Saab 9000 CD Turbo MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Jokohan tästä projektitopikin raaskisi alottaa, kun parin vuoden hiljaiselon jälkeen aloitin jälleen ruuvaamisen :D. Auto on siis vanha tuttu 89 -mallinen, 12/88 rekisteröity rodoniitinpunainen herrasmiestonnari, johon jo tehtaalta lähtien on sovitettu mukavasti varustusta - mm. ABS:iä, sähkösäätöisiä etujakkaroita ja kattoluukkua sekä tietenkin turboa myöten. Auto on ollut mulla helmikuusta 2003 lähtien, eli kohta on 10 vuotta omistusta täynnä.

Tarkoituksena on purkaa auto melko pieniin palasiin ja sipistellä palikat irrallaan kuosiin ja lätkiä ne kunnolla takaisin kasaan. Sisustan ja tekniikan irti ollessa tulee toki myös kori käytyä läpi. Tänään vihdoin aloittelin projektia riipimällä sisustaa irti. Sisusta on tarkoitus puhdistaa, kunnostaa ja osittain uudistaa. Lopputuloksena tulee olemaan mustaa nahkaa ja tavoitteena on taikoa myös kattopahvi, pilarit yms tummemmaksi. Ulkokuorta puolestaan tulee koristamaan AirFlow -korisarja, alkuperäinen bridge -spoileri sekä 16" Aero -vanteet. Keulalle pääsyä puolestaan odottelee 2,3 -litrainen moottori, joka myös tullaan käymään läpi. Moottorinohjaus on tarkoitus toteuttaa Trionicilla.

Tähän mennessä kulkineeseen on vaihdettu uudemmasta tonnarista etuovet ja Aeron ovipahvit sekä OG900:sta nahkaratti. Alustaksi on päätynyt Bilstein Sport -iskarit ja H&R:n -40mm jouset. Tallissa on iso kasa lisää palikkaa, eli suurin osa tarvittavasta tavarasta on jo hallussa.

Laitetaan tuosta vielä edustuskuva, jossa on tyylikkäästi oikea parkki pimeänä :mrgreen::
Kuva

Edit: Kuvalinkki päivitetty
Viimeksi muokannut aero, To Heinä 21, 2016 21:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tyylikäs kolmisilmäinen tai ei, mutta hatunnosto. Mun silmiin viistonokkainen CD-tonttu on yksi näteimmistä saabeista. Sopivasti kasaria, mutta kuitenkin niin modernin oloinen. Matalakeula on jo vähän epäsaabbimainen... Tosin sitten taas satkupuolella pystäri hakkaa viiston 6-0 (tonttuun se pystäri vain ei sovi). Ja taas toisaalta CC-tonnariin riittää yksi sana: ruma.

Eli hatunnosto täältä sille, että näitä vanhoja galvanoimattomiakin joku vielä laittaa helmeen kuosiin eikä vain nosta ahtoja muun auton rapistuessa :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Viistari-CD on omaankin silmään todella tasapainoinen suorite (etenkin ekalla takaluukulla, jossa lukkopesä on ylhäällä keskellä) ja vaikka tyyliltään on melko perushenkinen sedan ilman kovin maagisia krumeluureja, edelleen yksi näteimpiä autoja mitä on valmistettu, joten ei ihme että tämän aikoinani päädyin ostamaan. Kävin tuolloin koeajamassa auton ja olin aivan myyty. Tonnari palvelikin käyttöautona varsin kiltisti kolmen vuoden ajan, jonka jälkeen siirtyi harrastetiliin ja nyt vihdoin, kohta 23-vuotiaana pääsee kokemaan isomman remontin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja tosu »

Näyttää kovin tutulta autolta, rekisterinumero taitaa olla ´xxx´-357.
Olin aikonaan auton toinen omistaja vuodet 1996-2000. Olin kauan etsinyt automaattitonnaria ja kun vielä löytyi 120 tkm ajettu CD niin koeajon jälkeen olin myös aivan myyty. Olen joistakin nettikirjoituksista lukenut että autoa on muokattu aika lailla. Automaatin tilalle laitettu manuaali ja kangaspenkit vaihtuneet nahkajakkaroihin ja vielä sähkösäätöisiin. Näköjään myös sivuhelmat on lisätty. Upea auto tuo oli (tai siis on) kulkupuoli oli jo ihan vakionakin kunnossa. Itse maalautin ovien alareunat ja asennutin Cobran hälyttimen jotta sai keskuslukitukseen kauko-ohjauksen. Onnea projektiin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä, rekkarinumero päättyy tosiaan 357. Mua edeltänyt omistaja konvertoi auton manuaaliksi automaattiaskin hajottua. Vaimonsa totesi että hän ei halua manuaalilla ajaa ja mies totesi, ettei heti enää toiseen laatikkojumppaan ala, vaan laittoi auton myyntiin, minä ostin pois. Mutta nyt pitää olla huuli pyöreänä yllättynyt, koska olen tähän asti luullut auton lähteneen tehtaalta tuolla nahkasisustalla 8O. Toinen hämäävä seikka on, että auton häläri ei ole Cobra vaan Enforcer.

Kuvassa näkyvät AF -puskurit ja -helmat ovat meikäläisen muutoksia ja tuossa fotossa lähinnä sovituksena. Helmoiksi tulee CC:n versiot ovipaloineen ja AF-palikat ylipäätään pitää vielä kaikkinensa kunnostaa. Mutta ensin kori, koska se on takimmainen osuus ja pirullisempaa fiksata kun muut on edessä.

Tällä hetkellä sisällä näyttää tältä:
Kuva

Kuva

Rattivaihde kävi hakemassa palikkaa, joten samalla kahteen pekkaan pudotimme kattopahvin irti. Tiputin tänään vielä kattoluukunkin pois, koska sen ympärystä on yksi 80's -tonnarin pahimpia ruostepeikkopaikkoja:
Kuva

Tilanne ei ole paha, mutta kyllähän sieltä vähän löytyy:
Kuva

Kattoluukun reiän ympärillä on tukikehikko, joka vaikuttaisi olevan kiinni jollain koriliimalla tms. Onko jollakulla kokemusta, miten se lähtisi irti? Puukolla tai rautasahanterällä hinkkaamalla? Onko sitä hitsattu mistään kohtaa? Olisi helpompaa operoida nuokin vähät ruosteet, kun saisi tuon tukikehikon edestä pois. Takaisin kiinni sen saanee samaan tapaan koriliimalla kuin näyttäisi olevan nytkin.

Edit: Kuvalinkit päivitetty
Viimeksi muokannut aero, To Heinä 21, 2016 21:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja tosu »

Nyt kun mainitsit että hälytin on Enforcer niin täytyy todeta että niinhän se olikin. Jostain syystä muistin se olisi ollut että olisi Cobra. Aika projekti sinulla edessä kun noita kuvia katsoo. Automaattilaatikko korjattiin ensimmäisen kerran kun olin auton ostanut, meni silloin Vehon piikkiin. Auto oli Metro Autossa korjattavana ja laatikko lähetettiin Poriin. Ongelmana laatikossa nykäisevä vaihto 3-4 ja varsinkin sama alaspäin. Ihan täydelliseksi ei tullut korjausksen jälkeenkään, mutta paljon paremmaksi. Varustelu autossa oli kyllä ikäisekseen loistava. Tuo kattoluukku on melko harvinainen, ABS jarrut, automaatti-ilmastointi ja erikoisuutena turvavyön vastakappaleen pienet punaiset merkkivalot. Lukuvalot edessä ja takana ym. Kertakaikkiaan hieno auto. Eniten ongelmia tuotti koko aikana ilmastointi, uusi kompura laitetiin ja samalla vaihtui kylmäaine freonivapaaksi. Tämän jälkeen vaihdettiin joka kesä joku ilmastoinnin putkista....
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Ja mulla kun tuossa on ilmastoinnin kompura pitänyt hämmästyttävää rohinaa koko sen ajan, minkä auto on mulla ollut, mutta toiminut se kyllä on. Harkinnassa on kopata varaosa-autosta uudempi, R134A -ainetta käyttävä ilmastointi tuohon.

