Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Iltapäivän eka homma oli vanhan takapuskurin irroitus. Nyt on kiinnikkeet maalattu uudelleen.
V
Sain eilen uuden vanhan takapuskurin Vesalta Jämsästä. Siihen piti kiinnittää uusi uustuotantolista paikalleen. Oma urakkansa siinäkin. Ensin pohjan puhdistus tinnerillä. Sitten kuumailmapuhaltimella puskurin lämmittäminen ja myös uuden listan lämmittäminen. Sen jälkeen teipit kiinni ja hyvin tarttui!
Tämä uustuotantolistahan kiinnitetään kahdella teipillä tuohon puskurin uraan ja päissä lista työnnetään puskurin sisään. Noiden päiden pysyminen vain tuolla teipillä askarrutti mieltäni kovasti. Päädyin sitten useamman neuvoja totellen laittamaan tuon vanhan listan kiinnityspaikkoihin mustat pienet ruuvit.
Lopputulos oli mielestäni ihan hyvä!
V
Sain eilen uuden vanhan takapuskurin Vesalta Jämsästä. Siihen piti kiinnittää uusi uustuotantolista paikalleen. Oma urakkansa siinäkin. Ensin pohjan puhdistus tinnerillä. Sitten kuumailmapuhaltimella puskurin lämmittäminen ja myös uuden listan lämmittäminen. Sen jälkeen teipit kiinni ja hyvin tarttui!
Tämä uustuotantolistahan kiinnitetään kahdella teipillä tuohon puskurin uraan ja päissä lista työnnetään puskurin sisään. Noiden päiden pysyminen vain tuolla teipillä askarrutti mieltäni kovasti. Päädyin sitten useamman neuvoja totellen laittamaan tuon vanhan listan kiinnityspaikkoihin mustat pienet ruuvit.
Lopputulos oli mielestäni ihan hyvä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Sitten lopultakin olivat talvehtivat autot valmiina yhteiskuvaan ennen talliinajoa!
No, mikäs sieltä tallista löytyi? No, pitkään tallissa odotellut -84 900 Iivarihan sieltä ulos tupsahti ja heti narun jatkoksi.
Huomasin, kun aloittelin tuon Iivarin kokoamista, että vielä löytyi muutama hitsattava kohta. Siksi auto lähti kaverini Antin tallille hitsattavaksi. Laittelen tuossa iltapäivän päätteeksi vielä Iivarin lattieristeet kuntoon, että Antti voi sitten aloitella sisustuksen kasausta heti hitsaustöiden jälkeen. Siitä on minulle valtaisa apu! Iso kiitos Antille Kaikesta avusta! Tämä auttaa minua niin, että Iivari saattaa päästä vielä syksyn aikana katsastukseen?
Siellä Iivari nyt seisoo Antin pihassa. Ihan siistin näköinen pirssi vaikka onkin nyt vielä sisältä ihan atomeina.
No, mikäs sieltä tallista löytyi? No, pitkään tallissa odotellut -84 900 Iivarihan sieltä ulos tupsahti ja heti narun jatkoksi.
Huomasin, kun aloittelin tuon Iivarin kokoamista, että vielä löytyi muutama hitsattava kohta. Siksi auto lähti kaverini Antin tallille hitsattavaksi. Laittelen tuossa iltapäivän päätteeksi vielä Iivarin lattieristeet kuntoon, että Antti voi sitten aloitella sisustuksen kasausta heti hitsaustöiden jälkeen. Siitä on minulle valtaisa apu! Iso kiitos Antille Kaikesta avusta! Tämä auttaa minua niin, että Iivari saattaa päästä vielä syksyn aikana katsastukseen?
Siellä Iivari nyt seisoo Antin pihassa. Ihan siistin näköinen pirssi vaikka onkin nyt vielä sisältä ihan atomeina.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt minulla on ollut oikein urakkapäivät täällä Saarijärvellä! Talvehtivat autot olen saanut talleihin ja nyt sitten sain vuoden tauon jälkeen Museoautoni ajoon! Tällä pitää nyt sitten muutama tuokio ajella Kainuussa.
Kyllä tämä nyt mielestäni alkaa olla ihan edustuskunnossa minun osaamisellani.
Kyllä tämä nyt mielestäni alkaa olla ihan edustuskunnossa minun osaamisellani.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
On kyllä hienoa kalustoa. 96:n takapuskuristahan tuli tosi hieno, kuin uusi.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
MR 96:nen toimi oikein hienosti kotimatkalla Kajaaniin! Saabilla ajamisesta voi nautiskella tällä Saabilla. Kotimatkalla mittariin pätkähti tällaiset lukemat! Myöhästyin kuvan otossa sen verran, tuo viimeinen kasi puoleksi karkasi!
Nyt voin muutaman hetken nautiskella nostalgisesta Saab-ajelusta!
Nyt voin muutaman hetken nautiskella nostalgisesta Saab-ajelusta!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Itsellä moinen lukema vasta edessä päin(ajettu 86tkm)....ja ensimmäistä kertaa auton historiassa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä se on mukava ajopeli tämä 96:nen ja toimiva vapaakytkin! Kun itse aikanaan ostin 1971 ekan 96:sen ja sen jälkeen vielä neljä muuta uutta 96:sta, niin tällä MR autolla nautiskelun kyllä varmaan ymmärtää!
Minä olen ajanut näillä 96:lla tuossa edellä kuvatun kilometrin myös ekalla kierroksella kuusi kertaa! Nyt kun muistelee noita aikoja, niin kyllä sitä monenlaisia reissuja silloin 96:lla tuli ajeltua?!
Sillon -70 luvulla ei näitä bensatolppia ollut yhtä tiheästi kuin nykyisin. Silloin kuupan perässä oli aina lisätankki, että bensaa riitti tolpalta tolpalle! Silloin ei myöskään tarvinnut kuupan tankkiin venttiilinsuoja-aineita lisäillä, kun bensa oli hieman toisenlaista! Kiva muistella näitä näin jälkeen päin. Ne tulevat aina mieleen, kun tällä MR autolla ajelee.
Minä olen ajanut näillä 96:lla tuossa edellä kuvatun kilometrin myös ekalla kierroksella kuusi kertaa! Nyt kun muistelee noita aikoja, niin kyllä sitä monenlaisia reissuja silloin 96:lla tuli ajeltua?!
Sillon -70 luvulla ei näitä bensatolppia ollut yhtä tiheästi kuin nykyisin. Silloin kuupan perässä oli aina lisätankki, että bensaa riitti tolpalta tolpalle! Silloin ei myöskään tarvinnut kuupan tankkiin venttiilinsuoja-aineita lisäillä, kun bensa oli hieman toisenlaista! Kiva muistella näitä näin jälkeen päin. Ne tulevat aina mieleen, kun tällä MR autolla ajelee.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
On näissä vanhemmissa Saabeissa sitä jotain
Itse sain vasta viime kuussa selville, että oman kuupan mittari ei ole pyörähtänyt vielä kertaakaan ympäri. Sain kiinni edellisen omistajan, joka kertoi, että auto on ollut samassa perheessä koko ikänsä ja tietää varmuudella, ettei 100tkm ole vielä ylitetty. Ensimmäinen omistaja oli kuulemma ajanut uudesta asti vain kesäisin Outoa, mutta selittää hyvä kuntoista ja alustaltaan vähä ruosteista koria, sekä mukana tulleita hakkapeliitan 70-80luvun renkaita .
Tuo sinun sininen on upea, ehkä oma olisi vielä joskus yhtä hienossa kunnossa!
Itse sain vasta viime kuussa selville, että oman kuupan mittari ei ole pyörähtänyt vielä kertaakaan ympäri. Sain kiinni edellisen omistajan, joka kertoi, että auto on ollut samassa perheessä koko ikänsä ja tietää varmuudella, ettei 100tkm ole vielä ylitetty. Ensimmäinen omistaja oli kuulemma ajanut uudesta asti vain kesäisin Outoa, mutta selittää hyvä kuntoista ja alustaltaan vähä ruosteista koria, sekä mukana tulleita hakkapeliitan 70-80luvun renkaita .
Tuo sinun sininen on upea, ehkä oma olisi vielä joskus yhtä hienossa kunnossa!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään täällä Kainuussa oli todella upea päivä. Se innosti kuvaamaan tuota omaa MR Saab V4 GL Superia tuolla Paltaniemen upeissa paikoissa Eino Leinon kirjailijatalon pihassa, Paltaniemen museotien maisemissa ja Oulujärven rannalla auringon laskua ihaillen! Tässä kuvien satoa ihailtavaksi!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään täällä Kainuussa on ollut vaihteeksi sateinen päivä pitkän poutajakson jälkeen. Siksi jousinkin talliin askartelemaan 96:sen kanssa. Olen aiemmin saanut käsiini alkuperäisen Saabin kellon 96:seen.
Tältä kello näyttää omalla paikallaan. Kello toimii erinomaisesti! Virran otin kellolle suoraan sulakerasialta ja kellon valon yhdistin míttarivaloihin. Systeemi toimii erinomaisesti. Hienoa saada tällainen alkuperäinen lisävaruste autooni.
Nyt tämä autoni on täsmälleen siinä kunnossa, millaisena tälläinen auto oli omanani vuonna 1979!
Tämä 96:sen projekti taitaa olla nyt "nautintavaiheessa"! Nyt minulla on kaksi autoa valmiina "vain nauttimiseen", tämä MR 96:nen ja tuo punainen 900 Turbo S! Siis jatkossa täytyy energia kohdistaa kohti uusia seikkailuja 2-ovisen 900 Iivarin kanssa!
Tältä kello näyttää omalla paikallaan. Kello toimii erinomaisesti! Virran otin kellolle suoraan sulakerasialta ja kellon valon yhdistin míttarivaloihin. Systeemi toimii erinomaisesti. Hienoa saada tällainen alkuperäinen lisävaruste autooni.
Nyt tämä autoni on täsmälleen siinä kunnossa, millaisena tälläinen auto oli omanani vuonna 1979!
Tämä 96:sen projekti taitaa olla nyt "nautintavaiheessa"! Nyt minulla on kaksi autoa valmiina "vain nauttimiseen", tämä MR 96:nen ja tuo punainen 900 Turbo S! Siis jatkossa täytyy energia kohdistaa kohti uusia seikkailuja 2-ovisen 900 Iivarin kanssa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä tuo Toni tekee hienoa Saabia tuosta punaisesta 96:sta! Minä rakentelen näitä omiani toisella tavalla, tavoitellen sitä aikakauden alkuperäistä tyyliä? Näitä molempia Saabien rakentelua tarvitaan. On hienoa, että erilaisia ajatuksia tulee esille näiden erilaisten harrastusten tuotoksina!
Näin sateisena päivänä sain tuolta matkahuollosta jälleen paketin! Sieltä löytyi taas omiin projekteihini sopivaa "kamaa"! Sieltä löytyisi 900 Iivariin ihka uudet takavalot ja suihkun ehjiä putkia, hieman käytettyjä mutta ehjiä ja ihka uusiakin? Olin etsinyt kauan ehjiä aikakauden (1984) etuturvavöitä, nyt nekin löytyivät. Lisäksi paketissa oli kolme paria 96:seen ja 99:siin sopivia Hellan umpioita!
Taas on materiaalia korjailla näitä vanhoja autoja ja yllä pitää niiden kuntoa!
Näin sateisena päivänä sain tuolta matkahuollosta jälleen paketin! Sieltä löytyi taas omiin projekteihini sopivaa "kamaa"! Sieltä löytyisi 900 Iivariin ihka uudet takavalot ja suihkun ehjiä putkia, hieman käytettyjä mutta ehjiä ja ihka uusiakin? Olin etsinyt kauan ehjiä aikakauden (1984) etuturvavöitä, nyt nekin löytyivät. Lisäksi paketissa oli kolme paria 96:seen ja 99:siin sopivia Hellan umpioita!
Taas on materiaalia korjailla näitä vanhoja autoja ja yllä pitää niiden kuntoa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kun helmikuussa tein peräkärriini sivusta aukeavan kuomun, niin "JKen" ehdotteli hieman kärrin tuunausta! Silloin itsekin innostuin aiheeseen, mutta eikös tuo vaan siirtynyt ja siirtynyt! Lopulta ihan unohtuikin, mutta ei lopullisesti!
Nyt on sitten kärrin perää tuunattu, laitoin siihen tälläisen Saab-Scania merkin!
Tänään olen saanut syksyn pilkeurakkani valmiiksi! Nyt olis taas tarkoitus mennä pariksi päiväksi Saarijärvelle tekemään -84 2-ovisen 900 Iivarin kasausta oikein tositarkoituksella! Saas nähdä mitä siitä seuraa?
Kuvia laittelen tuloksista viikonlopulla näkyville!
Nyt on sitten kärrin perää tuunattu, laitoin siihen tälläisen Saab-Scania merkin!
Tänään olen saanut syksyn pilkeurakkani valmiiksi! Nyt olis taas tarkoitus mennä pariksi päiväksi Saarijärvelle tekemään -84 2-ovisen 900 Iivarin kasausta oikein tositarkoituksella! Saas nähdä mitä siitä seuraa?
Kuvia laittelen tuloksista viikonlopulla näkyville!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No jos yhtään sinne päin menee mitä nuo muut autosi, niin varmasti todella siistiä lopputulosta saadaan taas odotella Ei nuita sinun autojasi voi kuin kehua ja ihailla! Sen verran hyvin olet niitä laitellut!ristos kirjoitti: Tänään olen saanut syksyn pilkeurakkani valmiiksi! Nyt olis taas tarkoitus mennä pariksi päiväksi Saarijärvelle tekemään -84 2-ovisen 900 Iivarin kasausta oikein tositarkoituksella! Saas nähdä mitä siitä seuraa?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään se sitten alkoi! Pitkään tämä 1984 mallin 2-ovinen 900 Iivari sai vuoroaan odottaa? Nyt lopulta otin sen kasaukseen. Heti alkuun piti kurkata kuinka paljon tuhoja tuonne alle oli tullut, tämän lähes kolmivuotisen odottelun aikana? Eikös sitä sanota, että sitä saa mitä tilaa, niin tässäkin tapauksessa! ruosteessa ovat navat ja jarrulevyt. Noiden ruosteisen jarrulevyn alla on kuitenkin molemmin puolin aivan uudet navat ja laakerit! Pohjassa on kohtia, mitä pitää tektylöidä! Pakoputki kuitenkin tuntuu olevan ihan kunnossa. Siis fiksausta riittää!
Sitten pääsikin tuon sisustamisen pariin. Aluksi lattian äänieristeet paikoilleen ja pestyt lattiamatot paikalleen eteen sekä taakse. Sen jälkeen keskikonsoli paikoilleen, niin tästä se on hyvä startata!
Aiemmin verhoiltu sisäkattokin ja ihka uusi ratti näyttävät nyt puhtaassa autossa ihan mukavilta.
Iltapäivällä otin sitten tuon auton maalipinnan käsittelyyn, että mitä sieltä oikein löytyy? Tällainenhan sieltä löytyi? Samalla ajattelin ihmetellä onko tämä auto näin parempi?
Vai onko tämä parempi?
Huomenna pitää sitten käydä etupenkkien kimppuun? Kuskin penkin selkänoja on turvavyön runtelema ja siihen pitää laitella uusi verhoilu! No, huomisen touhuista lisää sitten huomenissa! Tämä askartelu on kivaa!
Sitten pääsikin tuon sisustamisen pariin. Aluksi lattian äänieristeet paikoilleen ja pestyt lattiamatot paikalleen eteen sekä taakse. Sen jälkeen keskikonsoli paikoilleen, niin tästä se on hyvä startata!
Aiemmin verhoiltu sisäkattokin ja ihka uusi ratti näyttävät nyt puhtaassa autossa ihan mukavilta.
Iltapäivällä otin sitten tuon auton maalipinnan käsittelyyn, että mitä sieltä oikein löytyy? Tällainenhan sieltä löytyi? Samalla ajattelin ihmetellä onko tämä auto näin parempi?
Vai onko tämä parempi?
Huomenna pitää sitten käydä etupenkkien kimppuun? Kuskin penkin selkänoja on turvavyön runtelema ja siihen pitää laitella uusi verhoilu! No, huomisen touhuista lisää sitten huomenissa! Tämä askartelu on kivaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Siinä se päivä taas tuhraantui! Todellakin tuhraantui, sillä olin hyväuskoisuuttani luullut saavani tämän 900 Iivarin sisustuksen paikoilleen? No, en saanut.
Aluksi aikaa kului ja kului, mutta löytyihän se etsitty "torx" lopulta? Siis mikä "torx", se torx mikä pitää 900:sen niskatukea paikallaan. Että osaakin olla mielenkiintoisessa paikassa ja vaati aika ronskia otteita ennenkuin luovutti!
No, kun sain tuon niskatuen pois, niin pääsin vaihtamaan "uuden vanhan" verhoilun kuljettajan istuimeen. En ollut aiemmin hommaa tehnyt, niin varmasti kaikki "mutkat" piti koukkia, mutta sainpas vaihdetuksi!
Kun tuon etupenkin selkänojan verhoilun jälkeen tarkastelin noiden istuimien kuntoa? Ja siitä sitä lisähommia irtosi? Istuinosien pohjat olivat osin vajonneet ja niiden korjailussa ja tiukkauksessa sai kyllä tuskailla lähes koko iltapäivän! Mutta sitkeydellä ja sopimattomalla kielenkäytöllä höystettynä tuokin homma tuli maaliin!
Se täytyy uskoa, että vanhan saaminen jollain lailla asialliseen kuntoon vaatii välillä melkoisia ponnisteluja. Tulee kakskertaa ajateltua tätä omaa "viisautta", kun tällaisia hommia tekee?
Ja, minulla olis ollut valmiiksi pesty siisti verhoilu tähän autoon, mutta ei vaan löytynyt siihen takapenkin istuinosaa? Aina ei voi onnistua!
Jos nyt kumminkin? Joltain sattuis löytymään ehjä tuollainen 2-3 ovisen mallin takapenkin istuinosa, niin minulle voisi sitä heti tarjota!
Mutta vielä menee muutama päivä, että tuon leimalle saa? Vielä olis tuon takakontin kannen uusiminen ja maalauttaminen, niin sitten voisi tehdä loppuhommat museointia varten. Mutta eiköhän tuo aikaan valmistune!
Aluksi aikaa kului ja kului, mutta löytyihän se etsitty "torx" lopulta? Siis mikä "torx", se torx mikä pitää 900:sen niskatukea paikallaan. Että osaakin olla mielenkiintoisessa paikassa ja vaati aika ronskia otteita ennenkuin luovutti!
No, kun sain tuon niskatuen pois, niin pääsin vaihtamaan "uuden vanhan" verhoilun kuljettajan istuimeen. En ollut aiemmin hommaa tehnyt, niin varmasti kaikki "mutkat" piti koukkia, mutta sainpas vaihdetuksi!
Kun tuon etupenkin selkänojan verhoilun jälkeen tarkastelin noiden istuimien kuntoa? Ja siitä sitä lisähommia irtosi? Istuinosien pohjat olivat osin vajonneet ja niiden korjailussa ja tiukkauksessa sai kyllä tuskailla lähes koko iltapäivän! Mutta sitkeydellä ja sopimattomalla kielenkäytöllä höystettynä tuokin homma tuli maaliin!
Se täytyy uskoa, että vanhan saaminen jollain lailla asialliseen kuntoon vaatii välillä melkoisia ponnisteluja. Tulee kakskertaa ajateltua tätä omaa "viisautta", kun tällaisia hommia tekee?
Ja, minulla olis ollut valmiiksi pesty siisti verhoilu tähän autoon, mutta ei vaan löytynyt siihen takapenkin istuinosaa? Aina ei voi onnistua!
Jos nyt kumminkin? Joltain sattuis löytymään ehjä tuollainen 2-3 ovisen mallin takapenkin istuinosa, niin minulle voisi sitä heti tarjota!
Mutta vielä menee muutama päivä, että tuon leimalle saa? Vielä olis tuon takakontin kannen uusiminen ja maalauttaminen, niin sitten voisi tehdä loppuhommat museointia varten. Mutta eiköhän tuo aikaan valmistune!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen