopuuta ja nahkaa :)
Nythän tuo olis helppo päivittää viistokeulaksi :wink: 8)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Hain tonnarin tosiaan Seinäjoelta. Tulihan hakumatkaa Espooseen jonkin verran, mutta kyllähän nätin sisustan perässä kannatti juosta :D .

Apulaitteet ovat jo siirtyneet uuteen koneeseen, nyt työn alla on kytkin ja vaihdelaatikko. Kytkin oli kuulemma joskus aiemmin vaihdettu, ja kytkinlevy sekä paineasetelma näyttivätkin ihan hyviltä. Painelaakeri näytti vähemmän hyvältä, ihmetyttää tietenkin eikö joku oikeasti ole vaihtanut sitä kytkinremontin yhteydessä.

Kytkimen työsylkkää avatessa huomasi saabin järjestäneen taas lisäviihdettä. Tiivisteet olivat aika heikossa hapessa, ja itse työsylinteri rumaa nähtävää. Onneksi sai tutkittua nyt, en usko että tuo olisi välttämättä liian kauaa toiminut kiltisti :roll: .

Kuva

Sain myös noudettua matkahuollosta paketin.

Kuva

Nuo kun laittaa niin luulisi koneen pysyvän suunnilleen paikoillaan, ainakin jonkin aikaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja jus »

Kerropa sitten kun sinne asti päästään, onko nuo "hydrauliset" kumit umpikumia vai oikeasti öljyvaimenteiset. Umpikumisilla kone jää vähän ylemmäs kuin kuuluisi ja täristää kohtalaisen jykevästi. Oliko kumpikaan vanhoista alatukikumeista ehjä tai käyttökelpoinen? Nimim. oli pakko vaihtaa molemmat kun etummainen repesi, ja vain toisen vaihtamalla jäi kone vinoon = momenttituki pingotuksessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Maalaa pinkiks, listat kultamaalilla, konepeltiin joku iso hello kitty tarra? :D
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Voipi olla, että pinkki on niitä harvoja värejä, joihin itsetunto ei ihan helpolla riitä. Jotain mukavan kirkasta on varmaan kuitenkin tulossa, kunhan ensin kesän aikana väkertää pellit jotenkin ehjiksi.

Päätin vaihtaa kallistuksenvakaajan runkokumit ja koiranluut edestä kun näyttivät hieman heikkokuntoisilta. Runkokumit oli pykineet aika reilusti, ja oikeanpuoleinen koiranluu ei välttämättä täyttänyt enää tehtäväänsä.

Kuva

Jos toi oli jo marraskuussa leimatessa ollut tuollaisena, niin on kyllä ollut katsastusmies ollut lahjottu / humalassa / omistajan hyvä kaveri / muuten vialla päästään :mrgreen: . Ruostetta kuitenkin löytyy lisäksi reilusti, ja korjauskehotuksena oli kumpikin etuvalo, jotka eivät palaneet, sekä öljyinen moottori, eli tylympi kaveri olisi voinut hylätäkin.

Speedpartsilta tulleet moottorin tukikumit näyttivät olevan täysin identtiset autossa olleiden kanssa, eli luultavasti samaa alkuperää. Ainakin kuvittelisin, että eri valmistajien palikoissa olisi edes pieniä eroja, mitä näissä ei ollut. Vanhatkin vaikuttivat ihan ehjiltä, mutta kun vaihtaa kaiken niin ei tarvitse hetkeen niistäkään huolehtia. Tarkemmista täristyksistä / täristämättömyyksistä pitänee raportoida, kunhan saa pommin liikkeelle.

Uusi moottori tipahti lopultakin paikalleen, nyt enää hieman ihmettelyä johtojen, letkujen ja muiden palikoiden kanssa niin aletaan olla voiton puolella, sikäli kun tuo moottori oikeasti on toimiakseen :D .
Kuva
ah87
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 20:43

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja ah87 »

Sai muuten moottori tylyn herätyksen kahden vuoden kauneusuniltaan :twisted: . Kaasuvaijerin kiinnitys oli tainnut vähän vääntyä jossain kohtaa asentamista, ja vaijeri oli jäänyt hieman jännitykseen. Kone heräsi siis suoraan 2500+ kierroksen tyhjäkäynnille, ja voin kertoa, että 2 vuotta seisseillä painimilla ääni oli aika jännä :mrgreen: . Pakokaasut olivat joka tapauksessa lähes värittömät, mikä on muutos parempaan päin edellisen koneen sinivalkoisista sauhuista.

Tonnari niputtui lukuunottamatta kytkimen ilmausta, mitä yritin tehdä ilmausnipasta imevällä työkalulla. Hommastahan ei tuntunut tulevan mitään, ja foorumiakin aloin tutkimaan vasta, kun kaupat olivat jo kiinni eikä ruiskuja ollut siis juuri saatavilla. Piti kuitenkin ajaa tonnari pois varaamasta tallia kun en viikkoon ehtine siihen juuri koskea. Koeajo jäi aika lyhyeksi, ilman kytkintä ei hirveästi huvittanut ajella. Tonnari kuitenkin ahtaa ja vääntää oikein nätisti, ja kiertää kiltisti rajoittimeen asti. Venttiilitkään ei tuossa vaiheessa enää ainakaan sisälle asti ääntäneet. Kansivikaisella koneella oli tapana täristää tyhjäkäynnillä ja nykiä kovemmissa kiihdytyksissä, nämä oireet tuntuvat poistuneen täysin.

Kaikesta huolimatta koko touhu meni kauniisti sanottuna käsille. Ensikäynnistyksen jälkeen huomasin myöhemmin tonnarin tiputtelevan iloisesti öljyä alleen koneen ja laatikon välistä. Öljy näytti lähtevän koneen päädystä kytkinkopan sisäpuolelta, mistä se valui osittain lohkon ulkokyljelle ja siitä alemmas. Piirtelin kuvaan kohdan, josta arvelen öljyn vuotaneen. Tarkkaa kohtaahan en kytkinkopan sisältä voinut nähdä, mutta ulospäin ei öljyä voine tuolla päin juuri muualta valua. Öljy ei ollut roiskunut ympäriinsä, vaan valui tarkasti yhdestä paikasta.

Kuva

Jännänä yksityiskohtana tuo ei tuntunut useamman minuutin tyhjäkäynnilläkään vuotavan lähes yhtään, vasta hieman sammutuksen jälkeen alkoi öljyä valua :? .

Joka tapauksessa kone lähtenee uudestaan ylös, kunhan saan kerättyä tiivisteet ja motivaation jostakin. Harjoitus tekee kuitenkin mestarin, ei varmaan kauaa kestä seuraavassa nostossa :mrgreen: . Osaako kukaan sanoa, josko tuon päätytiivisteen asentamiseksi tarvitsee irrottaa kansi ja/tai öljypohja, ja kannattaako tiivisteen lisäksi laittaa jotain tiivisteliimaa?
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sitten vaan ansiksen pulttia kiristelemään.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9000T -86 kesäautoprojektina

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ja jos homma vielä häiritsee tuon edellisen ohjeen suorittamisen jälkeen, niin sitten irrota öljypohja ja päätylaippa. Päätylaippaa irrottaessa varo kannentiivistettä. Laippatiivistettä tuskin kannattaa enää laittaa, taitaa lähes kaikki olla tiivisteliimalla nykyään. Uusi tiiviste myös kampuralle.

Matti

p.s. ohje tuohon ansiksen pulttiin löytyy helpolla, hakusanoiksi vain "ansiksen pultti".
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin