OG900 -87 (Tämä auto on myyty, eli aiheen voi poistaa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

OG900 -87 (Tämä auto on myyty, eli aiheen voi poistaa)

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Morjensta.
Tarkoitus olisi pitää pientä päiväkirjaa mitä keksin auton päänmenoksi.
Autohan on alunperin 900 2D -87 pystykeulakaasari uusilla jarruilla.
Auto on todella kovapeltinen eikä mihinkään ruosteprojekteihin lähiaikoina ole tarvetta.
Edellisten omistajien toimesta autoon on vaihdettu k-jet ruiskutuslaitteisto kaasarin tilalle.
Myöskin alustaa on päivitetty Bilsteinin sport iskunvaimentimilla ja Lesjöfors jousilla.
Muutenkin autoon oli laitettu pientä piristettä esim. takaspoileri, 5-puolaiset alumiinivanteet, kromimaski ja turbon etuspoileri.
Kuvassa auto "ostohetken" kunnossa.

Kuva

Aluksi ajattelin ajella autolla tämmösenään, mutta kävi perinteiset.
Ensitöikseni tilasin motonetistä kirkkaat etuvilkut.
Myöskin etuhelma tuntui, että se olisi hienompi korinvärisenä.
Sävy osui yllättävän hyvin kohalleen. Kiitos vuoden vanhan maalipinnan.
Talvivanteiksi hommasin vaihtokaupalla Aero92-vanteet, jotka näyttävät pystärissä kivalta.
Takalamput maalasin kokopunaiseksi.
Airflow-sarjaan sain kiinnityksen erästä varaosa-autoa purkaessa, mutta helmoja varaosa-autosta poistellessa hapanta oli aikalailla ja en viitsinyt pränikkää maalipintaa alkaa "raiskaamaan".

Kuva

http://office.vippet.net/files/90719_Saba.jpg
http://office.vippet.net/files/90719_Saab3.jpg

Entisen turbosatkuni vaihdoin tähän iivariin juuri sen huolettomuuden ja vähien kilometrien takia.
10tkm vaparikyytiä nähneenä "tehot" alkoivat puuduttamaan ja konehuoneeseen olisi tarkoitus lisätä jotain pientä kivaa.
Ensin kävi mielessä vaparitekniikan piristäminen kansitöiden, isomman k-jetin ym. muodossa.
Entinen turboilija ei voinut vastustaa kiusausta ja jemmassa jo odottaa kohtuullisen hyväkuntoinen vesijäähdytetty T03.
Mitään täydellistä tekniikanvaihtoa ei tulla tekemään vaan turbo pultataan vakiokoneen kylkeen ainakin alkajaisiksi.
Vaihdettavien osien listalle kuuluu pakosarja, turbon k-jetin määräjakaja ja ohjauspaineventtiili, turbon pakoputkisto, jonkilainen välijäähdytin (ehkä jopa alkeellinen vesiruuta) ja turbo tarvittavine putkineen.
Mielenkiinnolla odotan miten vaparikone käyttäytyy ahdettuna.
Ahtoja olen suunnitellut laittavan n.0.4-0.5bar edes jonkinlaisen luotettavuuden saamiseksi.
Tavoitteenani on saada päivitetty tekniikka viimeistään keväthangille kasaan.
Myös täydellinen punainen turbon sisusta odottaa pääsyä sinisen pappamaisen "kaasarisisustan" tilalle.

Haaveenahan on ollut hyväkuntoinen viritetty T16 tekniikka pellin alle, mutta nykyinen rahatilanne/tilat ei oikein anna periksi.
Saapas nähdä miten tuollainen t8-paketti tulee kestämään.
Jos kone porsii niin eipä ole kuin yksi suunta ja se on T16 tekniikka :D .
Ulkokuoreen olen tyytyväinen eikä siihen ole tulossa muutosta, kuin enintään isomman takaspoilerin muodossa.

Tämmöstä tällä kertaa ja päivitystä tiedossa jos jotain tapahtuu suuntaan tai toiseen ja kommentit/mielipiteet ovat tervetulleita.
Viimeksi muokannut Turbo900, Pe Maalis 04, 2005 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900Tbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 22:38

Hyvältä näyttää!

Viesti Kirjoittaja 900Tbo »

Mukava nähdä hyväkuntoisia 2-ovisia pystykeulasatkuja 8) Projektin lähtökohtana auto on loistava, mutta vähän mietityttää tuo vakiokoneen turbottaminen.....Saattaisi olla varmempaa asentaa sopivan tilanteen tullen T16 kone hiluineen vakiokoneen tilalle. Työmäärä on sitten melkoinen, ja rahaa palaa varmasti (kokemusta on :? ). Hienoa kyytiä T16 kone kyllä 2-ovisessa antaa 8) Onnea projektiin!

P.S. Muutoskatsastus on sitten ihan oma lukunsa ja kokemuksesta voin kertoa, että auto rekisteröidään m.m. periaatteella 1+3 jne. Ja huomioi, että T16-koneen on oltava mieluiten samaa vuosimallia tai uudempi (ei Kat.-versio) päästöjen takia.
900Tbo
Vastaa Viestiin