Riston vanhojen Saabien projektit!
Riston vanhojen Saabien projektit!
No niin, aihio on kotiin tullut! Tällä palstalla tulen kertomaan jatkossa homman etenemisestä.
Laittelen kuvia, kunhan ehdin. Aloittein tänään pienellä pintojen tutkinnalla. Voisi sanoa, että ihan kohtuullinen aihio tämä on. Ekana hommana joudun vaihtamaan takanavat. Onneksi olen löytänyt markkinoilta kaksi uutta napaa, ja voin uusia molemmat. Se homma tulee siis kerralla kuntoon.
Aikaa projektille on riittävästi, koska museoinnin voin suorittaa aikaisintaan 2015 tammikuussa. Se on tavoite!
Niin, jäi täsmentämättä tarkemmin tuo auton malli, Saab 900i 2-door Coupe Sedan 1984.
En itse tiennytkään näin tarkkaa malliselvitystä ennenkuin kuin luin jutun tämän mallin synnystä viimeisestä Saabistista.
Tiedän, että Pieksämäellä on samanlainen auto ja Se on aivan alkutuotannon autoja. Se voi museoida jo vuoden 2014 aikana. Näin näitä voidaan säästää jälkipolville nähtäväksi.
Laittelen kuvia, kunhan ehdin. Aloittein tänään pienellä pintojen tutkinnalla. Voisi sanoa, että ihan kohtuullinen aihio tämä on. Ekana hommana joudun vaihtamaan takanavat. Onneksi olen löytänyt markkinoilta kaksi uutta napaa, ja voin uusia molemmat. Se homma tulee siis kerralla kuntoon.
Aikaa projektille on riittävästi, koska museoinnin voin suorittaa aikaisintaan 2015 tammikuussa. Se on tavoite!
Niin, jäi täsmentämättä tarkemmin tuo auton malli, Saab 900i 2-door Coupe Sedan 1984.
En itse tiennytkään näin tarkkaa malliselvitystä ennenkuin kuin luin jutun tämän mallin synnystä viimeisestä Saabistista.
Tiedän, että Pieksämäellä on samanlainen auto ja Se on aivan alkutuotannon autoja. Se voi museoida jo vuoden 2014 aikana. Näin näitä voidaan säästää jälkipolville nähtäväksi.
Viimeksi muokannut ristos, La Touko 03, 2014 15:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Seuraillaan.
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Hienoa Risto, ett Saabi saapunut kotiin. Meillä on sama ajatus säästetään vaalean siniset siipisaabit ihmeteltäväksi jälkipolville.
Tässä tehtaan promovideo, että kaikille selviää millainen peli siipisaabi on:
http://www.youtube.com/watch?v=mmo34uFSPgY
Tässä tehtaan promovideo, että kaikille selviää millainen peli siipisaabi on:
http://www.youtube.com/watch?v=mmo34uFSPgY
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Sama video löytyi nauhakokoelmasta, jonka pelastin vuosia sitten kaatopaikkakuormasta. Samasta kasasta löytyivät lukuisat asentajien koulutusvideot yms.Henkka poika kirjoitti:Hienoa Risto, ett Saabi saapunut kotiin. Meillä on sama ajatus säästetään vaalean siniset siipisaabit ihmeteltäväksi jälkipolville.
Tässä tehtaan promovideo, että kaikille selviää millainen peli siipisaabi on:
http://www.youtube.com/watch?v=mmo34uFSPgY
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Ti Marras 03, 2015 06:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Pesu ja tutkimusmatka on tänäänkin jatkunut? "Yllätykset" tulevat pikkuhiljaa esille, pientä peltihommaa takakontissa ja takana pyöränkoteloissa. Todellakaan nämä eivät olleet yhtään yllätyksiä. Takakontinkansi menee kokonaan uusiksi.
Olen päättänyt, että otan koko sisustuksen väliaikaisesti pois ja laitan tilalle toisen siksi aikaa, kunnes auto menee museotarkastukseen. Minulle jää aikaa laitella alkuperäinen sisustus priimakuntoon!
Rengastus on sen verran surkea, että sekin menee vaihtoon. Tällä asialla ei ole onneksi kiire. Kesäkumeille minulla onkin hankittuna Ronalit, mitkä ovat oikein Saabin lisävarusteita Saabin Sinisin alkuperäisin keskikupeilla. Talvikumit tulen laittamaan alkuperäisille peltivanteille pölykapselein.
Tähän autoon on asennettu takaikkunaan lisäjarruvalo, sen otan pois, koska Se ei kuulu alkuperävarustukseen silloin 1984. Samoin auton etupuskuriin on laitettu lisäkaukovalot. Niiden asennuksessa oli joku oikein porannut reiät puskuriin. Siis haluan ehjän etupuskurin, lisävaloista en perusta!
Konepellin alle en ole vielä energiaani kuluttanut. Sen verran olen autolla ajanut, että moottori tuntui ihan hyvältä. Palataan tähän asiaan sitten myöhemmin.
Haluan jo heti kiittää Pohjalaisen Vesaa hienosta pohdiskelusta ja varaosa-avusta.
Olen päättänyt, että otan koko sisustuksen väliaikaisesti pois ja laitan tilalle toisen siksi aikaa, kunnes auto menee museotarkastukseen. Minulle jää aikaa laitella alkuperäinen sisustus priimakuntoon!
Rengastus on sen verran surkea, että sekin menee vaihtoon. Tällä asialla ei ole onneksi kiire. Kesäkumeille minulla onkin hankittuna Ronalit, mitkä ovat oikein Saabin lisävarusteita Saabin Sinisin alkuperäisin keskikupeilla. Talvikumit tulen laittamaan alkuperäisille peltivanteille pölykapselein.
Tähän autoon on asennettu takaikkunaan lisäjarruvalo, sen otan pois, koska Se ei kuulu alkuperävarustukseen silloin 1984. Samoin auton etupuskuriin on laitettu lisäkaukovalot. Niiden asennuksessa oli joku oikein porannut reiät puskuriin. Siis haluan ehjän etupuskurin, lisävaloista en perusta!
Konepellin alle en ole vielä energiaani kuluttanut. Sen verran olen autolla ajanut, että moottori tuntui ihan hyvältä. Palataan tähän asiaan sitten myöhemmin.
Haluan jo heti kiittää Pohjalaisen Vesaa hienosta pohdiskelusta ja varaosa-avusta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Tänään oli sitten takanapojen vaihtopäivä! Homma sujui erinomaisesti ja työnä Se oli helppo homma. Toinen löytämistäni navoista oli Saabin alkuperäinen varaosa ja toisen tarvikeosan löysin Kajaanin AD-varaosaliikkkeestä.
Menomatkalla korjaamotallille oli meteli aika hurja, mutta paluumatkalle olikin sitten ihan nautinnollinen.
Nyt oli tilaisuus kurkkia tarkemmin auton alle?' Pohja näyttää ihan asialliselta. Taka-akseli on raputeltava puhtaaksi ja pohjailtava ja maalattava. Takakontin vesireiät olivat tietysti kaiken "paskan" peittämät ja siksi sinne saa muutaman paikkauksen tehdä. Pahin homma on vasemman takalokasuojan kotelo, sen kanssa saa tehdä suurimman askartelun!
Molempien ovien alareunat tarvitsisivat pientä ja suurta putsailua! Taidan kuitenkin päätyä parin ruosteettoman oven etsintään! Takakontin kannen olen jo löytynytkin.
Pakoputki on aika uusi, mutta näytti siltä, että ei oltu vaihdon yhteydessä vaihdettu uusia tiivisteitä pakosarjan alle, siis ne on uusittava.
Laturin hihnan vinkuminen sai kuntoon kiristämällä.
Kone tuntui ajossa ajomatkaansa nähden oikein hyvältä, ei muuta kuin lisää ajoa niin vetristyy edelleen!
Näillä hommilla on hyvä jatkaa. Kyllähän tämä peli työtä vaatii, mutta uskon vahvasti lopputuloksen kyllä tekijäänsä "joskus" palkitsevan. Kiva tästä on jatkaa!
Menomatkalla korjaamotallille oli meteli aika hurja, mutta paluumatkalle olikin sitten ihan nautinnollinen.
Nyt oli tilaisuus kurkkia tarkemmin auton alle?' Pohja näyttää ihan asialliselta. Taka-akseli on raputeltava puhtaaksi ja pohjailtava ja maalattava. Takakontin vesireiät olivat tietysti kaiken "paskan" peittämät ja siksi sinne saa muutaman paikkauksen tehdä. Pahin homma on vasemman takalokasuojan kotelo, sen kanssa saa tehdä suurimman askartelun!
Molempien ovien alareunat tarvitsisivat pientä ja suurta putsailua! Taidan kuitenkin päätyä parin ruosteettoman oven etsintään! Takakontin kannen olen jo löytynytkin.
Pakoputki on aika uusi, mutta näytti siltä, että ei oltu vaihdon yhteydessä vaihdettu uusia tiivisteitä pakosarjan alle, siis ne on uusittava.
Laturin hihnan vinkuminen sai kuntoon kiristämällä.
Kone tuntui ajossa ajomatkaansa nähden oikein hyvältä, ei muuta kuin lisää ajoa niin vetristyy edelleen!
Näillä hommilla on hyvä jatkaa. Kyllähän tämä peli työtä vaatii, mutta uskon vahvasti lopputuloksen kyllä tekijäänsä "joskus" palkitsevan. Kiva tästä on jatkaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Riston pyynnöstä laitan kuvan tästä kyseisestä Saabista. Elikkäs tältä se näytti, ennen kuin Risto sen huomaansa otti...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Mahtava aihio museointiin.
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
oli jämerän tuntoinen peli, kun kävin ostoaikeissa testaamassa tuota. Kaupat jäi mun kohdalta, kun olisi tullut mulle käyttöautoksi. Ajattelin että kun on tuo 99 itellä alla niin en viiti toista projektia ottaa. muuten toi ois sitten varmaan mulla.
Ei muutakuin onnea projektiin, ja täytynee tätä seurailla aina välillä.
Ei muutakuin onnea projektiin, ja täytynee tätä seurailla aina välillä.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Eiks sitä sanota, että rohkea rokan syö! ilmoittauduin tuonne Jyskälän potkuihin. Käyn Menomatkalla Pieksämäen Kylmämäellä ja sieltä pojanpoikani synttareille Muurameen. Tavoitteena on sieltä ajella vielä Saarijärven tallille.
Jos tämä värkki toimii tämän reissun kunnialla, niin on se vaan kova peli! Lopulta pitäisi vielä ajaa tällä sinne Procarcentterille? Saas nähdä, kuin käy?
Jos tämä värkki toimii tämän reissun kunnialla, niin on se vaan kova peli! Lopulta pitäisi vielä ajaa tällä sinne Procarcentterille? Saas nähdä, kuin käy?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Matka Kajaanista Pieksämäen kautta Muurameen on alkanut! Moottori sai puoli litraa öljyä ja ei muuta kuin "hanaa"!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Toivottavasti saabi jaksaa perille, vaikka eipä siitä taida olla epäilystä. Katsellaan potkuissa satkua tarkemmin.
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Hyvin käy ja kukkuu!
Tosin aika lämmintä, kun lämppäri on kaikenaikaa päällä. Tuo säädin on rikki. Saan lauantaina uuden, niin ongelma poistuu.
Tosi hyvin tämä kulkee, ties milloin on tälläisellä pitemmällä reissulla ollut? Sehän tässä on, kun tuota mittaria pitää vahdata, ettei mene liian kovaa täällä peltipoliisien viidakossa.
Tosin aika lämmintä, kun lämppäri on kaikenaikaa päällä. Tuo säädin on rikki. Saan lauantaina uuden, niin ongelma poistuu.
Tosi hyvin tämä kulkee, ties milloin on tälläisellä pitemmällä reissulla ollut? Sehän tässä on, kun tuota mittaria pitää vahdata, ettei mene liian kovaa täällä peltipoliisien viidakossa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: 1984 Saab 900i:n matka kohti museointia alkaa!
Hieno reissu ja nyt maistuu kuuma kahvi tuoreen pullan kera täällä Muuramessa. Nyt juhlitaan pojanpojan synttäreitä ja sitten vielä Saarijärvelle.
Ei olis uskonut kuinka hyvää kyytiä tällä -84 Saabilla sai! Hyvin toimi kokoreissun, ei mitään ongelmia. Hieno reissu!
Ei olis uskonut kuinka hyvää kyytiä tällä -84 Saabilla sai! Hyvin toimi kokoreissun, ei mitään ongelmia. Hieno reissu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
1984 Saab 900i, Saab 99 , 1964 Saab 96 matkalla museorekiste
No niin, homma etenee! Huomenaamuna haen Jämsästä Ronalit. Sitten voikin jo valmistautua lauantain Keski-Suomen potkuihin Procarcentterillä. Nähdään lauantaina!
Viimeksi muokannut ristos, Pe Tammi 10, 2014 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen