Sivu 4/8

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: Ti Touko 31, 2016 07:59
Kirjoittaja jara
Mukava ollut lukea projektisi vaiheita. Okein omat näpit syyhyää päästä "tilaamani" cs tonnarin kimppuun.... sen teen sellaisella pikku budjetilla pikku hiljaa...
Pitääpä joskus pojan kanssa piipahtaa sun tonnaria katsomassa, kun Pieksämäellä vanhempien luona tulee piipahdettua.
Hienoa hommaa olet tehnyt 8)

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: Ti Touko 31, 2016 08:38
Kirjoittaja jannevillepetteri
jara kirjoitti:Mukava ollut lukea projektisi vaiheita. Okein omat näpit syyhyää päästä "tilaamani" cs tonnarin kimppuun.... sen teen sellaisella pikku budjetilla pikku hiljaa...
Pitääpä joskus pojan kanssa piipahtaa sun tonnaria katsomassa, kun Pieksämäellä vanhempien luona tulee piipahdettua.
Hienoa hommaa olet tehnyt 8)
Kiitos! :) vähän vastoinkäymisiä välillä mutta kehut kanssa saabisteilta vähän piristää päivää..laittelen niitä loppukuvia vielä kun saa tuon vian löydettyä..ja voihan sieltä jotain videotakin kokeilla irrottaa.. :roll:

Onnea vaan omalle projektillesi!

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: Ti Touko 31, 2016 21:53
Kirjoittaja jannevillepetteri
Bosch 044:sen tuotto oli melko vaisu,ja ääni irrallaan karkea..mahdollisesti roskaa mennyt sisään ja vioittanut pumppua. Nyt on toinen 044 tankissa jonka tuotto on huomattavasti parempi,ihan specsien mukainen. Silti samat oireet,E14 kiinni ei toimi juuri ollenkaan,ainoa alue jolla voi hetken ajaa on 0.1bar ahtopainealue. Decat kiinni käynti tasainen ja voi ajaa 0.3baarin asti jolloin heittää laihalle.

Ei oikein jää enää vaihtoehtoja kuin isommissa suuttimissa vika tai softassa bugi.
Keikkaa pukkaa käymään piuhan päässä..

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: To Kesä 02, 2016 18:33
Kirjoittaja jannevillepetteri
Vaikeuksien kautta voittoon..todennäköisesti joku fetti oli ecusta kyrvähtänyt..toiseen ecuun softa ja pikkasen säätöä ja taas rokkaa.. :) kiitti vaan TTH:lle kun kerkesi hieroo tuon softan kuosiin.

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: To Kesä 02, 2016 19:37
Kirjoittaja Turbohullu
jannevillepetteri kirjoitti:Vaikeuksien kautta voittoon..todennäköisesti joku fetti oli ecusta kyrvähtänyt..toiseen ecuun softa ja pikkasen säätöä ja taas rokkaa.. :) kiitti vaan TTH:lle kun kerkesi hieroo tuon softan kuosiin.
Onneksi ei ollut isompi vika nii pääset tuleviin tapahtumiin ja myös kokeilemaan kokoonpanon kestoa ja toimivuutta mailille joku kerta 8) :saab:

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: Ke Kesä 08, 2016 20:01
Kirjoittaja jannevillepetteri
Vieläkään niitä projektikuvia kerennyt laittaa tänne..ja lisää kuvia napsittu esimerkiksi porsineesta vaihteistosta.. :?
Tasauspyörästön rattaasta halusi pala irrota ja tehdä kytkinkoppaan reiän..seuraus öljyt kytkimelle..laatikko atomeiksi purettu..tonnari nosturin nokassa odottaa lootaa..se on saabismia! :lol:

Onneks muutama hyvä video kerettiin ottaa..jos jotain positiivistä etsii viime viikonlopusta.. :roll:

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: To Kesä 09, 2016 09:14
Kirjoittaja jannevillepetteri
Niin..eli niitä kuvia,tuossapa kuvaa siitä kytkimen vaihdosta..
-moottori tuettu
Kuva
-ja sitten vaan loota pois ja lattialle..
Kuva
Kuva

Vanha kytkin oli hieman peilaantunut ja ollut kovilla..
Kuva
Uuteen sintteriin otin nuo 1mm shimmit..
Kuva
Ja tuollainen levy sinne tuli..
Kuva

Sittenhän se elämä olikin kivaa hetken kunnes oltiin tässä..
Kuva
Jonka aiheutti tämä..
Kuva
Tuolta..
Kuva

Kytkimen kävin kaivamassa pois toivoen ettei nuo sintteripalat imaissut ihan kauheasti öljyä..
Kuva

Loppukevennyksenä muutama video mitä saatiin otettua..
Pikku burnis..
Kuva
Tässä jo huomaa että kytkin ei pidä enää juurikaan..
Kuva
Tämä veto oli ennen vaurioita,yllättävän hankala vaan yrittää kuvata vieressä pienessä pätkässä..
Kuva

Laitetaan kuvia taas kun saan voimansiirtoa läjään..

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: To Kesä 09, 2016 18:39
Kirjoittaja saba90
Ei se ihme ole vaikkei loota olekkaan kestänyt. Myrkkyä tommoset kumipoltot lukottomalla laatikolla. Onneks on se hyvä puoli että nopeesti ton pudottaa autosta pois ja laittaa ehjän tilalle

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: Pe Kesä 10, 2016 10:45
Kirjoittaja jannevillepetteri
Ymmärrän..se lukko pelastaisi paljon mutta sillä hinnalla saa 5-10 laatikkoa niin kyllä mä jaksan jumpata..ja eikös näitä sen takia rakenneta että ne testataan.. :roll:

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: La Kesä 11, 2016 10:27
Kirjoittaja saba90
No joo mutta oishan ton voinu kysyä niin ei ois tarvinnu alkaa jumppaamaan :lol: :lol:

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: La Kesä 11, 2016 13:12
Kirjoittaja jannevillepetteri
Jälkiviisaus paras viisaus.. :lol:

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: Ma Kesä 20, 2016 20:13
Kirjoittaja jannevillepetteri
No niin..tuli tuossa jumpattua toinen laatikko paikalleen viime perjantai iltana/yönä..jotta sekään olisi mennyt niin helposti niin viikolla laatikko kävi jo paikallaan..sitten vanhanaikaiset ja öljypohjan korvake paskaksi ja laatikko pois ja öljypohja pois.. :x eikä kyllä ollut yhtään kiva pujottaa sitä takaisin..

Jotta tämäkään ei olisi tuntunut liian helpolta tai suinkaan kyrsinyt niin laatikon malja sit ravisti ihan sikana..ja eikun yöllä vaihtamaan toinen malja vielä..

Jotta tämäkään ei olisi verenpainetautia aiheuttanut niin uusi sintteri ei enää pidä..laatikkoöljyä sai niskaan niin kestää maksimissaan 1.5bar ahtoja jonka jälkeen lipsuu..tuskin kai siitä paranee itsestään..
Mitä tästä opimme..ei mitään..se on saabismia. :roll:

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: Ma Kesä 27, 2016 17:44
Kirjoittaja jannevillepetteri
Päätti tonnari sitten juhannuksen kunniaksi pamauttaa alakerran paskaksi..kivaahan se olikin taas hetken aikaa.. :? Ajosta rupesi kolisemaan niin aika selkeästi laakerit leikkasi..jotain outoa oli kyllä kun öljypohjan vaihdossa sihdissä oli jonkun verran metallia et ei pitäisi kunnostettu moottori ihan noin käyttäytyä..ei tiedä kun itse ei ole tehnyt..
Seuraavaksi alkaa sitten moottorin irroitus ja ihmettely mitä sieltä nyt sitten porsi..palaan asiaan kun selviää..

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: To Kesä 30, 2016 21:03
Kirjoittaja jannevillepetteri
Päivitellään..harmitellaan..moottori irroitettu tänään ja sen verran pukissa purettiin et mitä siellä alakerrassa on tapahtunut. 2 sylinterin lakru liuskat päällekkäin ja ilmeisesti kiertokanki kipeänä. Muut ilmeisesti ihan ok. Onhan se purettava yläpää auki ja männät pihalle että näkee kiertokankien yläsilmukoitten kunnot. Tiedä sit jos koneistais sen kakkosen kaulan ylikokoon pelkästään jos muut ei näytä pahalta..eli jonkunlainen remppa siellä odottaa taas.. :?

Päivitellään kuvien kanssa kun saa konetta purettua enemmän.Tältä illalta check. Siirryn nesteiden käsittelyyn,sisäisesti.

Re: Tonnarin tuunausta ja fiksailua ajan ja rahan salliessa.

Lähetetty: Ti Heinä 12, 2016 10:31
Kirjoittaja jannevillepetteri
Jatketaan..eli moottori purettuna ja syitä/seurauksia alkoi myös löytymään..tässäpä ensin muutama kuva seurauksista..
-Moottorin nosto autosta "hieman" erilailla kun moottori nostinta ei ollut käytössä.
Kuva
Eli moottorin kannatin tukea apuna käyttäen pilarinosturilla nostettiin paketti pois.Hyvin tuossa tonnarissa tilaa nostaa niin se kävi näppärästi.

Tuossapa kuva kampiakselista..ei hyvä..
Kuva
Ei paljon kannata koneistaa kun on millin verran lenkko..
Laakerit 2 ja 3 sylinterissä oli ottanut hieman kipeää..
Kuva
Pari liuskaa alkanut lähempään kanssakäymiseen..
Kuva

Pienen pohdinnan ja mietinnän jälkeen öljykierron häiriö tai sen puute johtuu ilmeisesti täältä..
Kuva
Eli lohkon pääöljykanavat sekä kampuran öljykanavat on "vakiot" jolloin alakerta ei saanut tarpeeksi voitelua. Kyllähän täältä paljon juttua löytyikin ja millin isommaksi kairaamalla pitäisi alustava ongelma poistua..öljynpaineen nosto mietinnässä myös.
Ja tasapainoakselit pyörivät vapaasti,eli ne niiden poisto/öljykanavien tulppaus tehtävä myös.

Moottorin kunnostus varmasti ihan ok tehty edellisen omistajan toimesta vajaa 10tkm sitten mutta ilmeisesti moottori paikallaan kunnostettu joten öljykanavien poraus ei mahdollista.

Tällä stagella näyttäisi vaativan tuon modauksen.. :?

Seuraavaksi hankintalistalla kampura ja kiertokanki,yhdessä männässä pieni kosketus,venttiilit käyny moikkaa hivenen männänpäätä..
Kuva
Mietin tarvitseeko tuota mäntää vaihtaa..
Kansi käytävä läpi,nythän ne venavarren kumitkin vaihtuu.. :roll:
Tiivistesarjaa ja laakeria. Tuossa kaverilla löytyikin jo kampura ja veivi et kunhan taas kerätään niitä oravan nahkoja kasaan niin päästään eteenpäin..

Tuossa oli jo mietinnässä yksi vaihtoehto kun pihassa on siskon miehellä purku tonnari,B234 mosalla.
Ajatus kävi tehdä 2.3 mutta kanssa virittäjän kanssa pohtiessa ilmeni että kampikulma osoittautuu melko jyrkäksi tuolla 2.3turbon alakerralla jolloin vaatisi heittää vaparin männät/kanget jolloin saataisiin kankikulma pienemmäksi..noo..moottori meni jo kaupaksi joten se idea jäi ideaksi tällä kertaa. Mennään kakkosella.

Palaan taas asiaan kun osia haalin ja pääsee tarkastamaan tuon lohkon runkolinjan suoralla kampuralla niin sit voi rueta poraamaan tuota lohkoa jne..

Jos se siitä syksyllä olis lappeenrantaan vaikka valmis porsittavaksi :lol: