900 CD entisöintiä, viestikapula vaihtuu
Lähetetty: Su Touko 25, 2014 18:53
Moro!
Josko nyt aloittaisi ihan oman topicin tästä foorumilla aiemminkin pyörineestä pitkästä Saabista. Kyseessä siis loppuvuodesta 1983 rekisteröity, mutta MY84 satku. Vuosimallin uutuuksiin kuuluivat käsittääkseni Contour-verhoilu, vakionopeudensäädin ja sähkölasit myös takaovissa. Ensimmäinen omistaja, kylmälaitevalmistaja Norpe Oy Porvoosta, on päätynyt viisaasti valitsemaan myös ilmastoinnin tähän autoon. Kone on T8 jonka perässä automaatti. Väri on Finlandia/CD-mallisarjalle hiukan epätyypillisempi metallipunainen eli 113G Amaranth red metallic. Taltioin auton noin 1½ vuotta sitten Seinäjoelta, sitä ennen se on vaikuttanut Vaasan puolessa. Auto oli ostettaessa siistissä käyttökunnossa ja katsastettu, mutta tavoitteena on nyt hoitaa muutama kauneusvirhe ja saattaa vaunu museorekisteriin.
Tähän mennessä tapahtunutta: Jo melkein heti auton hankkimisen jälkeen ostin sille kaveriksi toisen, -86 900 5d turbon varaosiksi. Taltioin tuosta vähemmän ajetun ja siistimmällä äänellä käyvän tekniikkapaketin, sekalaista pisteosaa mm. hyvät pystykeulan umpiot, puskurit, kuraläpät, jne. Lisäksi hommasin eri lähteistä osaa: Rei'ittämättömän mittaristopaneelin ja keskikonsolin, halkeilemattoman kojelaudan, priiman takaspoilerin ja parin vastaavia etupenkin viininpunaisia verhoiluita. Viimeksi mainitut olivat menneet huonoon kuntoon "pillastuneiden" penkinlämmittimien takia ja jättäähän se 370 tkm ajomäärä jo jonkinlaisen jäljen.
Kattoverhous roikkui tietenkin, kuten vanhalle satkulle kuuluu. Jo viime kevättalvella toimitin kattoverhoilun paneelit paikalliselle autoverhoilijalle. Jollakin ihmeen kaupalla löytyi vielä orkkis Tricol Oy kattoplyyshiä joka asennettiin paikoilleen kattopaneelin molempiin osiin sekä C-pilarin levyihin erittäin hyvää työnjälkeä noudattaen. Etuistuimien saneeraus on myös aloitettu ja tänään sain aikaiseksi räjäyttää kojelaudan, tavoitteena ehjempien osien asennus. Siivoilin hiukan edellisten omistajien sähköasennuksia, laitoin puuttuvien etukajareiden paikalle uudet Pioneerin 4" kaksitiet ja huolsin lämppärin puhaltimen kun kerran tyrkyllä oli. Cruisellinen vilkkuviiksi ei meinannut pysyä "vilkku oikealle" -asennossa joten avasin senkin ja herkistelin hiukan mekanismia. Mittaristoon vaihdoin uudet polttimot ja kiillotin etupleksin. Cruise oli muistaakseni hiukan "soutanut" joten testasin systeemin tiiviyden. Alipainepumpulla kun kerran kiskaisi tyhjiötä niin kaasuläppä pysyi kyllä tasan samassa asennossa vaikka kuinka kauan eli vuotoja ei pitäisi olla. Jarrua hipaisemalla palautui tyhjäkäynnille. Pitää tutkia vielä...
To do: US-turbo vanteiden maalaus ja renkaiden asennus niille, ehjempien puskurien ja spoilerin asennus, kattoverhous takaisin paikoilleen, ilmastoinnin huolto, pakoputken tiivistys ynnä muut esille tulevat asiat...
Josko nyt aloittaisi ihan oman topicin tästä foorumilla aiemminkin pyörineestä pitkästä Saabista. Kyseessä siis loppuvuodesta 1983 rekisteröity, mutta MY84 satku. Vuosimallin uutuuksiin kuuluivat käsittääkseni Contour-verhoilu, vakionopeudensäädin ja sähkölasit myös takaovissa. Ensimmäinen omistaja, kylmälaitevalmistaja Norpe Oy Porvoosta, on päätynyt viisaasti valitsemaan myös ilmastoinnin tähän autoon. Kone on T8 jonka perässä automaatti. Väri on Finlandia/CD-mallisarjalle hiukan epätyypillisempi metallipunainen eli 113G Amaranth red metallic. Taltioin auton noin 1½ vuotta sitten Seinäjoelta, sitä ennen se on vaikuttanut Vaasan puolessa. Auto oli ostettaessa siistissä käyttökunnossa ja katsastettu, mutta tavoitteena on nyt hoitaa muutama kauneusvirhe ja saattaa vaunu museorekisteriin.
Tähän mennessä tapahtunutta: Jo melkein heti auton hankkimisen jälkeen ostin sille kaveriksi toisen, -86 900 5d turbon varaosiksi. Taltioin tuosta vähemmän ajetun ja siistimmällä äänellä käyvän tekniikkapaketin, sekalaista pisteosaa mm. hyvät pystykeulan umpiot, puskurit, kuraläpät, jne. Lisäksi hommasin eri lähteistä osaa: Rei'ittämättömän mittaristopaneelin ja keskikonsolin, halkeilemattoman kojelaudan, priiman takaspoilerin ja parin vastaavia etupenkin viininpunaisia verhoiluita. Viimeksi mainitut olivat menneet huonoon kuntoon "pillastuneiden" penkinlämmittimien takia ja jättäähän se 370 tkm ajomäärä jo jonkinlaisen jäljen.
Kattoverhous roikkui tietenkin, kuten vanhalle satkulle kuuluu. Jo viime kevättalvella toimitin kattoverhoilun paneelit paikalliselle autoverhoilijalle. Jollakin ihmeen kaupalla löytyi vielä orkkis Tricol Oy kattoplyyshiä joka asennettiin paikoilleen kattopaneelin molempiin osiin sekä C-pilarin levyihin erittäin hyvää työnjälkeä noudattaen. Etuistuimien saneeraus on myös aloitettu ja tänään sain aikaiseksi räjäyttää kojelaudan, tavoitteena ehjempien osien asennus. Siivoilin hiukan edellisten omistajien sähköasennuksia, laitoin puuttuvien etukajareiden paikalle uudet Pioneerin 4" kaksitiet ja huolsin lämppärin puhaltimen kun kerran tyrkyllä oli. Cruisellinen vilkkuviiksi ei meinannut pysyä "vilkku oikealle" -asennossa joten avasin senkin ja herkistelin hiukan mekanismia. Mittaristoon vaihdoin uudet polttimot ja kiillotin etupleksin. Cruise oli muistaakseni hiukan "soutanut" joten testasin systeemin tiiviyden. Alipainepumpulla kun kerran kiskaisi tyhjiötä niin kaasuläppä pysyi kyllä tasan samassa asennossa vaikka kuinka kauan eli vuotoja ei pitäisi olla. Jarrua hipaisemalla palautui tyhjäkäynnille. Pitää tutkia vielä...
To do: US-turbo vanteiden maalaus ja renkaiden asennus niille, ehjempien puskurien ja spoilerin asennus, kattoverhous takaisin paikoilleen, ilmastoinnin huolto, pakoputken tiivistys ynnä muut esille tulevat asiat...