Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Tervepäterve!

Ajattelin tänne laitella tämmösen topikin pystyyn, niin voi sitten myöhemmin ihmetellä, että mitä kaikkea autoon on tullutkaan tehtyä. Kohteena siis 2001 vuoden YsiKolkki turbojubilee, jolla olisi tarkotus ajaa vielä pitkään ja korjailla sitä mukaa kun porsii(ja/tai rahatilanne sallii :D).

Teksti voipi olla vähän sekavaa ajatuksenvirtaa, kun suoraan olen tämän kopsannut yhteenpötköön kirjoitetusta tekstitiedostosta. Samaisesta syystä aloitusviestissä on liikaa tekstiä ja liianvähän kuvia :D

Kovan painostuksen alaisena(ok, onhan noita mietitty jo aiemmin :D) tuli siis hommattua ensimmäinen saab, joka tuli talouteen huhtikuussa 2012, 144tkm ajettuna. Huoltokirjassa leimoja tasaisin väliajoin, joten taustojen oletin olevan kunnossa.

Kuva autosta ostopäivää seuraavana päivänä:
https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabia/Baasi.jpg
^^Yleisilmeeltään varsin siisti auto, beiget puolinahat ja lähestulkoon ruosteeton maalipinta. Jotain kolhua tuo on ilmeisesti saanut, koska etupuskurin alalippa on halki vänkärin puolelta, ja saman puolen umpion alla on jotain skraidua. Samoin Kuskinpuolelta on etulokarin kaari naarmuilla, ja onpa siinä myös pienehkö painauma/lommo. Myös kuskinpuolen peilissä on noin peukalonpään kokoinen nirhauma, josta on maalit lähtenyt. Ruostetta ei ollut kuin kuskinpuolella takana sen lyhyen listanpätkän alla olevassa saumassa about pikkurillin kynnen kokoinen kohta. Tämän korjaamiseksi vinkkejä kiitos, vai saaneeko tuota edes korjattua enää niin, ettei uudelleen ruostuisi?

Heti auton saatuani vaihdoin öljyt, suodattimen, tulpat(ngk bcpr7es-11) ja ilmasuodattimen.

Tässä kuvassa näkyy tuo klommo vähän paremmin:
https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabia/DSC_0034.jpg
^^n. kuukausi ostohetkestä eteenpäin pestynä ja vahattuna, kesärenkaat vaihdettuna. Rengastukseksi valitsin Falken ziex ze-912 205/55R16 kokoisena, ihan ok renkaat hintaisekseen.

Soittimeksi vaihdoin Pioneerin DEH-8400bt:n, joka värisäätöjensä puolesta istuu oikein mallikkaasti saabin sisustaan: https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabia/DSC_0018.jpg
Kaverilta löytyi myös tuo lokero 1-DIN soittimen kanssa käytettäväksi. USB-portti oli soittimen takana, joten luovaa ajattelua ja aiemmin kaverin kanssa pohdittu suunnitelma toteutukseen myös tässä kulkineessa! https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabi ... tentti.jpg :D

Kesäkuussa Vesa67 vaihtoi autoon tuon flexifuelsoftan, samassa yhteydessä paljastui viallinen imm. Onneksi PCS:llä oli pari kappaletta hyllyssä, joten se tuli vaihdettua heti seuraavana päivänä. Samalla vaihdoin joitain alipaineletkuja.

Auto on ollut jokapäiväisessä ajossa, ja kilometrejä on kertynyt noin 14tkm. Näistä RE85:lla noin 10tkm. Tielle ei ole jättänyt, joten toistaiseksi ihan tyytyväinen hankintaani olen. Pieniä porsimuksia tässä on tullut, mutta ei mitään ajoa haittaavaa. Apparin puolen sumarista lensi kivi läpi ja pakoputki alkoi Norjan reissulla vuotamaan.

H&R:n madallusjouset tuli myös laitettua alle, samalla vaihdoin nuo yläpään kääntölaakerit. NG-satkun putkesta rakenneltiin kolkkiin sopiva rööri. Ulkonäkö ja ajettavuus parani kummasti noilla uusilla jousilla. Eikä muuten ole mikään kivireki. Ihan putkeen tuo ei mennyt, koska pakoputken keskimmäinen liitosklemmari(tai joku muu siellä suunnalla) resonoi ikävästi lämpösuojapeltiin, pitänee kurkata auton alle ja katsoa tarkemmin.

Uusilla jousilla:
https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0446.jpg

Uusi ulostulo: https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0429.jpg
istuu mielestäni tuohon puskurin aukkoon kohtalaisen hyvin ottaen humioon että ng-satkun vaimentimessa tuo ulostulon lähtö on eripaikassa verrattuna kolkin omaan vaimentimeen. Vähän rälläkkää, kemppiliimaa ja luovaa ajattelua. :D

Uudet vanteet saapuivat myös saabin varastontyhjennysmyynnistä. 7,5x17” 5-spoke doublewingit, ai että kun olisi jo ensikesä. Noille ajattelin kumeiksi hankkia tämän kesän TM:n testivoittaja Hankookit, josko vähän paremmin pitäisi kuin nuo nykyiset Falkenit.
Kuva vanteesta: https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0422.jpg

Maskiin tuli vähän uutta ilmettä, verkkona bilteman alunperin musta verkko, joka sai pintaansa motipin kromimaalin: https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0447.jpg

23.8.2012 käytin leimalla, hylky tuli. Kaikki muuten kunnossa, mutta madallusjouset vaativat muutoskatsastuksen. Noh, konttorin pihalla h&r:n sivuilta etsimään tüv-lappua. Sen löydyttyä konttorille uudestaan varaamaan muutoskatsastusaikaa, jonka saikin samantien. Tulostin nuo hyväksyntälaput konttorilla ja sain otteeseen merkinnän alustasarjan vaihdosta sekä etäisyydet kaaren reunasta pyörännapaan. Uuteen otteeseen merkitty seruaavan katsastuksen ajankohta oli vain edelleen tälle vuodelle, joten vielä kerran joutui käymään konttorilla jotta sai vuodenpäähän siirrettyä sen.

PCS:ltä tilasin myös forgen hukkaportin kellon, josko nyt saisi perusahtopaineetkin säädettyä kohdalleen. Klubialen kanssa 130,5 yleiseurooppalaista valuuttaa

Viikonloppuna tuli vaihdeltua motonetin Bull-Audion 6.5” erillissarja eteen, hintaa tuolla kökötyksellä oli 90e. Heräteostos, mutta äänenlaatu parani silti huomattavasti tuohon as2:n surullisenkuuluisaan vakioetupäähän verrattuna. :D

Suuret kiitokset Jyväskylän saabisteille teknisestä tuesta ja varaosista. :)

Päivitellään tätä sitä mukaa kun autolle tehdään jotain.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja kalle »

Siistin näköinen peli. Oliko miten kalliit nuo 5-spoke doublewingit?
9-3 ss -03
Sotkamo
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Kiitoksia. Doublewingeillä oli hintaa 303e/kierros, joten melko vähällä päästiin tällä kertaa :)

Ediittiä: Kuvissa näkyvät 16" Jubileen 5-puolaset vanteet (Onko nää nyt ALU37:t sit?) renkaineen on myös myynnissä, kunhan talvirengaskelit alkavat. Alustavia tajouksia voipi heitellä YV:llä.
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja kiupst »

kalle kirjoitti:Siistin näköinen peli. Oliko miten kalliit nuo 5-spoke doublewingit?
320255649-5 (9600; VM98-10; ks EAC) 5-Spoke Double Wing 7,5 x 17" - 76,75€/kpl
Tuo oli ainakin hintana sielä varastontyhjennyksessä :) On jo hinnat kohdillaan 8)
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Kiinnostaisi tietää tosta soittimen vaihto operaatiosta enemmän. Itellä just saman moinen jubilee MY02. Ja todellakin soittimen parannusta haetaan. Kumpi helpompi laittaa 2-din vai 1-din soitin. Jonkin verran olen yrittäny koittaa tuolta toiselta osatolta apua katsoa. Onnistuiko soittimen vaihto ilman mitään kummallisuuksia. Myös itsellä ruostetta takaloksussa siinä pikkulistan kohdalla :D Ovien alareunat ja helmat ihan harmaat jo vaikka autolla ajettu 182tkm. --->maalarille!

Ja noi vanteet 8)
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Soittimen vaihtoon meni itsellä ehkä 30min. Alkup. soitin lähtee pois kun tökkää irroitustyökalun, tai sopivankokoiset metallitikut niihin neljään reikään ja vetää varovasti itseensäpäin. Mikäli soittimen haluaa toimivan jossain muussa saabissa, pitäisi se kai tekillä naittaa irti autosta, mutta itse en ko. toimenpidettä tehnyt. Mielestäni 1DIN soitin on helpompi asentaa, 2DIN tapauksessa tuota soittimen aukkoa joutuu muokkaamaan sen verran että ottaa tuon SID:n alla olevan n. sentin paksuisen lirpakkeen pois. 1DIN tapauksessa tarvitsee sitten tuon lokeron, jota ei kyllä saa kirveelläkään istumaan tukevasti tuossa paikallaan, varsinkin kun soitinta ei ole lukittu paikalleen... :roll: Pioneerin johtosarjasta piti kytkeä punainen ja keltainen johto ristiin, jotta soitin muistaa asetukset ja radiokanavat. Kaikenkaikkiaan hyvin simppeli toimenpide, kaikkineen ihmettelyineen sen ensikertalainenkin varmaan tunnissa hoitaa :)

Vanteet on kyl omastakin mielestä erittäin 8) :saab:

Tänään hain PCS:ltä tuon Forgen actuaattorin ja uuden alkuperäisen sumuvalon. Kohtapuoliin pitäisi käydä ruuvaamassa nuo paikoilleen.
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Dodii, ei ihan ongelmitta sujunut tuo aktuaattorin ja sumuvalon vaihto. Sumarista oli se yläkiinnityksen mutteri aivan ruosteessa, läpihän se pyöri. Noh, vedin sit raakasti siitä puskurin korvakkeesta läpi tuon pultin, uusi samaa kautta sisään ja ison aluslevyn kanssa kiristys, kaipa tuo pitää. :D Hukkiksen kelloa vaihtaessa hukkaportin vipu tipahti ala-asentoon, josta sitä sai hetken aikaa suostutella nousemaan ylös :D Loppu hyvin, kaikki hyvin, huomenna säädellään peruspaine kohdilleen.

https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0455.jpg Onhan se nyt niin viriviritööttööt reisinki että huhhuh. Taidan jättää suosiolla tuon forge motorsports -tarran tuonne laatikon pohjalle.. .:D

Tällä hetkellä testaillessa tilanne oli siis se, että täyskaasuvedossa pinl näytti jotain 2100 ja 2200 väliin, mreq edelleen 1040-1060, mutta mair oli 1070-1100 välillä. Mistä johtuu moinen, kertokaa oi fiksummat kanssasaabistit :o
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Tänään oli vuorossa tulppienvaihtoa ja peruspaineden säätöä.

Mankun liitin irti näytti pinl 1290, mitä helvettiä, uudella kellolla ja 2-3mm esijännityksellä. Noh, foorumilta lueskelin että tuo ei edes pudota peruspaineille... Testasin uudemman kerran, tällä kertaa yhdistin c- ja w-letkut, näin siis tuo mankkuvena jäi kokonaan tuosta välistä pois. Pinl näytti 1490, nyt oltiin jo ihan hyvissä lukemissa. Pitänee jatkaa selvitystyötä. :D

Tulppia vaihtaessa kolmatta tulppaa kiristäessä kuului vaan kraks, ja tulpasta mureni se valkea osa miljoonaan osaan, oli kiva kaivella sitä purua sieltä kolosta... :D

Tulppa: https://dl.dropbox.com/u/33880752/DSC_0457.jpg

Tämmöistä tällä erää, lauantaina suuntana PCS ja isommat potkut, sitä ennen perusteellinen pesu&vahaus. Tulkaahan muutkin, kahvia ja pullaa tarjolla :)

EDIT: Tilasimpas myös uudet merkit noiden kulahtaneiden tilalle.
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Selvisipäs sekin, miksi ahtopaineet heittelehtii täyskaasuvedossa. Uudella mankkuvenalla pysyy siellä 2000 ja 2100 välissä pinl :) uudet tarrat tuli myös noihin vanhoihin merkkeihin, pistän kuvaa kunhan saan paikalleen ne! :) Ilmamassat ovat nyt mukavasti synkassa tuolla uudella mankkuvenalla, ilmastointi econ-asennossa ero on tsabaut 1-5mg. Ilmastointi päällä heittelehtii 1-30mg välillä tuo ero.

Uudet merkit:
https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabia/DSC_0468.jpg
Takamerkki:
https://dl.dropbox.com/u/33880752/Saabia/DSC_0473.jpg

Ahtopainemittarin asentelin myös a-pilariin, vinkkejä kuinka tuon kotelon saa fiksusti tuohon kiinni? Mittariksi valikoitui motonetistä autogaugen mittari, alle 20e hintaa. Paineet tuo näyttää ainakin ihan oikein, verrattu opensidistä saatavaan ahtopainetietoon.

Testasin myös saab-tunerssin bypassin ohjausmodausta, eipä tuo ainakaan huonommaksi mennyt! Kakkoselta kolmoselle vaihtaessa veto alkaa samantien, ennen tuota modausta oli n. 0.5 sekunnin viive.

Tämmöisillä pikkujutuilla mennyt kulunut viikko, päivitellään kun tulee päivitettävää.
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

160tkm rikki tänään. Samalla vaihdoin öljyt+suodattimen+tuulilasinpyyhkijät. Öljyillä ajettu 8tkm, kovin oli jo mustan näköistä. :? Kummasti kirkastui näkökenttä näin sateella kun sai ihan bränikät valeot huiskimaan. Boschilaisia en osta enää ikinä, ei tunnu kestävän kuin pienen hetken. Katsotaan onko nuo valeot kestoltaan yhtään parempia. :D Motonetistä antoivat taas vääränkokoisen pohjapropun kuparitiivisteen, kertokaas tuon oikea koko, niin tiedän jatkossa vaatia sopivaa :P

BioPower-tarrankin tilasin saabilta, mihinkäköhän sen laittaisi. Pari ideaa on käynyt mielessä, joko apukuskinpuolen sisemmän takalampun ylä- tai alapuolelle. Tai sitten siiihen samanpuolen ulomman takavalon alla olevaan kulmapalaan. Katsellaan ja testaillaan kunhan ko. läpyskän saan käsiini.

Klubikaupasta tuli myöskin tilattua, kilventaustat, 5cm ikkunatarra ja saabclub.fi takalasitarra. :D

Sain myös tuon dinilokeron istumaan tuossa fiksusti, kun tajusin ottaa orkkissoittimesta sen metallikehyksen ja laittaa sen paikalleen tuohon aukkoon. Uusi soitin on nyt vain vielä huonommin kiinni, saako tähän jotain välikappaletta, jolla tuon lukituksen saisi hoidettua fiksusti, vai pitääkö mennä purkkaranetuksilla? :D

Viikonloppuna olisi tarkoitus heittää JKL-HKI-SALO-JKL -reissu, lupaan morjestaa jokaiselle vastaantulevalla baasille jonka tunnistan saabiksi. Katsotaan moniko morjestaa takaisin! :D
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Noniiin, klubikaupan tilaus saapui. Josko tänviikon aikana sais laitettua klubipohjat kiinni ja vähän tarratuninkia harrastettua :D
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Hiljaista on ollut autonlaiton suhteen, tahtoo työt ja koulu viedä kaiken ajan. Jotain pientä kuitenkin saanut aikaiseksi.

Eilen huomasin että tuo venttiilikopalta öljyloukolle menevä letku oli antautunut, joten kävin tänään aamulla hakemassa pcs:ltä uuden. Vaihto oli suhteellisen simppeli, mitä nyt vähän joutui taiteilemaan että sai tuon mutkahelvetin pujoteltua oikeaa reittiä. :)

Valoa pimenevään syksyyn tuo nykyään ei-niin-lailliset 6000K 35W h4 "bi-xenonit". Sumareihin pitäis askarrellapaskarrella jotkut valkeat polttimot, tahtoo näyttää melkolailla keltaisilta nuo normaalit noiden xenonien rinnalla. Ideoita?

Jotain satunnaisia käyntihäiriöitä on ollut kylmästarttien jälkeen. Joskus käy muutaman sekunnin kolmella ja sitten herää viimeinenkin muki mukaan. Pitänee tulpat vaihtaa ja tankata seuraava tankki bensaa, niin näkee että auttaako.

Talvirenkaatkin on vaihdettu, vaikka varsinainen talvi antaa vielä odottaa itseään. Aiemmissa kuvissa näkyvät 16" kesävanteet ovat renkaineen joutilaana, saa tulla lunastamaan itselleen jonkinmoista korvausta vastaan. Etusissa pintaa ~3mm ja takana ~5mm, kyllä noilla vielä yhden kesän ajaa. YV tavoittaa jos kiinnostusta on :)
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Hessue kirjoitti:Valoa pimenevään syksyyn tuo nykyään ei-niin-lailliset 6000K 35W h4 "bi-xenonit". Sumareihin pitäis askarrellapaskarrella jotkut valkeat polttimot, tahtoo näyttää melkolailla keltaisilta nuo normaalit noiden xenonien rinnalla. Ideoita?
Xenonit sitten sumareihinkin :wink:
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Kiinanpojalta tuli 30cm pätkät ledinauhaa, näistäpä askerrallaan etujalkatiloihin valot. Homma on jo melkein valmis, viikonlopun aikana tarkempi selostus parilla kuvalla höystettynä. :)
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Valoa pimenevään syksyyn tuo nykyään ei-niin-lailliset 6000K 35W h4 "bi-xenonit". Sumareihin pitäis askarrellapaskarrella jotkut valkeat polttimot, tahtoo näyttää melkolailla keltaisilta nuo normaalit noiden xenonien rinnalla. Ideoita?
Hommaa mielummin 6000 k 55 w bi-xenonit. On paljon paremmat kun nuo 35 watin. Itsellä ollu koko syksyn ja alku "talven" käytössä eikä oo poliisitkaan mitään maininneet :D
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Vastaa Viestiin