Juu, tekemistä riittää. Toki vähemmälläkin pärjäisi, jos auton vain haluaisi ajoon, mutta tavoitteena on tehdä siitä selkeästi parempi kuin auto 9,5v sitten ostohetkellä oli.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
hekso
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 15:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja hekso »

Oikein hyvältä rojektilta vaikuttaa! :)
Mikä korisarja tuossa on kiinni, ettei olis CSE:n aeron sarja?
9000 CD 2.3i -91 USA
9000 CD 2.3i -90 elinten luovuttaja

#5365
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei tällä hetkellä mitään, kun se on karsittu irti, mutta tuo aloitusviestin kuvassa näkyvä setti on ihan viistokeula-CD:n Airflow ilman kaarilistoja. CD:n Airflow -puskurin kaveriksi on haalittuna CC:n ison AF:n kylkipalat, kaarilistat ja helmat.

Tuossa on mallauksessa nuo CC:n palat:
Kuva

Kuva

Edit: Kuvalinkit päivitetty
Viimeksi muokannut aero, To Heinä 21, 2016 21:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tulee kyllä massasta poikkeava tonnari. Ja kyllä tuossa viistokeula CD:ssä on jotain näköä, mitä ei muista Saabeista löydä. Pieni kuolavanan poikanen alkoi valumaan poskea pitkin, kun nettiautoon pamahti musta CD myyntiin. Vaikka projekti onkin vasta suht alkuasetelmissaan on jo pakko kysellä minkälaista värimaailmaa olet tähän ajatellut? :roll:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Alkuperäinen Rodoniitinpunainen (213) on mielestäni bueno, joten itse auto saa sellaisena pysyä. Helmasarja on aikomuksena tuikata suurinpiirtein tuohon väriin, missä nuo kuvissa näkyvät AF -puskurit nyt ovat. Ovista on jo häipynyt kromin kiilto niin kahvoista kuin listoistakin. Maski pysyy kromisena, vilkut oransseina ja takavalot orggistummina. 16" Aero -vanteet ovat kivasti vaaleanharmaat ja niitä ainakin kokeillaan sellaisina eka. Sisustasta tulee tumma, todella tumma (tähän varmasti joku ähisee vastaan) - jopa kattoverhoilu on tarkoitus vaihtaa tummaksi.

Btw, jos jollakulla on hyvä idea (kokemusta?), miten kattoluukun aukkoa ympäröivä tukirauta lähtee nätisti irti (vääntöasentoa, suuntaa ja sen sellaista), saa vinkata. Muussa tapauksessa hakkaan loputkin koriliimat irti ja taittelen rautaa sen verran että saan sen pois. Lisäksi kelpaisi vinkki hyvästä koriliimasta, jolla sen saa sitten ruostepoistelun jälkeen takaisin paikoilleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kromimaski ja oranssit vilkut on 8) Ja ylinpäätänsä tämä ns. orkkistuning, jossa tavallaa orkkis ulospäin, mutta saabistit huomaa ettei ole orkkis :P Mun makuun ei ole koskaan uponnut ne mustat kanaverkkomaskit joita jokku jaksaa harrastaa :D

En nyt halua päteä, mutta kun myös tummaa kattoverhoilua olet laittamassa niin olethan istunut joskus autossa, jossa on tumma katto? Ihan vain ettei tule yllärinä... Mun cabbes on vaaleet ovet ja penkit, mutta katto on musta ja siä sisällä on oikeesti pimeetä myös päivällä. Ihan vain infona :D

Mul muuten olis sellanen genuine Saab 1din mittarihäkkyrä ja kolme genuine Saab mittaria, joiden taustas lukee :saab: ja mittarit on ulkolämpö, öljynlämpö ja öljynpaine. Myös genuine Saab keskikyynärnoja löytyy tietenki mustana. En tiä oonko valmis myymään ku oon säästelly niitä sitä varte jos joskus ostaa kans ns. kirkkoauton itelle. Siihen cabbeen ne ei mun mielestä sovi, ovat liian kasaria. Mut siis kunhan nyt vain ajattelen ääneen ja herättelen toisten haaveita tulille :twisted:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:En nyt halua päteä, mutta kun myös tummaa kattoverhoilua olet laittamassa niin olethan istunut joskus autossa, jossa on tumma katto? Ihan vain ettei tule yllärinä... Mun cabbes on vaaleet ovet ja penkit, mutta katto on musta ja siä sisällä on oikeesti pimeetä myös päivällä. Ihan vain infona :D
Juu, ja just se on tavoite. Mitä vähemmän sisustaa ajaessa näkee (niin päivällä kuin yöllä), sitä helpompaa on keskittää katse siihen mikä mua oikeasti ajaessa kiinnostaa - edessä olevaan tieosuuteen pientareineen ja ylläreineen. Samasta syystä mulla ei ole eikä tule sisälle kirkkaita vilkkusoittimia, ajaessa palavia yberhienoja ledivalaistuksia yms.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nyt menee jo OT mut menkööt. Kiva kuulla et muitaki kuuluu samaan "kerhoon" mun kanssa, sillä jokku jaksaa huomauttaa mua siitä ku aina säädän mittaristovalot niin et juuri ja juuri ne näkee :D Tuntuu joskus siltä et lähes kaikki haluaa niiden olevan aina täydessä kirkkaudessaan...

Onko sulla tiedos mitään järkevää tapaa tappaa heijastuksia kojelaudasta? Siis muutaki kuin polarisoivat aurinkolasit. Joskus Tekniikan Maailmas oli juttua ralliautoissa käytetystä nupukkapinnoituksesta, mutta siinä taidettiin mainita myös hinta jota en halua edes muistaa. Ja tarkotan nyt siistiä tapaa :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllähän tuo väriyhdistelmä toimii. Osittain juuri siksi myös asiaa kyselinkin. Ja mitä tulee tosiaan tuohon maskiin niin ainakin tuollaiseen turbosatkuun, jossa ei kromiosia muutenkaan ole, sopii musta maski paremmin.
http://haffu.kuvat.fi/kuvat/MHX/
Linkin takana olevien kuvien maskit kyllä ovat molemmat modattuja. Toisesta otettu kaikki vaakarivat ja pienemmät pystyrivat pois. Toisessa otettu vain pienemmät rivat pois. Näistä tämä jälkimmäinen sopii paremmin omaan silmään. Siitä syystä sen tuohon vaihdoinkin. Ihan kyseistä ilmettä ei tällä hetkellä tuossa satkussa ole, mutta muutoksia on tulossa tähänkin.
Ja samoilla linjoilla olen minäkin tuon liiallisen valaistusken määrästä sisällä autossa, etenkin yöllä ajaessa. Soittista saa sentään näytön pois päältä tarvittaessa ja muutenkin valaistus on valittavissa, yllättäen valintani oli vihreä. Speedpartsilta ostin aikoinaan 3kpl noita 52mm mittareita vihreällä valaistuksella. Asennusta odottelevat nekin. :lol:
Ja vastauksena tuohon nukkaukseen niin tuskinpa se hintaluokka mikään mahdoton on. Ja ihan kivoiltahan nuo nukatut näyttää. Kesäharrasteen kojelauta pitäisi jossain vaiheessa viedä tänne: http://nukkaus.fi/
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin