Käyttöautoprojektit OG 9-5 ja OG 9-3

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Käyttöautoprojektit OG 9-5 ja OG 9-3

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Tervehdys kaikille teille Saabisteille….
Kohta vuosi ajettu 9-5 Saabilla -98 vuosimallia, 2.3t ja varustelu SE ja tykkään paljon. Käyttöautoksihan Saab on ostettu, vaan jonkin sortin projektihan tuo on ollut viime aikoina, seuraavassa hieman tehtyjä toimenpiteitä.
Oikea takaoven lukko lopetti toimimasta jo melkein heti auton hommattuani. Lukko oli pitkään toimimatta kunnes tytär ilmoitti tuossa joulukuussa 2011 että ovi olisi kiva saada toimimaan. Remonttia viivästytti se kun ovi vaan oli ja pysyi kiinni, joten purkamisen aloittamiseen oli aika iso kynnys, koska kukaan ollut valittanut vielä… Onneksi foorumilta löytyi hyvät ohjeet(olikohan keskustelu; takaovi kiinni ja pysyy). Uusi lukko olisi maksanut n.255 e, joten tyydyin autovahinkokeskuksen ei ihan uuteen lukkoon joka maksoi toimituskuluineen 62 euroo . Mielestäni aika hyvää palvelua autovahinkokeskukselta, kiitos, koska lähettivät sen uudemman lukon. Oven sain auki hyvien ohjeiden ansiosta ja lukon vaihdettua. Aika ylellistä kun kaikki neljä ovea toimivat.

Katsastuksessa loppusyksystä oltiin sitä mieltä että takapään pikkupuslat vaihettaan ja ne vaihdettiinkin Autoeekossa Imatralla. Samalla asentaja kertoi että huohotinpäivitys tekemättä ja väärän värinen sytytyskasetti ja mitä sitä oli vikkaa, vikkaa. No nuo oli jo tiedossa, vaan silti hyvää palvelua kun olivat(uteliaisuuttako) tutkineet muutakin kuin puslia. Huohotinpäivitys tehtiin ja samalla bensasuodatin vaihdettiin vuoden vaiheessa. Sytkäkasettia ei vaihdettu koska on toiminut hyvin ainakin tähän saakka ja uusi on niin kovin kallis (suhteellista? tuo kalleus).

Usein tankkauksen jälkeen ja muutenkin auto saattoi nykäistä hieman, joten hartaasti foorumia luettuani tulin siihen tulokseen että vaihdan myös polttoainepumpun, koska hyvät ohjeetkin löytyy. Aloin metsästämään Walbroa ja lopulta hain sen edulliseen 80 euron hintaan paikallisesta Imatralaisesta varaosaliikkeestä. Pumpun kyljessä luki made in U.S.A. Polttoaineletkua mikä kestäisi siellä tankin sisällä kyselin joka paikasta, vaan ei löytynyt Imatralta, myös Motonet LPR näytti nollasaldoa. Soitin kuitenkin varuiksi Motonettiin jossa taas joku ystävällinen ihminen lupasi hankkia letkua myymälään, kiitos taas. Letku odotti tänään Motonetissa ja olisin ostanut sen heti jos lompakko olisi ollut mukana. Onneksi ystävällinen tuttava joka asuu Lappeenrannassa, sama jonka luokse olin menossa pumppua vaihtamaan, lainasi letkurahat ja päästiin hommiin. Kovin erilainen ääni tässä uudessa pumpussa, matalampaa murinaa, entinen mielestäni vinkui. 8mm- letku hieman löysä noihin lähtöihin, vaan kun jätti entisen letkun täytteeksi niin kiristyi hyvin, tosin kiristyi toinenkin pää (toivottavasti tarpeeksi)vaikkei jätettykään vanhaa letkua siihen alle.

Jännä juttu että kun usein omasta mielestäni ei niin hyvää palvelua saaneena, olen projektin tiimoilta ollut enemmän kuin tyytyväinen saamaani palveluun, ihan kauttaaltaan. Todennäköisesti ihmiset vain tehneet työnsä ihan normaalisti, mutta kun se jostain syystä ei aina ole niin itsestään selvää, valitettavasti. Kiitos vielä kerran (myös hyvälle foorumille).

Niin se tuo CE- valo syttyi syksyllä ja säikäytti minut. Onneksi merkkihuollon kaveri rauhoitteli, ettei mitään hätää, vikakoodi herjasi imuilmanlämpötila-anturia. No putsailin anturin ja välillä aina tuo CE- valo sammuukin. Merkkiliikkeessä toistasataa euroa tuo anturi, joten en ole uskaltanut vielä anoa määrärahaa. Kävisiköhän tuo anturi , noista ohmeista mitään ymmärrä: http://www.autotune.fi/tuote/340/ilmanl ... oin-m14x15

tai onko ideaa mistä saisi edullisemmin kuin tuolta ns. marmoritiskiltä, tuota anturia ei ollut siellä varaosaliikkeen kuvastoissa jos oikein osasimme etsiä?

Tuulettimen moottori kuulemma vaihdettu jossain vaiheessa, vaan viimekesän helteillä välillä sammui puhallus ja taas seuraavan kerran kun lähti ajoon niin toimi hyvin ja samoin nyt pakkasilla ei ole ollut mitään vikaa, no kahellaan.

Softapäivitys on käynyt mielessä, jo tuon takia että saisi tuon Sid infon auki, on sen verran kallista tuo vikakoodien luettaminen merkkiliikkeessä. Muutama horsepowerkin kohtuudella olisi kiva ylläri. Mitään hirmuvääntöjä ei ehkä kannata hommata kun hieman tunnoton on tuo 50 nro. kytkinjalka(miksei myös kaasujalka), meinaan vaan ettei tuo kytkin ota itteesä.


Ohut Janttu ja yhä ohenee
Viimeksi muokannut Kotitalli, Ti Syys 12, 2017 11:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Ainiin!
Onhan minulla hieman huono kokemuskin tuon Saabin huoltamisesta. Käytin paikallisessa huoltokorjaamossa (jonkin varaosaketjun korjaamo, joka ei sijaitse Vuoksen varressa) öljynvaihdossa ja ilmastoinnin huollossa. Ilmastoinnin huollon valmistuttua tulee kaveri sanomaan että ei lähde ilmastointi pyörimään. Kyselin että oletko katsonut antaako mitä vikakoodeja? Voihan siellä sellaisiakin olla; oli vastaus, mutta ei kerkee nyt katsomaan, tilaa aika niin tutkitaan. Jo tässä vaiheessa päätin että en tilaa ainakaan tästä firmasta aikaa enää mihinkään. Laskua maksaessani oli uuden öljyn määräksi saatu 5,3 litraa, joka minusta oli hieman liikaa, ja asiasta myös mainitsin. Tiskin takanakin vähän ihmeteltiin öljymäärää. Kotona imaisin reilu puoli litraa pois kallista Mobilin ykköstä. Tuosta öljymäärästäkin on muistaakseni hieman vääntöä ollut foorumilla. Itse vaihdoin vähän aikaa sitten ja kyllä sinne reilu neljä litraa meni mutta ei mielestäni lähellekään viittä litraa. Kuulemma myös kaksilitraiseen Saabiin samassa huollossa mättäneet tuon 5,3 litraa. Ehkä heillä ei ole pienempää mitta-astiaa?
Seuraavana päivänä kaveri kurkkasi konepellin alle ja ilmoitti että sulake kompuralta palanut. Vaihdettiin sulake ja ilmastointi alkoi pelata, eikä ainakaan vielä ole kärähtänyt uudelleen. Mikä lie aikanaan polttanut?


Ohut Janttu
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja LR »

Kotitalli kirjoitti:Ainiin!
Onhan minulla hieman huono kokemuskin tuon Saabin huoltamisesta. Käytin paikallisessa huoltokorjaamossa (jonkin varaosaketjun korjaamo, joka ei sijaitse Vuoksen varressa) öljynvaihdossa ja ilmastoinnin huollossa. Ilmastoinnin huollon valmistuttua tulee kaveri sanomaan että ei lähde ilmastointi pyörimään. Kyselin että oletko katsonut antaako mitä vikakoodeja? Voihan siellä sellaisiakin olla; oli vastaus, mutta ei kerkee nyt katsomaan, tilaa aika niin tutkitaan. Jo tässä vaiheessa päätin että en tilaa ainakaan tästä firmasta aikaa enää mihinkään. Laskua maksaessani oli uuden öljyn määräksi saatu 5,3 litraa, joka minusta oli hieman liikaa, ja asiasta myös mainitsin. Tiskin takanakin vähän ihmeteltiin öljymäärää. Kotona imaisin reilu puoli litraa pois kallista Mobilin ykköstä. Tuosta öljymäärästäkin on muistaakseni hieman vääntöä ollut foorumilla. Itse vaihdoin vähän aikaa sitten ja kyllä sinne reilu neljä litraa meni mutta ei mielestäni lähellekään viittä litraa. Kuulemma myös kaksilitraiseen Saabiin samassa huollossa mättäneet tuon 5,3 litraa. Ehkä heillä ei ole pienempää mitta-astiaa?
Seuraavana päivänä kaveri kurkkasi konepellin alle ja ilmoitti että sulake kompuralta palanut. Vaihdettiin sulake ja ilmastointi alkoi pelata, eikä ainakaan vielä ole kärähtänyt uudelleen. Mikä lie aikanaan polttanut?


Ohut Janttu

4 litraa on hyvinkin oikea määrä. :D
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kotitalli kirjoitti:Ohut Janttu
Ettei vaan satu tuon nimen takaa löytymään tuttu mies Imatralta? Käy vaan rohkeasti kysymässä ongelmiisi vastauksia Imatran EEKOOsta, sieltä kyllä löytyy tietoa, taitoa ja kokemusta kaikista Saabin malleista. Korjaamon päällikkö Esa V:lla ja vanhemmalla asentajalla Matti T:llä on tieto hyppysissään. Tämän kerron vain ja ainoastaan reilun 40 vuoden kokemuksella. :D

Terveisin

ps. "Kotitalli" oli siellä Junamiehenkadulla vuotta vaille 50 vuotta!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mattia voikin sanoa monen paikkakuntalaisen Saabistin "oma-autolääkäriksi" kun autoja pitää hoitaa.

Kokemus on tuonut ammattitaitoa, ja tuohon taitoon ja työhön voi luottaa!
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja ristos »

VKe kirjoitti:Mattia voikin sanoa monen paikkakuntalaisen Saabistin "oma-autolääkäriksi" kun autoja pitää hoitaa.
Ja edelleenkin "etä-autolääkäriksi" tarvittaessa. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Miten ihmeessä voi trionic 7:ssa olla väärän värinen sytkäkasetti ilman että CE-valo palaa koko ajan? Mustahan sinne kuuluu, mutta onko nyt paikalla siis punainen?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

On se mahdollista, pariinkin kertaan tuon erheen nähneenä.
Eipä se trionic pysty näemmä erottamaan kumpi kasetti siellä on käytössä. Vaarallistahan tuo on käyttää punaista T7 autoissa nakutustunnistuksen erilaisuuksien vuoksi, hätäapuna hissukseen ajellen itsekin voisin kyllä käyttää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Eli vaihda vähän hirmu nopeesti se kasettisi mustaan, vai?!
No enhän tuolla kyllä ole hirveitä revitellyt. Muta jos sitä viriviriä niin kannattaa visiin ekaks vaihtaa tuo osa? Tosiaan tuollainen kasetti siinä oli kun sen autoliikkeestä eli Laakkonen ja Lahti hommasin ja Autoeekoossakin kaveri ihmetteli väriä, tää oli joku nuorempi asentaja jolla myös itellää Saabeja.

ei aina kuitenkaan niin:
Ohut Janttu
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Päivitellään hieman!

Alkuviikosta tuli käytyä Kouvolan suunnalla ja avulias Saab-klubilainen päivitteli ohjelmistoa. SaaB tuon sid infon nyt näkyviin, varmaan mielenkiintoista tietoa kunhan ensin opettelen mitä mikäkin tarkoittaa, hyviä ohjeita löytyy näköjään netistä. Samalla reissulla vaihdettiin/päivitettiin tuo punainen kasetti mustaan. Toivotaan että uusi kasetti toimii ainakin yhtä hyvin kuin tuo entinen punainen. Kouvolan suuntaan oli kulutus 6,4 litraa ajotietokoneen mukaan ja takaisin tullessa kulutus nousikin 7,1 litraan. Takaisin tullessa oli aikamoinen lumipöpperökeli ja tiet jäässä paikka paikoin. Olisiko tullut tehojakin lissää kun vielä vitosella suttasi renkaat, aina välillä oli kokeiltava ja tuo varmaan nosti kulutusta. Kitos ja kumarrus Kouvolan miehelle.
No jottei laittaminen lopu niin nyt näyttää lohkolämmitin irtisanoneen sopimuksen, juuri kun sitä olisi alkanut tarvitsemaan, pittää tutkia.
Yks päivä päiviteltiin kuulumisia mm. Saabeista myös Ristos kanssa ja ihan samalta mies kuulosti kuin monta (kymmentä?) vuotta sitten. Kiitoksia Saab vinkeistä myös Ristolle, jolla on pahempi Saab pistos miusta ku minulla ;-)


Ohut Janttu
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

No nyt toimii lohkolämmitin kun laitettiin uusi vastus.

Vika tosin oli sitten loppujen lopuksi johdossa, hmmmm! No entisen vastuksen muoviliitos, johon sitten tuo johto tulee, oli aika sulanut liittimen kohdilta ja joutikin jo uusia. Vanhassa ei ollut laitettu mitään lämpösuojaa tuohon lähtöön, uuteen tuli sellainen kangaspala suojaksi.

Arvelin että alankin sitten taas pitämään autoa katoksessa ulkona (kun lohkolämmitin toimii), vaan Saabi oli vissiin toista mieltä. Huomasin nimittäin että takaovenlukko vasemmalta puolelta ei toimi. Oven ”nuppi” ei liikkunut kuin käsipelillä ja säikähdinkin että taasko lukkoremonttia. Ymmärtääkseni tuossakin lukossa on joskus ollut ongelmia ja luultavasti sille on joskus tehty jotain (verhoilu ainakin purettu joskus).
Ei auttanut kuin ajaa auto lämpimään talliin ja illalla lukko jo toimi normaalisti kauko-ohjauksella. Irrottelin sitten yksi kerrallaan niitä torxeja kun pitävät lukkoa paikallaan ja työnsin paineilmaa ja aseöljyä joka ruuvin reijästä sisään. Nyt auto ollut muutaman tunnin ulkona ja lukko on taas näköjään jäässä. Pitänee sitten rempata tuokin samalla kun kerta aloitettiin. Irrotellaan ja kuivatellaan /rasvataan kunnolla lukko viikonlopun aikana, niin ja varmaan vaijeritkin syytä voidella hyvin. Toinen vaihtoehto on että odottelee kelien lämpenemistä.



Ohut Janttu
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

No ei päivää tai ainakaan viikkoa ettei jotain hajoa (tai jääädy?)!

Pitkästä aikaa uskalsin jättää auton ulos yöksi. Yritin sitten aamulla laittaa auton käyntiin ja viedä pojan kouluun, vaan ei avain liiku virtalukossa mihinkään. Nähtävästi Saabin vastalause sille kun jätin sen yöksi kylmään 8O . No onneksi pojalla on kaksi tervettä jalkaa ja nähtävästi myös jonkin verran tervettä järkeä. Ei nimittäin ihmetellyt yhtään miksi pitääkin mennä kävelemällä kouluun, saattoi Isän ilmeestä huomata ettei parane paljon kysellä. Argh.

Tuossa se nyt on pari lämpöpuhallinta sisällä eli yritetään sulattaa, saas nähä auttaako. Todennäköistä on että pitää yrittää voimistella tuo Saabi tuohon lämpimään kotitalliin ja antaa sulaa siellä.
Ei vielä ole kertaakaan auto jättänyt tienpäälle, vaikka lähellä on ollut. Tosin eihän tuo nytkään jättänyt tienpäälle kun ei suostunut edes sinne lähtemään…


Ohut Janttu
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja A.L. »

eikö vaihdekepin heiluttelu auttanut?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Sulamassa ollu :saab: muutaman tunnin ja ei ainakaan äsken vielä toiminut. On heiluteltu vaihekeppiä ja ei liiku mihkää.
Taitaa mennä purkuhommiksi. No "onneksi" muutamalla muullain ollut ongelmia virtalukon kanssa eli kivasti etsillä löytyy.

Kävi mielessä että laitan ehkä seisontavakuutuksille tuon ja katellaan sitten taas kevväämällä tilannetta. Ajellaan Opelilla :cry: jos tarttee ja tarttee kyllä.

Ohut Janttu
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Virtalukon korjaus oli loppujen lopuksi helppo homma kun vaan seurasi foorumilla anneltuja hyviä ohjeita ja neuvoja. Nykyisin menee kohta enemmän aikaa netistä neuvoja hakiessa kun itse remonttiin. Varmaan lopullinen jumi tuohon virtalukkoon tuli kun erehdyin laittamaan aseöljyä hätäpäissäni lukkopesään, siis silloin aamulla kun yritin saada autoa liikenteeseen.

Koska virtalukko oli siis totaalisen jumissa, laitoin aseöljyä lisää ja kompuralla ilmaa perään. Rättiä pidin hieman suojana ettei roiskunut ihan joka paikkaan tuo musta mömmö. Mustaa öljymömmöä tuli aika reippaasti tuolta lukkopesän syövereistä. Aikani em. toimenpidettä uusien sain kuin sainkin virtalukon sen verran toimimaan että sain sen siihen asentoon, jossa sitten sain painettua sitä lirpaketta :wink: sen pienen reijän kautta. Samalla kun avaimella hieman nosti, niin lukkopesä olikin jo kädessä. Seuraavalla viikolla kiikutin osan ja avaimen paikalliseen lukkohuoltoon josta suosiolla lähettivät sen Mikkeliin. Olivat asioineet Mikkelin lukkoseppien kanssa aiemminkin. Loppuviikosta lukko jo tulikin ja sen paikalleen asennus oli varsin helppoa ja nopeaa. Sain Saabin pois tallista että pääsin vaihtamaan Astran iskareita joista toinen oli alkanut työntää öljyjä pihalle, myös sisäilman kiertokatkaisin /moottori oli Astrasta alkanut pelleilemään. (nyt nekin on kunnossa).

En tiedä mitä olivat lukkopesälle Mikkelissä tehneet, vaan nyt tuo toimii(ainakin toistaiseksi, kop kop) hyvin. Näyttää olevan tosiaan aika yleinen vika, tai sanottaisiko että käytössä kuluu tuokin paikka, vaan ihmetytti kun yhtään ei ollut varotellut tuo lukkopesä aiemmin.

Saab jos siis tarvitsee aina itselleen vara-auton :D (vai mitä varten noissa allekirjoituksissa on usein noin monta noita autoja? ) ja jos on Opeli vara-autona, niin pitäisi vielä olla yksi toimiva auto sen varalle…..ehkäpä Saabi….. olenkin ”kovasti” katsellut Saab 900 vapaasti hengittävää varavaraksi (kuume nousee). No toivottavasti kuitenkin saa seuraavaksi projektiksi alkaa rapsutella kesäheilaa, silloin olisi autojen syytä olla kunnossa.


Ohut Janttu
Vastaa Viestiin