Pystykeulasatkun rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kuva
Nippeli-Tepolla on ihan Saabikin mainittu kuvan umpioitten tiedoissa. Hyväksynnästä ei sitten olekaan puhetta, eikä ota kuvasta e-merkinnät silmään. Taitaa olla sealed beamit, mutta kannattaa kysyä. On siellä muitakin umpioita tarjolla.
Ei olis kalliit: 18,- kipale.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Motonetissä näky olevan hiaceen tarkotetut 5x7" umpiot 12.90e kappale. Pitää käydä kattomassa joskus kun on käyntiä kajaanissa tai kuopiossa, että onko minkälaiset umpiot kyseessä. Ei ainakaan hinnankiroissa.

Vaan nyt alkaa olemaan punanen satku siinä vaiheessa, että kaikki itselle tarpeellinen on siitä suunnilleen purettu irti. Viikonlopun aikaan pitää yrittää saada se pihalle ja Sonetti takas talliin sateilta suojaan. Alkaa olemaan kyllä lievästi sanottuna hieman puutetta ylimääräsestä tilasta :lol: Saa nähdä löytyykö tuohon satkuun kohta enää kaikki osatkaan kun on sinne sun tänne osia ripotellu kun ei mahdu kaikki osat samaan paikkaan säilöön.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja aero »

^Mulla on mielikuva, että toveri Jokke A laittoi tuollaiset halvat Hiacen tarvikeumpiot aikoinaan jenkkikeula-T8 -projektiinsa. Istuivat paikoilleen ihan nätisti, laadusta minulla ei ole mitään mielikuvaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Päivitelläänpäs nyt sen verran tänne, että eilen lähti tekniikanluovuttajan kori sitten paaliin. Jospa siitä olisi sitten kaikki tarpeellinen tullut nyplättyä talteen. Muuten on ollut taas hieman hiljais eloa tämän projektin parissa kun ei ole yksinkertaisesti kerenny tekemään.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Joo päivitetään vaihteeksi projektia, kun jotain taas vaihteeksi saanut aikaankin tuolla autotallissa. Alotetaan nyt vaikka tuosta koneesta. Eli tuli hommattua nuo ilmastoinnin vermeet tähän kun sopuhintaan kerta löytyi :) Lisäksi samalta kaverilta löytyi kaikkea muutakin satkun ja tonnarin osaa. Venttiilikopankannen löysin myös samalta henkilöltä ja pitihän sitä kokeilla, että minkä näkönen se olisi jos sitä hieman maalaisi toisen väriseksi :) Aika sitten näyttää onko paikallaan miten ruma? Irtaallaan minusta ihan hieno :lol:

Kuva lähtökohdasta. Tosin hieman kerenny jo tuossa hioa tuota.

Kuva

Sitten kuva valmiista kopasta.

Kuva

Triggeripyörääkin tuli nyt vihdoin kokeiltua tuohon. Sille tosin pitää tehdä vielä vähän fiksummat kiinnikkeet, kun nuo ovat nyt tuossa tuota anturia varten, että osasi tehdä sille sopivan telineen. Luulisi tuon välttävän tuolle anturille kunhan maalia vaan saa ensin pintaan? :)

Kuva

Nyt kun tuo yks Saabi lähti viimeselle matkalleen ja tallissa hieman enemmän tilaa työskennellä, niin maalasin sitten tuon kallistuksenvakaajankin punaseksi. Jospa sitä viikonloppuna sais tuon Sonetin sitten takas talliin tuolta pihalta :)

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on sitten aloteltu tuota peräpäätäkin vihdoinkin. Peräkontiinluukku sai lähteä tieltä pois ja samalla nappasin nuo antennit ja takalasinritilän pois. Pitää jossain välissä tuo takalasikin irrotella, että saa joskus laittaa sitten sen sävylasin tilalle :)

Kuva

Nyt kun tuli nuo antennitkin irroteltua, niin samalla tuli kauhisteltua tuolta peräkontin puolelta tuota kuskinpuolen antennin reijän ympärystä. On pikkusen ruosteen alkua havaittavissa 8O Tuolle toiselle antennille kun tein joskus reijän tuonne vänkärin puolelle, niin se näky olevan ihan terve. Pitää nyt katella miten nuo ruosteet sais helpoiten pois tuolta varsin mielenkiintoisen ahtaasta paikasta?

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

katella miten nuo ruosteet sais helpoiten pois tuolta varsin mielenkiintoisen ahtaasta paikasta?Hommaa sitruunahappoa ja tee liemi ja pitkällä pensselillä sudit sitä sitruunahappoa, ja annat vaikuttaa
päivän pari.
Ari 1622
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lisävinkkinä sitruunahappoon sotkee sen tapettiliisteriin ni pysyy litku siellä mihin sivelee.

esim lokasuoja sivelee lokarin,elmukelmu päälle ,seuraavana päivänä pesee puhtaaksi ja uus maali pintaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Taas on puuhasteltu niin moottorin, kuin peräpäänkin kanssa. Koneelle ei mitään ihmeempiä ole tapahtunut, kuin triggeripyörän anturille tuleva teline tuli maalattua punaseksi ja laitettua koneeseen kiinni.

Kuva
Kuva

Peräpäässä myös jotain pientä edistystä havaittavissa. Antennin reijän ympärystä koitin hieman hiekkapuhallella ja tulin siihen tulokseen kuitenkin, että loput taidan tuosta kuitenkin ottaa sitruunahapolla poijes. Meinaan sai aikalailla summamutikassa puhallella enkä siksi ihan kaikkea ruostetta saanut pois. No ompahan nyt edes hieman vähempänä ja sitruunahapolla varmasti lähtee loputkin pois.

Kuva

Peräkonttia alottelin myös suunnittelemaan. Aluksi rälläköin tuosta vasemmalta puolen nuo nurkkapalat pois. Piti saada vararenkaalle lisää tilaa, kun tulevaisuudessa tarkoitus pistää pystyyn se tuohon sivuun. Samalla meinasin laittaa tuosta tekniikanluovuttajasta irrottamani "vahvike raudan" tuon varapyörän läheisyyteen. Näin saa pohjavanerillekkin sitten hyvän alustan. Alkuperäiselle vararenkaan paikalle on tarkoitus näillä näkymin pistää vahvistin ja pohjavaneriin tehdä sitten ikkuna josta sitä voi ihailla :lol:

Kuva
Kuva

Akku olisi tällä hetkellä tulossa tuohon oikealle puolelle. Vielä täytyy tuota peräkontin pohjaa muokata, että tuota akkua saisi hieman alemmas. Ottaa muuten kiinni tuohon peräkontin pohjavaneriin.

Kuva

Samalla rupesin tekemään kunnolla myös nuo takapään pyöräkotelot. Aikoinaan kun tuli nuokin hitsattua vähän samalla kaavalla, kuin mitä nuo etupäänkin paikat. Eli paikkaa paikan päälle :? Vaan tällä kertaa tehdään sitten kunnolla nuokin :D

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Tuassiisa on hieman aikaa vierähtänyt edellisistä kirjoituksista. Mutta on sitä onneksi taas jotakin tullut näpräiltyä ajan kuluksi. Takalasin sain vihdoin nypättyä irti ja peltihommatkin hieman edennyt peräpäässä.

Kuva


Peräkonttiin tein tuommosen syvennyksen akkua varten. Päätin sitten kuitenkin laittaa sen pitkittäin tuonne ja kerralla sen mittasen syvennyksen, että mahtuu pitempikin akku sinne, jos joskus mahdollisesti sellaisen sinne haluaa. Ei tartte sitten jälkikäteen enää rueta sitä jatkamaan.

Kuva

Kylkeäkin tuli hieman hierottua ja nakattua pohjamaalia siihen päälle, että näkee minkälainen alkaa olla työn jälki. Alkas olla jo kohtuu hyvä.

Kuva

Keulassa tapahtunut sen verran, että porasin tuolle kallistuksen vakaajalle kiinitys reijät. Samalla tein niille kiinnikkeille aluslevyt kun edelliset oli jo melko ruosteiset.

Kuva
Kuva

Tulipas tuota maalattua koneen kiinnikkeitä sun muuta pikkuosaa konehuoneesta punaseksi. Perään melko huono laatunen kuva.

Kuva

Ja yhtenä iltana tuli laiteltua yhteen taajuuskorjaimeen keltaset ledit palaneiden hehkulankapolttimoiden tilalle. Tarkotus joskus laittaa sitten tähän autoon tuo paikalleenkin, jahka sinne asti päästään :D Kuvassa paikallaan vielä ne hehkulankapolttimot.

Kuva

Pitihän sitä sitten testata, että toimii vielä :lol:

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taas on käynnissä homman se vaihe, mihin voi todeta, että se tekee joka osaa! Hienoa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
inrock
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Syys 30, 2014 16:55

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja inrock »

Hyvältä näyttää 8)
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kiitoksia vaan! Taas on jotain saatu aikaan ja uusivuosikin alkanut ihan mukavasti. Pakkasetkin tuli joka hieman rajoittaa aina tuota talliin lähtöä, mutta katellaan miten siellä huvittaa nytten ravata. Tuli sitä tehtyä tähän taas pieniä hankintojakin, kun kuopiossa tuli pitkästä aikaa käytyä :) Peräkonttiin tuli hommattua Biltemasta akkukotelo ja pakoputkistoon taka-akselin ylitys putki.

Kuva
Kuva

Peräkonttiin on tullut taas muutama peltiläpyskä hitsattua. Oli tuo peräkontin pohjan ja kyljen välinen liitoskohta parhaat päivänsä nähnyt ja siihen hitsasin uutta peltiä tilalle. Ajattelin, että suotta rupee nuita taitteita tuohon tekemään, niin tämmönen "oikotie onneen" patentti sit tuli tilalle :lol:

Kuva
Kuva
Kuva

Pyöräkotelon aluettakin tullut vähän laiteltua.

Kuva

Päällisin päin katsottuna ei olisi tarvinnut tehdä ihan nuinkaan suurta reikää, mutta sitten tuolta sisältäpäin katsottuna oli melko ruosteessa tuo palkki. Reikiä sai aikaan ihan ruuvimeisselilläkin, eikä edes voimalla tarvinnut pieksää. No nyt on hieman tuota tangon kiinnitysosan ympärystä parsittu ja laitettu takas paikalleenkin.

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

No joo jotain päivityksen tynkää vois tuassiin kirjotella. Peräpäätä tullut väkerrettyä ja tulen tovin vielä väkertämäänkin. Koukun kiinnityskohtia olen nyt korjaillut. Eli peltiä taas pois ja uutta tilalle. Kuvat kertoo ehkä paremmin? :)

Kuva
Kuva
Kuva

Vaan näkyyhän tuossa peräpäässä olevan vielä melkosesti tekemistä. Tuossa kuvia tuosta kuskinpuolen pyöräkotelon alueesta. Tuossa takapenkin selkänojan kiinnikerauta jo irrotettuna.

Kuva

Ja tuossa sen kiinikeraudan takaosa.

Kuva

On keulaankin tullut jotain pientä tehtyä. Öljynlauhduttimen teline tuli korjattua ja "ylimääräset" osat tuosta tulikin poistettua, kun olivat sen verta puhkiruosteessa, että en ajatellut enää takas niitä laittaa kun turhaa pellin taittelua olisi taas tiedossa :)

Kuva
Kuva

Tuossa sitten kuva tuosta öljynlauhduttimesta ja sen telineestä. Tuohon yläpuolelle siis kuuluisi myös joku rauta, mutta jää nyt laittamatta. Kaikki turha paino samalla pois :twisted:

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on tullut touhuttua moottorin, alustan ja peräkontin/pyöräkotelon parissa. Alustassa on tapahtunut sen verran, että maalasin nuo tukivarret keltasella. Keltanen maali tuli siis tuon alustamassan päälle :lol: Saapahan konehuoneen ja alustankin ympärille hieman muutakin väriä, kuin pelkkää mustaa :) Kuvassa vain yksi tukivarsi, mutta kaikki ne sai saman värin pintaansa.

Kuva

Koneenparissa on tapahtunut sen verran, että rupesin suunnittelemaan tuota ilmastoinnin kompuraa paikoilleen. Yhden hihnan se vaatii lisää, kun jos sen kulettaisi tuon ohjaustehostimen kanssa samalla hihnalla, niin tulisi tuo kampiakselin asentotunnistimen teline eteen. Eli laitoin tuohon yhen hihnapyörän lisää vesipumpulle ja Opel Mantan laturista irrotin yhden hihnapyörän lisää, että saa rakennettua hihnalle kiristimen. Vielä pitää rakentaa tuolle ilmastoinnin kompuralle teline, kun ei sellaista satu itseltä löytymään. Toki olisi erittäin hieno homma, jos joltakin löytyisi edullinen teline tuolle, niin säästyisi lisä askartelulta. Eli saa rohkeasti tarjota telinettä sille, jos nurkissa ylimääräsenä pyörii! :wink:

Kuva

Peräpäästä tuolta pyöräkotelosta päätin nyt kuitenkin irrottaa tuon yhden palkin irti. Eli siis se missä on iskarikin kiinni. Porakoneella vaan pistehitsaukset pois. Saapahan nyt tuolta palkinkin välistä nuo ruosteet pois helpommin. Tehdään nyt tämäkin sitten kunnolla, kun kerta niin on alotettu tekemään :lol:

Kuva
Kuva

Irrotin minä samalla nyt tuolta apparinkin puolelta tuon takapenkin selkänojan luota tuon nurkkaraudan pois, että saa tuonkin nurkan kunnolla tehtyä.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Vastaa Viestiin