9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja aero »

Enemmänkin ylläpitopäiväkirja kuin varsinainen projekti, mutta laitellaan nyt juttuja ylös. Kun tässä on vuosikausia tullut poltettua nokiöljyä käyttöpirssissä, urheiluauto on vapari ja tonnariprojekti on palasina, alkoi persdyno kaipaamaan kalibrointia ahtimen ja kipinäsytkän avustuksella. Kalibrointilaitevalikoima oli hyvin nopeasti haarukoitu ja ostoilmoitus foorumilla tuottikin pian tulosta, joten tänään pysäköin kotipihaan Scarabe Green -värisen 9000 CS:n.

Auto on alunperin lastenturbo, mutta saanut seurakseen etanolisoftan ja mankkuvenan. Varusteita siihen on vuosien saatossa (ehkä jo tehtaalta) haalittu cruisen, acc:n, scc:n, vetokoukun, sähkölasien ja -peilien verran.

17v ikäinen autohan ei ole uusi ja vikalistaa jo tonnariosioon kirjoittelinkin. Listalla siis tähän mennessä on:
-Turbo vuotaa öljyä (varaturbo tuli mukaan)
-Oikea takaovi ei seuraa keskuslukitusta
-Repsikan lampunpesin sojottaa pystyasennossa
-Kesärenkaat on kaljut
-Lämpömittarin viisari roikkuu
-Virtalukko tökkii hieman
-Kuskin ovi suhisee hieman takareunasta

Ensimmäisenä työn alle otan tuon turbonvaihdon, josta siirryn takaoven lukituksen korjaamiseen ja mittariston fiksaamiseen. Virtalukolle on myös annettava hieman prioriteettia, koska sen tökkiminen haittaa käynnistämistä.

Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mikäs se vapaasti hönkivä urheiluauto on? Sonett?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja aero »

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Mielenkiintoinen projekti, tännekin hommattiin pari kuukautta sitten reilut 300tkm rullattu -97 2.0t CS-tonnari käyttö/harrastevehkeeksi. Ollaan 4. omistaja, viimeiset 10v oli edellisellä omistajalla ja kaikki huollot siltä ajalta merkattu ruutuvihkoon (mm. öljyjä vaihdeltu säntillisesti max. 10tkm välein).

Tähän mennessä vaihdettu bensapumppu ja ylimääräinen syttykassu hommattu varalle. Seuraavina kohteina on toisen takaoven keskuslukitus (moottori hommattu) ja lämpömittarin viisari, lisäksi tuulilasi pitäisi vaihtaa ja karmin alkavia ruosteita korjata. Sitten on vielä tämä viri-into ja mm. TD04, kiina-IC, Aeron vauhtis+kytkin, mustat lepakot jne on tähän mennessä eksyneet talliin...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Komee TVR sulla. Pikasesti katoin Nettiautostaki tarjonnan, niin eipä ihan joka nurkan takana tule vastaan :wink: Ja kasin äänet :P
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllähän noita saattaa jo nähdäkin, onhan niitä Suomen kilvissä jo ainakin 3 :D. Äärimmäisen hauska laite, rohkenen suositella jos kummallisen näköinen pikkusportti on joskus kiikarissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Suosittele yleisesti vaa, mut 193 cm isolla mahalla ei taida sopia siihen autoon :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5221
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja Risto »

JP_Vette kirjoitti:193 cm isolla mahalla
Ympärysmitta vai halkaisija? :mrgreen:
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl 193/pii mahtuu moneen autoon, joten päättele siitä :wink:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja aero »

Rohkeasti rupesin turbojumppaan. Ajoin auton talliin, ruuvasin vanhan ahtimen irti, kirosin jumissa olevaa vesiputkea, jonka banjo tuntuu kannaltaan alikokoiselta joten irrotin hukkiksen saadakseni ahtimen autosta ulos. Poimin hyllystä toisen vanhan T25:n, josta otin tuon vesiputken ja banjon ja pulttasin paikoilleen. Pujottelin ahtimen suunnilleen sijoilleen ja rupesin sijoitteleen hukkista paikoilleen, mutta kiinnitysreiät on kateissa. Ahdin takaisin ylös ja vertaamaan - perskuta, kompurakotelo on ihan eri asennossa kuin auton alkuperäisessä ahtimessa.

Vara-ahdin on kuulemma 2.3t tonnarista peräisin. Mua nyt hämmästyttää että voiko noin olla, tuonhan pitäisi olla kaikissa Garretillisissa lyhytlohkoissa samanlainen. Tosin nyt tuli mieleen, että pitkälohko 2.3T:ssä on myös T25, joten saattaisiko tuo olla sellaisesta kotoisin?

Alempi ahdin oli siis autossa paikoillaan, ylempi tuli mukana:
Kuva

EDIT: auton myyjän mukaan ahdin on peräisin MY98 Jubilee 2.3t -tonnarista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja mestari »

saakos tuota alumiinipesää käännettyä kuten ka turboissa jossa on lukkorengas ulkokehällä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuulemma saa, eikä tuo suuri ongelma muutenkaan oikeastaan ole, kun mulla on tosiaan kolmaskin T25 irrallaan. Rupesin vaan miettimään että mistä tuo hyrrä on oikeasti peräisin - näin jo kuvia siitä autosta mistä sen pitäisi olla ja siitä se ei ole, ellei kompurapesää ole irroituksen jälkeen käännetty. Saattaisi olla ehkä NG900/OG9-3 -ahdin, jos sama kaveri (foorumilainen hänkin) on niitä purkanut. Ainakin mulle kävisi järkeen, että vahingossa hyllystä ottanut väärän hyrrän.

Edit: myyjä oli kuulemma tarkistanut ahtimen kunnon ja vahingossa siis laittanut kompurapesän väärin päin kiinni. Eli tarviipa tutkia miten se pyörähtää oikeaan asentoonsa ja pultata hyrrä paikoilleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja aero »

Ahdinhan tuli pultattua paikoilleen jo aikoja sitten ja kaksissa potkijaisissakin on autolla sen jälkeen käyty. Pieni investointi taittokärkisiin lukkorengaspihteihin tuotti tulosta ja kompurapesä pyörähti varsin vähällä vaivalla oikeaan suuntaan. Uskallan ja kehtaan siis mainita, että Hessun myymä ahdin oli juuri sitä mitä mies oli luvannut ja vastasi auton edellisen omistajan kautta tehtyyn kyselyyn melko vikkelästi ja ihan rehellisesti, joten hälle julkinen plussa.

Tänään tuli nypättyä mittaristo syliin ja kirrailtua ruuvit ja vaihdettua piktogrammi ehjään. Piktogrammin jatkuvan valaisun aiheuttaa takavalohäikkä, eli tartteepi käydä nekin läpi jossain välissä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja aero »

Vaihdoin peruutuksen merkkivalon tilalle peruutusvalon, nyppäsin piuhan irti lakkoilevalta repsikanpuolen lampunpesurilta ja mursin ko. pesurista varren. Siivosin turhat irtosälät pois ja kävin nykimässä tankin täyteen sinisestä pistoolista, eli valmiina ollaan talvipäiville 8). Tankatessa olikin pakko kommentoida viereiselle tankkaajalle, että ei kovin yleinen tilanne lie, kun toiselta puolen tankataan polttoöljyä (kanistereihin) ja toiselta etanolia :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CS 2.0t MY97 ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja aero »

Näpertelyä, näpertelyä. Juottelin keskuslukituksen boksin ja kun kerran mulla oli juotin esillä ja hallussa ylimääräiset, vanhat valoreleet, niin tarkistin ne ja juottelin tarvittavat uusiksi ja heitin paikoilleen ja otin vanhat syyniin. Enkä näköjään suotta - vaikka valot ovat toimineet ihan oikein, oli tuollakin jo juotoksissa murtumaa, eipä ole enää (tarttisiko kukaan tonnarin valoreleparia?). Vaihdoin myös CSE:stä vähän paremmat kaasupumput konepeittoon, nyt pysyy ylhäällä ilman erillistä tukea.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin