B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

esa kirjoitti:Hieno projekti!
Onko teetetyistä osista piirustuksia, muillakin saataisi olla kiinnostusta tuollaiseen projektiin.

Saisiko hukkaportinkellon toiselle puolelle turboa tohon moniurahihnan kiristimen rullan kohdille?
Eipä noista nyt varsinaisia blueprinttejä ole, mutta kattavat kuvatukset kyllä. Ja kyllä sitä konsulttiapua jollain asteella sitten varmaan löytyy jos joku tosissaan meinaa lähteä hommaa väkästelemään.
Täähän on vähän tämmönen isohko prokkis, kun piti alkaa kahden koneen systeemiä suorilta vääntämään, helpompaa olis ollu jollain pikkusella purkilla ensin yhdellä koneella vähän testailla.

Ei se siihen oikein taida taipua, kun se on työntävä eikä vetävä, eikä viittis alkaa mitään Z-niveltä rakentelemaan 8O
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Meleko 8) rojekti = nostaa peukkua :D

Mihinkäs se Trionikki muuten tarvii sitä nopeussignaalia? Muuhun kuin vakkariin?
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja esa »

Eikö hukkaportissa olevaa vipua voi jatkaa tai kääntää akselinsa toiselle puolelle?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Vipua ei juurikaan kannata jatkaa mainitun vipusuhteen muuttumisen vuoksi. Jatkaminen olisi ok jos hukkaportin kellon iskunpituutta saisi kasvatettua samassa suhteessa. Kellon jousivakiokin olisi varmaan hyvä säilyä suhteessa samana kuin vakiona jotta PID-säätö toimii vakio arvoilla.

Mutta tuon varren "kääntäminen" akselin toiselle puolelle voisi olla vaihtoehto kunhan vaan keksii miten käännetyn varren saa hyvin kiinnitettyä olemassa olevaan varteen.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nopeussignaali on ihan turha tuollaisessa venekäytössä. Voi jättää pois, kun disabloi vaihdekohtaiset rajoittimet (1,55 arvoksi).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

jcarlson kirjoitti:Nopeussignaali on ihan turha tuollaisessa venekäytössä. Voi jättää pois, kun disabloi vaihdekohtaiset rajoittimet (1,55 arvoksi).
Kiitos, tässä tuli se jota olen odotellut kuin kuuta nousevaa, en vaan tajunnut sulta tätä kysyä. Eli tässä oli alunperin takana se käsitys, että menee peruspaineille ilman nopeussignaalia eikä sen tietotarpeen disabloinnista ollut kellään mitään käsitystä.

Mutta jos näin voidaan menetellä niin iso käsi ja peukku, tämä yksinkertaistaa huomattavasti.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

CDTA kirjoitti:Meleko 8) rojekti = nostaa peukkua :D

Mihinkäs se Trionikki muuten tarvii sitä nopeussignaalia? Muuhun kuin vakkariin?
Kiitos 8)

Jeps, eli oltiin kaikki asiasta keskustelleet siinä käsityksessä, että Trionic pudottaa peruspaineille jos ei saa nopeussignaalia = ei hyvä.
Viimeksi muokannut savihousu, Ke Kesä 06, 2012 09:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, voi olla että tarvii jotain signaalia sinne pinniin, mutta haaroittaa vaikka rpm:n sinne speed signaalin tuloon niin on tyytyväinen että jotain tulee. Jos on sen verran uusi basesofta että on speed limiter niin sekin tappiin (FF). Ja fuel cut moottorijarrulta pois program modelista että käy tyhjää kunnolla.
Turha sinne on yrittää hifistellä mitään todellisia nopeuksia tai käyttää jotain muita autospesifisiä toimintoja kun ei kerran autosta ole kyse. :)

Yksi vaihtoehto on jättää ne mankkuvenatkin pois ja turboruuvilla sopiva määrä ahtoja, etanolilla jos ajaa niin ei ole tarvetta mihinkään ahtojen tiputteluun.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Oukei,

Tackis!

Mites muuten semmonen, voipi olla hippusen tyhmä kysymys, mutta missä muodossa tuo RPM-tieto kulkee tossa nipussa? Kun veneen kojelaudassa on Teleflexin Lido-sarjan instrumentit, niin pitäis saada perinteiselle RPM-mittarille kierrostietoa. Voltit, paineet ja lämmöt otetaan erillisantureilla, mutta tuo vielä askarruttaa.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

jcarlson kirjoitti:Yksi vaihtoehto on jättää ne mankkuvenatkin pois ja turboruuvilla sopiva määrä ahtoja, etanolilla jos ajaa niin ei ole tarvetta mihinkään ahtojen tiputteluun.
Tää ei muuten tullut mieleenkään 8O
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pin 58 antaa RPM signaalin ulos mittaristoa varten (5V pulssi). Saman voinee haaroittaa siihen speed signaaliin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Kiitti!
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Toi turboruuvilla ahtojen säätäminen voi sitten aiheuttaa reaktion, että osakaasulla (autossa n. 50%) ajaessa saattaa ahtoja tulla reippaasti ja kulku vastaa lähes täyskaasulla ajoa.
Näin ainakin autokäytössä tienpäällä :).


Kannattaa muuten varmaan vaihtaa vielä kansipahvit noihin koneisiin, yleensähän ne hajoaa siinä 300tkm kieppeillä ja voi olla hieman vittumaista ruveta vaihtohommiin koneet jo kiinni veneessä...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Coltti kirjoitti:Toi turboruuvilla ahtojen säätäminen voi sitten aiheuttaa reaktion, että osakaasulla (autossa n. 50%) ajaessa saattaa ahtoja tulla reippaasti ja kulku vastaa lähes täyskaasulla ajoa.
Näin ainakin autokäytössä tienpäällä :).


Kannattaa muuten varmaan vaihtaa vielä kansipahvit noihin koneisiin, yleensähän ne hajoaa siinä 300tkm kieppeillä ja voi olla hieman vittumaista ruveta vaihtohommiin koneet jo kiinni veneessä...
Jeps, mulla ei tosta ruuvista ole omaa kokemusta, ei veneessä eikä autossa, joten sen suhteen mennään ihan kuulopuheilla ja muiden tiedoilla.

Kävi tuo mielessä, mutta kun tuli tuo jakopääkin jo laitettua, niin ehkäpä ei kehtaa avata enää uudestaan. Oli vähän semmonen ajatus, että tallin nurkasta sitten varakone rantaan ja risa ulos, ehjä sisään ja tallilla korjaus, jos siis sattuu jotakin.

Tuntimääräthän ei normaalissa kesäveneilyssä päätä huimaa, että jos 20-30 tuntia tulee kesässä ajoa, niin se on jo hyvä. Kalasteluperärutkuilu on sit ihan toinen juttu.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Nyt olis sitten pilkkiauto sovittu lauantai-iltapäiväksi, tarkoitus olis koittaa pudottaa koneet veneen perään.

Huomenna vielä sipistelyt tallilla ja loputon pohtiminen, että mitähän on unohtunut.

Kuvakollaasia puuhista lisäilen tuonne Vator-foorumille. Lisäsin suoran linkin tuohon allekirjoitukseen.

Pahimmillaanhan siinä voi käydä niin, että nostetaan takas kärryyn ja mennään tallille miettimään että mikä meni pieleen, mutta kait ne sinne menee. Ei se auta ku kokeilla ja toivoa parasta. On se aina vähän semmosta kun tehdään palikkaa jossain muualla kun ite asennuspaikalla.

Etukiinnikkeet joutuu tekemään veneessä paikallaan kun on saatu koneet rihdattua suoraan ja oikea kiinnikekorkeus määrittyy. Siihen asti on takakiinnikkeistä kilvessä ja nostolenkeistä taljoilla roikkumassa konetilan laidoilta.

Notta ans kattoo ny 8)
Vastaa Viestiin