Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
"Hifiä" saat helposti kun juotat valaistus johdot - rinnan johonkin niihin moniin mittaristo polttimon kontakteihin - mittariston piirikalvoon suoraan.
Se on vähän niin kun savolaiselta kysyis ... loput jääkin sitten jonkun muun vastuulle ... vai miten se nyt menikään ?
No joka tapauksessa otappa nyt sitten selvää tästäkin ... yritetty on ...
Se on vähän niin kun savolaiselta kysyis ... loput jääkin sitten jonkun muun vastuulle ... vai miten se nyt menikään ?
No joka tapauksessa otappa nyt sitten selvää tästäkin ... yritetty on ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Sainhan lopulta mittarin paikalleen ja kas, eipä näytä painetta. Ohmimittarilla diagnoosia: anturi rikki. Olipa se siis vikautunut autossa paikallaan ollessaan. Takuuseen sain uuden. Nyt näyttää paineen. Käyttöjännitteet rosvosin radion johdoista. Jatkuvan virran syöttö pitäisi ehkä kuitenkin vetää suoraan akulta, koska tuo jännitemittauspuoli näyttää muutaman kymmenyksen matalampaa jännitettä kuin akun napajännite. Lienee senverran kuormaa jo tuossa radion kohdalla ja siitä seurauksena jännitehäviötä.
Tuolla "extra"-napilla jossa loistaa nolla saa mittarin pois päältä, jos käy häiritsemään pimeällä ajaessa. Muutenhan kaikki olisikin oikein hienosti, mutta öljynpaineet huitelee jossakin ihan utopisissa lukemissa. Kylmänä etenkin paineet on jo pikkukierroksilla yli 7bar ja motarille kiihdytyksessä paineet nousee 8,2baariin. Kun kone lämpenee paineet pysyttelee jonkinverran alle 5baarissa kierroksilla ja 2000-2500rpm seudussa ollaan ohjekirjan lukemissa 2,5-3bar luokkaa. Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella paine on 1,5bar. Kaivelin teknisiä tietoja. Öljypumpun paineenrajoitusventtiilin avautumispaine on 3,8bar. Eli kovasti näyttäisi siltä, ettei venttiili toimi?
Tuolla "extra"-napilla jossa loistaa nolla saa mittarin pois päältä, jos käy häiritsemään pimeällä ajaessa. Muutenhan kaikki olisikin oikein hienosti, mutta öljynpaineet huitelee jossakin ihan utopisissa lukemissa. Kylmänä etenkin paineet on jo pikkukierroksilla yli 7bar ja motarille kiihdytyksessä paineet nousee 8,2baariin. Kun kone lämpenee paineet pysyttelee jonkinverran alle 5baarissa kierroksilla ja 2000-2500rpm seudussa ollaan ohjekirjan lukemissa 2,5-3bar luokkaa. Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella paine on 1,5bar. Kaivelin teknisiä tietoja. Öljypumpun paineenrajoitusventtiilin avautumispaine on 3,8bar. Eli kovasti näyttäisi siltä, ettei venttiili toimi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Juu kyllä T7:ssa on korkeat paineet kylmänä ...
Näin "helle" päivinäkin "kylmäkäynnistyksessä" joutokäynnillä paineet nousee yli 6,5 bar:n ja luonnolisesti talvella on ollut enempi. (yli 7,5 baria). Mittarina on tällä hetkellä VDO.
Olen nuo paineet tarkastanut kalibroidulla digitaalisella testimittarilla.
Näin "helle" päivinäkin "kylmäkäynnistyksessä" joutokäynnillä paineet nousee yli 6,5 bar:n ja luonnolisesti talvella on ollut enempi. (yli 7,5 baria). Mittarina on tällä hetkellä VDO.
Olen nuo paineet tarkastanut kalibroidulla digitaalisella testimittarilla.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Minusta nuo on aika rajut paineet. Eikö paineenrajoitusventtiilin pitäisi rajoittaa painetta? Aiemmin oli 99turbossa öljynpainemittari ja siinä paineet pysyi alle 4bar lämpimällä koneella, vaikka moottorin kierrokset oli tapissa. Kylmänä sekin muistaakseni ampui painemittarin melkein pohjaan ja kerran halkaisi öljynjäähdyttimenkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Tuon anturin/tieto orkkikselta vois periaattees ehkäpä liittää ecun nastaan 16 ja sieltä tieto sidiin? jänniitteet toki pitäs fixailla paineille kohilleen... tuli vaan mieleen.
9-3.1972
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Kuulostaa mielenkiintoiselta! 3-160 ohmia on tuo anturi ja käsittääkseni se on sama VDO:ssa. Millaista tietoa ecu ottaa vastaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Oisko se ollu 0-5V jännitettä, kyllähän sen jotenkin sihen saa säädettyy et näyttää oikeeta lukemaa. Saisko orkkis anturilta jopa tuon tiedon. Täytyy lukee wis:sii ni selvenee enempi, tuli tuo idea vasta äsken mieleen eikä täs koneel oo wissii...ei jaksa vielä yläkertaa kävellä
9-3.1972
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Orggis anturi taitaa olla oikeastaan painekytkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
jep sihen se ei onnaa.Mertmi kirjoitti:Orggis anturi taitaa olla oikeastaan painekytkin...
9-3.1972
Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Tähän pitää nyt laittaa viimeisin tieto, eli mittarina ja anturina palvelee nykyään 0...5bar näyttämällä oleva VDO. Moottorin paineet maantieajossa pysyy WIS:n mukaisessa 3,8bar -lukemassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01