95 aero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Männä kesänä tuli tuollainen vuoden 2000 aero hommattua periaatteella otin kun halvalla sain. Vikaa tiesin entuudestaan olevan ja loppuajan ylläpito oli hieman kysymysmerkki mutta ajattelin, että tätä tilaisuutta en jätä käyttämättä. Ajettuna rapiat 300tkm, kytkin ja turbo joskus vaihdettu..

Kuva

Ennakkoon tiesin, että vaihdeloovassa on jotain häikkää; Kakkonen ei mene silmään. Tarkempi diagnoosi osoitti, että kakkonen ei mene sisään tultaessa kolmoselta kakkoselle. Ongelmaa ei ole mentäessä ykköseltä kakkoselle.

Moottorivalo paloi ja käynti epätasainen ja nakutus todella korvaan pistävä.

Viimeisen parin vuoden perushuolloista ei ollut tarkkaa tietoa.


Ensimmäinen toimenpide oli perushuolto, jonka yhteyteen päätin tehdä öljypohjan tarkastuksen. Sihti oli suhteellisen tukossa ja öljypohjassa oli ylimääräisiä osia jotka foorumilla selvisivät olevan peräisin ketjulaahaimesta. Tähän täytyy varmaan palata myöhemmin mitä tuolla on tapahtunut..

Kuva

Kuva

Öljynvaihdon jälkeen käynti tasaantui ja nakutus hellitti hieman. Kierromittarin laahaaminen loppui alipaineletkujen uusinnalla. Samalla tuli tilattu turhaan huohotinpäivitys joka yllätyksekseni oli jo autossa mallia 'viimeisin'. Löytyy siis ylimääräisenä jos joku tarvii..

Vaihdelaatikon alapuslat vaihdoin uretaanisiin ja kepin turha liikehdinta lakkasi testilenkin perusteella.

Kuva

Mutta mutta, edelleen tuo koneen käynti arveluttaa. Pohjalla käynti on mielestäni hakkaava josta ohessa pieni video. Kommentteja? Himpun pätkivä ääni ei kuulu lopussa.

http://jyrkit.kuvat.fi/kuvat/Koneiden+r ... auksen.mov

Vaihdepuolella tarkoitus oli pullauttaa uudet öljyt ja toivoa että kakkonen lähtisi pelittämään vaan onneksi kohtalo puuttui peliin ja vihelsi homman poikki. Öljyn täyttöproppu on väännetty pyöreäksi enkä enää jaksanut alkaa tuon kanssa värkkäämään. Vika kuitenkin on jossain muualla kuin noissa pelkissä öljyissä. Olen saanut foorumin käyttäjiltä hyviä vinkkejä mikä tuolla voisi olla vikana. Vaihteensiirtimessä on mitä ilmeisimmin jokin nailonholkki joka kuluessaan voi jarrata tiettyjen vaihteiden silmään menoa. Lisäksi epäilyt kakkosen syncroista on hiipinyt mieleen.. Procar:lla olisi vaihdeloovan huoltosarja reilun 250,- joka sisältää seuraavat osat:

http://www.genuinesaab.com/psi/files/93 ... update.htm

Siellä silmään pisti ensimmäinen osa jossa selitys blocked 2nd gear. On siis ilmeisesti ihan yleinen vika.. Samallahan sitä huoltaisi tuon loovan kokonaisuudessaan kun siihen kerran alkaisi.

Siinä tuota nyt ensialkuun. Jatketaan päivitystä kun jotain merkittävää tapahtuu ja mieleen tulee. Tyhmiä tulen 100 varmasti kyselemään koska on ensimmäinen todellinen projekti jolla tehdään muutakin kuin ajetaan ja huolletaan huoltamolla.. Tätä ei enää muualla huolleta ja hellitä kuin omassa tallissa, piste.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Samanlaista ääntä pitänyt pari kaverien 2-pyöräistä, kun ovat ensin itse säätäneet venttiileitä ja sitten soitelleet mulle että viittitkö säätää. :lol: Venttiilin välykset kun ovat reippaasti pielessä niin pitää juuri tuollaista ääntä, mutta tässä taitaa olla hydraulisesti säätyvät venttiilinvälykset(?)
Eniwei ite nappaisin venakopan kannen pois ja kattelisin miltä siellä näyttää.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Minusta tuo rallatus kuullostaa jakopääremontilta, joka tulisi tehdä lähiaikoina.
900C -86
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Joku päivä taaksepäin surffasin jollain sivustolla jossa oli tuohon mylly myynnissä 1900 eurolla. Ei välttämättä olisi huonompi investointi ollenkaan. Siis tehdas uusi, 0 km..

Mutta aiheeseen, saman oon itekki todennu että jotain pitää tehdä. Helpoimmala varmaan pääsee kun ottaisi koneen pois ja kaiken pöydälle. Tarkoitus kun kuitenkin olisi vaihdeloova purkaa ja fixata. Mitään näistä en oo koskaan tehny mutta kerta se on ensimmäinenki.

Edit. Ja juu on hydraulisesti säätyvät.. Sieltä selvästi hakkaa mut rallatuskin on sen verta kova ettei huonompi ollenkaan kurkata mitä kaikkea siellä jakopäässä on palasina.
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Suomessa jakopään hilut yli 300,- ja neo brothersilla karvan alta 170,-.
http://www.neobrothers.co.uk/timing-bal ... -1738.html

Kummassakaan ei rahteja mukana mutta eipä tuota tartte sen suuremmin pohtia mistä investoi. Sitte jos pukki tois vielä joulun alla pulttipyssyn niin lupaan olla kiltisti koko ensivuodenkin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Se lootan purkaminen ehjänä vaatii sitten kasan erikoistyökaluja, sekä kasaus myös.
Erikoistyökaluista saa pulitta useamman satkun...

Ei kannata ruveta tekemään, jos ei tiedä mitä tekee.

Käytettyjä ehjiä lootia saa kuitenkin kohtuu edullisesti ulkomailta tai suomesta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Tässä on se vika etten tiedä yhtään mitään noista autoista mutta kokoajan yritän oppia lisää. Tuo loova mullakin pelottaa, voi olla että siinä täytyy tehdä kompromissi mutta jakopään ajattelin itse roplata kasaan. Aika näyttää..

Kuskin kiikkustuoli on nyt normaali penkki. Tartti vähän kemppiliimaa. Ei ollu mukava kun piti kiihdyttäessä pitää ratista kiinni ettei kupsahda takapenkille. Penkit muuten ovat kyllä hyvässä kunnossa. Pientä pintanaarmua, ei sen suurempia repeämiä. Onkos noita muuten kukaan värjäillyt? Ei tuo kerma oikein istu omaan silmään.

Kuva


Oli sitä ennenkin liimailtu.

Kuva
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Samperi.. Tarttis jeesiä, ollaan purkamassa konetta sen verran että sais vaihdeloovan vaihdettua. Tuli eteen öljynen probleema. Kuskipuolen sumarin luo menee imuletku joka oli öljyssä. Siinä alamutkassa oli varmaan pari kolme desiä öljyä. Aloin tutkimaan letkuja tarkemmin niin kaikki nuo ovat öljyssä. Oli se kovamuovinen koneen yli menevä kärsä joka menee kaasuläppäkotelolle kans öljyssä. Mikä porsinut? Huohotus tukossa?


Sent from my iPhone using Tapatalk
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7488
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja mestari »

tarvii olla aika isohalkaisija letku jos parikin desiä mahtuu
mikä imuputki siellä sumarin juuressa siis on?
oliko kuvaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Eli coolerissa on öljyä. Vaikuttaa turbo vialta. Kannattaa ottaa DP irti turbosta ja kokeilla väljyyttä turbosta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Kuva

Katotaas miten taptalk antaa kuvia maailmalle. Eli tuon letkun päästä valui öljyä ainakin sen pari desiä.

Toinen ongelma ilmestyi kun tuota vaihdeloovaa kattelin. Lähteekö pelkkä loova alakautta jotenkin? Ekaks ajattelin ottaa koneen kokonaan irti mutta päätimme sitten kokeilla koneen paikalla ollessaan. Pyöräkotelon aukko on niin pieni ettei siitä kyllä tule ulos..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Jeps, DP maassa ja sormilla saa just ja just kiinni turbon akselilta; liikkuu eestaas ku juutalaisen mulk*u..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Turbo irti ja puolitettu. Akselissa pitkittäisklappia noin 5mm. Sen verran tullut ulos että siivet hiotuneet jonnin verran uuteen muotoon.

Kuva


Sent from my iPhone using Tapatalk
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Pallonivelet ja ripustukset irti. Ilmeisesti kuskipuolen vetari laatikossa laippa joka T40 torxilla kiinni. Tiukassa ja hankalasti ovat. Kaikki 8mm kuusiokolot hukassa kun niitä tarvittas vaihdeloovan tyhjennyksessä. Naapuriltakaan ei viitti hakea kun pitäs rälläköidä lyhyemmäksi, proppu ruotsalaisittain hienossa paikassa heti apurungon kulmalla..

Hullun tuuria, saabpartsilla näytti olevan vielä ahtimet tarjous hinnoiteltuja. Huomenna yksi sellainen kiitos.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 95 aero

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Se vetarin malja lähtee siitä laipasta nykäsemällä, ei tartte sitä laippaa välttämättä irrotella. Tosin öljythän sieltä tulee heti, kun vetari on irti :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin