Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

jannevillepetteri kirjoitti:Ei ollutkaan ihan maailman paras patentti se keulalle vedetty ilmanotto..tai ideana ihan ok,mut toteutus kärsi kun kävin vähän "karstoja polttelemassa"..230km/h oli vauhtia ja outo pärinä kuului..siitä sit hölläilin ja pari vetoa otin niin ahtoi fuelcutille..piti sit nilkutella tallille ja miettiä mikä siellä porsi..kassu vai joku letku irti..
Vapari suodatin oli lähtenyt irti letkusta ja ahtoi sit nielun täydeltä "raakaa" ilmaa..eli sai kyllä ilmatilaa ja reilusti mut ei vaan ollut suodatusta välissä.. :oops:

No kaikesta selvittiin säikähdyksellä ja ilmanotto on vedetty asiallisemmin,ei suoraan keulalle enää,mut hieman suojaan sinne orkkis suodatin kotelon tilalle..no joo..tälläistä tällä kertaa.
Kyllä se :saabin omakin suodatin kotelo toimii virikäytössä eikä ahdista.
Ari 1622
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kyllä se tiedossa on..riittänee melko pitkälle,tässä vaan lähinnä hain mukavia imuääniä..kyllä se vapari suodatin on ihan ookoo kun sen puhdistaa ja öljyää tarpeeksi usein.vähän makuasioitahan ne on..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

jannevillepetteri kirjoitti:Kyllä se tiedossa on..riittänee melko pitkälle,tässä vaan lähinnä hain mukavia imuääniä..kyllä se vapari suodatin on ihan ookoo kun sen puhdistaa ja öljyää tarpeeksi usein.vähän makuasioitahan ne on..
Juu totta mutta pysyypi ainakin orkkiksella pölyt poikella puolella ei mee koneeseen
ja kuinka hyviä noi tuuninki suodattimet on pitään pölyt pois koneesta.
Ari 1622
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

ainahan niissä huonompi suodatus teho on kuin esim. orkkis suodattimessa..ahdin kärsii pitkässä juoksussa mut saa sen rikki muutenkin jos haluaa..ja jos haluaa mennä rikki niin hyvä syy päivittää isompi tilalle.. :roll:
no joo..näihin on montaa mieltä porukalla mut itse olen käyttänyt niin monessa eri autossa vv-suodinta ja sen takia yhtään moottoria/ahdinta saanut rikki et otan riskin jatkossakin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
aero
-
Viestit: 8698
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja aero »

No, lyhytlohkotonnarissa ei sentään ole se yleisimmäksi haasteeksi mainittu MAF vaarassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Miten saa orkkissuodattimen 110mm olevaan lähtöön? :lol: Kertokaapa se :idea: Eli pakko käyttää vaparifilsua
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Nimenomaan vaihtoehdot on aika pienet kun tosiaan se alkuperäinen kotelo on pois paikaltaan ja siitä modattiin osaa tuolle upealle keula imulle.. :lol:
siksipä siihen kärsän päähän on hankala enää muuta virittää kuin vapari.. :wink:
mut nyt se menee ihan nätisti suoraan puoliks pyöräkotelon sisään eikä tee 90asteen kulmaa ylös ja jää ottamaan konehuoneen kuumaa ilmaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa..

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tänään tuli takajarrulevyt ja palat vaihdeltua,kuvia ei tullut sit otettua kun aamupäivällä heitti vettäkin vähän niskaan niin ei oikein kiinnostanut jäädä filmaamaan..voihan nuo valmiina paikallaan kuvan ottaa kun kerkiää..

Oikeestaan homma meni uusiks sit iltapäivällä kun oli noi äitienpäivä kaffet juotu ympäri kyliä.. :?
Huomasin et jarrut oli pikkasen tunnottomat ja kuskin puolella ei ottanut palat tasaisesti ja käsijarrukin nousi aikaisempaa ylemmäs..

Purin sit kummankin puolen ja yritin tehdä kaiken mahdollisen tekohengityksen satuloille koska niissä on aika lailla ruoste syöpymää..eli viilaa ja hiomapaperia..
männänpäät hioin timanttiviilalla tasaiseksi.liukutapit oli herkät ja niille riitti vain rasvaus.

Levyt ja palat vielä pyyhkäisin karkealla hiomapaperilla varmuuden vuoksi,asetonilla olin rasvat ottanut aikaisemmin.
Uusinta kasaus ja mäntien säätö lähelle ja sit kirrasin vielä vaijeria kahvan juuresta niin alkoi puremaan jo nätisti.Kolmella napsulla puree jo hyvin ja viidellä on tehoja jo riittävästi moottorilla testattuna käsijarru päällä.

Kunhan nuo nyt vielä ajossa vähän hiontuu niin tarkastaa tuon käsijarrun pitävyyden.
jäi sinne linkun ja rajoitin tapin väliin vähän enemmän kuin 1mm rakoa mut ei laahaa ja kahva ei nouse 5 napsua enempää niin ihan hyvä.

Saihan tuossa taas aikaa tuhraantumaan,varsinkin kun satulat on niin paskassa kunnossa et puhdistuksiin menee isoin aika.
Mut ulkonäkö nätimpi kun ei ole ruosteiset levyt! 8)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Morjesta taas tähänkin topicciin!

Tosiaan tuo tonnari jo kerkesi vaihtaa omistajaakin mutta palautui sitten nyt kuitenkin taas takaisin itselle..Ulkonäöllisesti ei ole muutoksia tapahtunut..mitä nyt alkavat ruosteet lisääntyy ja kiveniskuja tulee aina lisää..

Tekniikka saanut päivitystä kylläkin..
Nyt on n.3-4tkm ajettu kunnostetulla moottorilla,eli edellinen omistaja kerkesi päivittämään:

-Männät ultraäänipesty
-rengastettu
-laakeroitu
-kansi tarkastettu/venttiilit hiottu
-jakopää uusittu
-tp-akselit poistettu
-pulssisarja
-KKR430 ahdin
-deca 870cc
-ahtoputket isommat
-dp uusi.

Itse päivitin tuosta loput eli:
-softaus(TTH:n käsialaa)
-pumppu bosch 044
-3Bar MAP
-jotain hifistelyä eli venakopan värin vaihto ja pulssisarjan teippaus,uutta mittaria jne..

Kuvia otan ja päivitän moottoritilasta jos sattuu kiinnostamaan vielä tämä vanha projekti.. :roll:

Nyt keväällä olisi tarkoitus hieroa viinasofta,jos sillä saisi kiristeltyä tuota softaa hieman kun ei oikein tekisi mieli räjäyttää tuota ahdinta turhilla ahtopyynneillä ja rikkoa samalla moottori..

Hyvin käyttäytyvä ahdin kyllä ns.kiina-ahtimeksi..Voimansiirrolle hyvä että lähtee spoolaamaan vasta +3000rpm jälkeen ja keskialueella ihan hyvä tuotto.Kierrosherkkyyttä moottorissa myös mukavasti,varmaan tp-akseleiden poisto vaikuttanut tuohon. Rajoitin kyllä melko korkealla.

Tosin niin kuin aikanaan tuohon otsikkoon tullut laitettua niin rahan salliessa päivitellään joskus tuo ahdin sit ihan oikeaan ahtimeen.. :wink: Mut näillä mennään toistaiseksi..

Poikittaistuki kiinnostaisi konehuoneeseen,en tiedä onko muuten paljoa vaikutusta kuin ulkonäkö..? Jotkut kertonut että olisikin..

Mutta hyvää kevään ja kesän odotusta 2016 kaikille enemmän ja vähemmän :saab: "tuunaajille"! :)
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ke Maalis 23, 2016 07:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

No niin,pari kuvaa napsin niin ei mene ihan puheluksi vaan..

Tuossa moottorikuva:
Kuva
Ei saanut tuota lämpönauhaa yhteen putkeen kun A: loppui vähän kesken..ja B:menee kaksi putkea niin lähekkäin että ei mahdu välistä. Tuota cuuleri/syyläri pakettia on siirretty n.15cm eteenpäin jotta pakosarja mahtuu tuohon.

Ahdin: Kuva
Tuollainen siellä pilkottaa,hukkaportin telineen vahvistin kun oli niin lerppa et antoi periksi.

downpipe: Kuva
Saatiin viimein tuo toinen lambda laitettua paikalleen viikonloppuna. No v-band vuotaa kun laippa on hitsattu kieroksi..Ei ole vielä lambda ohjaus käytössä,eli pelkillä kartoilla. En omista lawicell kamoja niin jos sitten viinasoftatessa viimeistään.

Tossa tuollainen lähtö matkittuna rekan ohitusta:
Kuva

Ja tässä oli sit vissiin kiire kahville.. Kuva
käy vähän rikkaalla seokset täysvedossa,afr 11,johtunee siitä kun jäi ilmeisesti softatessa viinaa tankkiin kun oli päästöt saatava leimalle ja oli tosi paksu softa sisässä silloin..

Joo..vähän ysärit noi mittariasennukset mut en ole jaksanut koteloita väsäillä muualle.. :oops:
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Syys 13, 2016 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

jannevillepetteri kirjoitti:Ja tässä oli sit vissiin kiire kahville..http://aijaa.com/kBeOu2
Ei sitä passaa antaa kahvin jäähtyä :lol:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tuli tuollainen tommys billet dumppi tilattua foorumilaiselta kun oli edullinen ja haluaa vaihtelua suhahdus ääneen.. :oops:
http://s1012.photobucket.com/user/lauri ... sort=3&o=3
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Alkanut startissa pölläyttämään pienen sinipilven..ajattelin et olisiko venavarren kumi noussut paikaltaan mutta on niin vähäistä että tiedä sit siitä..ei moottorijarrulla savuta,ainoastaan startissa ja ekassa vedossa silloin tällöin..
Turbon imupuolella alkava pieni klappi..olisko sit sitä kautta..
3desiä sai öljyä nyt lisätä 3000km jälkeen kun öljyt vaihdettu..

Että näillä mennään kevättä kohti ja viinasofta pitäisi hieroa sisään jos vehkeet kestää.. :oops:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jaahas..sinistä antaa edelleen joka startissa mutta ei muuten juurikaan,eikä myöskään vaikka pidenpään pitää tyhjistä. Just oli tuossa downpipe irti ja imuputki,kokeilin välystä kahdella kädellä niin kyllähän siinä akselin suuntaista aavistus löytyy..taitaa sieltä puhaltaa startissa sinistä..hitsi..kiina rules.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Eilen aloitin pienillä purkutöillä eli ahdin,pakosarja ja downpipe irti..jos huomenna kerkeisi suunnitella ulkoiselle hukkikselle vähän screameriä ja vaikka kerkeisi hakea ahdinta kotiin.. :wink:

Otan kuvia kun edistyy enemmän tuo projekti..ei jaksa kännystä siirtää yhden kahden kuvan takia koneelle..

Uuteen kokoonpanoon tulisi nyt:
-holset hx35super 12# ulkoisella hukkiksella
-suuttimet ev14 1000cc
-4bar paineensäädin
-sintterilevy kytkimeen.
-viinasofta

Jos oikein hyvin menisi niin voisi päästä särkemään lappeenrantaan uudet hilut mut katotaan miten aika ja rahat antaa myöten..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin