9000 CCE
Lähetetty: Ti Touko 08, 2012 18:56
Projektin pohjustukseksi kerrottakoon, että 9000 CC jostain syystä houkutteli minua suuresti muodoiltaan ja silloin kun Finkku tuli taloon, minua kiinnosti alkuun enemmän Virtasen Petterin samassa ilmoituksessa kaupittelema 9000 CC. Muuten tuskin olisin Finkkua aikanaan edes huomannut. Se on kuitenkin toinen tarina, olette varmaankin lukeneet sen threadin jo.
Vähän finkun jälkeen sitten hommasin hopeisen CC:n Tampereelta, ja se kerkesi talossa ollakin monta vuotta. Kyseinen vehje oli kuitenkin vuosimallia 1987 eikä sitten lopulta soveltunutkaan täysin minun projekti-ideaani, joka oli enemmän tai vähemmän 9000 CC:n ja 9000 CSE:n parhaiden palojen yhdistäminen.
Eli CC-tonnariin täytyi saada kaikki nykyajan herkut lyhytlohkosta, Trionic 5.5:stä, ACC3:sta ja OBD2-liittimestä lähtien.
Vuodet vierivät ja saab-tietämys karttui ja tunnistin myöhempien aikojen CC-tonnarin paremmaksi projektiaihioksi suuremman Bolt On-todennäköisyyden vuoksi.
Vanha CC tuli aikanaan myytyä haikein mielin projektiin sopimattomana ja vuonna 2008 tuli sitten kotiutettua vähäruosteinen 1992-vuoden 9000 CC.
Autossa oli varusteina B202i manuaaliaskilla, cruise (toimi satunnaisesti), alumiinivanteet ja metalliväri. Kansipahvi oli korkannut ja akku ihan kuollut, joten se piti hinata Lahdesta Helsinkiin.
http://jope.fi/saab/9000cc/old/P1000732.jpg
Edu, sähkölasit + peilit yms tämmöiset jutut puuttuivat, sillä 9000i oli 1992-vuoden hinnat alkaen-malli. Manuaalikin erikseen mainitsi ajotieturin kohdalla, että "ei 9000i".
http://jope.fi/saab/9000cc/old/noedu.jpg
(ei nappeja kellon alla, ei EDUn syvennystä mittaristossa)
Silloinen käyttöautoni 9000 CSE oli vuoden 2009 alussa avovaimollani lainassa kun hän oli pohjanmaalla, joten vaihdoin CC:hen pahvin ja akun ja ajelin sillä kolmisen kuukautta 2009 alusta. Ihan mukava peli, mutta ei se oikein mihinkään kulkenut. Varustetason vähäisyys ei myöskään säväyttänyt.
No, CSE ja avovaimo saapuivat sitten myöhemmin kotiin ja pistin CC:n levolle.
CC-projektin peruspuitteet tulivat kasaan sitten puolen vuoden päästä, sillä CSE:stä oli 2009 loppupuolella revennyt lämppärin kenno, joten ajelin senkin tallin pihalle parkkiin, ja ostin käyttöautoksi tilalle 9-5:n.
Alunperin suunnitelmissa oli myydä CSE, ostaa halpa kolaroitu vastaava purkuun ja tehdä CC valmiiksi kolaroidun auton osista. Tuo lämppärin kennon repeäminen ja lattioiden glykolikylpy vei sitten motivaation kokonaan oman CSE:ni kohdalta ja päätin suosiolla purkaa sen ja käyttää osat tähän projektiin.
Toinen syy purkamisen puolesta oli se, että CSE oli kerennyt olemaan hallussani jo vuositolkulla, joten kaikki aiemmin tehty ylläpitohuolto ja vaihdetut osat jäivät sitten edelleen omaksi hyödyksi.
