Koitin ehdotella tuota toistakin Ruotsalaismerkkiä, mutta sellasta ei saanut hankkia, kun mä olisin sitä kuitenkin heti ruvennut virittämään.
Blockettia ja nettiautoa selattiin alku kesästä ja tavoitteena oli hankkia 2001 - 2002 9-3 Aero. Paria kävin koeajamassakin, mutta hinta ja kunto eivät oikein kohdanneet.
Tarjolle tuli sitten vuoden -01 2.0t. Auton kunto oli asiallinen samoin kilometrit ja hintapyyntö. Joten siitä tehtiin kaupat.
Tässä kuva autosta.
No jotta ei menisi ihan pelkäksi tarinaksi, niin seuraavaa tulee tapahtumaan. Koska autoa ei saanut hankkia viritettäväksi pitää siihen tehdä muutamia huoltoja, jotta se pysyy kunnossa ja palvelee jatkossakin luotettavasti vaimon kauppakassina.
Tulevat huoltotoimenpiteet ovat siis seuraavat.
Garrett gt17 vaidetaan Aeron Mitsubishi TDO4HL-15T-5 ahtimeen, koska gt jo hieman tuprauttelee välillä. Uusi ahdin on hankittu Ruotsista ja laakerisarjakin on jo saapunut Suomeen. Vanha ahdin purettu ja puhdistettu osat. Eli odottaa vain kasausta ja asennusta. Ahtimen vaihto tehdään luonnollisesti ennalta ehkäisevänä huoltotoimenpiteenä, ettei matka katkea jatkossakaan kesken.
Auton tiellä pysymisen varmistamiseksi alkuperäiset jouset ja iskunvaimentajat vaihtuvat Aeron jousiin ja Aeron Sachs SPORT iskunvaimentajiin. Jouset ovat saapuneet jo ja iskarit on tilauksessa.
Jotta Saab ei rasittaisi luontoa pitää sen käyttövoima päivittää ympäristöystävällisen E85 polttoaineeseen. Tämä muutos tehdään pikapuolin / tehty 7.8.2012 213 600 km. Softa päivitetään Aeron versioon jo gt:llä ja tämän jälkeen autolla ajellaan pari tankillista uudella polttoaineella ja toivotaan, että mahdolliset karstat irtoavat sen aikana. Sitten vuorossa on öljypohjan avaus ja ahtimen vaihto juuri huollettuun versioon.
Päivittelen sitä mukaan kun jotain tapahtuu. Toivottavasti positiivisissa merkeissä.
23.7.2012
- Tilattu uudet Sachs iskunvaimentimet, SACHC 553678 ja 312349
- Noudettu Matkahuollosta Aeron jousisarja
- 9-5:n ECU sovitettu 9-3:lle
- Takakaiuttimet vaihdettu Sonyn 6 x 9 mallisiin.
- Softapäivitys E85:lle
- Vaihdettu etanolia varten uudet tulpat NGK BCPR7ES-11
- Tilattu 16" alut kesärenkaille - Saab original
- Tankattu 60 litraa E85:sta
- 16" Saab Original aluvanteet vaihdettu. Rengastyöt teki ammattitaidolla http://moonlightmotorsport.fi/
- Kuva nykytilanteesta
23.8.2012
- Päätin tilata talvivanteiksi myös Saab original 16" aluvanteet mallia ALU47. Tilasin myös uuden ilmamassamittarin.
- Vaihdettu öljyt ja alkuperäinen suodatin.
214 555 km
- GT17 vaihdettu Aeron TDO4HL-15-5 ahtimeen alkuperäisillä putkilla.
- Ilmamassamittari vaihdettu uuteen alkuperäiseen.
- Pyyhkijän sulat vaihdettu
- Takaluukun kaasujousi vaihdettu uuteen
- Vuosikatsastettu puhtain paperein 217 000 km
- Auto siirtyi kesätauolle - tieliikennekäytöstäpoistoon
- Auto palasi vaimon käyttöautoksi oltuaan kesän kaverilla lainassa 225 680 km
- Vuosikatsastus suoritettu huomautuksitta.
- Oikea etutolppa meni poikki iskarin mutterin alta
- Samalla vaihtuu uudet tolpat, Aeron jouset, iskunvaimentajat ja uudet pyörän laakerit
- Kesätassut asennettu alle