Ng 9-3 2.0t 2003 ja ex og 9-3

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Ng 9-3 2.0t 2003 ja ex og 9-3

Viesti Kirjoittaja kalle »

Kuva
-Nykyinen ilme Joulukuu 2016 . Perus linear 2.0t :oops: jota on vähän muokattu

Itse lisättyä:
-Mitsubishi td04l-16g ( Finturbon muokkaama)+Turbosmart Iwg75
-3" downpipe
-DO88-Intercooler
-Aeron ilmansuodatinkotelo
-sachs Sre Levy ja asetelma
-EV-14 bosch 670cc suuttimet feisliftin johtosarjassa.
-walbro lph 255 bensapumppu

-2x Aeron 17" vanteet
-Aeron korisarja, takahelma linear/vector ilman ulostuloa
-Saabin lisävaruste spoileri
-Sumuvalot
-Nahkasisusta
-smartslot jääraappa
-Mustakehyksinen maski

Kuva
Kuva




edit. Tuo alempi og on myyty noin vuosi sitten. Ng jutut alkaa sivun lopusta.

Eli tuommonen erittäin karvalakki saab og 9-3. kivikautisella 2.3 vuosikertamoottorilla, mitä ei oo ollu kun ng 900 ja vuoden -98 kolkeissa. Tonnareissa varmaan ollu samaa myllyä mutta, käsittääkseni eri moottorinohjauksella. Ulkonäkö miellytti ostaessa ja sen jälkeen ei oo kiinnostusta ollu pahemmin tuunailla. Aeron puskurihttp://i942.photobucket.com/albums/ad26 ... 1342351806 tuli ostettua mutta, kun loppu sarjaa ei tahtonut löytyä mistään, niin möin sen pois. Tietenkin loppu sarjan lisäksi ois pitäny ostaa isommat alut jne. Näytti niin typerältä noiden 15" kottikärryn renkaiden kanssa :lol: . Mitä itse oon autoon lisäillyt ja laitellut niin:

-Vakkari
-sumuvalot
-kaksi sarjaa orkkis 15" aluja
-"Turbon" spoileri
-Alpinen soitin ja siihen rattinappiadapteri

Kuva

Tällä hetkellä kun työmatka on pitkä, niin auto piti säätää etanolilla toimivaksi. Ogelmallinen oli tuo motronikin moottorin ohjaus, johon en löytänyt ketään joka osaisi kyseistä värkkiä ohjelmoida. Niimpä sitten kokeilin aluksi hivenen isompia suttimia. Foorumilta löytyi 0280 156 022 ns. harmaat suuttimet, mitkä olivat hivenen lyhemmät kuin alkuperäiset http://i942.photobucket.com/albums/ad26 ... C00118.jpg noh niihin sitten vedin väliaikaisesti päälle paksumpaa kumiletkua ja klemmareilla kiinni jakotulkiin. :lol:(myöhemmin laiton suuttimiin holkkijatkot) Bensapumpun vaihdoin hfp:n etanolia kestävään pumppuun. Pumppu meni suht pienellä puukottamisella paikoilleen, jo aiemmin kairatusta reiästä. Letkut tuli tilattua finjectorilta.http://i942.photobucket.com/albums/ad26 ... 1341322299 NGK BCPR7ES-11 tulpat vaihdoin myös. sitten vaan etanolia tankkiin. Muutaman työmatkalenkin näillä modauksilla ajeltuani Syttyi ce-valo. Johdonpätkä obd-liittimeen ja Adaptation, long timehan sieltä löyty. Bensaa sitten sekaan ja kappas valo nollaantui. Elikkäs pelkälle etanolille auto kävi liian laihalla. :( Pari viikkoa tuli lisäiltyä tankkiin ensin etanolia ja perään 10-15 litraa 95e. Sitten löysin 0280 156 021 suuttimet jotka on samanpituiset kuin alkuperäset niin käyvät ilman jatkoholkkeja. Nähtävästi opc zafirasta lähtöisin olevat. Niillä tuntuu toimivan hyvin ja ovat tälläkin hetkellä paikoillaan. Kylmäkäynnistys tosin aluksi takkuili.

Harmailla suuttimillä lähti hyvin käyntiin tuon seoksen ansiosta. Pelkällä e85 lähti yhtä huonosti kuin, puuppelin suuttimilla.
Etanoli vaatii kylmäkäynnistykseen rikkaamman seoksen joten-> mieleeni juolahti huijata lämpötila-anturia. Kyselin tuossa jo aiemmin vinkkejä foorumilta säädettävien potikoiden resistansseihin. Ostin 1k ohmin,10k potikat ja pari kytkintä. Ne sitten liitin sarjaan alkuperäisen lämpötila-anturin kanssa ja laitoin tuohon avaimen viereen kun en muutakaan paikkaa niille keksinyt Kuva
tuo toimii siten että, kylmäkäynnistyksessä keinukytkimellä valitaan potikka, väännetään ohmit mieleiseksi, startataan ja tuo toinen kytkin laitetaan päälle kun, auto on lämmennyt ja keinukytkin painetaan keskiasentoon. potikoita sitten väännellään käynnistyslämpötilan mukaan.
Tällä hetkellä tuntuu toimivan tuo patentti. kylmempiä talvikelejä odotellessa. :)
Viimeksi muokannut kalle, To Syys 20, 2018 17:44. Yhteensä muokattu 62 kertaa.
9-3 ss -03
Sotkamo
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja kalle »

vaihdoin suuttimiin uudet o-renkaat kun yksi suutin rupesi vuotamaan. Ovat etanolin kestävät.
Kuva
9-3 ss -03
Sotkamo
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mites kulutuksen kanssa, onko ollu hyötyy säätämisestä?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja kalle »

Kulutus on hieman päälle yhdeksän matka ajossa. Kaupunki ajelussa jo n. 11. Bensalla kulutus oli noin 7.5l matka ajossa, ja kaupungissa noin 10. Nämä on sidistä seurattuja lukemia, että voi hieman heittää. sinneppäin kuitenkin. :wink: halvemmaksi tuntuu ajelu tulevan :)
9-3 ss -03
Sotkamo
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja kalle »

Tuli kiristettyä kampiakselin hihnapyörän pultit ja vaihdettua stefa ja öljypumpun o-rengas.

Rengas pois ja muovi irti:
Kuva
Hihnan löysäys:
Kuva
Pulttipyssyä vähän:
Kuva
hyvin lähti:
Kuva
Stefa pois:
Kuva
Lukko rengas pois:
Kuva
kansi ja o-rengas pois:
Kuva
Hihnapyörän torxit auki ja niihin lukite:
Kuva
Uudet osat paikalleen,:
Kuva

Sitten vaan kasaan ja kannen merkit kohilleen, Hihnapyöränpultti momenttiin 175nm yms. Hyvin onnistui muuten, mutta Lukkorengaspihdit sai olla aika isot. Ne piti lähteä ostamaan, koska mulla ei ollu ku liian pieniä.
edit kannattaa laittaa laadukas stefa niin ei hajoa koko moottori. Ei tuommosta payeniä!
Viimeksi muokannut kalle, Ti Touko 09, 2017 07:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 ss -03
Sotkamo
are
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 09:00
Paikkakunta: Nokia

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja are »

Oletko kokeillut modauksen jälkeen pelkällä bensalla, tuleeko CE-ilmoitus?
Auto on SAAB, radio on Saba
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja kalle »

Kokeilin pelkällä bensalla joskus kesällä. ce-valo syttyi, koska seos oli liian rikas bensalle.
9-3 ss -03
Sotkamo
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja kalle »

Viime viikolla sattui seuraavaa.

Töihin ajaessa Öljynpaineen merkkivalo vilahti ja kohta sammui. Sammutin auton ja lisäsin öljyä koska oli vajunut. Hieman tämä on öljyä vienytkin ei mitään uutta, ja seuraava öljyn vaihto olisi kohta. Matka jatkui normaalisti ja menin töihin. Töistä kotiin ajelin ongelmitta ilman että, öljyn valo olisi vilahtanut. noin 20 km jälkeen valo taas syttyi tälläkertaa mukavan rohinan saattelemana ja auto sammui. Sain auton vapaalla ajettua pysäkille. Konepelti auki ja moniurahihna oli irronnut. Hihna oli öljyinen ja koneen oikea laita ihan mustan möhnän peitossa. Auto sitten hinattiin huoltamolle ja siellä todettiin, että tuo kampiakselin stefa on hajonnu.-> uusi sefa paikalleen ja auto käyntiin. Käyntiääni oli karmiva diiselmäinen roklatus. Kampiakseli todennäköisesti kiero/laakerointi rikki, männät varmaan rikki myös.

Vian aiheuttajia voi vaan arvailla.
1. öljysihti on menny tukkoon ja paine poksauttanut stefan pilalle.

2. Itse asentaessa jotain on menny pieleen. stefa kuitenkin oli kesällä vaihdettu, ja toimi vaikka miten kauan.

3 Huono laatuinen osa.

4. kylmäkännistys pakkasella särkenyt stefan.

Parasta tässä on se että, viikonloppuna olisi ollut tarkoitus tarkastaa öljypohja, sihti ja vaihtaa öljyt. Muutaman päivän join ite viinat ja saappi loijui parkkipaikalla. Möin sen sitten tympääntyneenä pois. Olihan sillä jo kilometrejä melkein 300 000. Parin päivän päästä sitten toista saappia hakemaan ja mukaan lähti uudempi 9-3 ss 2.0t. -03

Olen nyt päättänyt että, viinat juon ite ja saappiin en niitä laita. Hermot on menny kauheeseen säätämisen ja tankkailun ajottamiseen. Vaikka sais miten halvalla ja pensa maksais 5e litra niin en moista tököttiä koneeeseen enää laita.


Myöhemmin selvisi että koneesta oli ainakin nelosen mäntä haljennut ja irronnut kiertokangesta. Stefa oli laskenut öljyt pois moottorista. Öljypohja oli kuulemma melko puhdas 8O. Nykyään autossa on toinen moottori. vasa67:n toimesta vaihdettu
Viimeksi muokannut kalle, Ti Maalis 24, 2015 08:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 ss -03
Sotkamo
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kävipä ikävästi. Kyllä tämänkin tarinan viesti eteenpäin on se että koska se etanoli pesee konetta eri lailla kuin bensa niin polttoainelaadun vaihdon jälkeen tiheämmät öljynvaihdot alussa ja jopa öljypohjan puhdistus on ihan viisautta.
Tähän mennessä on tullut noiden rikkuneiden koneiden lisäksi aika hyvin läheltä-piti tilanteita ihan hyvällä prosentilla eikä ongelma ole pelkästään rajoittunut T7 koneisiin, kyllä ne T5 ja vaparikoneetkin likaantuu pitkillä öljynvaihdoilla ja kilometreilla.

Muistatko alkoiko alakerran suunnasta kuulumaan käynnistyksen jälkeen ulinaa, tässä on pari tapausta tiheään tullut vastaan jossa vaikuttaa siltä että öljynsuodatin menee tukkoon jos ajaa lähemmäs 10 tkm heti etanoliin vaihdon jälkeen samoilla öljyillä. Ulina poistuu pelkällä öljyn ja suodattimen vaihdolla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Onko tuo ulina sellainen kohtalaisen hyvin autoon sisälle kuuluva ja taajuudeltaan riippumaton moottorin kierrosluvusta? Tänä aamuna ihmettelin moista.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ainakin auton ulkopuolelle kuuli selvästi kun kone kävi siinä tyhjäkäynnillä. Yhteistä tuntuu olevan tosiaan "pitkä" öljynvaihtoväli ja äskettäin etanoliin siirtyminen. Saattaa olla että pienhiukkasia kertyy suodattimeen niin paljon että se tosiaan alkaa mennä tukkoon, mutta ongelmanhan pitäis poistua kun kone on riittävästi puhdistunut.
Yhtään suodatinta tai öljypohjaa en on tuollaisen äänitapauksen jälkeen avannut joten isompi totuus jää siltikin arvelujen varaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja kalle »

Minkäänlaista ulinaa en havainnut. Öljyt omana aikana vaihdettu aina 10 000 välein niin bensalla kuin etanolillakin. Autolla minulla ollessa ajettu n 50 000 yhteensä. Huonoa tuuria.

Uudempi saappi näyttää tältä:
Kuva

tässä 02-06 mallissa ilmeisesti menee enemmän osia vaihtoon jos joskus innostuu etanolia tankkaamaan taas. Iso kynnys nyt lähteä sitä laittamaan kun yksi moottori on jo hajonnut. Tietysti ei voi varmaksi sanoa että se oli nimenomaan etanolin vika.

Tähän olisi joskus tarkoitus vakkari asentaa. Tarviiko muuta kuin viiksen ja ohjelmoinnin?
9-3 ss -03
Sotkamo
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vakkariin ei tarvitse muuta, viiksen tiskiltä/purkamolta ja se ohjelmointi. Osta viiksi varaosana, niin saat sen kohtuuhintaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: og 9-3 2.3 -98 tylsä vapari "viinalla läträystä"

Viesti Kirjoittaja kalle »

kävin vakkarin viiksen tilaamassa laakkoselta noin 16e hintaan. Huomasin myös että lyhyen ajovalon poltin on sikafleksillä kiinni umpiossa eli siitä on se klipsi rikki. Tuommosta uutta muovista klipsiä ei saanu erikseen jostain syystä. ostin sitten koko umpion kun sattui suht edullisesti samaan. 99e :D pieniä kuljetus naarmuja kun on. Tuossa uudessa umpiossa on erillainen polttimon kiinnitys. Tuossa on peltinen levy ja kaksi hahloa entisessä on kolme ja muovinen lipare. Minkälainen homma on vaihtaa ajovalo umpio?

Kuva
9-3 ss -03
Sotkamo
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: ex og 9-3 2.3 "Viina" ja ng 9-3 2.0t 2003

Viesti Kirjoittaja kalle »

vaihdoin eilen tuon umpion. Ei ollu paha homma. Puskurin joutu irroittamaan. Samalla vaihdoin uuden etuhelman haljenneen tilalle. Ei oo vaan korin värinen. Pitäs maalauttaa joskus. Kuva

Kuva
9-3 ss -03
Sotkamo
Vastaa Viestiin