Pystykeulasatkun rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tuli tuossa aloteltua sisustan suunnittelua ja peräkontin rakentelua. Ajattelin tässä välissä nyt rakennella peräkontin ja osan sisustasta kertaalleen valmiiksi, että maalauksen jälkeen saa nakata kaikki sydeemit paikoilleen. Ei tarvitse rueta sitten maalauksen jälkeen rakentelemaan ja tuurillaan kolhimaan uutta maalipintaa... :roll:

Peräkontin rakentelu alkoi pohjavanerin haulla varastosta. Vanerit tuli laiteltua paikoilleen ja sitten mittailemaan, että mistä kohtaa saa ottaa paloja pois.

Kuva

Reunasta lähti pieni siivu pois, että varapyörä mahtuu pystyyn tuohon sivulle. Vahvistimia varten leikkasin palan pois tuosta, että saan "ikkunan" niille.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tänään tuli taas käytyä tallissa rakentelemassa tuota peräkonttia. Ensimmäiseksi leikkasin pohjavaneriin toisen aukon dsp:n ja akkukotelon kohdalle. Pitihän sitä hieman leikkiä ja kokeilla miltä se ehkä voisi näyttää kun vermeet ovat paikoillaan :lol:

Kuva

Tämän jälkeen leikkelin nuihin syvennyksiin vanerista seinät ja oikealle puolelle dsp:tä varten pohjankin. Vahvistimille täytyy vielä jonkinlaiset telineet tehdä ja pohjavaneriin pienet urat/syvennykset joihin nuo pleksit sitten painetaan paikoilleen. Vaan tällä hetkellä peräkontissa tämän näköstä.

Kuva
Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on taas vaihteeksi tullut saatua jotain näkyvää aikaan ja tuntuu, että edennyt tässä muutaman illan aikana ihan mukavastikin. Sisustaa pääsääntöisesti tullut rakenneltua. Peräkonttiin sain nyt jonkinlaisen telineen tehtyä niille kahdelle vahvistimelle. Irtaallaan muistuttaa lähinnä lehtitelinettä, mutta ajaapahan tuo asiansa.

Kuva

Dsp:n telinettäkin hieman tuossa kerennyt tehdä eteen päin.

Kuva

Kohta puoliin nuita pääseekin jo verhoilemaan. Täytyy vielä miettiä, että mitenkä nuo laittaa tuonne tukevasti kiinni? Pohjavaneriin täytyy vielä ne pienet urat tehdä niiden ikkunoiden kohdalle, että saa ne upotettua vanerin pinnan kanssa tasaan. Vaan tällä hetkellä kontti tämän näkönen.

Kuva

Samalla kun tuota peräkonttia on tullut rakenneltua, niin on sitä muutakin sisustaa siinä ohessa tullut tehtyä. Eli takapahvit tuli maalattua mustalla vinyylimaalilla. Toiseen joutui hieman pohjatöitä tekemään ennen maalausta, mutta lopputuloksesta tuli omasta mielestä riittävän hyvä.

Kuva

Takapään alustan osia olen maalaillut tuolla epoximaalilla.

KuvaKuvaKuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on alkanut tämäkin taas vähän mukavemmalla tahdilla etenemään. Saa tosin nähdä miten pitkään? Mutta nyt olen jotain taas sisustaan saanut aikaan. Takapahveihin tekasin lasikuidusta tuollaiset levyt jotka tarkoitus tulevaisuudessa verhoilla. Hieman täytyy toki vielä nuita reunoja hioa tasasemmaksi, mutta osviitan siitä nyt saa kuitenkin,

Kuva

Etupahvejakin alottelin tuossa tekemään. Niihin olisi tarkoitus lasikuidusta jonkinlaiset kaiutinkotelot tehdä. Homma alkoi ovipahvien purkamisella, eli ovitaskut saivat lähteä ensi töinä pois.

Kuva

Seuraavaksi täytyi rueta hakemaan niille kaiuttimille se paikka ja asento siitä ovipahvista. Tuohon se lopulta pienen hakemisen jälkeen asettui.

Kuva
Kuva

Spoileriakin tuossa ohessa koittanut aina työstää. Pakkelointia siinä riittää kyllä jonkin verran... Vaan siinä tilanne mistä lähdettiin.

Kuva

Ja siinä tämän hetkinen tilanne. Vielä siinä tekemistä riittää.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Ovipahvien kanssa pari päivää tullut vietettyä. Eli nyt alkaa olla jollain mallilla nuo kaiutinkotelot. Homma alkoi tuon pahvin teippaamisella ja lasikuitumaton levityksellä. Kuvassa merkattu tussilla ääriviivat mistä osaa leikata ylimääräset lasikuitumaton palaset pois.

Kuva

Seuraavaksi sitten niiden ylimääräisten palojen leikkaaminen poikkeen ja sovitus, että miltä ne näyttää paikallaan...

Kuva

Sitten olikin vuorossa kaiuttimen asennusrinkuloiden kiinnittäminen ruuveilla lasikuitupohjaan.

Kuva

Lopuksi venytin kankaan tuohon päälle ja teippasin takaa kunnolla kiinni, että pysyy. Seuraavaksi nuo kankaat pitäisi rueta kovettamaan polyesterihartsilla, jonka jälkeen sitten pääsee latomaan muutaman kerroksen lasikuitumattoa niskaan. Mutta tässä vaiheessa kotelot siis tällä hetkellä.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Jahas, voisi pienen tauon jälkeen hieman taas kirjoitella tämän projektin kuulumisia. Kaiutinkotelot on nyt valmiit ja ne päälystin huovalla. Pääsi pohjatöissä paljon helpommalla ja sai nopeammin ne pois työn alta :lol: Samalla sain nyt nuo ovipahvit ja takapahvit maalattua mustaksi vinyylimaalilla. Käytössä sitten näkee miten kestää. Kotelo ei ole toistaiseksi millään pahvissa kiinni, joten siksi näyttää ettei se istuisi kunnolla tuohon pahviin.

Kuva

Ja sitten takapahvi.

Kuva

Alustan osia olen maalaillut taas hieman ja värivalinnat varmasti jakavat mielipiteitä. Ajattelin, että miksi ei alustassakin voisi jotain väriä olla? :lol:

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Projektia tullut saatettua taas pitkän tauon jälkeen hieman eteenpäin. Takajarrukilpiä ei tuntunut mistään löytyvän, ei uutena eikä käytettynä. Mistä lie johtuu? No eipä auttanut muu, kuin rueta itse moiset askartelemaan. Alkuperäiset olivat parhaat päivänsä jo nähneet.

Kuva

Hommahan lähti liikkeelle alkuperäisen mallin piirtämisellä peltiin.

Kuva

Sitten palat leikattuina ja odottelemassa jatkojalostusta.

Kuva

Seuraavaksi nuihin piti hitsata nuo syvennykset kiinnitystä varten ja reunat ympärille. Koe sovitus ja sitten saikin laittaa pohjamaalia pintaan.

Kuva

Tällä viikolla olen saanut tuota peräkonttiakin vähän työstettyä. Sinne olen nyt rakennellu subbarikoteloa. Kotelon mallihan on bandpass, eli elementit ovat tällaisessa kotelossa siellä kotelon sisällä suojassa. Kaksi kappaletta 8" elementtiä sinne olisi tulossa. Kun kotelon mitat oli laskettu pääsikin sitä koteloa jo rakentamaan. Kuvassa aloitettu jo kotelon kasausta.

Kuva

Pitihän sitä sitten käydä sovittamassa tuonne konttiin. Tarkoitus tuohon koteloon on laittaa ikkuna, josta niitä elementtejä voi sitten ihailla. Erikoinen kotelo sinänsä, että näkyviin tuosta jää ainoastaan tuon kotelon sisäosa :)

Kuva

Seuraavaksi pitikin mittailla ja laskeskella sopiva refleksiputki tuohon koteloon. Refleksiputki tulee tässä sitten hattuhyllyn läpi ohjaamoon ja siksi tuota koteloa olikin ensin soviteltava tuonne konttiin, että siihen sai oikean kokoisen putken laskettua. Nuista osista se refleksiputki sitten rakentui.

