"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minkä vuotinen ajopeli nacnolla on?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
nacno
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 11:16

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja nacno »

Hmm onkohan tuo 10/2007 mutta käytännössä aivan sama auto kuin sinulla alustanumeroa myöten.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kai se alustanumero (jos siis sillä viitataan VIN-koodiin) voi tarkalleen sama olla, ellei jommalla kummalla ole veropetosauto alla :mrgreen:

Tämä mun autohan on rekisteröity 09/2007 ja lähtenyt tehtaalta elokuussa 2007. Eli varmaan voineet olla jopa samaan aikaan linjalla kokoonpanossa. SIksi kyselin, että osanumeroltaan 127 -alkuisia etutolppia on EPC:n mukaan tarjolla MY2006 autoihin, mutta MY2007 ja siitä eteenpäin osanumerot etutolpille alkaa 93. Lähinnä tuli mieleen, että ovat tehtalla tunkeneet vanhaa varastoa uudempiinkin autoihin, mutta kuitenkaan noilla tarkoilla osanumeroilla ei EPC:stä löydy mitään mihinkään, ja mun EPC:n pitäisi kattaa mallit alkaen tonnarista 1985 ja satkusta 1986 päättyen MY2011 Saabeihin :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
nacno
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 11:16

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja nacno »

Tarkoitin tätä koodia 44-AL-4 - 3-62-65-AA-BA-CA-DA- . Itselläni alkaa olemaan kohta ajankohtana alustan korjaus, olen tässä renkaiden vaihtojen yhteydessä mittaillu pyöränkaarien korkeuksia ja aika isoja heittoja tuntuu olevan niin edessä että takana. Mutta sopivivien osien etsiminen tuntuu olevan todella tuskaa kun varaosien osanumeroita ei löydy mistään
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

EPC:stä löytyy, tosin sielläkin on tiettyjä vuosimallivirheitä, tai siis MY2008 ekoihin autoihin on varmaan asennettu vanhaa varastoa tehtaalta ja siksi koodit ei täsmää. Minun autossani se ilmenee siten, että alustakoodissa etusikari on koodilla 62, jota ei EPC löydä laisinkaan MY2008 auton osalistasta. Sen sijaan MY2007 osalistasta se löytyy, (speksit alla olevassa listassa).

Tässä siis osalistausta autoihin, joissa koodit täsmää nacnon mainitsemaan elikkäs myös tämän ketjun loppuunajettuun yksilöön:

Etujousi

Article : Jousi
PartNo : 93190599
Usage : 2007-2009, 4D, 5D, Z19DTH, Z19DT, B284, A, CODE=44
Supplementary Description : vihreä/valkoinen Sarja sisältää 2 jousta
Order Quantity : 1

Takajousi
Article : Jousi
PartNo : 12794915
Usage : 5D, CODE=AL
Supplementary Description : Vakioalusta
Order Quantity : 2

Etuiskunvaimennin

MY2007 listauksesta vasen:
Article : Joustintuki
PartNo : 93190597
Usage : 2007, 4D, 5D, Z19DT, Z19DTH, A, LH CODE=62, NLS-USE 12772032, 93190126
Supplementary Description : oranssi lila
Order Quantity : 1

MY2007 listauksesta oikea:
Article : Joustintuki
PartNo : 93190598
Usage : 2007, 4D, 5D, Z19DT, Z19DTH, A, RH CODE=62, NLS-USE 12772033, 93190126
Supplementary Description : oranssi lila
Order Quantity : 1

Ja MY2008 listauksesta löytyy sitten seuraava, joka täsmää noihin ylläoleviin:
Article : Joustintuki
PartNo : 93190126
Usage : 2008-2009, 4D, 5D, Z19DT, Z19DTH, Z19DTR, A, CODE=42
Supplementary Description : oranssi lila Vakioalusta
Order Quantity : 2

Takaiskunvaimennin
Article : Iskunvaimennin
PartNo : 12776257
Usage : 2007-2011, 5D, CODE= 65
Supplementary Description : oranssi/vihreä
Order Quantity : 2

Noita osanumeroita kun lätkii googleen niin sieltä löytyy verkkokauppoja jotka myyvät. Tai kiikuttaa listan osanumeroista marmoritiskille, niin myyjä kyllä tarkistaa että on oikeat numerot ja pistää osat tilaukseen ellei hyllystä löydy.

Sen verran noita sopii epäillä, että kuten tätä ketjua kauempaa menneisyydestä lukeneet ehkä muistavat, takavakaajan koodista 3 ei omasta autostani selvinnut MY2008 tiedoilla mitään, kaivoin kauempaa menneisyydestä EPC:n tietoja ja totesin että lienee 17 mm vakaaja. Puslia asentaessa totesin alla olevan kuitenkin 19 mm vakaajan. Elikkäs pientä salapoliisityötä nämä voi vaatia ja siltikin voi mennä pieleen.

Vastuuvarauma: jos menette näillä koodeilla tilaamaan osia ja ne ei sovi, niin minä en ota mitään vastuuta 8)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kävin tänään tankilla, ja tilastojen mukaan tuli rikottua parikin ennätystä tällä tankillisella: korkein kulutus (11,5 L/100km) ja matalin keskinopeus (27 km/h). Pelkästä tankkauksesta laskettuna tuo kulutus olisi ollut vielä muutaman desin enemmän, mutta oikaisin lukemaa kaksi litraa, koska suurinpiirtein sen verran tuli valuteltua ainetta ulos kun joulun jälkeen polttoainesuodattimen vaihdon kanssa tapeltiin.

Keskikulutus parin vuoden aikana edelleenkin 8,3 ja keskinopeus 42 km/h, että ei noista ennätyslukemista kannata liian pitkiä johtopäätöksiä vetää. Mutta täytyy myöntää että tällä tankillisella ajot on olleet hyvin tyypillisiä pätkiä itselle, eli pyörimistä tässä kaupunkioloissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vanha loppuunajettu Saappi on ilmeisesti vähän samaa lajia kuin vanha loppuunajettu nain.... henkilö. Alkaa paikat pikkuhiljaa vuotaa vähän sieltä sun täältä.

Ensinnäkin se ProPartsin polttoainesuodatin ei ollutkaan lopulta tiivis, eli se kostutti edelleen kotelonsa pohjan pidemmällä aikavälillä. Hikoili siis dieseliä vesitasoanturin reiästä. Pisaraa se ei laskenut tallin lattialle, mutta tuo kotelo oli pohjastaan kostea, eli vaihtoehtoina hakea marketista paketti Tenaa tai pistää paikat takaisin piukeiksi. Päädyin jälimmäiseen, ja tänään hain marmorilta suolaisen 50 oiron hintaan oikein GM-leimoilla olevan suodattimen:

Kuva

Oikein Defender, lantikkamiesten sukua. Laitoin heti paikoilleen, ja ainakin tämän illan ajelujen jäljiltä vuoto näyttäisi loppuneen (en myöskään usko että yhdistelmämarmorisuodatin+marmorianturi oikein asennettuna vuotaisi ihan helposti).

Propartsin skeida pääsee takaisin Motonetin tiskille happamien kommenttien kera. Sen voin kertoa, että se naurettava kohon pyöriminen suodattimen sisällä mihin asentoon sattuu, ei ole merkkisuodattimessa mahdollista. Vähän eri tuntuma oli tuotteessa muutenkin, ja oli kiinalaisetkin kehdanneet leimata tuon GM:n suodattimen merkinnällä "Made in China". Propartsin suodattimeen tai laatikkoon ei kukaan ollut kehdannut valmistusmaata merkitä.

Sitten muutama viikko sitten huomasin, että jäähdytysnesteen ilmausnipan reuna on kosteana. Siis tuo pyöreä, etäisesti vähän murtuneen näköinen nippa tuossa kuvan keskivaiheilla poikittain olevassa mustassa putkessa:

Kuva

Kertaalleen olen tuon avannut kesällä kun turbonvaihdon yhteydessä piti laskea jäähdytysnesteet pois ja täytön jälkeen WISin mukaan järjestelmä ilmata (aiemmin termostaatin vaihdettuani en muuten ilmannut ja ei tuntunut tuottavan ongelmia). Silloin nippa aukesi nätisi ruuvarilla, nyt ajattelin koittaa avata sen pihdeillä. Tässä kohtaa piti taas kysyä ukkosen haltijoilta, että kuka vi%¤n Luigi laittaa jäähdytysnesteen ilmaustulpaksi _muovisen_ tulpan? Pihtien megavoimasta nipan kehästä irtosi puolet huitulan kuttuun. Eli ei pienintäkään remonttia ilman että saabisti saa edes jotain tuhoa aikaan. Loogisesti EPC tarjoaa osanumeroa ainoastaan koko tuolle putkelle ja pikainen googletus paljastaa sen olevan tehty platinasta tai jostain avaruusmetallista, koska osan hinta on vaatimattomat 200+ oiroa. Mahtava bisneslogiikka: tehdään isompaan kalliiseen osakokonaisuuteen ämpärimuovista yksi pisteosa, jota pitää käännellä perushuoltotoimenpiteiden yhteydessä. On vuorenvarmaa, että tämä nippa hajoaa jossain kohtaa, niin päästään myymään Nasan avaruusputkia messuhinnoilla.

No, vain kehän murtuminen ei nyt tee tuota tulppaa käyttökelvottomaksi, ennemminkin käytön mielekkyys riippuu siitä saanko sen pitämään nesteet sisällä. Kierteet tulpassa oli kuitenkin ehjät, samoin tiivistepinnat. Sain patenttivirityksillä tulpan auki, totesin että siinä on jonkinlainen kumitiiviste, joka on profiililtaan suorakaide, joten en lähtenyt sitä heti valikoimastani löytyvään o-renkaaseen vaihtamaan. Ajattelin koittaa alkuun ihan puhdistamisella, vaseliinikäsittelyllä ja tiukkaan kiinnittämisellä, mutta vuoto pysyi sitkeästi. Omituisinta oli se, että kun koneen ajoi kuumaksi ja ajoi talliin, oli nippa kuiva. Koneen jäähdyttyä se oli taas märkä. Kun sen kuivasi, lähti ajamaan ja ajoi taas kone kuumana talliin, oli nippa kuiva. Seuraavana aamuna kone kylmänä ja nippa märkänä. Minun miehiseen logiikkaani tämä ei sovi, koska olen tottunut, että kun paikat käy kuumana, ne on myös märkiä. Ja sukupuolineutraalisti ihan autoharrastajan logiikkaankaan tämä ei käy, koska painehan on järjestelmässä kovimmillaan kun kone on kuuma.

No, Luigin systeemi halusi leikkiä päinvastoinleikkiä, niin leikin sitten minäkin. Tulppa irti, tiiviste roskiin, tilalle mahdollisimman sopivan oloinen o-rengas ja tulppa kiinni. Nyt on pari päivää ajeltu ja paikat on pysyneet kuivina. Sen verran kauan tuo vuoto ehti ilmeisesti tuossa olla, että tuo putki on nipan alta ottanut hieman pintaruostetta. Ilmeisesti on tihkunut siis kesän turbonvaihdosta asti. Tämäkin vuoto oli sellainen, että tippaa ei parkkipaikalle jäänyt, eikä jäähdytysnestetaso myöskään laskenut.

Montakohan kertaa tämän letkun viesteissä olen todennut, että nyt autossa ei ole mitään vikaa, vain päästäkseni seuraavalla viikolla toteamaan että nyt porsi sitä, tai onnistuin itse rikkomaan tätä. Tälläkin uhalla toteanpahan vain: edellä mainittujen korjausten jälkeen autossa ei ole tällä hetkellä pienintäkään vikaa.

Mittarissa 316396 ja hitaasti kertyy lisää joka päivä.

edit: korjattu kuollut kuvalinkki
Viimeksi muokannut AZP, La Heinä 15, 2017 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Samainen tulppa tunnetaan italailaisemmalla foorumilla Geysir -tulppana, koska siihen jossain vaiheessa ilmestyy kuuma lähde.

Sinällään ihan ok idea, että jos jäähdytysjärjestelmässä alkaa paine nousta liikaa, on ensimmäinen korkkaava kohta selvästi näkyvillä ja helposti käsillä oleva tulppa, eikä mahdollisesti vittumaisessa välissä oleva piilosulake. Toki muovisessa tulpassa on se ankeus, että sitä pitäisi joskus vaihtaakin.

Sen voi korvata metallisellakin tulpalla, sopivalla ruuvilla tms. Saabista en osaa sanoa, viispyttyisessä Alfassa korkkaa seuraavaksi lämppärin kennolle menevästä letkusta löytyvä kohta (en muista, onko se nippa, letkuliitos vai mikä), joka tosiaan on vähän ikävämpi vaihdettava/korvattava.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, fiksussa paikassahan tuo tulppa on, ja jos on sulakkeeksi ajateltu niin ihan hyvä idea. Mutta tällöin niitä pitäisi kyllä saada jostain pussillinen irtovaraosina. Ei sitä joudu kotiinkaan uutta sähkötaulua ostamaan kun sulake menee :roll:

Kierre taisi olla M10, kokeilin ihan varuiksi jos tuo ei olisi muovitulpalla enää tiiviiksi tullut. En sitten tiedä millä tiivisteellä sen saisi tiiviiksi jos käyttäisi ihan normaalia M10-pulttia tukkimaan reikä. Liimamassalla varmaan sitten ellei muu auttaisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jotenkin tuntuisi, että Italian pojilta löytyisi halvempi ratkaisu tuohon hommaan. Eli käytännössä tuota tulppaa saisi jollakin Fiiun osanumerolla.

Tulee mieleen FinnSharkin foorumilta käyttäjänimi "unknown"n Lamborghini Countach -projektikertomus. Kuinka etsiväntyötä tekemällä selviää että, jokin osa on käytössä jossain Ivecossa eikä maksa paljoa mitään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

En tiedä onko se tarkoitettu sulakkeeksi, mutta käytännössä se tiettävästi toimii sellaisena.

Alfan varaosanumero tulpalle (M10x1,25) näyttäisi olevan 82457342, tiivisteelle 14453080. FCA-marmorilla (sikäläisittäin nykyään Vaunula) hintaa voisi veikata olevan kympistä kahteen yhteensä molemmille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Googlettelin vähän noita osanumeroita, ja tällainen kuva löytyi tulpasta:

Kuva

Tuo on hieman eri näköinen kuin loppuunajetussa on. Eli kuvan tulpassa on uritettu kehä sekä siivet käsin avaamista varten, kun Saabin tulpassa on samankalteinen kehä mutta keskellä talttameisselin mentävä ura. Merkittävin ero näyttäisi kuitenkin olevan tuossa itse kierreosassa, eli kuvan tulpassa on täysi kierre loppuun asti. Saabin tulpassa on ensin kierreosa, sen jälkeen tulppa levenee hieman ja alkaa sileä osa, jossa ura tiivisteelle. Eli kuvien perusteella väittäisin, että tuo Fiatin tulppa ei tiivistä Saabin reikää ainakaan samalla tavalla kuin orggistulppa. Olettaen tietenkin että kuvan tulppa on oikeasti tuolla varaosanumerolla olevasta osasta, netin lähteistä kun ei koskaan tiedä.

Tässä räjäytyskuvassa myös tuo putki on erilainen kuin Saappiin asennetussa koneessa:

Kuva

Voisiko siis olla että Fiatin tulppa ei Saabiin sovi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Näkyvältä osalta kuvan tulppa näyttää tutulta. Minä en koskaan repinyt omaani irti, joten kierrettä ei tullut pengottua. Jos tiivistävä kohta tosiaan on erilainen, niin voi tosiaan hyvin olla, että ruotsalaiset ovat tehneet oman versionsa eivätkä sitten toimi ristiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Montakohan kertaa tämän letkun viesteissä olen todennut, että nyt autossa ei ole mitään vikaa, vain päästäkseni seuraavalla viikolla toteamaan että nyt porsi sitä, tai onnistuin itse rikkomaan tätä.
Mitäs minä sanoin, heti perään iski porsimus turbomus: huomasin pari päivää sitten, että toinen rekisterikilven valo oli pimeänä. 8O

Tänään töistä kotiin päästyä piti ottaa polttimonvaihto-operaatio työn alle, mutta kävikin ilmi että kyseessä oli vain kontaktihäiriö ja valo tuli kuntoon polttimoa hieraisemalla. Vanhojen katiskojen kanssa olen tottunut pikkuvalojen kontaktihäiriöihin, mutta että että nykyaikaisessa Saabissa? Selvästi loppuunajettu :mrgreen:

Tässä talvisessa arjessa on muuten taas tehty kunnon akkutestiä, eli Eberi tuhisee parkissa useamman kerran päivässä ja ajo koostuu pääasiassa viiden kilsan kaupunkipätkistä. Pidemmälläkään aikavälillä ei ole aiheuttanut virran vähyyttä ja akun lepojännite oli tänäänkin 12,7 volttia. Jos siis koette tarvitsevanne ylläpitolaturia Eberin käytön takia, niin kannattaa vielä tutkia akkua ja latausta ennemmin kuin hoitaa oiretta laturihankinnalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen töistä kotiin tullessa tein rutiiniomaisen tarkastuksen konepellin alle. Viime aikoina tarkastuksen kohteena on ollut tuo geysirtulppa, eli olen seurannut sitä pysyykö se kuivana. Eilen ei sitten ollut kuivana, vaan valutti oikein kunnolla nestettä allensa. Totesin että nyt on viikonloppu aikaa ihmetellä tuota ja vaihtaa tulppaan o-rengas. Tänään lauantaina sitten kävin tuon tulpan kimppuun huomatakseni vain että se oli täysin löysällä. Mitvit, ehdin miettiä, kun tulppa jäi käteen ja totesin sen menneen poikki ihan itsekseen :twisted:

Kuva

Luigi sai taas mielessäni muutaman uuden italialaisen arvonimen. Sitten iski ihmetys, että miten tuo on voinut paikallaan ollessaan noin poikki mennä? Olen vääntänyt tuon kiinni joka kerta vain sormivoimin, tosin melko tiukalle silti.

Sitten hoksasin.

Tuossa kuvassa näkyy aiemmin mainitsemani ura tiivisteelle. Kun poistin pari viikkoa sitten vanhan tiivisteen, laitoin tilalle Bilteman o-rengaskokoelmasta löytyneen uuden o-renkaan. Paikat pysyi kuivina reilun viikon, mutta sitten alkoi taas tihkuminen. Se o-rengas oli tuohon uraan hieman löysä mutta jäähdytysputkeen oikeen sopiva. Korvasin sen astetta suuremmalla o-renkaalla, joka taas oli putikessa olevaan reikään iso, joten kun kiersin tulpan paikoilleen, se nousi pois tuosta urasta, ja tiivisti itsensä tuon muovitulpan kannan ja jäähdytysputken päädyn väliin. Ajattelin että kokeillaan näin, ja sen kanssa mentiinkin ongelmitta noin viikko. Kunnes eilen tuli vettä ulos.

Tulpan katkeaminen johtuu oman teoriani mukaan siitä, että tällä viimeisellä tiivistevirityksellä jäähdytysnesteen paine pääsee kohdistumaan tulpan kantaan saakka. Tällöin paine työntää tulpan kantaa ylöspäin, eli jenkaosan ja kannan väliin syntyy vetojännitys. Tätä ei synny (ainakaan vastaavalla voimakkuudella) kun tiiviste on oikeassa paikassa urassaan, ja tiivistää putken seinämää vasten. Tämä vetojännitys oli todennäköisesti tulpalle liikaa ja se meni poikki.

Olenkohan sekoamassa? Pohdin yhden pikkunippelin kokemaa fysikaalista voimaa kuin Newton ikään. Tätä se loppuunajetun omistaminen teettää :mrgreen:

Alkuun mietin tietenkin tiukasti että mitäs nyt tehdään, kun noita Saabin tulppia ei saa mistään varaosina. Onneksi miljoonalaatikosta löytyi sopivan lyhyt M10-kierteinen pultti, vieläpä nätillä kuusiokolokannalla eikä millään mammuttimaisella 15-millisellä kuusiokannalla.

Kuva

Sehän näyttää siltä, että voisi olla ihan tehtaan speksaama tulppa, ja tämä tulppa ei ainakaan paineen aiheuttamasta vetojännituksestä katkea. Siihen pariksi se jo kertaalleen kokeiltua isompaa kokoa oleva o-rengas, joka tämän pultin kanssa upposikin mukavasti tuonne putken sisään. En ehtinyt tänään koeajolle, joten tiiveys on vielä varmistamatta, mutta aika jämpti sovitus siellä nyt on. Jos ei pidä, niin avitan asennusta vielä tiivisteliimalla.

Eli ei kuukautta ilman pikku porsimista täällä. Vuodenvaihteen jälkeen matkaa kertynyt sellainen 600 km, että hitaastihan tähän mittariin lisää kertyy. Muutaman vuoden päästähän tämä on saman ikäisiin verrokkeihinsa nähden vähän ajettu. Ehkäpä arvokin lähtee nousuun sitä myöden :mrgreen:
Viimeksi muokannut AZP, Su Helmi 05, 2017 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin