"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, totta. Työkalukombo pitää olla oikea, niin sopii keskenään. Olipa hauska huomata, että Monroen iskarin yläpään mutteri ei sitten olekaan 21 mm, vaan 22 mm. Arvatkaa löytyykö multa 22 mm hylsyä, jota voi vääntää jollain muulla kuin 1/2" karalla, eli siitä reijästä, josta mtylyös tolppaa asentaessa täytyy pitää tankoa paikallaan? Sain nyt tolpat sitten kokoon puristamalla hylsyä siirtoleukapihdeillä, joita puristin yhteen siirtoleukapihdeillä, ja vääntämällä räikällä sitä kuusiokoloa, eli hylsy+pihti+pihti-viritys piti mutteria paikoillaan ja räikkä pyöritti tankoa.

En nyt leikannut niita MY2007-lipareita vanhoista tolpista, vaan askartelin muovikanisterista sellaiset itse uusiin tolppiin :mrgreen:

Kuva

Totesin, että tuskin tuosta haittaakaan tuolla välissä on. Onpahan seuraavalle tolppien purkajalle ihmeteltävää.

Tämän jälkeen tolpat paikoilleen.

Kuva

Tässä hommassa ei onneksi tullut enää ihmeellisyyksiä vastaan. Auton keula alas, ja nopealla mittauksella keula asettu n. 20 mm aiempaa alemmas, mutta perä oli toki vielä laittamatta.

Eli seuraavaksi perän kimppuun. Jos oli etuiskarin ylämutteri tiukassa, niin kyllä oli takaiskarin alapulttikin. Varmaan 20 min auton alla maaten ähkien nitkuttelin sitä auki. Yläpään pultit lähti ihan helposti ja paljasti yhden autonsuunnittelun kukkasen: tuollainen kiva lokero täynnä mujua (kuvassa jo tyhjennetty):

Kuva

Tänpäivän hommat tyssäsi sitten takajousen irrottamiseen. Huomasin sitä puuhatessa muuten, että oikea takajousi on alhaalta reilun puolen kierroksen matkalta poikki. Ihan hyvä aika siis vaihtaa vieterit. WIS ohjeistaa yksinkertaisesti puristamaan jouset puristimilla kasaan ja ujuttamaan ne pois sijoiltaan. Onko joku onnistunut tässä? Ei meinaan mun puristimilla ainakaan onnistu. Niistä pitäisi saada niin paljon pituutta puristettua, että loppuu puristimesta säätövara, varsinkin kun tuo paikka ei ole mitenkään tilavin puristimien käytölle.

Tältä päivältä loppui voimat ja motivaatio, huomenna ajattelin napata alatukivarren kiinnityspultin irti ja ottaa jouset sillä metodilla irti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Simeoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Elo 17, 2014 20:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Ainakin oman kokemuksen mukaan ei onnistunu takajousien irrotus semmosilla tavallisilla "kynsi" puristimilla, ei mahdu ei. Melkein helpoin on se alatukivarsi löysätä, mutta sillonkin se jarruletku rajoittaa vähän sitä eli jos helpoimmalla haluaa niin vielä jarrusatula pois niin ei letku jää tiukalle.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

Oliko sulla noissa Monroen etutolpissa oikeanlainen se anturin johdon paikka? Itse jouduin muokkaamaan rälläkällä, että sain sopimaan sen alkuperäisen peltihärvelin.
Tuo lokero vähän samaa kastia kuin og900 takaiskarin yläpään "hylly". Pesen autoni aina käsin niin huuhtelen samalla tuon reiän auki. Aina tulee hiekkaa mukana, joten kerää mujua ihan kiitettävästi.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näissä ei ollut kyllä mitään omgelmia asentamisen kanssa. Kaikki näytti sopivan millilleen kohdilleen, mukaan lukien nuo anturin johdot ja jarruletkut. Siinä peltilätkässähän on kolme reikää tai koloa: suurin sivulta avoin on jarruletkulle, lähimpänä iskariputkea on pieni reikä sille anturin johdon peltihärpäkkeen ruuville, ja kolmas kolo on lätkän yläreunassa, omassa autossani se oli siis tyhjänä, en tiedä mitä varten se siinä on.

Tuosta aikaisemmasta kuvasta näkyy huonosti, mutta tässä suurennos samasta kuvasta:

Kuva

Ja kiitos vinkistä muuten kääntölaakerien suhteen. Helpostihan ne avautui kun vähän ruuvarilla kampesi, laitoin täyteen vaseliinia ennen asennusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

Hyvä juttu! Juu en tiedä minkä auton iskareita minulle myytiin, mutta en saanut tuota peltiä kiinni. Oli hitsattu yhdellä kiinnityksellä oleva lätkä iskarin kylkeen. Otin sen pois ja laitoin tuon siihen paikalleen..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihan mielenkiinnosta: oliko sun iskarit noilla samoilla koodeilla, eli vasen E7023L, oikea E7022R?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

Mietin juuri samaa eilen, että tekisi vertailun. Pitäis kurkata auton alle.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

Löysin kuvan iskareista.. Samat numerot löytyi näistä minunkin monroeista..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jännää, ovatkohan parantaneet iskaria saatuaan jostain palautetta?

Seuraa tekninen opaste. Näin vaihdat takajouset 9-3 Sportcombiin:

Kuvasarja alkaa.

Kuva

Kuvasarja päättyy.

Hittoon WISsin ohjeet jousipuristimista ja jarrusatulan irrotuksista, nuo jousen sisään ylhäällä ja alatukivarresta tulevat megatiitit pitävät huolen siitä ettei hommasta tule sillä metodilla mitään, ja vaikka tulisikin, aikaa tuhraantuu älyttömästi. Alatukivarren kiinnityspultti irti, tukivartta alaspäin, jousi vaihtoon, tunkilla tukivarsi paikoilleen ja pultti kiristäen 75 Nm + 90 astetta. Simple as hell.

Iskarin alapultin kiristysmomentti on muuten 145 Nm + 90 astetta. En ymmärrä miksi, mutta ei ihme että se oli älyttömän tiukassa, varsinkin kun teräspulttia vastassa on kierteet alumiinivalukappaleessa. Tuo materiaaliyhdistelmä tunnetusti liimautuu yhteen aika hyvin. Mukava myös koittaa vääntää auton alla tuollaisia momentteja pultteihin kiinnitysvaiheessa.

Näillä keinoin tuli tänään suoritettua urakka loppuun. Oli sitten molemmat takajouset poikki, eilen silmämääräisesti katsoin että puoli kierrosta olisi ollut toisella puolella, mutta olikin toinen 1,5 ja toinen yhden kierroksen alapäästään vajaa. Keskityin osalistassa noihin etutolppiin niin jäi sitten ihan nuo takajousten kumit listasta pois. Aika heikossa hapessa nuo alakumit oli molemmilla puolilla, mutta ne meni nyt vielä paikoilleen, kun ei uusia ollut. Tuo tukivarren irrotus ja kiinnitys on sen verran helppoja toimenpiteitä, että ehkäpä uusin nuo kumit keväällä renkaanvaihdon yhteydessä.

Moottorin viritys on onnistunut, jos teho ei laske enempää kun 20 %, joten voiko sanoa että alustan madallus on onnistunut jos auto ei nouse enempää kuin 10 mm? Tämän Eibach Pro Kitin nimittäin pitäisi madaltaa edestä 30 mm ja takaa 20 mm, ja omassa autossa muutos oli edessä suunnilleen luvatut -30 mm kun taas taakse tuli muutama milli lisää :mrgreen:

Syy löytynee noista katkenneista alkuperäisjousista. Tallissa noita mittoja ihmetellessä kyllä vähän pelkäsin että miten hottentotti tästä nyt sitten tuli, koska aikaisemmin auton asento mielestäni oli melko optimi. Perä ei laahannut, mutta toisaalta ei tuntunut olevan taivaissakaan. Nyt on selkeä etukeno, mutta ainakin tämän päivän ihmettelyjen jälkeen auto näyttää edelleen ihan hyvältä. Pitäisi pestä koko vehje ja saada aurinkoisena päivänä ihailla sitä tasaisella kentällä, niin osaisi arvioida tarkemmin. Maavaraa en mitannut, mutta kyllä se väkisin melko pieneksi edessä jää, aikaisemminkin etuväliputken ja maan välissä oli vähimmillään muistaakseni joku 12 cm, joten nyt aletaan olla varmaan lähellä lakisääteistä, eli kahdeksaa senttiä.

Tänään tuli ajeltua noin 60 km sekalaista ajoa. Keli oli hieman hankala (uutta lunta 15 cm) jotta olisi oikein kunnon tuntumaa pystynyt arvioimaan, mutta alusta on luonnollisesti huomattavasti napakampi kuin alkuperäinen. Pesulautamaiseksi jääksi tallautuneella lumella täristen huomasi kyllä vähän niitä huonompiakin puolia, meteli tuollaisella ajoalustalla on melkoinen. Mutta se mitä tänään pystyi havainnoimaan, niin ihan tyytyväinen olen valintaan.

Jarruvalokytkin vaihtui myös samalla, eikä ainakaan tänään saatu ESP-vikailmoitusta ruutuun. Jäädään kuitenkin vielä pariksi viikoksi seurantamoodiin tuon osalta ennen kuin todetaan että tuo homma on kunnossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Halvattu tämmösiä laskelmia. Olin vielä siinä uskossa et tuon oman mökkiöljy polttimen kans oltas vielä plussan puolella mut tämän topicin jälkeen aloin laskeskelemaan uudestaan ja vaikka ostohinta olikin halpa niin ylläpitokulujen jälkeen ollaan pakkasen puolella jo monta tonnia :lol: Btw oma kolkki ollu ajossa 19kk ja mittarissa taloon tullessa 230tkm ja nyt 272tkm. Millon saa alkaa haukkumaan loppuunajetuksi? :D
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tittelin saa ottaa käyttöön siinä kohtaa kun kehtaa pyöristää lukeman kolmeensataan. Sanoisin että kun lukema on 29x xxx, niin pelataan selvästi jo lisäajalla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuollanen siitä nyt tuli:

Kuva

Konepesun jälkeen kuvattu, meni sen verran myöhään etten ehtinyt aurinkoiselle aukiolle, vaan kuvaushetkellä puoli kuuden aikaan oli jo pimeää. Aika uskomattomasti nää nykykännykätkin ottaa hämärässä kuvia, kun tuohan näyttää melkein eteläsuomalaiselta talvikeskipäivältä tuossa kuvassa.

Ihan hyvän näkönen omaan silmään, mutta keulaa en ottaisi alas enää yhtään. Etukenoa ei sais olla yhtään tuota enempää omaan makuun, muuttuu muuten ajokoiraksi. Tietty tuo on nyt auto ihan tyhjänä ja tankki puolillaan kuvattu, heti kun on ihmiset autossa ja vähän tavaraa kontissa niin se korjaa jo vähän asentoa. Yllättävän neutraalin näköinen tuosta tuli vaikka etu- ja taka-akselin välinen korkeusero kasvoi noin 30 mm jousien vaihdon yhteydessä.

Sen verran jo oppi ajamisesta, että kaikki isommat autojen lokasuojista pudonneet jääkokkareet kannattaa koittaa kiertää. Kolahtelee muuten mukavasti auton pohjaan, kyllä se etupää sen verran alas noilla jousilla tuli.

Nyt alla talvirenkaat 205/55R16, eli hieman hieman normaalikokoa (215/55R16) pienemmät. Parin kuukauden päästä pääsee sitten katsomaan miltä tuo näyttää kesärenkailla. Nykyiset kesärenkaat on 205/55R17, eli autohan kulkee kesätassuin sen reilu sentin ylempänä ihan isomman rengaskoon vuoksi. Kesällä pitää hommata uudet renkaat, niin katsotaan sitten ulkonäön mukaan mennäänkö samalla koolla vai madalletaanko rengasta 50-profiiliseksi.

TÜV-todistus tuli jo printattua netistä, täytyy käyttää pyörät suuntamittarilla ja hoitaa jossain kohtaa muutoskatsastus. Sillä nyt ei ole mikään erityinen kiire, mutta en ajatellut toukokuuhun asti odotella, jolloin siis alkaa seuraava katsastuskausi.

Sellainen vajaa sata kilsaa ja 3 päivää ajeltu nyt sen jarruvalokytkimen vaihdon jälkeen, eikä ole vilkkuvaloja näkynyt. Aika kauan on aikaa siitä että noin pitkään on päässyt ajelemaan ilman plingplongia, että alkaa jo löytyä uskoa siihen että sekin vika tuli hoidettua. Tämä tarkottaisi sitä että auto ei kaipaa tällä hetkellä muuta kuin Neste Mytä ja ajelua :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Blingblong hävisi jarruvalokytkimen vaihdolla puoleksitoista vikoksi, mutta alkoi tällä viikolla taas. Edelleen vaivaa harvemmin kuin mitä ennen kytkimen vaihtoa, mutta on tullut nyt neljä kertaa, alkoi neljä päivää sitten, ja tahti tuntuu olevan kiihtyvä. Samat vanhat kaksi TCS/ESP:n vikakoodia tuon aiheuttaa, toki siis joka kerta valon syttyessä vikakoodi on näistä jompi kumpi, eli molempia koodeja ei tule yhtä aikaa:

C0131-08 Pressure sensor Circuit, Signal not Plausible
C0161-00 Brake Switch Circuit, Malfunction

Yhdistävä tekijä näille on siis jarruvalokytkin, koska tuo eka koodi saattaa syntyä silloin kun auto luulee virheellisesti jarrupoljinta painettavan ja esimerkiksi auton vauhti samalla kiihtyy.

Koska jarruvalokytkimen vaihto uuteen orggisosaan auttoi noin kymmeneksi päiväksi, oletan että vika voisi olla jarruvalokytkimelle tulevissa piuhoissa tai liittimessä. Niiden ropaaminen sai kontaktit kuntoon, mutta nyt kontaktihäiriö tai oikkari maahan on taas tärinästä tai muusta palautunut. Jos juurisyy olisi vaikkapa ESP:n ohjausyksikössä, vika tuskin olisi parantunut väliaikaisesti vain anturin vaihdolla, vaan ilmaantuisi ihan yhtä usein kuin ennenkin. Se ohjausyksikkö kun on konehuoneessa ja olen roplannut siis vain johtoja ja liittimiä siellä jarrupolkimen ympäristössä.

Tietenkin on myös mahdollista, että uusi jarruvalokytkin oli maanantaikappale. Sen vuoksi taidankin ensikokeiluna vaihtaa keskenään jarruvalon ja cruisen poljinkytkimet. Ne kun ovat samanlaiset, joten vaihto päikseen onnistuu. Jos cruise alkaa sekoilla mutta ESP-vikavalo pysyy poissa, on syyllinen selvä. Jos ESP-valo-ongelma ei korjaannu, niin onpahan jarruvalokytkimenä koitettu jo kolmea eri kytkintä, joten on melko selvää ettei syy ole siinä. Samalla kun siellä polkimien alla äheltää,voi koittaa kuikuilla tarkemmin niitä johtoja ja liittimiä, josko sieltä löytyisi rispaantunut eriste tai vastaavaa.

Ottaa vain päähän tällainen satunnaisesti esiintyvä mystinen vika. Noiden tehdasjohtosarjojen tutkiminenkaan tuskin on kenenkään mielipuuha, kun ne on pakattu aika tiiviisti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabium196
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Mulla tuo epäuskottava painesignaali johtui alipaineletkun murtumasta, ilkeesti alapuolella ettei meinannut löytää. Tämä taas esti vakkarin toiminnan ja tehorajoitus päälle. Tosin 2,2 TiD kyseessä, mutta jos sulla sattuu samaa, niin aa-vink. Kai siellä olleet samat softamiehet taustalla :-)
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitos vinkistä! Siis ilmeisesti jarrutehostimen alipaineletkusta kyse ja konehuoneen puolella alipainepumpun ja tehostimen väliltä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin