Junatallin NG-satku
Junatallin NG-satku
Jaahas, vois kait sitä huvikseen rustata tännekin juttua tuosta omasta rönttä-saabista.
Eli kaikki lähti viime kesänä siitä liikenteeseen kun tehua piti saada berberin alle, kasitappinen obelixi alkoi tuntumaan vähän liian hitaalle ja rahulit poltti taskussa..
Kuva keväältä, vahattuna ja muutenkin läpikäytynä:
Tampereelta löytykin sopiva kanditaatti, taitaa olla sen alueen kavereille tuttu peli? Virilista oli omaan silmään miellyttävä ja hintakin tuli sopivasti alaspäin joten pitihän se sitten hakea pois..
Kunnostettavaa oli, mutta pienellä rakkaudella ja migin käryttämisellä sitä saatiin kuin saatiinkin leima papereihin.. Täytyy etsiä jostakin kuvat ostohetkeltä, oli nimittäin sen verta karskin näköinen peli että huhhuh. Vanha, todella mätä takaluukku on vaihtunut ruostettomaan kolkin vastaavaan, aplaripintainen konepeitto vaihtui purkaamolta hyväpintaiseen peltiin pelkällä ruosteisella lohkolla ja muutenkin koitettu vähän siistiä pintoja.. Ovet on aika heikossa hapessa, täytyy nekin vaihtaa kolkin vastaaviin kunhan tässä finanssit paranee
Ja korisarjaa. Ja siipeä. Ja vannetta. Ja sisustaa. Parannettavaa siis löytyy, tarkoituksena on tehdä auto joka miellyttää käyttiksenä, sellainen NGsatku joka olisi pitänyt rullata jo uutena peikkokaupungin linjalta..
Softausvehkeet tuli hommattua kesällä ja hetihän sitä piti pontikan kanssa alkaa läträämään.. Bensapumppu ainakin kiittää, sen verta jo kurisee käynnistäessä..
Koneremppa on tässä ollut varmaan viimeiset puoli vuotta mielessä, varastossakin pyöri ylimääräinen 2.3 kampiakseli ajalta jolloin saabit kiinnosti yhtä paljon kuin kilo sitä itseään.. Eipä silloin olisi uskonut että joskus vielä oksentava lokki komeilisi meikäläisenkin auton keulassa..
Talvella tuli hamstrattua pitkälohko 2.3 tallille, Sulo Vilenin tavoin "Kun halvalla sai".. Pitkälohkosta otettiin uusiokäyttöön männät ja kanget, isäukko sorvasi 7mm helmoista pois niin mahtuu pyörimään myös lyhytlohkossa:
Hyvin näyttää muuten purevan tuo puhallussooda vaikka massaruiskusta sitä suhuttelin...
Pari lauantaita takaperin seurustelin kahden punaisen ja etanolihuuruisen peltirasian kanssa ja lopputuloksena oli tämä:
Siellä ne pitkälohkon mukit istuu:
Väliaikafiilistelyä, ketjut paikallaan, nokat kohdallaan, kaikki tiivistepinnat liimattu Toyotan tiivisteliimalla ja kiristintä vaille muutenkin nipussa:
Eilinen alkoi näillä fiiliksillä, kone kannakkeissaan kiinni ja kaikkien roippeiden ruuvaus alkakoon:
Venakoppa on vielä väärällä desimaalilla, 2.3 odottaa hiekkapuhallusta ja VHT Wrinkleä. No, kaikki aikanaan...
Tänään tuli otettua ensisavut ja voi pojat, sehän toimii:
http://www.flickr.com/photos/tth1725/9883722706/
Spekti-lista:
B234 pitkälohkon mukeilla
B234i-nokat
GT28RS A/R 0.64 vakio pakosatsissa
630cc Dekat kuseksimassa pitkin seiniä
450lph Walbron E85 pumppu odottaa asennusta
Spec 3 + Viggen-asetelma
Kolkki-aeron laatikko
Tulevaisuus? Ostin tämän auton sillä tarkoituksella että opettelen softaamaan ja perehdyn muutenkin enemmän moottoritekniikkaan näin hienosti sanottuna. Kun rahatilanne sallii niin pellin alle päätyy sopivan kokoinen EFR ja sitten revitään kaikki vääntö koneesta irti mitä on saatavissa (ja vaihdelaatikko kiittää)..
Korihan tässä autossa on huono ja kun aika jättää, saattaa tämä tekniikka löytää kodin jostain aivan muusta vehkeestä.. No, pidetään nämä pervot mielikuvat vielä omana ideana mutta teitä on varoitettu..
Laitetaanpa vielä sokerina pohjalla kuva minkälaisena tän röntän voi nykyään nähdä liikenteessä:
Eli kaikki lähti viime kesänä siitä liikenteeseen kun tehua piti saada berberin alle, kasitappinen obelixi alkoi tuntumaan vähän liian hitaalle ja rahulit poltti taskussa..
Kuva keväältä, vahattuna ja muutenkin läpikäytynä:
Tampereelta löytykin sopiva kanditaatti, taitaa olla sen alueen kavereille tuttu peli? Virilista oli omaan silmään miellyttävä ja hintakin tuli sopivasti alaspäin joten pitihän se sitten hakea pois..
Kunnostettavaa oli, mutta pienellä rakkaudella ja migin käryttämisellä sitä saatiin kuin saatiinkin leima papereihin.. Täytyy etsiä jostakin kuvat ostohetkeltä, oli nimittäin sen verta karskin näköinen peli että huhhuh. Vanha, todella mätä takaluukku on vaihtunut ruostettomaan kolkin vastaavaan, aplaripintainen konepeitto vaihtui purkaamolta hyväpintaiseen peltiin pelkällä ruosteisella lohkolla ja muutenkin koitettu vähän siistiä pintoja.. Ovet on aika heikossa hapessa, täytyy nekin vaihtaa kolkin vastaaviin kunhan tässä finanssit paranee
Ja korisarjaa. Ja siipeä. Ja vannetta. Ja sisustaa. Parannettavaa siis löytyy, tarkoituksena on tehdä auto joka miellyttää käyttiksenä, sellainen NGsatku joka olisi pitänyt rullata jo uutena peikkokaupungin linjalta..
Softausvehkeet tuli hommattua kesällä ja hetihän sitä piti pontikan kanssa alkaa läträämään.. Bensapumppu ainakin kiittää, sen verta jo kurisee käynnistäessä..
Koneremppa on tässä ollut varmaan viimeiset puoli vuotta mielessä, varastossakin pyöri ylimääräinen 2.3 kampiakseli ajalta jolloin saabit kiinnosti yhtä paljon kuin kilo sitä itseään.. Eipä silloin olisi uskonut että joskus vielä oksentava lokki komeilisi meikäläisenkin auton keulassa..
Talvella tuli hamstrattua pitkälohko 2.3 tallille, Sulo Vilenin tavoin "Kun halvalla sai".. Pitkälohkosta otettiin uusiokäyttöön männät ja kanget, isäukko sorvasi 7mm helmoista pois niin mahtuu pyörimään myös lyhytlohkossa:
Hyvin näyttää muuten purevan tuo puhallussooda vaikka massaruiskusta sitä suhuttelin...
Pari lauantaita takaperin seurustelin kahden punaisen ja etanolihuuruisen peltirasian kanssa ja lopputuloksena oli tämä:
Siellä ne pitkälohkon mukit istuu:
Väliaikafiilistelyä, ketjut paikallaan, nokat kohdallaan, kaikki tiivistepinnat liimattu Toyotan tiivisteliimalla ja kiristintä vaille muutenkin nipussa:
Eilinen alkoi näillä fiiliksillä, kone kannakkeissaan kiinni ja kaikkien roippeiden ruuvaus alkakoon:
Venakoppa on vielä väärällä desimaalilla, 2.3 odottaa hiekkapuhallusta ja VHT Wrinkleä. No, kaikki aikanaan...
Tänään tuli otettua ensisavut ja voi pojat, sehän toimii:
http://www.flickr.com/photos/tth1725/9883722706/
Spekti-lista:
B234 pitkälohkon mukeilla
B234i-nokat
GT28RS A/R 0.64 vakio pakosatsissa
630cc Dekat kuseksimassa pitkin seiniä
450lph Walbron E85 pumppu odottaa asennusta
Spec 3 + Viggen-asetelma
Kolkki-aeron laatikko
Tulevaisuus? Ostin tämän auton sillä tarkoituksella että opettelen softaamaan ja perehdyn muutenkin enemmän moottoritekniikkaan näin hienosti sanottuna. Kun rahatilanne sallii niin pellin alle päätyy sopivan kokoinen EFR ja sitten revitään kaikki vääntö koneesta irti mitä on saatavissa (ja vaihdelaatikko kiittää)..
Korihan tässä autossa on huono ja kun aika jättää, saattaa tämä tekniikka löytää kodin jostain aivan muusta vehkeestä.. No, pidetään nämä pervot mielikuvat vielä omana ideana mutta teitä on varoitettu..
Laitetaanpa vielä sokerina pohjalla kuva minkälaisena tän röntän voi nykyään nähdä liikenteessä:
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Junatallin NG-satku
Perkele jostakin syystä kesken kirjoituksen canusbi teki lakon. Joutu toiseen boksiin turvautumaan, johon ohjelma menikin ilman sen kummempia mukinoita sisään..
Tätä ei taida enää canusbilla saada auki, joutuu BDM-hommiin vai? Oliskos ketään jolla pysyy kolvi kädessä ja BDM-vermeet löytyy? Samalla varmaan vois tehdä T7-päivityksen mankun ohjaukseen...
Tätä ei taida enää canusbilla saada auki, joutuu BDM-hommiin vai? Oliskos ketään jolla pysyy kolvi kädessä ja BDM-vermeet löytyy? Samalla varmaan vois tehdä T7-päivityksen mankun ohjaukseen...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Junatallin NG-satku
Mukava projekti ja mukavasti esitelty!
Re: Junatallin NG-satku
Sano ku tarttet lisää massaa autoo, nii lähetää testivedoille!
Saab 9000 2.3tA 1991 150+dB
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
Re: Junatallin NG-satku
Vaikkei näiden vanhojen paskojen kanssa saisi hermot mennä, mutta nyt vituttaa ja kasvanu varmaan metrin mittainen sladdu tuohon otsalohkoon, vaihdoin uuden etupyöränlaakerin... Video varmaan kertoo loput:
http://www.flickr.com/photos/tth1725/9970023015/
Eli tosiaan, napa heiluu ku hullun mulk*u mielettömän perseessä ja napamutteri kiristettynä napa ottaa tolppaan/olka-akseliin kiinni. En sitten tiedä onko vika Bilteman laakerissa vai vanhassa navassa. No jokatapauksessa, pääsee taas purkamaan tolpan ja prässäilemään, olis mulla kyl parempaaki tekemistä ollu.
No, jotain positiviista on sentään kaivettava: 2.3 vetää aika saatanan mukavasti vaikkei oo ku peruspaineet
http://www.flickr.com/photos/tth1725/9970023015/
Eli tosiaan, napa heiluu ku hullun mulk*u mielettömän perseessä ja napamutteri kiristettynä napa ottaa tolppaan/olka-akseliin kiinni. En sitten tiedä onko vika Bilteman laakerissa vai vanhassa navassa. No jokatapauksessa, pääsee taas purkamaan tolpan ja prässäilemään, olis mulla kyl parempaaki tekemistä ollu.
No, jotain positiviista on sentään kaivettava: 2.3 vetää aika saatanan mukavasti vaikkei oo ku peruspaineet
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Junatallin NG-satku
Alkoi vanha Walbron 255 bensapumppu pitämään semmoista elämää pontikan kanssa että vaihdoin tilalle uuden bensapumpun, Walbron 455lph E85 turbiinipumppu tuli tilalle. Asennus ei ole ihan bolt-on mutta vanhoja osia pystyy käyttämään aika hyvin hyväksi ja vähän ylimääräisiä osia pois jättämällä pumppu menee aikalailla nätisti paikoilleen. Yhden osan tilasin isä-ukolta että sorvaa tuohon pumpun päähän pienen jatkon, niin saa tuon pumpun tukevasti myös yläpäästä kiinni. Tuo pelkkä pumppu on liian lyhyt itsekseen tuohon ämpäriin, yläpää jää vapaaksi ilman tuota holkkia
Pientä koko eroa 255 vs 455:
Tuossa on tuo sorvattu holkki:
O-renkaalla tuo holkki tulee sopivan tiiviisti tuohon ämpärin yläosaan kiinni.
Ämpärin pohjasta piti myös leikata osa pois. 455 pumpun kanssa ei pysty käyttämään originaalia sihtiä vaan joutuu käyttämään tuon pumpun mukana tullutta. Onneks tuo mukana tullut sihti on taipuisa niin ei tarvii sitä enää alkaa puukottamaan tai modaamaan..
Lopullinen fitmentti:
Pientä koko eroa 255 vs 455:
Tuossa on tuo sorvattu holkki:
O-renkaalla tuo holkki tulee sopivan tiiviisti tuohon ämpärin yläosaan kiinni.
Ämpärin pohjasta piti myös leikata osa pois. 455 pumpun kanssa ei pysty käyttämään originaalia sihtiä vaan joutuu käyttämään tuon pumpun mukana tullutta. Onneks tuo mukana tullut sihti on taipuisa niin ei tarvii sitä enää alkaa puukottamaan tai modaamaan..
Lopullinen fitmentti:
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Junatallin NG-satku
mä jätin ton sihdin kokonaan pois ainakin alkuun kun ei se tuntunu istuvan tonne ämpäriin vaikka jyrsisi...ei oo ainakaan heti vetäny itteään tukkoon....
omassani holkin sijasta otin vain yläpään kumista sen sisemmän osan pois...tuli ihan tiukka pelkällä ulommalla rinkulalla.
hyvät ohjeet jatko jalostukseen, kiitos.
omassani holkin sijasta otin vain yläpään kumista sen sisemmän osan pois...tuli ihan tiukka pelkällä ulommalla rinkulalla.
hyvät ohjeet jatko jalostukseen, kiitos.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Junatallin NG-satku
Itellä ainakin oli sen verran paskaa sun muuta pientä kivaa tankin pohjalla että ilman sihtiä en kyllä olis sinne mitään laittanut
Mutta tosiaan, jos sulla on sama pumppu niin tuo mukana tullut sihti on taipuisa. Ite huomasin vahingossa et tuo perkele taipuu, ensimmäisen sekunnin kymmenyksen jo mietin et se meni poikki kun taivutin sitä
Pienen palasen leikkasin myös tosta alakumista niin mahtu tuo sihti kunnolla paikoilleen tuohon pumppuun. Tuo yläkumi on todella tiukka tuohon pumpun yläosaan ja tuon holkin kanssa tuo pumppu kyllä todellakin pysyy paikallaan, het on kun tehtaalla tehty
Mutta tosiaan, jos sulla on sama pumppu niin tuo mukana tullut sihti on taipuisa. Ite huomasin vahingossa et tuo perkele taipuu, ensimmäisen sekunnin kymmenyksen jo mietin et se meni poikki kun taivutin sitä
Pienen palasen leikkasin myös tosta alakumista niin mahtu tuo sihti kunnolla paikoilleen tuohon pumppuun. Tuo yläkumi on todella tiukka tuohon pumpun yläosaan ja tuon holkin kanssa tuo pumppu kyllä todellakin pysyy paikallaan, het on kun tehtaalla tehty
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.