Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 215hv

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Risto Vee kirjoitti:Mites tuo 2008 1.9 TiD eroaa tuosta TiDS:stä? Lähinnä virityspotentiaalin puolesta?

1.9 TiD 2004–present I4 8V Z19DT 1910 cc 88 kW (120 PS; 118 hp) @ 4000 rpm 280 N·m (210 lb·ft) @ 2000–2750 rpm High-pressure

Liityn kanssa tähän joukkoon jatkaen kysymystä:

Mikä ero 1.9Tids ja 1.9Tid:llä?

Ja aihetta ohittaen: Mitäs tuosta 1.9Tid:stä lähtee softaamalla ulos? 180hv/400nm? Tarvis torpata egr&dpf ja ottaa samalla jotain iloa itsellekin. Onkos herra Carlson suunnitellut tulevansa rannikkoa alas lähiaikoina? Ainakin mun mopon saa hoidella :)
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ysikoo kirjoitti:Ei liity suoranaisesti tähän projektiin, mutta tuli mieleen: Nykydieseleissä laajakaistaa käytetään siis varmistamaan se, ettei savutusta esiinny? Millaisella seoksella dieseliä ajetaan, esim. huippuväännön kohdalla?
Laajakaista-lambdaa käytetään lähinnä diagnostiikkana. Savurajoitus perustuu ilmamassamittarin signaaliin jonka avulla tiedetään paljonko polttoainetta saa ruiskuttaa per työtahti jotta lambda ei mene liian matalaksi. Huippuväännön kohdalla sallitaan jopa lähelle lambda 1.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

hei9n kirjoitti: Mikä ero 1.9Tids ja 1.9Tid:llä?

Ja aihetta ohittaen: Mitäs tuosta 1.9Tid:stä lähtee softaamalla ulos? 180hv/400nm? Tarvis torpata egr&dpf ja ottaa samalla jotain iloa itsellekin. Onkos herra Carlson suunnitellut tulevansa rannikkoa alas lähiaikoina? Ainakin mun mopon saa hoidella :)
Punainen T tarkoittaa TiDS:iä nimenomaan, eli 150hv ja 16-venttiilinen versio. Moottorikoodi Z19DTH. Se n. 180/400 on lukemat näistä.
Ei ole suunnitelmia reissuihin tällä hetkellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

MAP:sta: tilasin itsekin uuden boschilaisen ja tänään heitin paikoilleen. Vielä en ole ehtinyt koeajolla. Voi järkytys miten paskanen vanha anturi oli. Mitään "anturikarvaa" ei näkynyt ja anturipäätä suojaava "kehikko" oli 90 % tukossa. Anturi oli kuin uitettu jossain terva-astiassa ja sen jälkeen pyöritelty hiekassa :)

Pientä aaltoilua on ollut havaittavissa kiihdyttäessä, ei siis nykytystä tms terävää. Imusarja vaihdettu jotain 40 tkm sitten, egr poistettu n. 20 tkm sitten ja nyt autoiltu yhteensä 220 tkm. MAP oli tod. näk. alkuperäinen...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Projekti nytkähti taas eteenpäin. Vanha imusarja vaihtui uuteen. Itse asiassa "vanha" oli jo kertaalleen vaihdettu, vuosimallistanssaus oli -06. Ei se itse asiassa edes niin paha ollut, hieman klappia mutta läpät kyllä toimivat kuten pitää. Kokeilin eroa myös läpät täysin auki jumitettuna, eikä ajossa huomaa eroa eli sinänsä ne voisi kyllä halutessaan myös poistaa. Tehonpuutteen syy löytyikin ihan muualta ja suhinatkaan ei tuolta läppien läpivienneistä tulleet, mutta tulipahan nyt vaihdettua uusi. Jos joku haluaa kohtuukuntoisen imusarjan ja siihen kuuluvan läppämoottorin niin edullisesti voin luopua. Samalla vaihtui termostaatti, nyt lämmöt pysyy tismalleen vaakatasossa kuten pitääkin, eikä hieman alapuolella.

Kiinnostavimpana asiana tuli säädettyä penkissä ja tien päällä loggailemalla softaa paremmaksi, nyt uudet lukemat vakiokuntoisesta 150hv TiDS:stä ovat 192hv/432Nm, ja tietenkin ilman tarpeetonta savutusta. Vakioraudan rajat taisivat löytyä, enempää ei huipputehoa saanut puristettua ainakaan ilman kohtuutonta savutusta, lämpökuormitusta ja ahtimen ylikierroksia. Lisävääntöä olisi saatavilla ja vakiokytkimen pitäisi kestää jopa 500Nm, mutta käyrän muodosta tulisi epämiellyttävä. Seuraavana etappina hengityksen mekaanista parantelua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Näyttää kohtuulliselta..

Vieläkö sulla oli DPF käytössä? Koitin silmäillä ketjun mutta ei osunut silmään..
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mikäs oli se oikea ongelma?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja pjv »

jcarlson kirjoitti:Partikkelifiltteri DPF:kin puuttuu varusteista
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ok.

Hyvältä näyttää virit, jatka raportointia vaan JC..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo tässä mallissa ei ollut hiukkassuodatinta tehtaan jäljiltä. Mutta käytännössä samat lukemat irtoaa myös DPF mallista, ehkä pari heppaa vähemmän.

Kevyempi 180hv/400Nm softaversiokin löytyy (tai voi toivoa tietysti mitä vaan alle tuon maksimilukeman), mutta en näe mitään kestävyysongelmia tässä nykyisessäkään.

Tehonpuute oli yhden rajoittimen väärä asetus softassa, homman selvittelyä sotki se että TECH2:lla katsotut MAF-lukemat näytti puutaheinää graafitilassa. OP-COM on huomattavasti parempi työkalu loggaukseen, ja sitä olenkin tätä nykyä käyttänyt. Saa mukavasti logit exceliin analysoitavaksi. Reilut 160g/s näkyy olevan se maksimi ilmamassa mitä tästä Z19DTH vakioturbosta irtoaa mitenkään järjellisesti.

Jos kiinnostusta on, niin TTiD optimointikäppyröitäkin löytyy, tällä hetkellä 225hv DPF poistettuna mutta muutama säätö on vielä takataskussa analysoinnin ja laskennan perusteella.. Jos sen 230hv saisi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nipponkippo
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja nipponkippo »

Mukavat lukemat tuli! Riittääkö suuttimet vielä pidemmälle? Onko ahdin valinta tehty? Tuos kesällä ooppelia säädettiin penkis, siinä tuli rajat vastaan 184hp 450nm.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä riittää suuttimet vielä, odotusarvo oli että sinne 250hv asti piisaisi. TTiD suuttimethan vaikuttaisi olevan aavistuksen isommat ja sellaiset tarvittaessa voisi löytyä, mutta katsotaan nyt mitä vakiosuuttimilla saa. Ilmansaanti siellä paljon aiemmin rajoitteeksi tulee, viriahtimeksi on suunnitteilla GT1756 hybridi. Tosiaan vääntöähän tuolta vielä saisi, mutta sitä en tämän enempää halunnutkaan, tulee omasta mielestä tylsän tuntuinen eli liian jyrkästi laskeva vääntökäyrä sekä tarpeetonta savua vääntöpiikin kohdalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onko tänne tullut mitään uutta talvirenkaiden iloksi?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä ole kerennyt vielä, mutta kaipa tässä talven mittaan.. Tällä hetkellä juuri sataneella lumella ei tosiaan kauheasti lisätehoa osaa etuvetoiseen kaivata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Viesti Kirjoittaja AZP »

Narsissit kurkkii kukkapenkeissä ja prätkäkausikin on korkattu. Onkohan kiisseliviritysprojektissa tapahtunut mitään uuttä.

Jo jonkin aikaa seuraillut NG-kolkkien hintoja ja eilen laskeskelin että jopa meikäläisen alle 10 tkm vuosiajoilla voisi öljykäyttöinenkin kone olla järkevä. Valikoimaa automaattivaihteisissa farmarikolkeissa kun tuntuu olevan melko vähän, niin ei viitsi sulkea dieseleitä ilman perusteita pois. Lisäksi tämä ketju herätti kiinnostuksen TTiD:n lisäksi myös TiDS:iä kohtaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin