Pystykeulasatkun rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

nalleolut kirjoitti:spoilerista kopioita?
Valitettavasti on niin isotöinen tehdä ja aikaa niin vähän, ettei kerkee tekemään tällä hetkellä kopioita.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Pienen tauon jälkeen voisi taas vähäsen tarinoida jotain tänne. Pari kuukautta oli hieman hiljaiseloa tämän parissa, mutta nyt on viikon sisällä kerenny tuassiisa muutamia kertoja pyörähtämään tallilla. Aluksi oli kartoitettava, että mihinkäs sitä tuli jäätyäkään viimeksi. Hetken katseltuani päätin, että homma jatkuisi nuista ovista.

Kuskinoveen tuli tuo etummainen nurkka hitsattua ja hiottua nuo saumat piiloon. Samalla hioin kaikki pintaruosteet pois ja vetäsin pohjamaalia pintaan ruostesuojaksi.

Kuva
Kuva

Apumiehen puolelle vääntelin tuon alahelman ja hitsailin nurkan kasaan. Tälläkin puolella täytyy tuo ovi vielä käyttää irti, että saa tuon etunurkan tehtyä.

Kuva

Sitten takasin kuskin puolelle. Siellä olen nyt saanut tuon oven jälkeisen nurkkauksen hitsailtua. Siinäpä muutama kuva tuosta eri vaiheissa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuommonen siitä sitten lopulta tuli.

Kuva

Tänään sain sitten tuon pyöräkotelon nurkkauksen jotakuinkin valmiiksi.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tekemistä vaan riittää. Tuli tuossa purettua nyt tuota taka-akselia ja tarkoitus olisi hiekkapuhaltaa. Täytyy vaan katsoa milloin kerkee. Jarrulevyt menee uusiksi ja samalla ajattelin, että voisihan nuo laakeritkin vaihtaa samalla uusiin. Täytyy rueta pikkuhiljaa taas tekemään osa hankintoja, kun tämä alkanut taas pikkusen edistyä.

Kuva

Takajarrukilvet täytyisi hommata paremmat. Uusia ei tunnu enää mistään saavan? Jos jollakin edullisesti hyväkuntoisia ylimääräisenä, niin saa tarjota! Muuten pitää rueta nuita parsimaan paremmaksi.

Kuva

Kuskin puolelta tuli hiottua saranoiden alla olevat pintaruosteet pois. Samalla hioin kaikki muutkin pintaruosteet tuosta ympäristöstä pois.

Kuva
Kuva

Lopuksi maali niskaan ruostesuojaksi.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Hitsaa samalla ennen maalausta ne akselin pannat,ettei petä.
Ari 1622
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Hyvä huomio. Tarkotus olis hitsata kun toisen puolen panta jo ratkennut. Samallahan sen toisenkin hitsaa uudelleen.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tänään tuli käytyä pienimuotoisen tauon jälkeen tallissa kattelemassa, että mitenkäs se satku jakselee siellä. Sain jopa sen verran aikaiseksi, että apumiehen ovi lähti irti, jonka laitoin sitten tuohon väliaikaiselle "pöydälle" odottelemaan tulevaa toimenpidettä.

Kuva

Etunurkkaa pääsisi nyt hieman helpommin tuohon oveen tekemään kun on irti autosta. Eipä näytä tämäkään ovi sen paremmalta, kuin mitä oli tuo kuskinovi.

Kuva

Saranat irrotin tältäkin puolelta pois korista ja tarkoitus olisi ottaa nuo ruosteet terveelle pellille ja maalata uudelleen. Tiedä sitten onko järkevämpi maalata nuo ovet irtaallaan vai autossa paikallaan ollessa?

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt alkaa olla oikea ovikin pikkuhiljaa hitsailtu. On se vaan paljon helpompaa työstää nuita ovia irtaallaan. Täytyy jossain välissä sovittaa nuita paikoilleen ennen maalaamista. Pintaruosteita siinä toki olisi vielä, mutta loput lähtee kyllä jo hionnalla. Vielä pitäisi ne alareunan taitokset heppailla kiinni toisiinsa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Alkaa olla onneksi jo voiton puolella nämä hitsuut tässä. Vielä täytyy tutkia tuo oikean puolen oven luota korista se nurkka, että tarvitseeko sille tehdä mitään. Sitten joskus kun on auto poissa pukeilta, niin voisi melkein heivata nuo tunkin korvakkeet menemään. On niitä jo hieman koitettu tilkitä, vaan turhaan keräävät siellä enempää ruostetta. Katsottavaksi jää, että laittaako minkäänlaisia korvakkeita tilalle, vai alkaako nostella alatukivarsista tästä eteenpäin.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei ne ruosteeet oikein lähde hiomalla vaikka näyttää että lähtis,hiomalaikka ei ota syöpymän montunpohjalta.hiomisen jälkeen pitäs vielä
sivellä sitä sitruunahappoa ,ja antaa vaikuttaa vaikka vrk,sitten hapon pesu pois,kuivaus ja maali päälle ,sitten tulis hyvä.
Ari 1622
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on taas hieman nuo ruosteet vähempänä. Eilen kävin askartelemassa tuosta korista tuon apumiehen puoleisen oviaukon nurkkauksen. Vähän laajemmalle oli jo ruosteet ehtineet tällä puolella levitä.

Kuva

Siitä hieman peltiä pois.

Kuva

Uutta peltiä tilalle.

Kuva

Sitten taiteilin tehdä tuommosen palikan. Kuvassa vielä hieman vaiheessa.

Kuva

Ja lopuksi nurkka umpeen. Vielä täytyisi viimeistellä nuo saumat ja alkaa miettiä seuraavaa vaihetta tämän parissa.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tää on kyllä niinku taidegalleriaa kattelis :lol: Onneksi omasta pystäristä on joku tinaillu nuo vakiopaikat jo aiemmin yhtä nätisti, ei oo tarttenut itte turata.

Onko kattoluukku joku tarvikemalli, kun ei kattoverhoilussa ollut pattia enkä huomannut kuvista kattokasettia?
Mistä noi kaarilevikkeet on?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

sarka kirjoitti:Onko kattoluukku joku tarvikemalli, kun ei kattoverhoilussa ollut pattia enkä huomannut kuvista kattokasettia?
Mistä noi kaarilevikkeet on?
Kattoluukusta paha sanoa muuta kuin, että todennäkösesti Saabin tehtaalla alkujaan asennettu. Avauskahvassa lukee Finlandia ja mitat ja muu ulkoasu samanlainen kuin Finlandia 2000 luukussa. Kattoluukun lasikin on samanlainen, mutta siinä missä Finlandiassa lukee Finlandia 2000 on tuossa lasissa Saabin teksti. Eli epäilen, että on tehdas asennettu ja alihankkijalta tilattu Saabin logoilla.

Pitää vaikka ottaa joku päivä kuva tuosta luukusta lähempää ja samalla napata kuva samanlaisesta Finlandia 2000 luukusta, kun sellainenkin on tuolla nurkissa pyörimässä.

Kaarilevikkeet ovat lasikuitua ja täysin omavalmisteiset. Alkujaan ei tullut tuon korisarjan mukana minkäänlaisia kaarilevikkeitä ja tämän foorumin kautta löysin vinokeulasen satkun kaarilevikkeet joista tekasin kopiot ja leikkelin käypäset. Vinokeulasessa alkujaan paljon leveämmät ne kaaret ja pystärissä kapeammat, mutta nyt on orkkiksiin verrattuna hieman leveämmät, mutta ei liian överit kuitenkaan.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Noniin nyt olisi hieman kuvia niistä kattoluukuista. Eli ensimmäisenä tuo satkussa kiinni oleva luukku ja sitten vastaava Finlandia irtaallaan. Kahvat kummassakin samanlaiset niin kuva ainoastaan tuosta satkun luukusta.

Kuva
Kuva
Kuva

Muuten projekti edennyt hieman hitaasti, mutta edennyt kuitenkin. Pintaruosteita tullut tuossa hiottua ohjaamosta ja apparin puolelta olen hionut nuita ovisaranan kiinnitys kohtia. Hitsaussaumoja myös tullut siistittyä sieltä täältä.

Kuva
Kuva

Taka-akseli kävi isän työpaikalla ja tuli takasin ja lähestulkoon ruosteettomana. Nyt kun akseli oli paljas niin hitsailin ne pannat kummaltakin puolelta akselia uudelleen ja samalla tein uudet jarruputkien kiinnitysraudat.

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut pullasorsa, Ma Huhti 10, 2017 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tänään kävin vähän aikaa touhuamassa tämän parissa ja sain maalattua sinkkimaalilla nuita paljaalle pellille hiottuja kohtia. Taka-akseliin vetäsin epoxi pohjamaalia niskaan. Saa vielä toiseenkin kertaan maalata sen kun jäi vielä kuultamaan. Siitä tosin en kuvaa ottanunt.

Kuva

Tässä sivussa olen nuita sisustankin osia aina työstäny, jos on sattunut kotona olemaan ja kun on ollut aikaa. Kojelautaan siihen "naamatauluun" laittelin tuommosta krominauhaa ympärille. Hieman paksumpi kromireunus nytten mitä alkuperäinen 8)

Kuva
Kuva

Nahkaa sai hieman kaventaa reunoista, että sopi takasin paikoilleen. Hieman kasailin malliksi tuota kojetaulua, että saa osviittaa millainen se suunnilleen olisi kun se on paikallaan. Hanskalokeronkansi on vielä hieman kesken, joten siitä tulee kuvia myöhemmin.

Kuva

Lisäkeskikonsolikin on joutunut pienen rakentelun kohteeksi. Siitä piti hieman kaivertaa radioaukon alapuolelta materiaalia pois, että saa toisen 1-din aukon kokoisen paikan. Ei siitä paljoa tarvinnut ottaa pois.

Kuva

Sitten pientä sovittelua.

Kuva

Lopuksi kehykset samaan väriin yhtenäisyyttä luomaan.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

komiaa setuppia.

tonnarin osia jne jne , mut mitä sä teet kahdella soittimella keskikonsolissa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

nalleolut kirjoitti:komiaa setuppia.

tonnarin osia jne jne , mut mitä sä teet kahdella soittimella keskikonsolissa?
Kiitoksia! Tuo alempi ei ole käytännössä soitin vaan dsp. Tarkotus olisi rakentaa aktiivinen äänentoisto järjestelmä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin