Saab 900i VM-1990

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saabisti79
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 19:27
Paikkakunta: Turku

Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja Saabisti79 »

No viime viikolla tuli sitten toteutettua pitkäaikainen haave ja hankittua :saab: 900 OG
Auto on vuosimallia 90 ja ajettu lähes 343tkm. Tämän historia on tarkasti tiedossa ja olen vasta kolmas omistaja autolle.
1.11.1990 Auto luovutettiin ensimmäiselle omistajalleen, naiselle, joka myi auton 31.10.1996 vanhemmalle miehelle, joka ajoi tällä kuolemaansa saakka. 6.6.2013 ostin tämän kuolinpesältä itselleni.
:saab: on uskomattoman hienossa kunnossa ikäisekseen, toisesta takakaaresta ja toisesta etukaaresta löytyy hieman pintaruostetta ja kuljettajan ovessa on juuri ja juuri silmin havaittava kolhu. Muuten auto on ruosteeton, pohjastaankin täysin ehjä. Mukana tuli täydellinen huoltokirja leimoineen.
Tarkoitus on ensimmäiseksi korjata ruostekohdat ja sitten pitäisi mustata puskurit uudelleen, muuten tässä ei laittoa olekaan. Niin, saabille tyypillisesti kattoverhoilu roikkuu edestä, pitää katsoa, miten tuon parhaiten saisi paikoilleen.
Muutama kuva autosta: http://s1215.photobucket.com/user/pete- ... t=2&page=1

Edit: Auto on tarkoitus säilyttää mahdollisimman alkuperäisenä. Yksi "ongelma" tästä löytyy, kylmänä ei tahdo jaksaa käydä tyhjäkäyntiä, heti kun kone hiukan lämpiää käy todella nätisti
Saab 900i 1990
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Pirun hieno, pidä hyvää huolta!
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Vinkkinä puskureihin; jos pinta on vain harmaa eikä sen kummempaa, lääke löytyy täältä: Auto Finesse Revive Trim Dressing http://www.projectech.fi/auto_finesse.html

tulee uskomattoman hyvää jälkeä jo hyvinkin harmaaksi ehtineille pinnoill. Itse käsittelin aeron muovipinnat tällä, ja on kuin uusi. Myös tyyppivikana harmaantuvat peilinjalat ovat nyt kuin uudet :) Satkussa on sen verran karhea tuo puskurin pinta vielä, että siihen tarttuu hyvin.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Saabisti79
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 19:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja Saabisti79 »

Pitääpä kokeilla tota puskimiin, kiitoksia!
Osaisiko joku neuvoa tuon tyhjäkäyntiongelman kanssa? Auto lähtee tosi hyvin käyntiin, mutta hetken käytyään tyhjäkäynti pienenee, eikä meinaa jaksaa kunnolla käydä. Kierrokset nousee ja laskee. Kun kone hiukan lämpiää, niin käy taas todella nätisti.
Saab 900i 1990
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Jos kuumailmapuhallin talosta löytyy:
http://www.youtube.com/watch?v=TS1h58sh0uI
Jälki kestävämpää, kuin joillain hunommilla kemikaaleilla.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Saabisti79
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 19:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja Saabisti79 »

No nyt kierrokset alko lämpimänäkin seilata ja tänään mökiltä tullessa alkoi nykiä heti, kun kierroksia nosti. Pienillä kierroksilla menee tasaisesti. Kaveri neuvoi kokeilemaan, että irrottaa alipaineletkun virranjakajalta, jos ei käynti muutu, niin alipainesäätimen kalvo ois sökö :?:
Ja käynti ei muutu. kaasuläpän olen jo säädellyt kohdilleen, mutta oisko se sitten tuo säädin..?
Saab 900i 1990
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Kokeile imaista siitä alipainesäätimelle menevästä putkesta. Jos saat imettyä ilmaa siitä läpi, niin sitten se on sökö
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Saabisti79
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 19:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja Saabisti79 »

On siellä ihan reipas vastus ja käynti muuttuu, kun imee. Eli alipainesäädin tuntuisi toimivan. Ei käy kunnolla vaan tyhjiä ja saattaa sammua kesken kaiken nyt lämpimänäkin.
Löysin yhden osan, joka vaikuttaa kuolleelta, ainakaan siinä ei ole mitään vastusta kaasuvivustoon. Mikä lienee nimeltään ja voisiko vaikuttaa näin paljon tyhjäkäyntiin?
http://i1215.photobucket.com/albums/cc5 ... 54bcd1.jpg
Saab 900i 1990
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaasuläpän hidastin, pyrkii ohjaaman kaasuläpän sulkeutumaan hitaammin, toimiessaan saattaa vaikuttaa päästöjä vähentävästi tjsp. Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabisti79
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 19:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja Saabisti79 »

Tiiä sitten, mikä piru tätä vaivaa... Kellään ehdotuksia?
Saab 900i 1990
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tyhjäkäynti luisti tai moottori likanen.

kumpi tää nyt onkaan 8 vai 16 tappinen?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja jus »

8-venttiilinenhän se näyttäisi olevan, vuosimallin perusteella katalysaattoriversio?

Katittomassa tuollainen oireilu voisi hoitua ihan vaan seoksen säädöllä tai ohjauspaineen mittauksella ja väärä paine havaittaessa paineensäätimen vaihdolla. Kattiversiossa useampi asia vaikuttaa toimintaan. Montako sekuntia/minuuttia sitä pitää käyttää lämpimäksi, jotta tyhjäkäynti alkaa sujua? Pystyykö silti ajamaan heti, vaikka tyhjäkäynti onkin huonoa, jaksaako vetää kun poljet kaasua?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabisti79
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 19:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja Saabisti79 »

Joo 8v katti tämä on.
Jokunen minuutti täytyy käytellä, muuten sammuu. Kun lämppärin neula nousee vihreällä, jaksaa käydä, mutta silloinkin tyhjäkäynti seilaa. Nykyään saattaa lämpimänäkin sammua ihan yllättäen. Jaksaa kyllä vetää, mutta isoilla kierroksilla tahtoo välillä alkaa nykimään.
Saab 900i 1990
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Oletko tarkastanut, että kaikki alipaineletkut on ehjät ja paikoillaan. Niillä on tapana hapertua ajan kanssa. Myös joskus on ollut imusarjan tiivisteessä vuotoja.
900C -86
Saabisti79
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 19:27
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900i VM-1990

Viesti Kirjoittaja Saabisti79 »

Alipaineletkut ja ilmanputsari vaihdettu, käy taas nätisti. Tai niin nätisti, kuin k-jetti voi 8)
Saab 900i 1990
Vastaa Viestiin