Fast forward 17. 2. 2010 .. Olin juuri saanut vapariturbon kasattua ja tässä vaiheessa olisi ollut hyvä sanoa irti tallin vuokrasopimus Piikkiössä. Eikö mitä, vielä yksi "nopea" projekti ja sitten sopparista eroon, tuumi hän voitonriemuisena. Asuin tällöin jo Helsingissä, joten tallilla oli varaa käydä ilta silloin, toinen tällöin.
Kaivoin CC:n esiin lumikinoksen keskeltä, iskin akun miinusnavan kiinni ja pistin moottorin käyntiin ensimmäisellä avaimenkäännöllä. Sitten peruutin auton kinoksesta ja otin projektin aloituskuvan.
http://jope.fi/saab/9000cc/00-2010-02-17-alku.jpg
Pakittelin helmen talliin ja sitten alkoi purkutyöt.
http://jope.fi/saab/9000cc/01-purku.jpg
Moottorin sain pois 9.3.2010 ja samalla reissulla lähti myös sisusta ulos
http://jope.fi/saab/9000cc/02-konehuone.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/03-kabiini.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/04-kabiini2.jpg
Korisarjan osia tippuili vähitellen, puskurit ja takaspoileri täältä foorumilta, CS aeron helmamuovit Englannista, kokomustat kylkilistat USA:sta.
Etulokarit irti ja niiden + korisarjan kanssa maalarille.
http://jope.fi/saab/9000cc/06-etupuskin.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/07-maalattu1.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/08-maalattu2.jpg
Maalarilta palattiin 23.4.2010.
Sitten olikin vähän hiljaiseloa, mutta 30.7.2010 jatkui taas. Urhea hyvinpalvellut CSE alkoi hajoamaan palasiksi kovalla innolla.
http://jope.fi/saab/9000cc/09-johtoa.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/10-csepurettu.jpg
Sitten taas taukoa, mutta elokuussa oli taas tallin vuoro.
CSE:stä puretut osat alkoivat pikkuhiljaa löytää paikkansa. Aloitin johtosarjalla ja kojelaudalla.
http://jope.fi/saab/9000cc/11-kokoonpain.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/12-kojelautaa.jpg
Sitten tulikin pitkä tauko. Jossain välissä olin purkanut autosta etovet ja käyttänyt maalarilla. Niiden asennuksen vuoro tuli 4.3.2011.
http://jope.fi/saab/9000cc/13-etuovi1.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/14-etuovi2.jpg
Taas älyttömästi taukoa ilman että juuri mitään tapahtui, 19.8.2011 oli jo tankki ja bensalinjat ja vaihdettu moottori ilmestynyt paikalleen ja aloin asentelemaan bilstein + hr-settiä.
http://jope.fi/saab/9000cc/15-moottori.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/16-iskaria.jpg
Keulan ropausta 14.9.2011
http://jope.fi/saab/9000cc/18-front.jpg
Tässä vaiheessa olin myös käyttänyt takaovet maalarilla ja koonnut + asentanut ne.
http://jope.fi/saab/9000cc/19-left.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/20-right.jpg
27.9.2011 mennessä etupuskurin asennus onnistui, noita T16S:n etupuskimen ja etulokarin väliin tulevia asennuskiskoja sai yhä marmoritiskiltä. :-)
http://jope.fi/saab/9000cc/21-frontbumper.jpg
Samalla reissulla modailin myös keikarikaaret sopimaan T16S-etupuskimen kanssa paikalleen.
http://jope.fi/saab/9000cc/22-shortened-arch-trim.jpg
8.10.2011 oli takapään alusta-asiat kunnossa ja auto oli vihdoin taas renkaillaan.
http://jope.fi/saab/9000cc/23-onthegroundagain.jpg
Sitten ajelinkin auton Helsinkiin ja vein maalarille. Sain auton sieltä takaisin joskus loppuvuodesta 2011 ja virittelin maalarin hallissa mustat kylkilistat paikalleen. Maalari oli asentanut spoilerin puolestani, keskusteltiin aiheesta ja ratkaisuna oli kiinnittää se keskeltä pulteilla ja reunoilta liimata sikaflexillä. Riittävän nätti.
Käytin vuosikatsastuksessa joskus 2012 alkupuolella, huomautuksia tuli siitä, että takasumuvalo ei pala ja takapuskuri olisi syytä asentaa ensi tilassa.
Joojoo, tähän ikään on ropailtu lumessa tarpeeksi kauan, joten yhtä pientä takapuskurinasennusyritystä lukuunottamatta autolle ei tapahtunut mitään ennenkuin 23.4.2012, jolloin takapuskuri viimein löysi paikkansa.
http://jope.fi/saab/9000cc/24-rear-end.jpg
Tätä varten piti sheivata isosti pois takapuskimen foamipalkista ja lisäksi laikkasin alumiinipalkista alareunan kiskon pois. Sitten puskuri alkoi viimein istumaan.
Fast forward tähän päivään ja jaksoin viimein modata + asentaa helmat kylkiin ja lyhennetyt keikarikaaret takakaariin.
http://jope.fi/saab/9000cc/25-overview.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/26-overview.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/27-overview.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/28-overview.jpg
Nyt auto on ajokunnossa, puuttuu vielä vähän pientä loppusilausta ja muutoskatsastus uudelle koneelle pitää myös hoitaa kuntoon. Lisäksi ilmastointi pitää täyttää.
Lähes kaikki CSE:n osat menivät CC:n koriin bolt on, ainoastaan lampunpesurien mutteriniitit piti porata korista pois että pystärin puskuri meni perille asti, töötin pidikkeelle piti porata reikä etupalkkiin, valaistujen meikkipeilien saranoille + sähköjohdoille piti kairata isommat kolot kattoon ja CS Aeron helmoista piti vuolla vähän pois, kun CC:n lokarinreunojen väli on noin sentin pidempi kuin CS:ssä.
Nyt on aeron penkkiä, sähkölasia ja peiliä, ACC3:sta, T5.5:stä, lyhytlohkoa, ABS-jarrua, SRS-järjestelmää, jopa valaistut meikkipeilit jaksoin väkästää paikalleen.
Siinä kuvat galleriamuodossa: http://jope.fi/saab/9000cc/
Vähän finkun jälkeen sitten hommasin hopeisen CC:n Tampereelta, ja se kerkesi talossa ollakin monta vuotta. Kyseinen vehje oli kuitenkin vuosimallia 1987 eikä sitten lopulta soveltunutkaan täysin minun projekti-ideaani, joka oli enemmän tai vähemmän 9000 CC:n ja 9000 CSE:n parhaiden palojen yhdistäminen.
Eli CC-tonnariin täytyi saada kaikki nykyajan herkut lyhytlohkosta, Trionic 5.5:stä, ACC3:sta ja OBD2-liittimestä lähtien.
Vuodet vierivät ja saab-tietämys karttui ja tunnistin myöhempien aikojen CC-tonnarin paremmaksi projektiaihioksi suuremman Bolt On-todennäköisyyden vuoksi.
Vanha CC tuli aikanaan myytyä haikein mielin projektiin sopimattomana ja vuonna 2008 tuli sitten kotiutettua vähäruosteinen 1992-vuoden 9000 CC.
Autossa oli varusteina B202i manuaaliaskilla, cruise (toimi satunnaisesti), alumiinivanteet ja metalliväri. Kansipahvi oli korkannut ja akku ihan kuollut, joten se piti hinata Lahdesta Helsinkiin.
http://jope.fi/saab/9000cc/old/P1000732.jpg
Edu, sähkölasit + peilit yms tämmöiset jutut puuttuivat, sillä 9000i oli 1992-vuoden hinnat alkaen-malli. Manuaalikin erikseen mainitsi ajotieturin kohdalla, että "ei 9000i".
http://jope.fi/saab/9000cc/old/noedu.jpg
(ei nappeja kellon alla, ei EDUn syvennystä mittaristossa)
Silloinen käyttöautoni 9000 CSE oli vuoden 2009 alussa avovaimollani lainassa kun hän oli pohjanmaalla, joten vaihdoin CC:hen pahvin ja akun ja ajelin sillä kolmisen kuukautta 2009 alusta. Ihan mukava peli, mutta ei se oikein mihinkään kulkenut. Varustetason vähäisyys ei myöskään säväyttänyt.
No, CSE ja avovaimo saapuivat sitten myöhemmin kotiin ja pistin CC:n levolle.
CC-projektin peruspuitteet tulivat kasaan sitten puolen vuoden päästä, sillä CSE:stä oli 2009 loppupuolella revennyt lämppärin kenno, joten ajelin senkin tallin pihalle parkkiin, ja ostin käyttöautoksi tilalle 9-5:n.
Alunperin suunnitelmissa oli myydä CSE, ostaa halpa kolaroitu vastaava purkuun ja tehdä CC valmiiksi kolaroidun auton osista. Tuo lämppärin kennon repeäminen ja lattioiden glykolikylpy vei sitten motivaation kokonaan oman CSE:ni kohdalta ja päätin suosiolla purkaa sen ja käyttää osat tähän projektiin.
Toinen syy purkamisen puolesta oli se, että CSE oli kerennyt olemaan hallussani jo vuositolkulla, joten kaikki aiemmin tehty ylläpitohuolto ja vaihdetut osat jäivät sitten edelleen omaksi hyödyksi.
Fast forward 17. 2. 2010 .. Olin juuri saanut vapariturbon kasattua ja tässä vaiheessa olisi ollut hyvä sanoa irti tallin vuokrasopimus Piikkiössä. Eikö mitä, vielä yksi "nopea" projekti ja sitten sopparista eroon, tuumi hän voitonriemuisena. Asuin tällöin jo Helsingissä, joten tallilla oli varaa käydä ilta silloin, toinen tällöin.
Kaivoin CC:n esiin lumikinoksen keskeltä, iskin akun miinusnavan kiinni ja pistin moottorin käyntiin ensimmäisellä avaimenkäännöllä. Sitten peruutin auton kinoksesta ja otin projektin aloituskuvan.
http://jope.fi/saab/9000cc/00-2010-02-17-alku.jpg
Pakittelin helmen talliin ja sitten alkoi purkutyöt.
http://jope.fi/saab/9000cc/01-purku.jpg
Moottorin sain pois 9.3.2010 ja samalla reissulla lähti myös sisusta ulos
http://jope.fi/saab/9000cc/02-konehuone.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/03-kabiini.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/04-kabiini2.jpg
Korisarjan osia tippuili vähitellen, puskurit ja takaspoileri täältä foorumilta, CS aeron helmamuovit Englannista, kokomustat kylkilistat USA:sta.
Etulokarit irti ja niiden + korisarjan kanssa maalarille.
http://jope.fi/saab/9000cc/06-etupuskin.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/07-maalattu1.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/08-maalattu2.jpg
Maalarilta palattiin 23.4.2010.
Sitten olikin vähän hiljaiseloa, mutta 30.7.2010 jatkui taas. Urhea hyvinpalvellut CSE alkoi hajoamaan palasiksi kovalla innolla.
http://jope.fi/saab/9000cc/09-johtoa.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/10-csepurettu.jpg
Sitten taas taukoa, mutta elokuussa oli taas tallin vuoro.
CSE:stä puretut osat alkoivat pikkuhiljaa löytää paikkansa. Aloitin johtosarjalla ja kojelaudalla.
http://jope.fi/saab/9000cc/11-kokoonpain.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/12-kojelautaa.jpg
Sitten tulikin pitkä tauko. Jossain välissä olin purkanut autosta etovet ja käyttänyt maalarilla. Niiden asennuksen vuoro tuli 4.3.2011.
http://jope.fi/saab/9000cc/13-etuovi1.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/14-etuovi2.jpg
Taas älyttömästi taukoa ilman että juuri mitään tapahtui, 19.8.2011 oli jo tankki ja bensalinjat ja vaihdettu moottori ilmestynyt paikalleen ja aloin asentelemaan bilstein + hr-settiä.
http://jope.fi/saab/9000cc/15-moottori.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/16-iskaria.jpg
Keulan ropausta 14.9.2011
http://jope.fi/saab/9000cc/18-front.jpg
Tässä vaiheessa olin myös käyttänyt takaovet maalarilla ja koonnut + asentanut ne.
http://jope.fi/saab/9000cc/19-left.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/20-right.jpg
27.9.2011 mennessä etupuskurin asennus onnistui, noita T16S:n etupuskimen ja etulokarin väliin tulevia asennuskiskoja sai yhä marmoritiskiltä. :-)
http://jope.fi/saab/9000cc/21-frontbumper.jpg
Samalla reissulla modailin myös keikarikaaret sopimaan T16S-etupuskimen kanssa paikalleen.
http://jope.fi/saab/9000cc/22-shortened-arch-trim.jpg
8.10.2011 oli takapään alusta-asiat kunnossa ja auto oli vihdoin taas renkaillaan.
http://jope.fi/saab/9000cc/23-onthegroundagain.jpg
Sitten ajelinkin auton Helsinkiin ja vein maalarille. Sain auton sieltä takaisin joskus loppuvuodesta 2011 ja virittelin maalarin hallissa mustat kylkilistat paikalleen. Maalari oli asentanut spoilerin puolestani, keskusteltiin aiheesta ja ratkaisuna oli kiinnittää se keskeltä pulteilla ja reunoilta liimata sikaflexillä. Riittävän nätti.
Käytin vuosikatsastuksessa joskus 2012 alkupuolella, huomautuksia tuli siitä, että takasumuvalo ei pala ja takapuskuri olisi syytä asentaa ensi tilassa.
Joojoo, tähän ikään on ropailtu lumessa tarpeeksi kauan, joten yhtä pientä takapuskurinasennusyritystä lukuunottamatta autolle ei tapahtunut mitään ennenkuin 23.4.2012, jolloin takapuskuri viimein löysi paikkansa.
http://jope.fi/saab/9000cc/24-rear-end.jpg
Tätä varten piti sheivata isosti pois takapuskimen foamipalkista ja lisäksi laikkasin alumiinipalkista alareunan kiskon pois. Sitten puskuri alkoi viimein istumaan.
Fast forward tähän päivään ja jaksoin viimein modata + asentaa helmat kylkiin ja lyhennetyt keikarikaaret takakaariin.
http://jope.fi/saab/9000cc/25-overview.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/26-overview.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/27-overview.jpg
http://jope.fi/saab/9000cc/28-overview.jpg
Nyt auto on ajokunnossa, puuttuu vielä vähän pientä loppusilausta ja muutoskatsastus uudelle koneelle pitää myös hoitaa kuntoon. Lisäksi ilmastointi pitää täyttää.
Lähes kaikki CSE:n osat menivät CC:n koriin bolt on, ainoastaan lampunpesurien mutteriniitit piti porata korista pois että pystärin puskuri meni perille asti, töötin pidikkeelle piti porata reikä etupalkkiin, valaistujen meikkipeilien saranoille + sähköjohdoille piti kairata isommat kolot kattoon ja CS Aeron helmoista piti vuolla vähän pois, kun CC:n lokarinreunojen väli on noin sentin pidempi kuin CS:ssä.
Nyt on aeron penkkiä, sähkölasia ja peiliä, ACC3:sta, T5.5:stä, lyhytlohkoa, ABS-jarrua, SRS-järjestelmää, jopa valaistut meikkipeilit jaksoin väkästää paikalleen.
Siinä kuvat galleriamuodossa: http://jope.fi/saab/9000cc/