Sivu 1/3

Saab 900i 2,1 16v MY92 Laittelua

Lähetetty: Ma Loka 06, 2014 13:44
Kirjoittaja JJ-99
Syksyn pimenevinä iltoina olisi tarkoitus laittaa otsikon mukainen käyttöauto kuntoon.

Huoltoa tulossa: Värikoodaus: Valmis Keskeneräinen

-Lämppärin kenno
-Lämppärin hana
-Puhaltimen moottori
-Moottoriöljyt
-Vaihteistoöljyt 08.11.14
-Termari 08.11.14

-Lappu kuskin jalkotilaan

Vuosi sitten laitoin uudet tiivisteet hanaan ja nyt taas kastelee jalkatilan, kenno vuotaa koteloon ja kanavia pitkin valuttaa nesteet takapenkille kun on jyrkkä mäki.

Puhallin hajosi jo kesähelteillä, mutta nyt rupeaa vetämään niin rankasti ikkunat huuruun ettei ole mukava ajella.

Vinkkejä kaivataan mitä kennolle tekisi (korjaus vai uusi) ja mistä mahtaisi saada kunnollisen hanan ?


Edit: Otsikkoa muutettu
Edit: Kuvat siiretty kansioon, linkit ei alkupäässä toimi Satkun laittoa kansio

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Ma Loka 06, 2014 18:22
Kirjoittaja KN/Lieto
Tuo puhaltimen moottori voi sitten olla isomman työn takana...

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Ma Loka 06, 2014 19:24
Kirjoittaja JJ-99
Kojelauta siinä pitää purkaa, kerran olen sen tehnyt niin nyt luonnistuu näppärämmin.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Ti Loka 07, 2014 14:05
Kirjoittaja JJ-99
Kuvapäivitystä kuljettimesta

Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4

Puhaltimen moottori+siivet
Hana Kokemuksia motonetin hanoista?

Onko kannattavampaa ostaa suoraan uusi kenno vai yritää paikkauttaa vanha? Tuntuu olevan hinnoissaan nuo lämmityslaitteen kennot.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Ti Loka 07, 2014 17:56
Kirjoittaja pullasorsa
Ryhdikkään näkönen satku. Kennoja luulisi löytyvän romikselta melko edulliseen hintaan, kuten nuita hanoja ja puhallinmoottoreitakin. Toki niillä ei välttämättä ole toimintatakuuta, mutta tuskinpa ne kalliitakaan ovat :roll:

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Ma Loka 13, 2014 18:20
Kirjoittaja JJ-99
Uusi hana hommattu ja lämppärin puhallin vaihdettu.

Tarvikepuhaltimella oli tietysti yhteensopivuusongelmia, siivet tulivat liian pitkälle ja johdot eivät sopineet liittimeen. Korotuspala saatin rakennettua ja johdot kytkettyä. Ja taas puhaltaa 8)

Uudet kennot tuntuvat olevan kiven alla, marmoritiskillä hinnaksi olisi muodostunut yli 400e.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Pe Loka 24, 2014 13:33
Kirjoittaja JJ-99
Hana ja kenno vaihdettu. Kävi tuuri kennon hankinnan kanssa, uusi nissensin kenno postikuluineen 50€

Vaikka miten koittaa ilmailla niin tuntuu ettei puhalla kunnolla lämmintä... Nyt vain kovaa ajoa niin saadaan ilmat liikkeelle.

Edit1: Ajettu, ilmattu, puhaltaa kuumaa vain kun kierrokset yli 3000/rpm. Ei ole ohitusventtiilihässäkkää, poistettu jo aikaisemmin.

Edit2: Huuhdeltu jäähdytysnestejärjestelmä, ei auttanut. Huomenna radiator cleania sekaan.

Edit3: Nesteet vaihdettu, radiator cleanit käytetty läpi. Ei muutosta.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Pe Loka 31, 2014 19:04
Kirjoittaja JJ-99
Morjesta vaan

Kabiinin lämpenemisessä ei muutosta. Seuraavaksi kokeillaan termarin vaihtoa.

Rakentelin tänään johdon vikakoodien lukua varten ja tulokset oli seuraavat.
  • 12231
  • 12111 Imuvuoto, Lambda tai IMM
  • 12241
Imuvuodoilta aikanaan testasin, ei löytynyt. Nyt pitäisi löytää kunnon mittari, pysyyköhän halpa yleismittari lambdan vaihteluiden perässä?

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: La Marras 01, 2014 06:17
Kirjoittaja eegas
Ettei vaan olisi vesipumppu, joskus siivet hävinneet jonnekin?

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: La Marras 01, 2014 12:10
Kirjoittaja Timppa
Joo vesipumpulle kans ääni ton käyttäytymisen perusteella.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: La Marras 01, 2014 14:25
Kirjoittaja JJ-99
Vesipumppukin on uusittu vasta muutama kuukausi takaperin :?

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Ma Marras 03, 2014 16:34
Kirjoittaja JJ-99
Diagnosointia suoritettu, vesipumpulta hanalle menevä letku kokoajan napakka, kun antaa kierroksia niin kovenee letku joka tulee hanalta, muuten löysähkö.

Tosiaan uusi vesipumppu, hana ja kenno. Kun juoksutin vettä vesijohtoverkosta kennon ja hanan läpi tuli ihan hyvällä virtauksella. Termarikin näyttää toimivan.

Missä mättää? Ideat alkaa loppumaan... Voisiko hanan läpi virrata loppujenlopuksi huonosti nestettä? Säätövipu toimii ja liikuttaa hanaan mekanismia.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Ke Marras 05, 2014 18:06
Kirjoittaja tehave
hana sitten varmaan säätyy ääriasentoihinsa..

vaikuttaakos tuossa mallissa se että vedentäyttö korkki on varmasti tiivis?
jossain vesi ei kiertänyt oikein jos painekorkki ei pitänyt painetta yhtään.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: Ke Marras 05, 2014 21:13
Kirjoittaja JJ-99
Otan huomenna akselin irti ja pyörittelen käsin, katsotaan onko vaikutusta.

Paisarin korkki on huollettu ja pitää paineet.

Re: Saab 900i 2,1 16v MY92 syyshuoltoa

Lähetetty: To Marras 06, 2014 18:21
Kirjoittaja JJ-99
Hana kääntyy ääriasentoihin, tulee haalea ilmaa alle 3000rpm vaikka flekti huutaa. Paisarin korkki pitää paineet.

En voi sulattaa tätä, kun :saab: tunnetusti on lämmin talviauto.

Viikonloppuna vaihteistoöljyjen vaihto, jos oikein villiksi heittäytyy saattaa ilmestyä uutta peltiä kuskin jalkotilaan.