Sivu 1/2

900 CD entisöintiä, viestikapula vaihtuu

Lähetetty: Su Touko 25, 2014 18:53
Kirjoittaja Hessu
Moro!

Josko nyt aloittaisi ihan oman topicin tästä foorumilla aiemminkin pyörineestä pitkästä Saabista. Kyseessä siis loppuvuodesta 1983 rekisteröity, mutta MY84 satku. Vuosimallin uutuuksiin kuuluivat käsittääkseni Contour-verhoilu, vakionopeudensäädin ja sähkölasit myös takaovissa. Ensimmäinen omistaja, kylmälaitevalmistaja Norpe Oy Porvoosta, on päätynyt viisaasti valitsemaan myös ilmastoinnin tähän autoon. Kone on T8 jonka perässä automaatti. Väri on Finlandia/CD-mallisarjalle hiukan epätyypillisempi metallipunainen eli 113G Amaranth red metallic. Taltioin auton noin 1½ vuotta sitten Seinäjoelta, sitä ennen se on vaikuttanut Vaasan puolessa. Auto oli ostettaessa siistissä käyttökunnossa ja katsastettu, mutta tavoitteena on nyt hoitaa muutama kauneusvirhe ja saattaa vaunu museorekisteriin.

Tähän mennessä tapahtunutta: Jo melkein heti auton hankkimisen jälkeen ostin sille kaveriksi toisen, -86 900 5d turbon varaosiksi. Taltioin tuosta vähemmän ajetun ja siistimmällä äänellä käyvän tekniikkapaketin, sekalaista pisteosaa mm. hyvät pystykeulan umpiot, puskurit, kuraläpät, jne. Lisäksi hommasin eri lähteistä osaa: Rei'ittämättömän mittaristopaneelin ja keskikonsolin, halkeilemattoman kojelaudan, priiman takaspoilerin ja parin vastaavia etupenkin viininpunaisia verhoiluita. Viimeksi mainitut olivat menneet huonoon kuntoon "pillastuneiden" penkinlämmittimien takia ja jättäähän se 370 tkm ajomäärä jo jonkinlaisen jäljen.

Kattoverhous roikkui tietenkin, kuten vanhalle satkulle kuuluu. Jo viime kevättalvella toimitin kattoverhoilun paneelit paikalliselle autoverhoilijalle. Jollakin ihmeen kaupalla löytyi vielä orkkis Tricol Oy kattoplyyshiä joka asennettiin paikoilleen kattopaneelin molempiin osiin sekä C-pilarin levyihin erittäin hyvää työnjälkeä noudattaen. Etuistuimien saneeraus on myös aloitettu ja tänään sain aikaiseksi räjäyttää kojelaudan, tavoitteena ehjempien osien asennus. Siivoilin hiukan edellisten omistajien sähköasennuksia, laitoin puuttuvien etukajareiden paikalle uudet Pioneerin 4" kaksitiet ja huolsin lämppärin puhaltimen kun kerran tyrkyllä oli. Cruisellinen vilkkuviiksi ei meinannut pysyä "vilkku oikealle" -asennossa joten avasin senkin ja herkistelin hiukan mekanismia. Mittaristoon vaihdoin uudet polttimot ja kiillotin etupleksin. Cruise oli muistaakseni hiukan "soutanut" joten testasin systeemin tiiviyden. Alipainepumpulla kun kerran kiskaisi tyhjiötä niin kaasuläppä pysyi kyllä tasan samassa asennossa vaikka kuinka kauan eli vuotoja ei pitäisi olla. Jarrua hipaisemalla palautui tyhjäkäynnille. Pitää tutkia vielä...

To do: US-turbo vanteiden maalaus ja renkaiden asennus niille, ehjempien puskurien ja spoilerin asennus, kattoverhous takaisin paikoilleen, ilmastoinnin huolto, pakoputken tiivistys ynnä muut esille tulevat asiat...

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Ma Touko 26, 2014 07:26
Kirjoittaja tetammi
Kuulostaa hyvältä, kuvat olis kyllä kivat. :mrgreen:

Tässä projektitopiikista löytyy se CD minkä tilalle toi Ilmastoitu tuli
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=45

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Pe Touko 30, 2014 17:36
Kirjoittaja Hessu
Jep, tämä on lähtenyt Norpelta eteenpäin jo 1985, ilmeisesti sen T16 version tieltä. Ohessa muutama kuva tältä päivältä. Kojelauta on jo vaihdettu, keskikonsoli vielä asentamatta ja penkin verhoiluiden fiksaus kesken. Vetokoukku olisi meininki saneerata pois ja vaihtaa ehjemmät puskurit listoineen paikalle. Kapselit ei oikein istu meikäläisen silmään mutta US Turbojen kunnostus on jo alkanut...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Pe Touko 30, 2014 21:16
Kirjoittaja Mike Hunt
On hieno peli! Mukavan pirteä väri mustien cd Saabien seassa. Iso peukku projektille!

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: La Touko 31, 2014 03:48
Kirjoittaja Olavi P
Vakionopeus säädin pitääkin mennä tyhjäkäynnille kun koskee jarrupolkimeen .Hyvältä näyttää .

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Ti Kesä 03, 2014 11:29
Kirjoittaja Hessu
Juu, jäi kirjoittamatta että toimii niiltä osin ihan oikein. Avasin cruisen boksin ja siellä oli yksi tai kaksi juotosta jotka olivat hieman epäilyttävän näköisiä joten kolvasin ne myös uudelleen.

Kuskin penkki on nyt palasina ja hakusessa on ehjemmät istuintyynyt. Toisesta autosta hankitut, päällisin puolin hyväkuntoiset etusituimen verhoilut odottavat pestynä että jaksaisi ommella niihin uudet kanavat kiinnityslangoille. Alkuperäiset kanttinauhat olivat rapistuneet murusiksi jolloin verhous repsottaa rumana pussina penkin päällä eikä kiristy kunnolla tyynyä vasten.

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Su Kesä 15, 2014 20:18
Kirjoittaja Hessu
Hyväkuntoiset kuskin penkin tyynyt löytyivät joten istuimen voisi nyt rempata. Sain tänään itse niskasta kiinni sen verran että asensin uudelleen verhoillun sisäkattopaneelin takaisin. Tehdas on tällännyt kohtuullisen kokoiset palaset tervapahvia katon sisäpuolelle mutta täytin kaikki välit STP Silver -alubutyylimatolla jolloin kattoa koputellessa kuuluva ääni muuttui kuminasta kopsahdukseksi. A-pilarit ovat satkussa legendaarinen melukanava: Avonainen tuubi jonka toinen pää on konehuoneessa ja toinen kabiinissa. Truuttasin tuonne molemmin puolin pikkuisen pillivaahtoa katkaisemaan ilmaäänien etenemisen.

Yhdistin kattopaneelin etu- ja takaosan uudestaan kuten se tehtaallakin on tehty, eli tungetaan vajaa tusina pianolangan pätkää kuitulevyn sisään puoliskoita kohdalleen paikottamaan ja varmistetaan sauma ilmastointiteipillä asetelman pimentoon jäävältä puolelta. Vaimon suosiollisella avustuksella ujutettiin kattopaneeli kuskin puoleisesta takaovesta sisään (kuskin penkki olikin sopivasti ja valmiiksi poistettu) ja siitä sen sai käännettyä sopivasti paikoilleen kattoon. Hyvältä näyttää, on valkoinen eikä tasan tarkkaan roiku :)

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Ma Kesä 16, 2014 09:38
Kirjoittaja pela
Mites tuo A-pilarin tukkiminen voiko se vaikuttaa niin että kosteus alkaa kertymään sisään?

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Ma Kesä 16, 2014 18:39
Kirjoittaja Hessu
No jos putken yläpäässä on vaahtokakkara ja siitä alaspäin auki niin en olisi kovin huolissani, eihän sinne jää veden kerääntymiselle oikein mitään paikkaa.

Tänään tuli tilattua Simons 2½" putkisto. Toimittaja lupasi ystävällisesti muokata pakettia siten, että takaputki tulee 87-93 malliseen tarkoitettu ovaalipäätyinen, eikä se kahdella rinnakkaisella putkella varustettu joka sarjaan normaalisti kuuluu. Lisäksi lupasi pistää erillisen 200mm jatkopalan ja klemmarin samaan hintaan :)

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: La Kesä 21, 2014 15:38
Kirjoittaja Hessu
Juhannuksen voi vallan mainiosti viettää myös autoremontin parissa. Eilen otin viikko sitten maalatut vanteet talliin ja asensin päälle renkaat. Varastossa oli vain yhdet 185/65R15 kesärenkaat jotka olivat jo valmiiksi Ronalin tykkipyörien päällä joten US-turboille tuli nyt 195 leveät nakit. Saa nähdä miltä nuo näyttävät.
Tänään irrotin takapuskurin, jolla oli joskus vähän nojailtu esteisiin ja vetokoukku lähti samoilla lämpimillä. Tilalle tuli varaosa-auton ehjempi puskin jossa oli vieläpä ehjä lista tallella. Hinkkasin puskurin takaa löytyneet ruostekukkaset pois ja täppäsin Noveroxia päälle. Intouduin siinä sitten rapsuttelemaan massoja tavaratilan pohjan puolelta enemmänkin ja saihan sen ruuvarin läpi paristakin paikkaa :( Nähtävästi pitää paikkansa tuo Retrorides-foorumilla viljelty totuus "Never poke rust". Yksi reikä syntyi juuri varapyörän kiinnitystornin alle ja toinen jo aikasemmin hiukan leväperäisesti paikattuun kohtaan pohjapellin ja pyörän sisäkaaren kulmaukseen. Pitää katsella noita paremmin taas joskus.

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Ti Huhti 14, 2015 12:43
Kirjoittaja Hessu
Nostetaan nyt tätäkin ennen kuin vaipuu aivan unholaan. Tavaratilan pohjan peltityöt odottavat vielä tekijäänsä. Sattumoisin osuin Speedpartsin nettisivuille, siellä oli tyhjennysmyynti jossa myös muutamia og900 osia. Tuli tilattua K-jet bensapumppu, BW37 automaatin venttiilikoneisto ja öljynsuodatin sekä T8 natriumtäytteiset pakoventtiilit. Kaikki ilmeisesti uusia alkuperäisiä varaosia.

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Ti Huhti 14, 2015 19:35
Kirjoittaja lucaf
Onpas nättikuntoinen ja vuosi vuodelta harvinaisempi! Hienoa että virtaa riittää vielä satkuja ehostella :)

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Pe Elo 21, 2015 12:07
Kirjoittaja Hessu
Joo, ihmetyttää itseänikin että mihin ovat pitkät Saabit hävinneet. Vuosituhannen alkupuolella kun aloin silloista foorumia seuraamaan niin juttua oli kohtalaisesti ja autoja myynnissäkin vähän väliä. Tuskinpa näitä paaliin on enää viime aikoina suuremmin mennyt?

Projektin edistymistä nakertavat useat muut perheen harrasteautot, aina on ollut jotain muka tähdellisempää tekemistä. Sen verran sain aikaan, että nyt kun yli 30-vuotiaaseen vielä saa uusia alkuperäisiä varaosia diileriltä, niin hommasin Oriolta uudet takalyhdyt nykyisten haalistuneiden ja säröisten tilalle. Priimat ajovaloumpiot ja etuvilkut löytyy jo entuudestaan eli tekee varmaan yleisilmeelle asiaa.

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Ke Loka 05, 2016 19:03
Kirjoittaja Hessu
Hiljaiselo pääosin jatkuu, auto on siis edelleen säilössä navetan vintillä tusinan lajitoverinsa kanssa. Koetin tässä eräänä viikonloppuna laittaa autoa autoa käyntiin pitkästä aikaa. AIkaisemmin jo tuli diagnosoitua että käynnistyssuutin ei osallistu polttoaineen syöttöön startin yhteydessä. Kiikutin lähes tyhjään tankkiin 5 litraa tuoretta bensaa ja avustin käynnistyssumulla mutta eipä suostunut käymään kuin pieniä onnettomia hörähdyksiä. Mahtaako olla IMM jumissa, polttoainepumppu finaalissa tai jotain muuta vastaavaa. Tutkitaan jos joskus jaksetaan, projekteja on tässä kyllä riittävästi muutenkin.

Jos nyt jotain hyvää hakemalla haetaan, niin onnistuin löytämään vuoden tarkkuudella auton ikäisen Blaupunktin kasettiradion, joka sopii paraatipaikalle kojelautaan huomattavasti paremmin kuin nykyinen kiinalainen ledihässäkkä. Jatketaan tästä taas joskus...

Re: 900 CD entisöintiä

Lähetetty: Ti Loka 11, 2016 13:02
Kirjoittaja Cullin
Jatka ihmeessä. Oi kun saisi tuommoisen CD satkun omaan pihaan. Ois kiva fiilistellä takana kun on hyvät jalkatilat :)