Polte kuupalla ajamiseen on nyt kasvanut siihen pisteeseen, että on pakko ryhtyä suunnittelemaan josko 5 vuotta maannut vanhus saataisiin takaisin liikenteeseen.
Kyseessä siis 2001-2006 arkikäytössä ollut vuoden -76 ysikutonen. Ao. linkissä hieman tietoja autosta entisessä "loistossaan" ("Stage 1"). Aikoinaan auto jäi seisomaan "arkiajosta" moottorin oljynpaineongelmien takia.
http://www.minunauto.com/auto/144
Vaiheessa 1 olisi tarkoitus tutkia/herkistellä/korjata auto katsastuskuntoon. Työsarka riippuu pitkälti ajan hampaan tekemistä kepposista. Auto on seissyt vaihtelevissa olosuhteissa (lato/halli/kuivaamo/piha), joten yllätyksiäkin saattaa ilmetä. Autoa on käytetty/ajettu n. kerran vuodessa, joten käyntiinlaitto ja jarrujen yms. herkistely suoritetaan ensin "koeajolla". Sitten vapaakytkinvikainen laatikko menee vaihtoon sekä kone vaihdetaan näillänäkymin aluksi vakiomyllyyn nykyisen koneen oljynpaineongelman takia (tn. laakerivika).
Vaiheessa 2 suunnitelmissa on ulkokuoren fiksaus sekä "Stage 2"-voimalaitteen asentaminen. Tarkoittaen perus ~1800cc yhdellä kaasarilla, kevyellä vauhtipyörällä sekä muutetuilla kansilla&nokalla. Vanhasta kokoonpanosta hyödynnetään tn. kannet, nokka (280ast.), vauhtipyörä, prikattu kytkin sekä Simons-putkisto (jos vielä ehjä).
Hankintalistalla on tällä hetkellä ainakin (saa tarjota osia jos löytyy, esim. YV):
- Isolohko moottori/alakerta/kampiakseli. Riippuen mitä sattuu löytymään kone joko ostetaan kokonaisena tai rakennetaan "alusta asti". *tulossa*
- Hyväkuntoinen vaihdelaatikko, muutetut välitykset plussaa. *hommattu*
- Mahdollisesti lokasuojat joka nurkkaan, lasikuitu?
- Passeli virikaasutin. *Weber 40 IDF testissä*
- jne,
Lista päivittyy ja pitenee varmasti vielä huomattavasti.
Aikataulu: God Only Knows.. =)
Tulevaisuus: Stage 3?...Stage 4?
HUOM: Projekti on siis alussa ja ns. suunnitteluasteella, pyrin päivittelemään tätä ketjua kun asiat merkittävästi etenee.
Kuuppa Back To Business? "Stage 2"?
Kuuppa Back To Business? "Stage 2"?
Viimeksi muokannut MikkiV4, Ma Kesä 06, 2011 17:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Re: Kuuppa Back To Business? "Stage 2"?
Hyvä homma. Ei näitä tuolla liikenteessä liikaa pyöri.
Re: Kuuppa Back To Business? "Stage 2"?
Into piukassa painelin tänään säilytyspaikalle, tarkoituksena pikku ajelu ym. tutkiskelu. Perillä huomasin että taskussa oli väärä bensatankin korkin avain joten käynnistelyt jäi siihen.
Pari kuvaa eiliseltä tutkimusretkeltä:
http://aijaa.com/v.php?i=005598105112.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=006688105113.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=007818105110.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=002198105111.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=002858105124.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=006878104923.jpg
Lokarit alkaa kuoriutumaan paikkapaikoin, muuten ei pinnassa isompia hätiä. Kunhan tuon saa liikkeelle ja ajettua montun päälle pääsee tutkiskelemaan pohjan kuntoa (massattu kyllä jonkin aikaa ennen seisontaa). Konehuone oli murheellisen näköinen, ei tosin haittaa kun kone ja laatikko nousee pois jokatapauksessa ennen mahdollista katsastusta.
Muutamille Ford-harrastajille laiteltu kyselyitä isolohkoista sekä pari kaasarikandidaattiakin on jo ilmaantunut. Koneistamon sedät on työmatkalla joten sieltä ei vielä saatu sen kummempaa dataa. Myös laatikkokauppias Keski-Suomesta ilmoittautui jo..
Pari kuvaa eiliseltä tutkimusretkeltä:
http://aijaa.com/v.php?i=005598105112.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=006688105113.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=007818105110.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=002198105111.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=002858105124.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=006878104923.jpg
Lokarit alkaa kuoriutumaan paikkapaikoin, muuten ei pinnassa isompia hätiä. Kunhan tuon saa liikkeelle ja ajettua montun päälle pääsee tutkiskelemaan pohjan kuntoa (massattu kyllä jonkin aikaa ennen seisontaa). Konehuone oli murheellisen näköinen, ei tosin haittaa kun kone ja laatikko nousee pois jokatapauksessa ennen mahdollista katsastusta.
Muutamille Ford-harrastajille laiteltu kyselyitä isolohkoista sekä pari kaasarikandidaattiakin on jo ilmaantunut. Koneistamon sedät on työmatkalla joten sieltä ei vielä saatu sen kummempaa dataa. Myös laatikkokauppias Keski-Suomesta ilmoittautui jo..
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Re: Kuuppa Back To Business? "Stage 2"?
Multa löytyy kierros uuden veroisia lokareita+jotain erillisiä suojia. Hinta kallis ja vain nouto.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Kuuppa Back To Business? "Stage 2"?
Ja mulla ois tiedossa konepeltejä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Kuuppa Back To Business? "Stage 2"?
Pientä edistystä osarintamalla, laatikko tarttui mukaan WST:sta ja 1700cc kone Ford Granadasta/Consulista on tulossa tällä tietoa ensiviikolla. Myös kaasuttimista on käyty keskusteluja, katsotaan mikä lopulta pellin alle päätyy (vahvimmilla Weber 40 IDF).
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020