Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tämän threadin mukaiset ensimmäiset askeleet on otettu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=138419

Ostinpa perjantaina sitten aihioksi 215tkm ajetun MY05 9-3 SS 1.9 TiDS:n, 6-vaihteinen manuaali. Kyseessä kuvan mukainen musta linear. Varustelu ei päätä huimaa, mutta yleissiisti olemus ja kohtuullinen hinta kilometreihin nähden teki päätöksestä helpon.
Kehnohko kuva autosta: https://lh5.googleusercontent.com/-Zzz- ... 002336.jpg

Vanteet ja takaspoileri piristää kivasti ulkonäköä, valitettavasti varusteluna on myös kehnot linear-penkit (sivu ei ole ihan vielä revennyt!), halogeenivalot sekä ES1 radio. Varusteita on ruksittu Driving-paketti, PLUS 16" paketti, sekä sähkösäätöinen kuskinpenkki. Nämä vaikuttaisivat sisältävän siis ainakin rattinapit sekä cruisen ja ACC:kin tietty löytyy. Partikkelifiltteri DPF:kin puuttuu varusteista, mitä en varsinaisesti haitalliseksi asiaksi tässä projektissa laske, mutta eroonhan siitä pääsisi helposti vaikka löytyisikin.

Teknisen kuntonsa puolesta auto vaikuttaa ihan hyvältä aihiolta, jakopään hilut vesipumppuineen vaihdettu alle 10tkm sitten sekä jarrulevyt + palat myös hiljattain.
Varsinaisia vikoja en ole kallistuksenvakaajan puslien narinan lisäksi vielä löytänyt, mitä nyt tyypillisesti EGR vuotelee läpi ja aiheuttaa aaltoilevaa vetoa täyskaasulla.

Ensimmäinen vaihe tässä projektissa tulee olemaan penkitys vakiomuodossaan, sen jälkeen perus virisoftalla + EGR tulpattuna. Siitä lähdetään sitten rakentelemaan ahtimen vaihtoa/muokkausta ja lisäsoftausta. DPF:n poisto kuuluisi tietysti väliin jos sellainen tässä yksilössä olisi. Imusarjan puhdistus on suunnitelmissa myös Liqui Molyn tähän tarkoitetun suihkepullon avulla. Kenties imusarja tulee jossain vaiheessa myös uteliaisuutta purettua ja tarkistettua puhtaus ja läppien kunto.

Kulutustakin seuraillaan. Nyt näytti menevän hupaisan tismalleen ohjekirjan lukemiin. Ostaessa edellisen omistajan sekalainen ajo näytti 5,9l/100km keskikulutusta. Nollasin kotimatkaa varten (400km) ja reipasta moottoritieajoa ja ohituksia sisältävän kotiinpaluun jälkeen ajotietokoneen lukema oli myöskin ohjekirjaa desilleen vastaava 4,9l/100km.
Viimeksi muokannut jcarlson, To Elo 28, 2014 23:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Tämä lähtee ehdottomasti seurantaan!
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Mielenkiintoinen rojekti, seurantaan menee! 8)
Saab 9-3 SS Aero -04
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Projekti alkoi tänään vakiokunnossa penkityksellä, odotetusti teho- ja vääntökäyrissä oli toistettavat montut kuten myös ajossakin voi huomata. Voin liittää käyrän tänne myöhemmin mutta kaunista katseltavaa se ei ole. Ahtosäätö ei toimi oikein, ahdot tekevät dippauksen heti tavoitteeseen noustuaan ja hetken päästä uudelleen. Lukemat sinänsä on lähellä sitä mitä pitikin vakiosta löytyä, eli n. 145hv/320Nm.

Hieman tuli tutkittua pellin alla mahdollisia vikapaikkoja. Ensin silmään sattui hapertunut alipainepumpulta lähtevä ohjausletku VNT:lle. Uusi letku tuli paikalle, mutta ei voittoa, sama ahtokäytös edelleen.

Sen jälkeen syyttävä sormi osoitti MAP-anturia, joka olikin huomattavan karstainen. Kiitos tästäkin EGR:lle. Kuvassa on jopa pahimmat kököt jo tökitty ruuvarilla pois, oli vielä karmeamman näköinen. Putsattuna parempi, mutta ei muutosta vieläkään.

EGR:n tulppasin seuraavaksi (softa vielä vakio, mutta ei aiheuta ongelmia ajoon tai tehoihin. Vikakoodin tekee ja vikavalo palaa kyllä tietyn ajosyklin jälkeen). Ei mitään eroa tässäkään tapauksessa harmillisesti.

Epäilykset kohdistuvat kuitenkin edelleen MAP-anturiin. Näyttää nimittäin 112KPa (0,12 bar) ahtopainetta moottori sammutettunakin virrat päällä. Baroanturi näyttää oikeaa 100KPa ilmanpainetta. Jos virhettä on tuon verran ja virhenäyttämä vielä kasvaa ahtojen noustessa niin on selvä että ilmamäärä ei tule olemaan riittävä.

TECH2:lla käytöstä seuraillessa käykin niin, että ahdot nousevat ensin erittäin hyvin (jos MAP:ssa offsettia niin sehän huijaa jatkuvasti ahtojen olevan muka korkeammat), mutta heti kun tavoite saavutetaan niin VNT-ohjaus avaa siipiä ja ahdot tipahtavat 0,2 bar tavoitteesta. Sama toistuu n. tuhat kierrosta myöhemmin kun PID-ohjaus tekee samanlaisen montun. Monttujen kohdalla MAF:n mittaama ilmamassa tipahtaa todennäköisesti savurajoittimen alapuolelle, jolloin se leikkaa syöttöä. Tämä puolestaan näkyy dippinä väännössä. Näissä oleva EDC16:han pyytää tiettyä ahtopainetta, mutta tarkistaa MAF:n ja laajakaistalambdan avustuksella että todellinen ilmamäärä on riittävä jottei savutusta synny. Syöttöä rajoitetaan tarvittaessa jos ilmamäärä on alhaisempi kuin muutoin tavoiteltava vääntö (syöttö) vaatisi savuttomaan palotapahtumaan.

Nyt tarvittaisiin hieman sellaisen TiDS:n omistajan apua jolla on (mikä tahansa) OBD-lukija, esim. OP-Com tai joku ihan geneerinenkin. Haluaisin tietää mitä muiden autoissa näyttää MAP-anturi ahtopaineeksi kun moottori ei käy mutta virrat ovat päällä. Ei ole jäänyt mieleen enkä hoksannut aiemmin katsoa vaikka juuri tänään pihassa kävikin ennen tämän auton ihmettelyä 1kpl TiDS ja 1kpl TTiD. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Virrat päällä, sammutettuna:
- Barometric Pressure 100 kPa (3.94V)
- Boost Pressure 98kPa (1.58V)

Tyhjäkäynnillä:
- Barometric Pressure 100 kPa (3.94V)
- Boost Pressure 100kPa (1.60V)

2000rpm paikoillaan:
- Barometric Pressure 100 kPa (3.94V)
- Boost Pressure 109kPa (1.74V)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kiitos. Rikki on siis, orkkis Bosch lähti samantien tilaukseen ebaysta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Uusi anturi saapui ja vaihdoin sen paikoilleen. Helppo homma, alle 5min. Keltainen lukitusklipsi liittimessä pitää keplotella ensin irti että liitin aukeaa.

Testerillä totesin heti että nyt sammutettuna anturi ei näytä enää ahtopainetta kuten vanha rikkinäinen. Ja kuten odotettua oli, vika on tiessään. Ahtopaine seuraa hyvin pyydettyä eikä aaltoile enää. Vetokin on nyt tasaista kuten kuuluukin. Seuraavaksi virisoftaa sisään ja penkitykset ehjänä vakiona sekä softaviritettynä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jatketaanpa yksinpuhelua. WinOLS tulille ja uusi softa sisään nyt kun tuli todettua että toimii vakiona. Löytyihän sitä kulkua ja EGR poistui softastakin, tulppasin jo aiemmin levyllä mutta nyt ei enää vikavalokaan kiusaa. Penkitys saa odottaa vielä toiseen päivään, vaan eipä tuo taida vakiona 8s 0-100 vetäisyyn kyetä eli jonkinlaiseen alkuun on projektissa päästy. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Kyllä on Saab laittanut johdot/letkut kuin Ryssä.
Eisole poika mikhään.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

No jotta ei tarttisi ihan yksin jutella niin niitä vakio vs stage käyriä odotellaan ja sitä projektin etenemistä vielä kuumeisemmin. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Todella mielenkiintoinen projekti. Onko mitään arvausta mihin orkkis cooleri ja pakoputkiston rittää ennen kun alkaa ahdistaan?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne varmasti siellä 250hv tienoilla jo tuntuvasti ahdistaa, mutta onhan noilla vakioilla (samat) TTiD:stä 220hv penkitelty. Todennäköisesti tulee molemmat kyllä paranneltua, cooleriksi saa käymään bensamalliin tehdyn edullisen "bolt-on" kiinacoolerin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
porta
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja porta »

Moi,
Mistä tilasit MAP:n ja mitä maksoi postikuluineen? Katselin ebaysta niin ilmeisesti aika paljon myyvät tarvikeosana sitä eikä alkuperäisenä (bosch)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tänään tuli hieman penkiteltyä autoa. Tehojen osalta tulos oli tässä yksilössä tässä vaiheessa vielä pettymys, syynä hengenahdistus yläkierroksilla. 3000rpm jälkeen vääntö romahtaa koska ilmaa ei koneesta läpi mene ja savurajoitin sitä kautta estää syöttöä kasvamasta pyydettyyn. Savuta ei, mutta ei kierroksilla kuljekkaan. Ilmanputsari tuli ainakin todettua melko tukkoiseksi, 120tkm näemmä viime vaihdosta takana..
Tämän lisäksi tiedossa onkin jo että imusarja vuotaa läppien akseleista oikein reippaasti, komeat suhinat ja puhinat sieltä ajellessa kuuluukin ja läpivientien ympäristö lilluu huohotusöljyssä. Eli imusarja menee uusintaan myös. Saattaa olla sisältä melko sottainenkin ainakin MAP-anturin törkyisyyden perusteella.

Vaikka imusarja joka tapauksessa vaihtoon meneekin, niin voisi huvikseen sen cleanerilla putsata ja irrottaessa todeta sitten miten hyvä puhdistustulos on ollut. Mahdollisia syitä hengenahdistukseen voivat olla myös MAF:n väsyneisyys ja/tai läppien kanitus väljyyden ja karstakerroksen vuoksi. Läppämoottorihan tietää vain oman asentonsa, ei läppien todellista asentoa tangon ja nivelien päässä. Tutkittavaa siis on. Sinänsä hyvä että tuli tällainen moniviallinen auto koekappaleeksi niin pääsee tutkimaan ja korjaamaan erilaisia vikoja mitä näissä esiintyy. ;)

Eli esimerkkeinä vioista mitä näissä esiintyy, penkityslappuja useista erilailla viallisista TiDS kolkeista.

Oma auto rikkinäisellä MAP-anturilla (aaltoileva käyrä) vakiosoftalla, sekä vakiosoftalla nyt muuten ehjänä mutta huonosti hengittävänä. Vakiotehot eivät montaa heppaa tukoksesta kärsi koska marginaalia riittää myös vikatilanteissa tehon ylläpitoon. Vääntö näissä tuntuu menevän hieman yli tehtaan lupaaman, ja myös vakiosoftasta voi todeta että vääntöpyyntö on korkeampi kuin mitä papereissa lukee, eli kunhan ilmaa vain alakierroksilla tulee niin huippuvääntöä tulee tuon 20-30Nm enemän kuin luvataan.
Rikkinäisellä MAP-anturilla tulevat ahtoseilaukset ja sitä myöten ikävät kuopat käyrässä tuntee myös erittäin hyvin vedossa kadulla.

Kolme vetoa ehjällä anturilla mutta viallisella imusarjalla (ehkä myös muutakin tukosta). Käyrät ihan nättejä, mutta 3000rpm jälkeen huomaa pykälän joka ei sinne kuulu, sekä laskusuuntaisen käyrän jonka muoto on kaikissa versioissa sama. Tehoja jää pyydetystä uupumaan n. 25hv molemmissa virisoftissa, väännöstäkin jonkin verran. Vakio kärsii jokusen hepan.

Lopuksi pari vetoa toisella autolla (-08 DPF:n kera), joka oli muuten kunnossa mutta EGR jumitteli ja päästi läpi. Myöhemmin tulppaamalla oireet poistuivat, oireili myös huonolla käynnistymisellä etenkin kuumana. Vakiovedossa vuoto näkyy vähän heikkona heräämisenä sekä tästä johtuvana ahtojen ja vääntöjen piikkauksena. Viritettynä kun jokainen gramma ilmaa tarvitaan savutuksen välttämiseen (DPF!), niin raikkaan ilman saamisessa tuleva aaltoilu näkyy myös heti väännön aaltoiluna. Teho ja vääntö olivat kuitenkin mitä pitääkin.

Pienet sahalaidat käyrissä mm. 3500rpm jälkeen ovat muuten artifaktia rullaushäviöiden mittauksessa tulevasta resonoinnista, eivät näy pyörätehoissa.

Tarina jatkuu lomien loputtua eli elokuun puolivälin jälkeen..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin