The Space Banana: Ajokuntoon 2019?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

pullasorsa kirjoitti:Paljon on näköjään tässäkin tapahtunut ja ei ole kuin hyvää katseltavaa! :D

Kyselenpä nyt samalla mielenkiinnosta, että oliko tuo turbotus homma minkälainen? Tarkoitan nyt lähinnä nuita paperihommia enkä niinkään toteutusta. Eli minkälainen homma oli saada kilpiin sillon kun tämän turbotit? :)
Muutoskatsastus on vielä tekemättä. Mutta dynolaput riittää ja teho ei saa nousta yli 25% suurimman vertailumoottorin (68 hv) tehosta.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Jaa sinä meinasit silleen toteuttaa tuon. Itse ajattelin, että otat enemmänkin tehoa tästä irti :lol: Mutta eihän sitä oikeasti kyllä näistä vanhoista koneista kannata mitään älyttömiä tehoja repiäkään, kun alkaa paikat särkyä :)

Mutta tsemppiä kovasti!!! Kivaa seurattavaa!
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..

Viesti Kirjoittaja aero »

Saab.96 kirjoitti: Mutta dynolaput riittää ja teho ei saa nousta yli 25% suurimman vertailumoottorin (68 hv) tehosta.
20%. 25% raja on tilavuudelle (ja tiettävästi poistumassa lähiaikoina, tai siis vaihtumassa vääntörajaan, mutta siitä ei ole vielä vahvistusta).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

aero kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti: Mutta dynolaput riittää ja teho ei saa nousta yli 25% suurimman vertailumoottorin (68 hv) tehosta.
20%. 25% raja on tilavuudelle (ja tiettävästi poistumassa lähiaikoina, tai siis vaihtumassa vääntörajaan, mutta siitä ei ole vielä vahvistusta).
Totta. Mutta en ole varma onko tuo uusi vääntöön perustuva raja hyvä vai huono homma, kuupan kohdalla. Siinä kun vääntöä on vakiona olemattomasti...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kuva

Kuva

Nyt kun downpipe on kaikilta osin valmis käärin sen päälle thermotec lämpösuojan. Näin yritän minimoida konehuoneeseen tulevaa säteilylämpöä. Myös bensatankin kiinnike alkaa muotoutumaan pikkuhiljaa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kuva

Bensatankki on nyt koesovitettu uuteen kotiin ja kyllä se mahtuu! Tiukaa tekee mutta ei osu mihinkään.

Kuva

Kuva

Purin koneesta pakosarjan kokonaan irti jotta voisin tarkistaa hitsaussaumat. Muutamaan paikkaan pitikin tehdä uutta saumaa hionnan jälkeen jotta putki olisi varmasti tiivis. Lopuksi käärin thermotec:iä putken päälle.

Kuva

Kuva

Myös oikean puoleisen lohkon pakosarja sai saman käsittelyn. Saumojen hionta tarkistus ja paikkaus. Lopuksi lämpökääre päälle.

Kuva

Siinä olisi turbokuupan lopullinen valmis pakosarja. Taitaa olla ainoa laatuaan maalimassa? Ainakin tällaista mallia.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Loppukiri

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kuva

Kuva

Ratkaisin öljynpaluulinjan ongelman pidentämällä alkupään putkea, nyt letku on tarpeeksi kaukana ahtimesta ja kestää lämpöä.

Kuva

Kuva

Turbo on nyt lopullisesti omalla paikallaan! On vedenkierto, öljynkierto, tiivisteet ja kaikki!

Kuva

Kaasarin painekoppa oli minusta hieman ruma ja päätin ehostaa sitä hieman. Poistin vanhat maalit ja pohjamaalasin kopan.

Kuva

Pintaan ruiskutin punaista ja kultalakkaa jotta osa sopii konehuoneen väriteemaan. Myös kaasuvaijerin pidike sain värin päällensä.

Kuva

Kuva

Kuva

Termostaatin kopan tiivistettä ei ei saa ostaa enään joten tein uuden tiivisteen itse tiivistepaperista. Uusi termostaatti on 83 asteinen jotta kone ei kuumenisi kesällä liikaa...

Kuva

Kuva

Kojelaudan alla on ollut irrallaan pitkien ajovalojen kytkin nyt kun joudun muutenkin lisäämään kojelautaan kytkimen bensapumpulle tein paikan myös pitkien kytkimelle.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Loppukiri

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

UpDate!

Kuva

Kuva

Päätin kokeilla valkosivun maalaamista neljänteen renkaaseen. Ensin puhdistin renkaan maalattavalta alueelta tinnerillä. Sitten rajasin maalattavan alueen ja suojasin vanteen sekä loput renkaasta. Maalina käytin Mastonin RubbeComp - kumimaalia.

Kuva

Kuva

Ensin suihkin kevyen harson valkoista renkaaseen ja sitten pienten kuivumisaikojen välein kaikenkaikkiaan neljä kerrosta kumimaalia. Maali oli yllättävän hyvin peittävää ja lopputuos on häikäisevän hyvä.

Kuva

Vielä kiinnitys autoon ja kapseli paikalleen. Lopputulos on omasta mielestä huikean hyvä! Ja en suinkaan ole ensimmäinen joka tätä kokeilee, kumimaali pysyy kiinni myös ajossa, tosin se likaantuu ajan myötä mutta niinhän ne aidot valkosivutkin likaantuu. Sama käsittely sitten vielä kolmelle renkaalle...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
brottor
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2015 14:32
Paikkakunta: Hollola

Re: The Space Banana: Loppukiri

Viesti Kirjoittaja brottor »

Kyllä on tulossa mahtava peli! :)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Loppukiri

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kiitos vaan.
Työt etenee taas tänää kun on vapaapäivä.
Laittelen raporttia kun on jotain kerrottavaa.

Kone pitäisi saada käyntiin parin viikon kuluttua....

Video startista tulee...

Ja koko komeutta pääsee ihmettelemään X-treme Car Show:hun 3-4.10.2015.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Loppukiri

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kuva

Samat valkosivut loppuihin kolmeen renkaaseen myös.

Kuva

Kuva

Kävi ilmi että kaasari ei sovi niin hyvin yhteen imusarjan kanssa kun olin olettanut, joudun tekemeään välilevyn kaasarin ja välilaipan väliin ettei olisi imuvuodon vaaraa.

Kuva

Koroke omalle paikalleen, tiivisteet ympärille ja kaasari paikalleen.

Kuva

Kuva

Bensapunppu, suodatin ja bensatankki on asennettu takakonttiin, myös bensapumpun sähköt on valmiit.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Loppukiri

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kuva

Pakkohan ne renkaat oli asentaa autoon heti että näkee vähän miten ne istuvat kokonaisuuteen. Vaikka auto on kuvissa pukkien päällä. On pakko sanoa että lopputulos vastaa omaa visiota todella hyvin. En malta odottaa että saan auton renkailleen että näkee miltä kaikki näyttää ajokorkeudessa.

Kuva

Kuva

Kaijutinkotelot oli aikanaan jääneet pohjamaaliin ja nyt päätin että maalaan ne mustiksi jotta ne sopivat sisutaan paremmin. Myös käsijarrun kahvan maalasin mustalla.

Kuva

Kuva

Aloitin kiinnittämään vesiletkuja ja jäädytintä. Nyt jäädytydsjärjestelmästä puuttuu vain yksi 90 asteen mutka jotta saa nesteet koneeseen sisään.
Maskipellin kiinnitin paikalleen jotta pääsen suunnittelemaan sähköflektin kiinnittämistä ja sen sähköjä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: The Space Banana: Loppukiri

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tulee maukkaan näköinen auto! Noin niitä syntyy, kun taidon ja tyylitajun yhdistää. :D Hienoa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Loppukiri

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kiitoksia vaan :lol: tiimi toimii kun annetaan palautetta!

Kuva

Kuva

Jäähdyttimen tuuletin olisi asennettu kiinni jäähdyttimeen. Päädyin käyttämään tätä suurempaa puhallinta koska näin voin varmistaa maksimaalisen jäähdytyksen. Tuuletin mahtui paikalleen pienillä muutoksilla. Ylä vesiletkussa on anturi joka kytkee tuulettimen päälle tietyssä lämpötilassa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Loppukiri

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Pientä näpertelyä tullut taas tehtyä, jäähdyttimen tuulettimelle tein pakkokytkimen jolla voin tarvittaessa ohittaa anturin. Lisäsin moottoriin myös jäähdytinnesteet sekä WaterWetter lisäaineen jonka pitäisi alentaa moottorin lämpötilaa parantamalla jäähdytinnesteen lämmönjohtokykyä. Kaikki apu kelpaa että koneen lämmöt saadaan pysymään kurissa.

Kuva

Takaluukun pohjalle tein uuden levyn. Levyyn leikkasin aukon bensatankille.

Kuva

Kuva

Kun levy oli sopivan kokoinen ja muotoinen tein levyyn vielä luukun takakulmaan josta pääsee käsiksi akkuun.

Kuva

Konehuoneen puolella jatkoin lämpöeristeiden asentamista nyt vuorossa oli jarruputket ja yksi turbon vesiletkuista.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin