Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jara »

Mukava ollut lukea projektisi vaiheita. Okein omat näpit syyhyää päästä "tilaamani" cs tonnarin kimppuun.... sen teen sellaisella pikku budjetilla pikku hiljaa...
Pitääpä joskus pojan kanssa piipahtaa sun tonnaria katsomassa, kun Pieksämäellä vanhempien luona tulee piipahdettua.
Hienoa hommaa olet tehnyt 8)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

jara kirjoitti:Mukava ollut lukea projektisi vaiheita. Okein omat näpit syyhyää päästä "tilaamani" cs tonnarin kimppuun.... sen teen sellaisella pikku budjetilla pikku hiljaa...
Pitääpä joskus pojan kanssa piipahtaa sun tonnaria katsomassa, kun Pieksämäellä vanhempien luona tulee piipahdettua.
Hienoa hommaa olet tehnyt 8)
Kiitos! :) vähän vastoinkäymisiä välillä mutta kehut kanssa saabisteilta vähän piristää päivää..laittelen niitä loppukuvia vielä kun saa tuon vian löydettyä..ja voihan sieltä jotain videotakin kokeilla irrottaa.. :roll:

Onnea vaan omalle projektillesi!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Bosch 044:sen tuotto oli melko vaisu,ja ääni irrallaan karkea..mahdollisesti roskaa mennyt sisään ja vioittanut pumppua. Nyt on toinen 044 tankissa jonka tuotto on huomattavasti parempi,ihan specsien mukainen. Silti samat oireet,E14 kiinni ei toimi juuri ollenkaan,ainoa alue jolla voi hetken ajaa on 0.1bar ahtopainealue. Decat kiinni käynti tasainen ja voi ajaa 0.3baarin asti jolloin heittää laihalle.

Ei oikein jää enää vaihtoehtoja kuin isommissa suuttimissa vika tai softassa bugi.
Keikkaa pukkaa käymään piuhan päässä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Vaikeuksien kautta voittoon..todennäköisesti joku fetti oli ecusta kyrvähtänyt..toiseen ecuun softa ja pikkasen säätöä ja taas rokkaa.. :) kiitti vaan TTH:lle kun kerkesi hieroo tuon softan kuosiin.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

jannevillepetteri kirjoitti:Vaikeuksien kautta voittoon..todennäköisesti joku fetti oli ecusta kyrvähtänyt..toiseen ecuun softa ja pikkasen säätöä ja taas rokkaa.. :) kiitti vaan TTH:lle kun kerkesi hieroo tuon softan kuosiin.
Onneksi ei ollut isompi vika nii pääset tuleviin tapahtumiin ja myös kokeilemaan kokoonpanon kestoa ja toimivuutta mailille joku kerta 8) :saab:
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Vieläkään niitä projektikuvia kerennyt laittaa tänne..ja lisää kuvia napsittu esimerkiksi porsineesta vaihteistosta.. :?
Tasauspyörästön rattaasta halusi pala irrota ja tehdä kytkinkoppaan reiän..seuraus öljyt kytkimelle..laatikko atomeiksi purettu..tonnari nosturin nokassa odottaa lootaa..se on saabismia! :lol:

Onneks muutama hyvä video kerettiin ottaa..jos jotain positiivistä etsii viime viikonlopusta.. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Niin..eli niitä kuvia,tuossapa kuvaa siitä kytkimen vaihdosta..
-moottori tuettu
Kuva
-ja sitten vaan loota pois ja lattialle..
Kuva
Kuva

Vanha kytkin oli hieman peilaantunut ja ollut kovilla..
Kuva
Uuteen sintteriin otin nuo 1mm shimmit..
Kuva
Ja tuollainen levy sinne tuli..
Kuva

Sittenhän se elämä olikin kivaa hetken kunnes oltiin tässä..
Kuva
Jonka aiheutti tämä..
Kuva
Tuolta..
Kuva

Kytkimen kävin kaivamassa pois toivoen ettei nuo sintteripalat imaissut ihan kauheasti öljyä..
Kuva

Loppukevennyksenä muutama video mitä saatiin otettua..
Pikku burnis..
Kuva
Tässä jo huomaa että kytkin ei pidä enää juurikaan..
Kuva
Tämä veto oli ennen vaurioita,yllättävän hankala vaan yrittää kuvata vieressä pienessä pätkässä..
Kuva

Laitetaan kuvia taas kun saan voimansiirtoa läjään..
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ei se ihme ole vaikkei loota olekkaan kestänyt. Myrkkyä tommoset kumipoltot lukottomalla laatikolla. Onneks on se hyvä puoli että nopeesti ton pudottaa autosta pois ja laittaa ehjän tilalle
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ymmärrän..se lukko pelastaisi paljon mutta sillä hinnalla saa 5-10 laatikkoa niin kyllä mä jaksan jumpata..ja eikös näitä sen takia rakenneta että ne testataan.. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja saba90 »

No joo mutta oishan ton voinu kysyä niin ei ois tarvinnu alkaa jumppaamaan :lol: :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jälkiviisaus paras viisaus.. :lol:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

No niin..tuli tuossa jumpattua toinen laatikko paikalleen viime perjantai iltana/yönä..jotta sekään olisi mennyt niin helposti niin viikolla laatikko kävi jo paikallaan..sitten vanhanaikaiset ja öljypohjan korvake paskaksi ja laatikko pois ja öljypohja pois.. :x eikä kyllä ollut yhtään kiva pujottaa sitä takaisin..

Jotta tämäkään ei olisi tuntunut liian helpolta tai suinkaan kyrsinyt niin laatikon malja sit ravisti ihan sikana..ja eikun yöllä vaihtamaan toinen malja vielä..

Jotta tämäkään ei olisi verenpainetautia aiheuttanut niin uusi sintteri ei enää pidä..laatikkoöljyä sai niskaan niin kestää maksimissaan 1.5bar ahtoja jonka jälkeen lipsuu..tuskin kai siitä paranee itsestään..
Mitä tästä opimme..ei mitään..se on saabismia. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Päätti tonnari sitten juhannuksen kunniaksi pamauttaa alakerran paskaksi..kivaahan se olikin taas hetken aikaa.. :? Ajosta rupesi kolisemaan niin aika selkeästi laakerit leikkasi..jotain outoa oli kyllä kun öljypohjan vaihdossa sihdissä oli jonkun verran metallia et ei pitäisi kunnostettu moottori ihan noin käyttäytyä..ei tiedä kun itse ei ole tehnyt..
Seuraavaksi alkaa sitten moottorin irroitus ja ihmettely mitä sieltä nyt sitten porsi..palaan asiaan kun selviää..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Päivitellään..harmitellaan..moottori irroitettu tänään ja sen verran pukissa purettiin et mitä siellä alakerrassa on tapahtunut. 2 sylinterin lakru liuskat päällekkäin ja ilmeisesti kiertokanki kipeänä. Muut ilmeisesti ihan ok. Onhan se purettava yläpää auki ja männät pihalle että näkee kiertokankien yläsilmukoitten kunnot. Tiedä sit jos koneistais sen kakkosen kaulan ylikokoon pelkästään jos muut ei näytä pahalta..eli jonkunlainen remppa siellä odottaa taas.. :?

Päivitellään kuvien kanssa kun saa konetta purettua enemmän.Tältä illalta check. Siirryn nesteiden käsittelyyn,sisäisesti.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jatketaan..eli moottori purettuna ja syitä/seurauksia alkoi myös löytymään..tässäpä ensin muutama kuva seurauksista..
-Moottorin nosto autosta "hieman" erilailla kun moottori nostinta ei ollut käytössä.
Kuva
Eli moottorin kannatin tukea apuna käyttäen pilarinosturilla nostettiin paketti pois.Hyvin tuossa tonnarissa tilaa nostaa niin se kävi näppärästi.

Tuossapa kuva kampiakselista..ei hyvä..
Kuva
Ei paljon kannata koneistaa kun on millin verran lenkko..
Laakerit 2 ja 3 sylinterissä oli ottanut hieman kipeää..
Kuva
Pari liuskaa alkanut lähempään kanssakäymiseen..
Kuva

Pienen pohdinnan ja mietinnän jälkeen öljykierron häiriö tai sen puute johtuu ilmeisesti täältä..
Kuva
Eli lohkon pääöljykanavat sekä kampuran öljykanavat on "vakiot" jolloin alakerta ei saanut tarpeeksi voitelua. Kyllähän täältä paljon juttua löytyikin ja millin isommaksi kairaamalla pitäisi alustava ongelma poistua..öljynpaineen nosto mietinnässä myös.
Ja tasapainoakselit pyörivät vapaasti,eli ne niiden poisto/öljykanavien tulppaus tehtävä myös.

Moottorin kunnostus varmasti ihan ok tehty edellisen omistajan toimesta vajaa 10tkm sitten mutta ilmeisesti moottori paikallaan kunnostettu joten öljykanavien poraus ei mahdollista.

Tällä stagella näyttäisi vaativan tuon modauksen.. :?

Seuraavaksi hankintalistalla kampura ja kiertokanki,yhdessä männässä pieni kosketus,venttiilit käyny moikkaa hivenen männänpäätä..
Kuva
Mietin tarvitseeko tuota mäntää vaihtaa..
Kansi käytävä läpi,nythän ne venavarren kumitkin vaihtuu.. :roll:
Tiivistesarjaa ja laakeria. Tuossa kaverilla löytyikin jo kampura ja veivi et kunhan taas kerätään niitä oravan nahkoja kasaan niin päästään eteenpäin..

Tuossa oli jo mietinnässä yksi vaihtoehto kun pihassa on siskon miehellä purku tonnari,B234 mosalla.
Ajatus kävi tehdä 2.3 mutta kanssa virittäjän kanssa pohtiessa ilmeni että kampikulma osoittautuu melko jyrkäksi tuolla 2.3turbon alakerralla jolloin vaatisi heittää vaparin männät/kanget jolloin saataisiin kankikulma pienemmäksi..noo..moottori meni jo kaupaksi joten se idea jäi ideaksi tällä kertaa. Mennään kakkosella.

Palaan taas asiaan kun osia haalin ja pääsee tarkastamaan tuon lohkon runkolinjan suoralla kampuralla niin sit voi rueta poraamaan tuota lohkoa jne..

Jos se siitä syksyllä olis lappeenrantaan vaikka valmis porsittavaksi :lol:
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin