Käyttöautoprojektit OG 9-5 ja OG 9-3
Lähetetty: Ma Tammi 16, 2012 18:12
Tervehdys kaikille teille Saabisteille….
Kohta vuosi ajettu 9-5 Saabilla -98 vuosimallia, 2.3t ja varustelu SE ja tykkään paljon. Käyttöautoksihan Saab on ostettu, vaan jonkin sortin projektihan tuo on ollut viime aikoina, seuraavassa hieman tehtyjä toimenpiteitä.
Oikea takaoven lukko lopetti toimimasta jo melkein heti auton hommattuani. Lukko oli pitkään toimimatta kunnes tytär ilmoitti tuossa joulukuussa 2011 että ovi olisi kiva saada toimimaan. Remonttia viivästytti se kun ovi vaan oli ja pysyi kiinni, joten purkamisen aloittamiseen oli aika iso kynnys, koska kukaan ollut valittanut vielä… Onneksi foorumilta löytyi hyvät ohjeet(olikohan keskustelu; takaovi kiinni ja pysyy). Uusi lukko olisi maksanut n.255 e, joten tyydyin autovahinkokeskuksen ei ihan uuteen lukkoon joka maksoi toimituskuluineen 62 euroo . Mielestäni aika hyvää palvelua autovahinkokeskukselta, kiitos, koska lähettivät sen uudemman lukon. Oven sain auki hyvien ohjeiden ansiosta ja lukon vaihdettua. Aika ylellistä kun kaikki neljä ovea toimivat.
Katsastuksessa loppusyksystä oltiin sitä mieltä että takapään pikkupuslat vaihettaan ja ne vaihdettiinkin Autoeekossa Imatralla. Samalla asentaja kertoi että huohotinpäivitys tekemättä ja väärän värinen sytytyskasetti ja mitä sitä oli vikkaa, vikkaa. No nuo oli jo tiedossa, vaan silti hyvää palvelua kun olivat(uteliaisuuttako) tutkineet muutakin kuin puslia. Huohotinpäivitys tehtiin ja samalla bensasuodatin vaihdettiin vuoden vaiheessa. Sytkäkasettia ei vaihdettu koska on toiminut hyvin ainakin tähän saakka ja uusi on niin kovin kallis (suhteellista? tuo kalleus).
Usein tankkauksen jälkeen ja muutenkin auto saattoi nykäistä hieman, joten hartaasti foorumia luettuani tulin siihen tulokseen että vaihdan myös polttoainepumpun, koska hyvät ohjeetkin löytyy. Aloin metsästämään Walbroa ja lopulta hain sen edulliseen 80 euron hintaan paikallisesta Imatralaisesta varaosaliikkeestä. Pumpun kyljessä luki made in U.S.A. Polttoaineletkua mikä kestäisi siellä tankin sisällä kyselin joka paikasta, vaan ei löytynyt Imatralta, myös Motonet LPR näytti nollasaldoa. Soitin kuitenkin varuiksi Motonettiin jossa taas joku ystävällinen ihminen lupasi hankkia letkua myymälään, kiitos taas. Letku odotti tänään Motonetissa ja olisin ostanut sen heti jos lompakko olisi ollut mukana. Onneksi ystävällinen tuttava joka asuu Lappeenrannassa, sama jonka luokse olin menossa pumppua vaihtamaan, lainasi letkurahat ja päästiin hommiin. Kovin erilainen ääni tässä uudessa pumpussa, matalampaa murinaa, entinen mielestäni vinkui. 8mm- letku hieman löysä noihin lähtöihin, vaan kun jätti entisen letkun täytteeksi niin kiristyi hyvin, tosin kiristyi toinenkin pää (toivottavasti tarpeeksi)vaikkei jätettykään vanhaa letkua siihen alle.
Jännä juttu että kun usein omasta mielestäni ei niin hyvää palvelua saaneena, olen projektin tiimoilta ollut enemmän kuin tyytyväinen saamaani palveluun, ihan kauttaaltaan. Todennäköisesti ihmiset vain tehneet työnsä ihan normaalisti, mutta kun se jostain syystä ei aina ole niin itsestään selvää, valitettavasti. Kiitos vielä kerran (myös hyvälle foorumille).
Niin se tuo CE- valo syttyi syksyllä ja säikäytti minut. Onneksi merkkihuollon kaveri rauhoitteli, ettei mitään hätää, vikakoodi herjasi imuilmanlämpötila-anturia. No putsailin anturin ja välillä aina tuo CE- valo sammuukin. Merkkiliikkeessä toistasataa euroa tuo anturi, joten en ole uskaltanut vielä anoa määrärahaa. Kävisiköhän tuo anturi , noista ohmeista mitään ymmärrä: http://www.autotune.fi/tuote/340/ilmanl ... oin-m14x15
tai onko ideaa mistä saisi edullisemmin kuin tuolta ns. marmoritiskiltä, tuota anturia ei ollut siellä varaosaliikkeen kuvastoissa jos oikein osasimme etsiä?
Tuulettimen moottori kuulemma vaihdettu jossain vaiheessa, vaan viimekesän helteillä välillä sammui puhallus ja taas seuraavan kerran kun lähti ajoon niin toimi hyvin ja samoin nyt pakkasilla ei ole ollut mitään vikaa, no kahellaan.
Softapäivitys on käynyt mielessä, jo tuon takia että saisi tuon Sid infon auki, on sen verran kallista tuo vikakoodien luettaminen merkkiliikkeessä. Muutama horsepowerkin kohtuudella olisi kiva ylläri. Mitään hirmuvääntöjä ei ehkä kannata hommata kun hieman tunnoton on tuo 50 nro. kytkinjalka(miksei myös kaasujalka), meinaan vaan ettei tuo kytkin ota itteesä.
Ohut Janttu ja yhä ohenee
Kohta vuosi ajettu 9-5 Saabilla -98 vuosimallia, 2.3t ja varustelu SE ja tykkään paljon. Käyttöautoksihan Saab on ostettu, vaan jonkin sortin projektihan tuo on ollut viime aikoina, seuraavassa hieman tehtyjä toimenpiteitä.
Oikea takaoven lukko lopetti toimimasta jo melkein heti auton hommattuani. Lukko oli pitkään toimimatta kunnes tytär ilmoitti tuossa joulukuussa 2011 että ovi olisi kiva saada toimimaan. Remonttia viivästytti se kun ovi vaan oli ja pysyi kiinni, joten purkamisen aloittamiseen oli aika iso kynnys, koska kukaan ollut valittanut vielä… Onneksi foorumilta löytyi hyvät ohjeet(olikohan keskustelu; takaovi kiinni ja pysyy). Uusi lukko olisi maksanut n.255 e, joten tyydyin autovahinkokeskuksen ei ihan uuteen lukkoon joka maksoi toimituskuluineen 62 euroo . Mielestäni aika hyvää palvelua autovahinkokeskukselta, kiitos, koska lähettivät sen uudemman lukon. Oven sain auki hyvien ohjeiden ansiosta ja lukon vaihdettua. Aika ylellistä kun kaikki neljä ovea toimivat.
Katsastuksessa loppusyksystä oltiin sitä mieltä että takapään pikkupuslat vaihettaan ja ne vaihdettiinkin Autoeekossa Imatralla. Samalla asentaja kertoi että huohotinpäivitys tekemättä ja väärän värinen sytytyskasetti ja mitä sitä oli vikkaa, vikkaa. No nuo oli jo tiedossa, vaan silti hyvää palvelua kun olivat(uteliaisuuttako) tutkineet muutakin kuin puslia. Huohotinpäivitys tehtiin ja samalla bensasuodatin vaihdettiin vuoden vaiheessa. Sytkäkasettia ei vaihdettu koska on toiminut hyvin ainakin tähän saakka ja uusi on niin kovin kallis (suhteellista? tuo kalleus).
Usein tankkauksen jälkeen ja muutenkin auto saattoi nykäistä hieman, joten hartaasti foorumia luettuani tulin siihen tulokseen että vaihdan myös polttoainepumpun, koska hyvät ohjeetkin löytyy. Aloin metsästämään Walbroa ja lopulta hain sen edulliseen 80 euron hintaan paikallisesta Imatralaisesta varaosaliikkeestä. Pumpun kyljessä luki made in U.S.A. Polttoaineletkua mikä kestäisi siellä tankin sisällä kyselin joka paikasta, vaan ei löytynyt Imatralta, myös Motonet LPR näytti nollasaldoa. Soitin kuitenkin varuiksi Motonettiin jossa taas joku ystävällinen ihminen lupasi hankkia letkua myymälään, kiitos taas. Letku odotti tänään Motonetissa ja olisin ostanut sen heti jos lompakko olisi ollut mukana. Onneksi ystävällinen tuttava joka asuu Lappeenrannassa, sama jonka luokse olin menossa pumppua vaihtamaan, lainasi letkurahat ja päästiin hommiin. Kovin erilainen ääni tässä uudessa pumpussa, matalampaa murinaa, entinen mielestäni vinkui. 8mm- letku hieman löysä noihin lähtöihin, vaan kun jätti entisen letkun täytteeksi niin kiristyi hyvin, tosin kiristyi toinenkin pää (toivottavasti tarpeeksi)vaikkei jätettykään vanhaa letkua siihen alle.
Jännä juttu että kun usein omasta mielestäni ei niin hyvää palvelua saaneena, olen projektin tiimoilta ollut enemmän kuin tyytyväinen saamaani palveluun, ihan kauttaaltaan. Todennäköisesti ihmiset vain tehneet työnsä ihan normaalisti, mutta kun se jostain syystä ei aina ole niin itsestään selvää, valitettavasti. Kiitos vielä kerran (myös hyvälle foorumille).
Niin se tuo CE- valo syttyi syksyllä ja säikäytti minut. Onneksi merkkihuollon kaveri rauhoitteli, ettei mitään hätää, vikakoodi herjasi imuilmanlämpötila-anturia. No putsailin anturin ja välillä aina tuo CE- valo sammuukin. Merkkiliikkeessä toistasataa euroa tuo anturi, joten en ole uskaltanut vielä anoa määrärahaa. Kävisiköhän tuo anturi , noista ohmeista mitään ymmärrä: http://www.autotune.fi/tuote/340/ilmanl ... oin-m14x15
tai onko ideaa mistä saisi edullisemmin kuin tuolta ns. marmoritiskiltä, tuota anturia ei ollut siellä varaosaliikkeen kuvastoissa jos oikein osasimme etsiä?
Tuulettimen moottori kuulemma vaihdettu jossain vaiheessa, vaan viimekesän helteillä välillä sammui puhallus ja taas seuraavan kerran kun lähti ajoon niin toimi hyvin ja samoin nyt pakkasilla ei ole ollut mitään vikaa, no kahellaan.
Softapäivitys on käynyt mielessä, jo tuon takia että saisi tuon Sid infon auki, on sen verran kallista tuo vikakoodien luettaminen merkkiliikkeessä. Muutama horsepowerkin kohtuudella olisi kiva ylläri. Mitään hirmuvääntöjä ei ehkä kannata hommata kun hieman tunnoton on tuo 50 nro. kytkinjalka(miksei myös kaasujalka), meinaan vaan ettei tuo kytkin ota itteesä.
Ohut Janttu ja yhä ohenee