Kuva

Sitten kotiin ja koe kuuntelemaan tuota. Rumahan se on, mutta onneksi se jää piiloon ja pääsiahan on, että se soi nätisti :) Vielä täytyy käydä pleksiä ostamassa, että tuohon saa sen ikkunan.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Joo nyt olis hattuhyllyyn tehty reikä tuota refleksiputkea varten. Täytyy jossain välissä rueta sitten rakentamaan tuota hattuhyllyäkin erilaiseksi. Ensimmäiseksi täytyisi laittaa nuo 6x9" elementtien reijät umpeen ja miettiä, että minkälaiseksi tuon nyt tekis?

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Yksi homma tässä projektissa taas vähemmän. Nyt olis nimittäin tuo lasikuidusta tehty spoileri maalattu. Vielä olisi yksi pulma tuossa spoilerissa ratkaistavana. Nimittäin tuon jarruvalon ympäryksen tiivistäminen. Ei viittis millään sikamassoilla rueta laittamaan, kun veemäinen sitten tarvittaessa irrotella, jos vaikka polttimoita pitää vaihtaa. Mutta pitää miettiä sitä tiivistämistä vielä tuonnempana. Saa toki kertoa, jos keksii jonkin hyvän ratkaisun! :wink:

Vaan sitten niitä kuvia. Tuossa se vielä pohjavärissä.

Kuva

Ja sitten mattamustaksi maalattuna.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja aero »

Huljahtaisko sinne väliin jotennii järkevästi musta, kuminen tiivistenauha?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Se käynyt itselläkin mielessä. Melkein pitäis käyvä jostain Etralta tai vastaavasta paikasta kattelemassa, että minkälaisia tiivisteitä sitä on olemassakaan.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Ainakin Turun Etrasta löytyi sellaista kapeaa, olikohan jotain 5mm leveää ja pari milliä paksua säänkestävää tiivistenauhaa. Siinä oli liimapinta valmiina. Tiivistin sillä viime talvena T-birdin kattoluukun.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Projektia hieman saatu taas eteen päin. Subbari kotelo tuli maalattua pensselin kanssa mustaksi. Sen kummempia pohjatöitä en tuolle jaksanut rueta tekemään, sillä piiloonhan se jää :) Vuan pistetään kuva silti tuosta tämän hetken tilanteesta.

Kuva

Etupyörähässäkät pääsivät nyt vuorostaan työnalle.

Kuva

Ensimmäiseksi sai lähteä vetari ja jarrusatula pois.

Kuva

Seuraavaksi pallonivelet ja laakeri irti. Sitten enimmät moskat teräsharjalla mäkeen ja sitruunahappoon uimaan.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Joulu taas meni ja tämä viikko tullut oltua vapaalla. Jonkin verran on taas tapahtunut. Subikotelon teko jatkui maalailujen jälkeen sitten verhoiluhommilla. Tulipa tuota ensimmäistä kertaa eläessäni kokeiltua nahan värjäämistä oikealla nahkamaalilla. Sävy on sitten konjakki ja sillä olisi tarkoitus värjätä sitten jossain välissä sisustankin nahka verhoiluja. Ei siis ihan perus värivalinta tämäkään :lol:

Kuva

Kotelo alkaisi olemaan melkolailla valmis. Enää täytyisi käydä ostamassa pleksiä tuohon, että saa ikkunan, josta nuita elementtejä sitten voi katsella. Valot tuli myös viriteltyä tuonne koteloon tuomaan tunnelmaa. Valaistuksen väriäkin voi vaihdella mielen mukaan :D Reunat verhoilin tuosta huovalla ja pohjaan laitoin pellistä palan tuomaan ulkonäköä.

Kuva

Etukajareille tuli tehtyä suojaritilät, kun ei tuntunut mistään löytyvän mieleisiä. Hommahan alkoi luonnoksena pellille.

Kuva

Sitten raakaversiot rälläkällä leikattuna.

Kuva

Kolmiot hitsattuina ympyröihin ja hieman viilailua ja hiomista...

Kuva

Ja loppuksi maalaia pintaan. Hieman jäi vielä jälkiä jotka olisi voinut viimeistellä paremmin, mutta kuitenkin oven alareunassa sijaitsevat ja eikä niitä aivan nokka kiinni olla enää tämän jälkeen katsomassakaan...

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Hienoa työtä teet , varmaan hieno kunhan on valmiina kaikki. Paljon yksityiskohtia tulee . :)
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin