SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jemmasta
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2014 15:47
Paikkakunta: Helsinki

SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jemmasta »

Noniin, laitetaas tänne vähän "päiväkirjaa" omasta projektista.

Eli tarkoitus saada suht edullinen luotettava matka-auto väsätyksi. Aihiona tingattu
http://www.nettiauto.com/saab/9000/6552199

Tosiaan foorumin mukaan CC, vaikka rekkari väittää toisin. :D

Käyntihäiriö ilmenee kesken ajon, jolloin kaveri hyytyy entisen omistajan mukaan arviolta vuorokaudeksi ja matka jatkuu normaalisti ilman mitään ongelmia. :D Tämä tekolistalla heti kunhan se itsellä ilmenee ja katsastukseen vaikuttavat ensin tehty.

Katsastuksessa tosiaan käyty ja vikalistahan oli lyhyt yllätyksekseni. Panhardin kaksi puslaa vaihtoon, vänkärin vetonivelen suojakumi, seisontajarrun säätö ja huippuna parkkivalo. :mrgreen: Yritin parkkia vaihtaa ennen katsastusta, mutta on vaan ahdas välikkö niin jätin tuossa kohtaa suosiolla kesken.

Kroppa tossa aihiossa on kyllä ikäänsä nähden huippukunnossa, ei juur pellissä missään (edes pohjassa) ruostetta.

Värkkäyslistaa kerätty foorumilta, tarkastuskohteita yms. läpikäytävää. Ajokin luotettavuutta lisäämään.

Tutkimuslistalla myös ilmastointi, joka ei tällä hetkellä juurikaan viilennä. Sekä kattoluukku, joka jumittelee aika ajoin. Sekä bensapumpun asento tankkiin nähden kohilleen, jotta mittari näyttää oikein.

Bensapumppu menee myös vaihtoon, näytti vähän räpellykseltä. Liitin teippailtu kasaan ja pumpusta tukittu jotain töhnällä. Pitänee laittaa kuvaa myöhemmin.

Muutoin kyllä vielä vaikuttaa napakalta alulta :saab:ismiin.
Viimeksi muokannut jemmasta, La Heinä 26, 2014 20:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9000 CC 2,3T A -91 Projektisivu
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja Risto »

jemmasta kirjoitti:huippuna parkkivalo. :mrgreen: Yritin parkkia vaihtaa ennen katsastusta, mutta on vaan ahdas välikkö niin jätin tuossa kohtaa suosiolla kesken.

Sekä kattoluukku, joka jumittelee aika ajoin.
Parkkivalo: Avaa konepelti, katso ajovaloumpion ja vilkku-umpion väliin ja havaitse torx-ruuvinkanta. Löysää tätä ruuvia hieman ja vedä vilkku-umpiota ulos/eteenpäin kunnes se irtoaa ruuvin alta ja vedä se varovaisesti irti lokasuojasta, jossa se on kahdella tapilla ja läpivientikumeilla kiinni.

Kattoluukku: Löytyihän sitä ruostetta, sillä kattoluukun aukon reunat usein turpoavat ruosteesta ja luukku takertelee. Ensiapuna reunojen moukarointi takaisin muotoonsa ja lopullinen korjaus on kattopellin vaihto tai uuden pellin hitsaaminen pelkästään vaurioituneen tilalle.
jemmasta
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2014 15:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jemmasta »

Risto kirjoitti:
jemmasta kirjoitti:huippuna parkkivalo. :mrgreen: Yritin parkkia vaihtaa ennen katsastusta, mutta on vaan ahdas välikkö niin jätin tuossa kohtaa suosiolla kesken.

Sekä kattoluukku, joka jumittelee aika ajoin.
Parkkivalo: Avaa konepelti, katso ajovaloumpion ja vilkku-umpion väliin ja havaitse torx-ruuvinkanta. Löysää tätä ruuvia hieman ja vedä vilkku-umpiota ulos/eteenpäin kunnes se irtoaa ruuvin alta ja vedä se varovaisesti irti lokasuojasta, jossa se on kahdella tapilla ja läpivientikumeilla kiinni.

Kattoluukku: Löytyihän sitä ruostetta, sillä kattoluukun aukon reunat usein turpoavat ruosteesta ja luukku takertelee. Ensiapuna reunojen moukarointi takaisin muotoonsa ja lopullinen korjaus on kattopellin vaihto tai uuden pellin hitsaaminen pelkästään vaurioituneen tilalle.
Epäilin itsekin ruostetta, ei ollut kattoluukussa siitä kyse. Ihan puhdas pelti. Vaikuttaa, että sähköt hukkuu välillä hetkellisesti. Luukku muuten kulkee nätisti.
Saab 9000 CC 2,3T A -91 Projektisivu
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja Risto »

jemmasta kirjoitti:Epäilin itsekin ruostetta, ei ollut kattoluukussa siitä kyse. Ihan puhdas pelti. Vaikuttaa, että sähköt hukkuu välillä hetkellisesti. Luukku muuten kulkee nätisti.
Parempi niin. Katkaisijan kontaktipinnat kannattaa putsata, avasin tuossa joutilaana pyörivän katkaisijan ja mustilta näyttävät.
jemmasta
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2014 15:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jemmasta »

Juu, pitää varmaan pyöriä muutenkin läpi auton crc purkki kädessä. Mutta luukusta vielä, niin katkaisijaa painettaessa, kuuluu releen(?) naksahdus, mutta luukku ei vaan liiku. Hetken päästä (15min) uudelleenkokeilemalla luukku taas liikkuu...

Pitää tuota ihmetellä, kunhan saa akuuteimmat pois käsistä.
Saab 9000 CC 2,3T A -91 Projektisivu
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mistä päin naksahdus kuuluu? Katkaisijasta itsestään kuuluu releen naksahdusta muistuttava ääni ja rele sijaitsee kattopaneelissa.
jemmasta
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2014 15:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jemmasta »

Tuo kuuluu katkaisijan ympäristöstä.
Saab 9000 CC 2,3T A -91 Projektisivu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jus »

Luukkua liikuttavassa mekanismissa kattopanelissa on rakennettuna kolme stoppikohtaa. Luukkua liikutetaan pitämällä nappia painettuna. Moottori pyrkii liikuttamaan luukkua niin kauan, kunnes mekanismi tulee seuraavan stoppikohdan kohdalle. Jos halutaan liikuttaa luukkua pidemmälle samaan suuntaan, pitää nappi vapauttaa ja painaa heti uudestaan.

Stoppikohdan kohdalla rele naksahtaa. Vanhemmanmallisessa, alumiinikuorisessa, releessä oli omassa 87-autossani kosketushäiriöitä, rele kyllä naksahteli niin kuin kuului, mutta luukun liikuttelu oli vähän satunnaista, ei auttanut napin uudelleen painaminen stoppikohdalle pysähtymisen jälkeen. Muutin johdotuksen uudempaa vihreätä muovikuorista relettä vastaavaksi ja vaihdoin vihreän releen - nyt onkin toiminut ongelmitta siitä saakka.

Stoppikohtien kalibrointi voi mennä pieleen, jos luukkua liikutetaan hätäkäyttöveivillä tai lukkuaukon reunat ovat ruosteesta turvoksissa, eikä luukkumoottorin kitkakytkin pidä. Keskimmäinen stoppikohdista on luukku kiinni-asennossa. Siitä eteenpäin vähän matkaa luukkuaajettaessa tulee tilt-asennon stoppikohta, luukun takareuna ylhäällä. Luukku kiinni-asennosta taakse päin luukkua ajaessa stoppi tulee vähän ennen kuin mekanismin liikerata päättyy. Silloin luukku on liukunut katon sisään niin, että enää kymmenkunta senttiä luukkua näkyy yäpuolelta katsottuna.

Lisäksi luukku tietysti pysähtyy mekanismin liikeratojen päätepisteissä, jos ajetaan stoppikohtien ohi, mutta silloin liike vaan lakkaa, rele ei naksahda. Kannattaa lopettaa napin painaminen :-)
jemmasta
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2014 15:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jemmasta »

Juu, näin katselin. Itseni kun yllätti tuo tuuliohjainmoodi, perä ylhäällä. Kerran on jäänyt perä ylös, toisen kerran kiinniasentoon. Vaikuttaa, että pysähtyy vain stoppikohtiin. Ei ainakaan vielä ole jäätynyt matkalle, joten voisi viitata nimenomaan releeseen. Eikö totta?
Saab 9000 CC 2,3T A -91 Projektisivu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jus »

Voisihan nuo oireet releeseen viitata, tai sitten mekanismin yhteydessä olevaan mikrokytkimeen. Rele on huomattavasti helpompi vaihtaa, aloita siitä :-)

Rele on tuo vihreä:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jemmasta
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2014 15:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jemmasta »

jus kirjoitti:Voisihan nuo oireet releeseen viitata, tai sitten mekanismin yhteydessä olevaan mikrokytkimeen. Rele on huomattavasti helpompi vaihtaa, aloita siitä :-)

Rele on tuo vihreä:
Kuva
Lisätääs tekolistalle. ;) kiitos neuvoista.
Saab 9000 CC 2,3T A -91 Projektisivu
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Rele voi myös olla alumiinikuorinenkin. Ite ainakin havaitsin kun aeroon aikanaan relettä etsin että vm.93 autossakin oli vielä alumiinikuorisia. 94 eteenpäin sit löyty vihreätä muovikuorista. Pyörii tossa pöydällä meinaan molemman mallisia releitä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
jemmasta
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2014 15:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jemmasta »

Kävin tuota vähän ihmettelemässä, niin tuossa ainakin alukuorinen.

Näyttäis, että on välillä viivettä katkaisijan ja releen välillä. Saattaa ottaa muutaman sekunnin katkaisijan naksauksesta ennen kuin rele naksahtaa. Eli eiköhän tuo releen vaihdolla korjaannu.
Saab 9000 CC 2,3T A -91 Projektisivu
jemmasta
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2014 15:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja jemmasta »

Tässä bensapumppu, ehkä lienee aika tehdä tuollekin jotain kuten vaihtaa. :mrgreen:

https://www.dropbox.com/s/6jsa0f3vle09b ... .00.52.jpg
Saab 9000 CC 2,3T A -91 Projektisivu
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: SAAB 9000 CC 2.3t aut. 1991 luotettavaksi matka-autoksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

huh huh mikä ranetus.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin